Jump to content
Saturday 13 July 2024
CaptainKongo

NV Charts erfarenhet

Recommended Posts

Har någon erfarenhet av dessa sjökort, NV Charts https://eu.nvcharts.com/ ?

Billigare än Imray sjökorten och man får tydligen sjökorten även digitalt utan extra kostnad.

Någon som har köpt och kan ge ett utlåtande?

Jag köpte Kattegatt och Lübeck-bornholm. 2008. Fick alla kort på CD då men har faktist inte ens tittat på den. Korten var i A3 format så de passade bra att laminera.

De är inte lik detaljerade som de svenska båtsportkorten jag annars använder, papperskvaliten var också betydligt sämre. Man fick en liten bok med information om alla hamnar som jag använt mycket.

Allt kan ju ha ändrats sedan dess. Men överlag är jag nöjd.

• Like 2

Har köpt del 2 Bornholm-Köpenhamn från 2010 och del 4 Boddengewässer-Stettin från 2006 begagnade på Blocket. Har använt dessa 'skarpt'. Tycker att både innehåll och papperskvalitét är helt OK. Hamnböckerna som följde med är mycket bra. De elektroniska korten som låg på CD har jag inte använt alls.

Jag gick över till NV:s kort för svenska västkusten för 7-8 år sedan, eftersom dessa då fortfarande trycktes i A2-format (till skillnad från Sjöfartsverkets).

Men jag tror att även NV har övergivit A2 numera.

Jag tycker att kvaliteten överlag är hygglig, men jag har noterat en del "slarvfel", typ små kobbar som saknas här och var. Det finns också en irriterande tendens att placera ut geografiska namn på ett sätt som gör att viktig information döljs.

Har inte heller utnyttjat den medföljande CD:n, däremot häftet med gästhamnar/populära naturhamnar.

• Like 1