Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peka67

Flexibla Lazy Jacks

Rekommendera Poster

Idag såg jag något som är nytt för mig, även om det säkert funnits i tio år, nämligen flexibla lazy jacks.

Screenshot_20191122-113123_Chrome.jpg.19ef6f4a096962f8a7fc1ba2f56e9a1f.jpg

Tanken är att när man inte behöver LJ, så förvaras linorna utmed bom och mast i ett L. Personligen blev jag nyfiken på denna variant av LJ då den inte behöver sitta uppe när man seglar eller när man hissar segel, och man kan använda vanligt segelskydd. Egentligen behöver man bara hissa LJ innan man ska ta ned storseglet helt (eller ena sidan om man vill när man tar in ett rev). Har någon provat denna variant eller hört något om det? Jag tycker att det verkar väldigt spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit

 

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär brukar jag lägga jacksen när jag hissar storen.

 

Mina lazyjacks hissar jag via ett fall från övre spridaran så när jag skall hissa storen släckler jag på fallet till jacksen och drar in dem så som på din bild, runt ett litet knap som råkade sitta lämpligt just vid bomfästet.

 

Vanligtvis lägger jag bara undan en av dem och lägger båten så den tar vinden några grader från vindögat.

 

Detta har jag gjort på två olika båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Personligen blev jag nyfiken på denna variant av LJ då den inte behöver sitta uppe när man seglar eller när man hissar segel, och man kan använda vanligt segelskydd.

Ett vanligt bomkapell funkar väl med lazy-jacks, men ändå bra att bli av med linorna när man seglar. Måste prövas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag haft i 15 år. Ett problem jag upplever är att linorna tvinnar sig så att det kan vara svårt att sträcka upp dem. Jag har rostfria kausar vid hanfoten och de skruvar gärna sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här lösningen fungerar om man anpassar den lite.

 

Lazyjacks.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gaidin:

Mina lazyjacks hissar jag via ett fall från övre spridaran så när jag skall hissa storen släckler jag på fallet till jacksen och drar in dem så som på din bild, runt ett litet knap som råkade sitta lämpligt just vid bomfästet.

Så hade jag på en båt. Det var skönt att kunna dra undan dem. Jag tänkte varje gång jag drog undan dem att försöka hitta en smidigare lösning. Att sätta dem igen gick lätt men lite knevligt just att dra undan upplevde jag.

 

En annan grej jag grunnat på med lazyjacksen är att, framförallt, topplattan gärna fastnar i dem, när seglen skall upp, om man hamnar lite snett mot vinden. Fallet till mina lazyjacks är fästa i masten. Nu funderar jag på att flytta ut dem halvvägs på spridarna för att få lite mer svängrum när seglen hissas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför används det så mycket kauser o block på lazyjacks? Linorna har ju ingen belastning som kräver lättrullade block. Inte heller slitage som kräver kauser.

Dessa extrakomponenter bidrar ju bara till ökat slitage när/om de står o slår mot seglet.

 

Min linor består av en rätt tunn lina med sydd ögla i båda ändar (hade knutna öglor inledningsvis). Linan träs igenom en bygel som sitter en bit ut från masten på undersidan av undre spridaren (för att minska problemet med att LJ fångar lattorna vid segelhissning). Vidare två st linor som sitter knutna under bommen (alltså fyra linändar till bommen) och löper genom de två öglorna i linan från spridaren. Å så likadant på andra sidan av masten/bommen. Detta ger fyra linor på varje sida som fångar upp seglet, linorna löper fritt i öglorna o linan med öglorna löper fritt i bygeln under spridaren. Det är bara att justera in linorna i bommen efter påmastningen på våren så de blir lagom långa. Sedan behöver jag inte röra dem under hela säsongen.

Jag gillar modellen KIS (keep it simpel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det var fint med block men har plockat bort flertalet, behövs inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sydda öglor med plastkausar men kommer nog ta bort kasusarna. Har fått för mig att det enda de gör är att slita på seglet. När man anpassar linorna är det inget som rör på sig nämnvärt ändå.

Fast skall man arrangera att kunna dra undan LJ kanske de skall vara kvar eftersom det då kommer bli en viss "justering" i linorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att så många provat någon variant på flexibla lazy jacks. Det verkar finnas gott om hemma gjorda varianter, men också några färdiga att köpa. Bland annat ett märke som heter Jiffy Jax, som verkar vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag inte förstår är alla som ska ha alla fall mm nerdragna för att det är så livsfarligt att springa på däck och sen ska man ändå upp på däck för att dra in lazy jacksen till masten.

Med systemet som jag använder sköter man lätt sina lazy jacks utan att behöva gå upp på däck.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Det jag inte förstår är alla som ska ha alla fall mm nerdragna för att det är så livsfarligt att springa på däck och sen ska man ändå upp på däck för att dra in lazy jacksen till masten.

Med systemet som jag använder sköter man lätt sina lazy jacks utan att behöva gå upp på däck.

Jag gillade din variant bohemac, den verkar vara enkel och lätthanterlig 👍. Nu hade jag inte tänk att dra några fall till sittbrunnen, men den går säkert att använda ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min LJ är fästa mitt på nedre spridarna, dom vill endå fånga lattorna när vi hissar storen. 
Att kunna ta ta in dom känns som en mycket smart lösning!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev RikardE:

Min LJ är fästa mitt på nedre spridarna, dom vill endå fånga lattorna när vi hissar storen. 
Att kunna ta ta in dom känns som en mycket smart lösning!

 

Riktigt roligt att du tycker det 👍, jag blev glatt överraskad när jag fick syn på det 🤗.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och grunnar på vad man har för behov i de olika momenten om man ändå skall dra undan LJ.

 

Alt 1. Vill man kunna dra undan en sida i taget med möjlighet att enbart dra undan ena sidan och låta andra sitta kvar (enligt ett inlägg ovan)?

 

Alt 2. Vill man dra undan båda sidorna samtidigt i ett moment?

 

Jag har svårt att se behovet av möjligheten med alt 1, men jag har aldrig tagit undan enbart ena sidan så jag vet ju egentligen inte. Alt 2 ger mer lindragning men förenklar sättandet av LJ.

 

Sedan vore det kanske käckt att kunna spänna upp LJ lite lagom mycket (precis ovanför bommen/det vikta seglet) när man skall sätta seglet så att inte det blåser av bommen innan man fått upp det. Inga lattor kan då fastna. Det skulle även underlätta hanteringen av bomkapellet (om det är av den traditionella sorten). Just bomkapellet tycker jag är lite bökigt att lägga ut/ta bort mellan LJ när de är fasta (ingen stor sak, men kan man underlätta det får man en fluga till på smällen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peka67:

Jag gillade din variant bohemac, den verkar vara enkel och lätthanterlig 👍. Nu hade jag inte tänk att dra några fall till sittbrunnen, men den går säkert att använda ändå.

Ok, vi kan kalla den min variant fast jag har snott den ;)

Jag gillar inte ritigt neddragna fall, på förra båten var det bara LJ som var neddragna. Bra när jag kom tillbaka till sittbrunnen och kom på att jag glömt lägga av LJ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...