Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jole

Penta D6, ålder och gångtimmar? goda råd?

Rekommendera Poster

Efter ett antal båtar med Mecruiser MPI 350Mag motorer kikar jag nu på båtar med Penta D6-370 motorer. Jag har en god uppfattning om bensinarnas koppling till ålder och gångtimmar men inget kring dieselmotorer.

Bortsett från vikten av väldokumenterade serviceinsatser så har jag en del funderingar kring hur man värderar antalet gångtimmar för D6:orna (och knaske också D4:orna). Jag känner också till att det mellan produktionsår 2007-2012 fanns vissa serienummer som det utgick någon form av extra servicebulletin, något som lär ha haft att göra med hur lågt i förhållande till vattenlinjen dessa monterats. (?)

 

  • Några generella tankar kring dessa dieslars i förhållande till gångtimmar?
  • Mer specifikt: hur ser man på en väldokumenterad svensksåld D6:a från 2008 med strax över 900 timmar (+DPH )?

 

Tack på förhand för många kloka tankar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En D6:a i yrkesbruk går runt 5-6000 timmar utan större insats, på en fritidsbåt dock så är det aldrig timmarna som dödar dom utan åldern.

 

Jag skulle hellre köpt en maskin som faktiskt är använd ordentligt, och servad därefter.

Min erfarenhet är att bilar/båtar/maskiner över lag som inte används blir även undermåligt omhändertagna.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att veta är väl att dessa motorer inte har lösa foder och kan därmed inte renoveras utan när den dagen är kommen så är det bara att köpa ny motor :(

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-24 vid 13:42 skrev Capitan:

Värt att veta är väl att dessa motorer inte har lösa foder och kan därmed inte renoveras utan när den dagen är kommen så är det bara att köpa ny motor :(

Ja, det är faktiskt jäkligt synd. Vad kan en dylik renovering på en KAD kosta, 100'? Bra mycket billigare än ny maskin i alla fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

900 timmar är nog ingen ålder på en D6. Kolla service historiken, be en mekaniker besiktiga motorn/erna. En genrell grundregel är ser det bra ut, startar den som den ska och låter frisk är det en bra grund. 

Ett tips är att kolla ifall man bytt sjövattenfilterlocket från ett svart gängat till ett glaslock med stålram - om man inte gjort det så har man inte riktigt brytt sig kan jag tycka. Dom svarta locken gick sönder och vattenfyllde motorbrunnar. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även rullarna för kompressor- och genrator-rem skall vara utbytta mot de i metall ej svarta i plast

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en maskinhall som jag känner till finns en D6-310 som ägaren av motorn har köpt som objekt och renoverat. Motorn har enligt den info ägaren fått ta på gått mer än 6500 timmar. Vid isärtagning upptäcktes att en kolvring var brusten och hade nog varit så "några" timmar. Ägaren köpte ett longblock från VP, longblocket kostar c:a 130.000:-. Motorn är ihopmonterad och grann och väntar på att ägaren ska hitta en båt som motorn kan monteras i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-30 vid 13:36 skrev Volvo_Penta:

I en maskinhall som jag känner till finns en D6-310 som ägaren av motorn har köpt som objekt och renoverat. Motorn har enligt den info ägaren fått ta på gått mer än 6500 timmar. Vid isärtagning upptäcktes att en kolvring var brusten och hade nog varit så "några" timmar. Ägaren köpte ett longblock från VP, longblocket kostar c:a 130.000:-. Motorn är ihopmonterad och grann och väntar på att ägaren ska hitta en båt som motorn kan monteras i.

 

Att köpa nytt long block är ju inte att renovera

Dock den vägen man får gå istället för att renovera när det kommer till dessa motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Capitan:

Att köpa nytt long block är ju inte att renovera

Så definitionen på att renovera är att inga delar köps nya utan allt återanvänds efter slipning/fräsning/etc.? 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Så definitionen på att renovera är att inga delar köps nya utan allt återanvänds efter slipning/fräsning/etc.? 😉

 

Förstår inte riktigt hur du tänkte nu men man köper ju long block just för att slippa renovera eller när grejerna inte går att renovera

Kringutrustning som insug, turbo och värmeväxlare och mängder av delar flyttas över från gamla till nya motorkroppen och detta kan ju knappast kallas att renovera eller?

Vissa tycker iofs att de renoverar motorn genom att måla den så det finns säkert flera udda definitioner på renovera hos lekmän...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Capitan:

Förstår inte riktigt hur du tänkte nu men man köper ju long block just för att slippa renovera eller när grejerna inte går att renovera.

Jag trodde att ett long block från VP bara var motorblocket då priset uppgavs ovan till ca 130 kSEK.

Men nu när jag surfat lite på EPC online så tolkar jag som att det är en utbytesmotor mer eller mindre.

Om det således är hela motorn utan hjälpaggreagaten så då tycker inte jag heller att det går under benämningen renovering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shortblock= motorblock med innehåll

Longblock= Shortblock + topp dvs naken grundmotor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Capitan:

 

Förstår inte riktigt hur du tänkte nu men man köper ju long block just för att slippa renovera eller när grejerna inte går att renovera

Kringutrustning som insug, turbo och värmeväxlare och mängder av delar flyttas över från gamla till nya motorkroppen och detta kan ju knappast kallas att renovera eller?

Vissa tycker iofs att de renoverar motorn genom att måla den så det finns säkert flera udda definitioner på renovera hos lekmän...

 

Alla har vi våra åsikter.

 

För egen del anser jag att lämplig åtgärd bör handla om att uppnå ett önskat resultat på effektivaste sätt. Om det önskade resultatet uppnås genom renovering eller byte är för mig av underordnad betydelse, och jag misstänker att ägaren av ovan nämnda D6-310 resonerade på liknande vis. Jag hoppas verkligen att proffs som Du inte i renoveringsiver byter kulor i kullagret utan väljer det mest kostnadseffektiva alternativet som troligen är att ersätta kullagret med ett nytt.

 

Vad anser Du att åtgärden ska kallas när man reparerat genom att byta longblock? Är maskinen renoverad, är det en bytesmotor, är det en ny motor, eller vilken benämning används av Er som inte är målande lekmän?

 

För övrigt skulle det vara intressant att veta vad det skulle kosta att renovera en Caterpillar-maskin i samma storlek/prestandaklass som D6-310 till samma skick som det innebär med tidigare nämnda longblock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Blir ju lite definitionsförvirring kring renovering, restaurering och bytesenheter.

När kunder lämnar in en motor, dieselpump, startmotor, generator, topplock, växellåda på renovering hos mig så får dom just en renovering.  Dvs jag använder den stomme dom lämnar in och återanvänder det inkråm som går att återanvända efter bearbetning. Blir ju fel om jag slänger kundens startmotor i skrotlådan och kastar fram en ny sådan som renoverad. 

Likaså renoverar jag inte en motor i en maskin där kunden beställt en utbytesmotor monterad. 

För mig är alltså en renoverad motor det block/stomme kunden lämnar in,  och en utbytesmotor en färdigrenoverad grundmotor jag får levererad från en utomstående leverantör. Man har inte längre original motornummer i den maskinen/ fartyget motorn monteras i med en utbytesmotor, vilket man ofta får notera i maskinens/fartygets journal för försäkring och framtida identifiering mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är även ibland stor skillnad på en utbytesmotor och en renovering av befintliga motorn i händelse av en försäkringssak. 

Nyligen hade jag en kund som råkat ut för totalhaveri av en motor. Helrenovering skulle kosta lite mer än en utbytesmotor pga skador i motorblocket. Men då försäkringsbolagen räknar en utbytesmotor som en komplett reservdel med fullt åldersavdrag, så blev det mycket förmånligare för kunden med renovering då försäkringsbolaget ersatte arbetskostnaden till fullo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Lodka:

När kunder lämnar in en motor, dieselpump, startmotor, generator, topplock, växellåda på renovering hos mig så får dom just en renovering.  Dvs jag använder den stomme dom lämnar in och återanvänder det inkråm som går att återanvända efter bearbetning.

 

Ursäkta, nu hamnar vi vid sidan om TS funderingar.

 

Hur agerar Du om det blir billigare för kunden att Du monterar exempelvis ett utbytestopplock eller en utbytesstartmotor i stället för att renovera kundens inlämnade topplock eller startmotor?

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
6 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Ursäkta, nu hamnar vi vid sidan om TS funderingar.

 

Hur agerar Du om det blir billigare för kunden att Du monterar exempelvis ett utbytestopplock eller en utbytesstartmotor i stället för att renovera kundens inlämnade topplock eller startmotor?

Jag kollar alltid upp vilket alternativ som blir billigast för kunden,  sedan får vederbörande själv bestämma.  De flesta vill ju ha det billigaste alternativet,  men en kundgrupp som oftast vill renovera oavsett pris är de med veteranfordon, där föredras att använda originaldelarna så långt det är möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Alla har vi våra åsikter.

 

För egen del anser jag att lämplig åtgärd bör handla om att uppnå ett önskat resultat på effektivaste sätt. Om det önskade resultatet uppnås genom renovering eller byte är för mig av underordnad betydelse, och jag misstänker att ägaren av ovan nämnda D6-310 resonerade på liknande vis. Jag hoppas verkligen att proffs som Du inte i renoveringsiver byter kulor i kullagret utan väljer det mest kostnadseffektiva alternativet som troligen är att ersätta kullagret med ett nytt.

 

Vad anser Du att åtgärden ska kallas när man reparerat genom att byta longblock? Är maskinen renoverad, är det en bytesmotor, är det en ny motor, eller vilken benämning används av Er som inte är målande lekmän?

 

För övrigt skulle det vara intressant att veta vad det skulle kosta att renovera en Caterpillar-maskin i samma storlek/prestandaklass som D6-310 till samma skick som det innebär med tidigare nämnda longblock.

 

Viss utsvävning i svaret och jag kan tycka att det vore enklare att bara gilla läget att man uttryckts sig fel eller inte vet skillnad på att renovera och köpa nytt men...

 

Detta är ett forum dit folk vänder sig för att få hjälp samt lära sig och då skall begreppen hållas isär framförallt med tanke hur stor skillnad det är på att renovera och köpa nytt

Om killen som du nämner har köpt ett long block och flyttat över all kringutrustning så har ingen renovering utförts

Inte heller har nån reparation genom att byta long block utförts som du skriver utan man har köpt nytt och bytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Capitan:

Detta är ett forum dit folk vänder sig för att få hjälp samt lära sig och då skall begreppen hållas isär framförallt med tanke hur stor skillnad det är på att renovera och köpa nytt

Sicken tur att vi har sådana proffs som Du att vända oss till. Allrahelst jag/de som uttrycker mig/sig fel och inte vet skillnad på att renovera och köpa nytt... Nä, vet Du vad? Din attityd är emellanåt riktigt rolig att ta del av.

 

Och jag måste rätta Dig lite, "killen" som varken renoverade eller reparerade sin D6-310 utan köpte ny motor är faktiskt en tjej. En tjej som äger och driver ett entreprenadföretag och emellanåt renoverar, reparerar och köper nya motorer till sin maskinpark. Och det har faktiskt hänt att jag har hjälpt henne med att renovera, reparera och köpa nya motorer, trots att jag inte vet skillnad på att renovera och köpa nytt. Nämnda D6:a fick faktiskt följa med från "Götet" på min släpvagn.

 

Capitan, Du gjorde som jag, en "viss utsvävning i svaret" och kanske därför glömde en sak, det där med vad det skulle kosta att renovera en Caterpillar-maskin i jämförbar storlek/prestandaklass som D6-310 till samma skick som det innebär med tidigare nämnda longblock. Eftersom Du inte vet om någon kringutrustning till nämnda D6-310 renoverades innan montage på den nya motorn kan Du strunta i sådana kostnader även på Caterpillar-maskinen. Och förresten, Du kan kanske berätta hur många timmar den jämförbara Caterpillar-maskinen i normalfallet klarar av innan det är dags för en renovering. På det sättet får ju både TS, de övriga forumdeltagarna och även jag mer kunskap om Caterpillar. Perfekt, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er allihop ! 🙂

 

Problemet med moderna motorer lär ju inte vara utslitna cyllar och lager. Dagens oljor och filter samt den rena miljö marinmotorer lever i knäcker inte dessa material i första taget. Då är jag mer oroad över elektroniken den är den stora orsaken till att motorer i framtiden fasas ut långt innan de har slitits ner mekaniskt. I detta fall är det lika över hela linjen från lastbilar till bilar till båtmotorer, tekniken fasas ut blir gammal och går ej att ersätta motorn blir då värdelös, eller så finns teknik att tillgå men den blir så dyr då en pump rasar eller någon spridare ger upp, så det lönar sig helt enkelt inte. Har en kompis som dagtid skruvar endast moderna bilar, en sak vi är överrens om är att det ej kommer finnas gamla bilar i framtiden elektroniken knäcker dem eller att det är för dyrt att ersätta det trasiga. Dagens material / legeringar håller hög kvalitet man vet hur man tillverkar. Hur ofta är det fel på dagens bilmotorer? De bara går och går sällan mekaniska fel men ofta elektroniska problem. Sen att penta har köpt in dessa motorer och marinkonverterat dem är ju lite synd då kvaliteten anser jag är diskutabel vad avser service vänligheten / rep möjlighet, fasta foder var något man höll på med på 50-60 talet. De flesta moderna motorer jag kommit i kontakt med har blöta utbytbara foder. Nåväl inom en snar framtid åker vi på el eller har mast med elmotor om vi får tro de som siar om framtiden, så om en sådan motor håller 3000 eller 8000 timmar lär nog för en fritidsbåtägare vara ointressant, enligt Mp så ska ju diesel ej få säljas efter 2030. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en dieselmotor är ju att dom går at köra på olika alternativa bränslen. Att man inom 10 år skulle kunna förbjuda diesel i Svergie känns inte helt verklighetsnära, om man mot alla odds skulle lyckas att bli av med dom fossila bränslena så kommer dessa att ersättas av annat, HVO eller liknande vilket kommer göra att vi kommer kunna köra våra dieselbilar och båtar. 

 

En väl underhållen D6 är en mycket bra motor, vill man ha en motor som är enklare att leva med under längre tid kanske man skall kika på en TAMD som blir större - mer cylindervolym - mindre slitage, bara en stor turbo, inte samma bränsle ekonomi som en D6, men en urkraft som är trevlig. Eller en KAD42-43 som är en ganska hållbar motor med enklare elektronik - om man är orolig. 

Som tidigare nämnts så är det inte timmarna som dödare en båtmotor utan ålder eller brist på underhåll. 

 

Vad man skall tänka på avseende alla moderna motorer när det sitter elektronikboxar i, är att dessa är känsliga för el åska/ströspikar som kommer genom landströmsanläggningen. Min förra kärra hade haft landströmmen inkopplad med byte av EDC box som följd - dyrt. Så se till att koppla ur huvudströmmen från motorerna när dom inte används eller båtens batterier laddas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vete hundan om jag anser D6 vara en särskilt bra motor, rätt usel kvalité faktiskt. Tyvärr gäller det många moderna motorer, även om det som Kossor så riktigt skrev är elektronikens hållbarhet som är ett stort problem.  Men i tex en D6 tas det för många HK ur en klen konstruktion vilket inte är särskilt klokt ur livslängdsperspektiv.

Har tex en kund med två D6 i en arbetsbåt, han klarar max 1500 tim eller 24 månader mellan motorbytena. Två kompletta motorer med drev står alltid på lager, försök till renovering gjordes i början,  men var lönlöst på dessa tingestar. Detta att jämföra med tidigare motorer han hade som åtminstone höll 10 år och gick att renovera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Vad man skall tänka på avseende alla moderna motorer när det sitter elektronikboxar i, är att dessa är känsliga för el åska/ströspikar som kommer genom landströmsanläggningen. Min förra kärra hade haft landströmmen inkopplad med byte av EDC box som följd - dyrt. Så se till att koppla ur huvudströmmen från motorerna när dom inte används eller båtens batterier laddas. 

Man behöver inte vara inkopplad via landström eller ha strömbrytarna påkopplade för att få dessa förstörande strömspikar. Vet tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Sicken tur att vi har sådana proffs som Du att vända oss till. Allrahelst jag/de som uttrycker mig/sig fel och inte vet skillnad på att renovera och köpa nytt... Nä, vet Du vad? Din attityd är emellanåt riktigt rolig att ta del av.

 

Och jag måste rätta Dig lite, "killen" som varken renoverade eller reparerade sin D6-310 utan köpte ny motor är faktiskt en tjej. En tjej som äger och driver ett entreprenadföretag och emellanåt renoverar, reparerar och köper nya motorer till sin maskinpark. Och det har faktiskt hänt att jag har hjälpt henne med att renovera, reparera och köpa nya motorer, trots att jag inte vet skillnad på att renovera och köpa nytt. Nämnda D6:a fick faktiskt följa med från "Götet" på min släpvagn.

 

Capitan, Du gjorde som jag, en "viss utsvävning i svaret" och kanske därför glömde en sak, det där med vad det skulle kosta att renovera en Caterpillar-maskin i jämförbar storlek/prestandaklass som D6-310 till samma skick som det innebär med tidigare nämnda longblock. Eftersom Du inte vet om någon kringutrustning till nämnda D6-310 renoverades innan montage på den nya motorn kan Du strunta i sådana kostnader även på Caterpillar-maskinen. Och förresten, Du kan kanske berätta hur många timmar den jämförbara Caterpillar-maskinen i normalfallet klarar av innan det är dags för en renovering. På det sättet får ju både TS, de övriga forumdeltagarna och även jag mer kunskap om Caterpillar. Perfekt, eller hur?

 

Nu blev det lite goddag yxskaft...

Jag citerar Ronja Rövardotter "mycket ska man höra innan öronen trillar av"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att köpa 3:e parts motorstyrning till en marin diesel på samma sätt som man kan köpa det till en bilmotor, om nu styrningen skulle mulna helt.

Dock tror jag inte att det problemet är sådär enormt stort.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-04 vid 08:18 skrev Lodka:

Vete hundan om jag anser D6 vara en särskilt bra motor, rätt usel kvalité faktiskt. Tyvärr gäller det många moderna motorer, även om det som Kossor så riktigt skrev är elektronikens hållbarhet som är ett stort problem.  Men i tex en D6 tas det för många HK ur en klen konstruktion vilket inte är särskilt klokt ur livslängdsperspektiv.

Har tex en kund med två D6 i en arbetsbåt, han klarar max 1500 tim eller 24 månader mellan motorbytena. Två kompletta motorer med drev står alltid på lager, försök till renovering gjordes i början,  men var lönlöst på dessa tingestar. Detta att jämföra med tidigare motorer han hade som åtminstone höll 10 år och gick att renovera. 

 

Vad är det som kontinuerligt havererar på mindre än 1500 tim? För mig som inte förstår så värst mycket låter det lite knepigt. Det verkar ju dessutom ha pågått under ett flertal år. Du som jobbar kommersiellt med marinmotorer torde väl ha varit i kontakt med Din Penta-ÅF i detta speciella fall och framfört Din kunds synpunkter. Har Du fått några vettiga svar?

 

Är det inte en mer företagsekonomisk lösning att ta tjuren vid hornen och göra erforderliga ändringar på båten och montera något annat fabrikat på drivpaket? Det kan ju inte vara en bra ekonomi, för båtägaren i alla fall, att behöva ha fyra drivpaket. Nya D6:or är ju inte direkt gratis...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

 

Vad är det som kontinuerligt havererar på mindre än 1500 tim? För mig som inte förstår så värst mycket låter det lite knepigt. Det verkar ju dessutom ha pågått under ett flertal år. Du som jobbar kommersiellt med marinmotorer torde väl ha varit i kontakt med Din Penta-ÅF i detta speciella fall och framfört Din kunds synpunkter. Har Du fått några vettiga svar?

 

Är det inte en mer företagsekonomisk lösning att ta tjuren vid hornen och göra erforderliga ändringar på båten och montera något annat fabrikat på drivpaket? Det kan ju inte vara en bra ekonomi, för båtägaren i alla fall, att behöva ha fyra drivpaket. Nya D6:or är ju inte direkt gratis...

Saken är den att kunden det gäller är en skärgårdsbonde, och som har div sidoverksamheter där ett flertal båtar används.  Den båten jag refererade till används för att transportera div material med, men även att skjuta en pråm med vid djur och maskinförflyttningar. Båten är egentligen byggd för att plana och är en fd myndighetsbåt, dvs ett helt annat användningssätt än den nyttjas i idag.  Att bygga om båten till annat än drev är omöjligt,  och kunden är rätt stendum och förstår inte skillnaden mellan en motor för fritids och yrkesbruk, utan ser till antalet HK per kilo motor. Även VP är tydliga med att inga garantier gäller vid yrkesmässigt bruk. 

Så efter 1- 1/5 år så ryker en kolv och det är slutkört, och då är även drev mm helt utslitet. 

Ganska dålig kvalité,  men även fel användningsområde på motorerna givetvis i detta fall. Men att grejerna inte ens är renoverbara tycker jag personligen är under all kritik. 

En liknande båt i området med dubbla VP av kommersiell kvalité byttes nyligen ut efter drygt 20 000 timmar, ska renoveras och ut på marknaden igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lodka:

Saken är den att kunden det gäller är en skärgårdsbonde, och som har div sidoverksamheter där ett flertal båtar används.  Den båten jag refererade till används för att transportera div material med, men även att skjuta en pråm med vid djur och maskinförflyttningar. Båten är egentligen byggd för att plana och är en fd myndighetsbåt, dvs ett helt annat användningssätt än den nyttjas i idag.  Att bygga om båten till annat än drev är omöjligt,  och kunden är rätt stendum och förstår inte skillnaden mellan en motor för fritids och yrkesbruk, utan ser till antalet HK per kilo motor. Även VP är tydliga med att inga garantier gäller vid yrkesmässigt bruk. 

Så efter 1- 1/5 år så ryker en kolv och det är slutkört, och då är även drev mm helt utslitet. 

Ganska dålig kvalité,  men även fel användningsområde på motorerna givetvis i detta fall. Men att grejerna inte ens är renoverbara tycker jag personligen är under all kritik. 

En liknande båt i området med dubbla VP av kommersiell kvalité byttes nyligen ut efter drygt 20 000 timmar, ska renoveras och ut på marknaden igen.

 

Knepig kund Du verkar ha, men bönder i gemen är inte stendumma.

 

Att VP skulle anse att inga garantier gäller vid yrkesmässigt bruk av D6 tycker jag är intressant. Då skulle ju den ursprungliga användningen som myndighetsbåt skett utan garantier. Myndighetsbåtar klassas nog inte som fritidsbåt. VP har på sin hemsida ett antal exempel på D6 Sterndrive i yrkesmässig användning. Visserligen opererar inte dessa exempel med puffande av pråmar och den belastningen det innebär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Knepig kund Du verkar ha, men bönder i gemen är inte stendumma.

 

Att VP skulle anse att inga garantier gäller vid yrkesmässigt bruk av D6 tycker jag är intressant. Då skulle ju den ursprungliga användningen som myndighetsbåt skett utan garantier. Myndighetsbåtar klassas nog inte som fritidsbåt. VP har på sin hemsida ett antal exempel på D6 Sterndrive i yrkesmässig användning. Visserligen opererar inte dessa exempel med puffande av pråmar och den belastningen det innebär.

D6 som ska användas i allt annat än ren och skär fritidsbåt är nedställd vad gäller både HK och rpm. Om jag inte är felinformerad så är antalet timmar motorn får köras i ett sträck även begränsad, vilket gör den omöjlig i de flesta yrkesbåtar.  Båten i mitt exempel levererades en gång i tiden med helt andra motorer, lite tyngre och mindre effektiva. Dessutom skulle den båten gå ett fåtal timmar per år i den ursprungliga specifikationen den byggdes för. Numera har jag överlåtit till vårt närmaste VP varv att byta motorerna i denna båt. 

Det kommer ett generationsskifte hos denna skärgårdsbonde inom kort dessutom,  och då blir det en nybyggd båt med tuffare motorer, klassad och allt enligt moderna regler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...