Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

Är Sonoff verkligen så enkelt?

Rekommendera Poster

Jag har noterat att folk här på forumet använder Sonoff för fjärrstyrning och datainhämtning.

Jag blev lite nyfiken på ett "sonoff-system" och googlade lite. 

Är det verkligen så enkelt? Det finns ju inget system. Räcker det att para en sonoffenhet med appen i min smartdevice, sätta den i ett wifi-nät och sedan hittar enheterna varandra själva över internet?

Jo jag vet att tekniken finns men i en produkt för under 200 spänn? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är så enkelt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man lite svag för tekniska prylar så är det inte så ofta man imponeras av billiga prylar men Sonoff levererar verkligen.

I båten skulle mitt 230V innehålla några elektroniska relän för att enkelt kunna slå på/av på ett ställe. Nu ligger reläna i en låda och istället sitter det SonOff. Billigare och bättre.

Hemma har vi ett Nexa system för lampor mm. 433MHz system som fungerar ganska dåligt. Häromdagen hade vi ett kort strömavbrott, Nexorna förblev släckta men de två Sonoff-brytarna tände sig så fint eftersom de var inställa på fortsätta som innan avbrottet.

Det är inte så sannolikt att man i båten har tillgång till landström men ingen 3G eller Wifi. Skulle det inträffa så har Sonoff brytarna en knapp som man kan manövrera med. Vissa har man möjlighet att styra med en 433MHz fjärrkontroll.

Just nu leker jag med deras 433MHz Wifi brygga som gör att jag kan använda deras larmgivare till att tända lamorna med samtidigt som det plingar till i min telefon.

Det jag saknar är dimmers men de är på gång.

Obs att det finns brytare som fungerar på 12V, perfekt till tex däcksstrålkastare.

 

En av de nyaste prylarna är ett styrt uttag för uomhusbruk, jag ska byta de jag har hemma sen kan man koppla dit julgranar eller motorvärmare eller vad det nu är.

 

Sonoff WiFi uttag.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också Nexa..  föga imponerad. Kostade betydligt mer än 200 också.

 

Får kanske läsa lite om sonoff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

Får kanske läsa lite om sonoff

Köp tex en väggbrytare, 179 kr eller en väggplugg för 139 kr. Inget mer behövs.

HÄR handlar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min landströmscentral med en Sonoff R2 som huvudströmbrytare med strömförbrukningsmätning.

Det sitter dessutom en "vanlig" elmätare för att kunna jämför.

Ström, spänning och förbrukning. Förbrukningen kan man se månad för månad och 3 månader tillbaka.

 

230V elcentral Sonoff.png

Sonoff förbrukning.png

Sonoff förbrukning månad.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Köp tex en väggbrytare, 179 kr eller en väggplugg för 139 kr. Inget mer behövs.

HÄR handlar jag.

Även jag börjar falla till föga. Vad är räckvidden på wi-fi för dessa små tingestar?

 

Edit: För bövelen! Man kopplar givetvis upp dem mot ett befintligt wifi. Himla lite med ögonen, ruska lätt på huvudet och glöm min fråga. Själv skall jag dra något gammalt över mig. 🤪 LAALALaaaalala....

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu skulle slänga ut mina gamla Nexxa brytare, vad behöver jag som grundsats.

Jag tänker mig ett par tre brytare att sätta i väggutagen för de lampor som idag har NEXXA, jag byter väggbrytaren som också kan dimma (NEXXA) till taklampan och så vill jag fjärrstyra allt antingen med scheman eller från mobilen när jag är borta.

 

Behövs det ingen enhet som är interface mellan min wifi-router och alla enheter?

Behöver man öppna någon port i routern för att ni sakerna bortifrån?

Öppnar man hela hemmet för kinesrna som med min gamla web-kamera?

 

Jag sitter med fingret på köpknappen så upplys mig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar dessa Sonoff om det bara är 12V i båten?

Vilka tänkbara användningsområden kan det finnas om de går på 12V?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Gundj:

Behövs det ingen enhet som är interface mellan min wifi-router och alla enheter?

Nix, bara att köra med appen i telefonen till dem som ska få möjlighet att styra, man få dela ut till en och en. Appen (eWeLink) är enkel att förstå sig på och använda. Dessutom återkoppling, är jag inte hemma så kan jag se om det är släckt i hallen.

Kineserna kan säkert släcka innan de invaderar ;)

18 minuter sedan skrev per_62:

Fungerar dessa Sonoff om det bara är 12V i båten?

Det finns en enpolig som heter SV och en fyrpolig som heter 4CH PRO som fungerar på 5-24V. Den senare kan även styras med en enkel 433MHz fjärrkontroll. Den ska jag ha till maststrålkastare, spidarbelysning, under-peke-lampa (segelbåtar har inte bogstrålkastare!) och ev akterstrålkastare.

Är jag iland på någon ö där jag inte har tillgång till internet så tar man men sig fjärrkontrollen för hitta tillbaka i mörkret.

Ska jag ombord i hamnen en kväll så tänder jag från mobilen. 

Kanske skull man ha en "snabblixt" i masttoppen?

SV ska jag ha till min fjärrstyrda kamera som tar för mycket ström för att vara inkopplad konstant.

Man kan även göra ett enkelt larm med rörelsedetektor/magnetbrytare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vägguttaget för utomhusbruk verkar ha sensorer för temperatur och luftfuktighet. Det går att styra uttaget med hjälp av dessa. Man kan även läsa av temperaturen och luftfuktigheten i appen, om jag fattat det rätt.

Det ger ju onekligen möjligheter i båten (även hemma givetvis).

 

Livet vore betydligt billigare utan det här forumet, men inte lika roligt 😀.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev McLasse:

Vägguttaget för utomhusbruk verkar ha sensorer för temperatur och luftfuktighet.

Jag såg något om det men är lite osäker. Får nog köpa en och testa.

Tänkte sätta en i handskfacket i sittbrunnen, nu på vintern kan det vara bra att ha en lampa ansluten där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sonoff med rörelsedetektor eller kopplad till någon sofistikerad fotoidentifikation för obehöriga tjuvar och fåglar vore en bra pryl. Främst då fåglar som när båten ligger vid bryggan ofta har fågelmöten ombord och grisar ner. Så då skulle automatiskt tändas blixtrande ljus och ljudstötar avges så kanske båten är fri från fågelskit. 

 

Hur fungerar den där enkla "433MHz fjärrkontrollen"? Parar man ihop denna med sin utrustning så att inte båtgrannens fjärrkontroll helt plötsligt börjar styra saker på min båt eller hemma?

Vilken sådan fjärrkontroll bör man fundera på att införskaffa samt finns det olika finesser på dessa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev per_62:

Sonoff med rörelsedetektor eller kopplad till någon sofistikerad fotoidentifikation för obehöriga tjuvar och fåglar vore en bra pryl. Främst då fåglar som när båten ligger vid bryggan ofta har fågelmöten ombord och grisar ner. Så då skulle automatiskt tändas blixtrande ljus och ljudstötar avges så kanske båten är fri från fågelskit. 

 

Hur fungerar den där enkla "433MHz fjärrkontrollen"? Parar man ihop denna med sin utrustning så att inte båtgrannens fjärrkontroll helt plötsligt börjar styra saker på min båt eller hemma?

Vilken sådan fjärrkontroll bör man fundera på att införskaffa samt finns det olika finesser på dessa?

 

Okej kan bli såndör intressant vändning då eftetso. Ljudet och ljuset nog behöver vara både högt, omväxlande och.... håll i hatten!!! Stööörande. Nästan som elverk eller.. kan ju tjuta i tid och otid.. å skulle förmodligen bli som med billarm.... ingen bryr sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input. Då va det inte för bra för att vara sant. De första brytarna är beställda för test. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar info om 230V dimmer.

Givetvis för LED.

Någon som hittat sådan i sortiment? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Gundj:

Någon som hittat sådan i sortiment? 

Nej, inte ännu men det är på g. Det ska komma fler saker.....

När dimmrarna kommer åker Nexa ut!

--

Det jag gillar är att Sonoff tänker utanför boxen, smarta grejer med många funktioner. De har också en öppen arkitektur som gör att de går att modifiera. Det finns en massa skrivet på nätet, grejerna är ju billiga också.

 

3 timmar sedan skrev per_62:

Hur fungerar den där enkla "433MHz fjärrkontrollen"? Parar man ihop denna med sin utrustning så att inte båtgrannens fjärrkontroll helt plötsligt börjar styra saker på min båt eller hemma?

Vilken sådan fjärrkontroll bör man fundera på att införskaffa samt finns det olika finesser på dessa?

Sonoff har en egen, RM433, de hade en 4-knappars tidigare men den är ganska standard och är lätt att hitta, jag gillar den, passar bra i nyckelknippan.

Jag har tagit en jag hade och parat men RF Bridge utan problem.

Hemma har jag en del 433MHz, fjärrtermometrar, Nexa mm. Det fungerar så där. Har även några i båten och där fungerar det mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite och det var verkligen så enkelt. (Undvik wifi lösenord med mellanslag i). 

 

Jag såg att det finns en lågvoltsversion oxå. Vad jag kunde se så drar den 1 mW i stand-by läge, det blir 80 uA vid 12 V (?). Ursäkta att jag är skeptisk men det låter oxå för bra för att vara sant. 

 

Sonoff har  även en kamera men den har jag inte hittat i Sverige. Någon som vet vad den kostar och/eller har testat den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nu har jag testat lite och det var verkligen så enkelt. (Undvik wifi lösenord med mellanslag i). 

Eller hur?

Fick du godis också?

Jag har lösenord med mellanslag, funkar för mig.

Kameran, GK-200MP2-B, är bara för inomhusbruk men klart intressant. Kostar 100€ i Tjeckien, kommer nog smart här också.

Har köpt ett par "Sonoff Mini Smart WiFi inbyggnadsbrytare" a 84,15 kr.

Ska in i ett par eldosor och ersätta Nexa. Förutom den vanliga tidsstyrningen mm så kan manövreras med extern brytare. Suveränt!

 

 

 

SonOff Mini Smart.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-23 vid 09:30 skrev Gundj:

Behövs det ingen enhet som är interface mellan min wifi-router och alla enheter?

Behöver man öppna någon port i routern för att ni sakerna bortifrån?

Öppnar man hela hemmet för kinesrna som med min gamla web-kamera?

Ja, det gör du i praktiken.

Vad som ser ut som en smidig ihopkoppling lokalt är som sagt mer globalt och osäkert än vad de flesta tänker på. Efter att man konfigurerat den till behörighet på ens egna nätverk och access till Internet ligger den kontinuerligt och skickar data till samt pollar en server, oftast i Kina.

 

Alltfler enheter för det intelligenta hemmet jobbar så. Just för att användaren skall få det enkelt, men även för att gå runt problemet att fler och fler Internetleverantörer (särskilt mobilt bredband) inte tillhandahåller en publik IP-adress om man inte specifikt ber om eller betalar för det (beror dock mer på brist på IPv4-adresser än illvilja tror jag). Då blir extern åtkomst via DDNS och öppnad port omöjligt.

Och självklart är det mer än den nödvändiga informationen dessa enheter skickar upp, så man bör tänka till innan eftersom enheten även öppnar upp en väg från ditt nätverks insida.

 

Blev senast påmind om detta när jag hade problem med den nyinköpta väderstationen som inte konfigurerade tiden rätt som den skulle hämta från Internet. Efter att ha fått kontakt med den kinesiska tillverkaren (som låg bakom det tyska märket och många andra "fabrikat") frågade de efter enhetens MAC-adress.

 

Genom MAC-adressen kunde de lätt hitta "min" enhet i sin servers databas - till vilken den kontinuerligt laddade upp information utan att jag konfigurerat något annat än WiFi-åtkomst. Tillbaka fick jag ett mail från en tekniker som hade hittat ett fel i min enhets konfigurering, men även i naivitet påpekade några saker om en annan enhet som de såg att jag hade i mitt nätverk (!).

 

------

 

På tal om webkameror så har jag också råkat ut för att IP-kameror av tämligen känt fabrikat levererats innehållande virusliknande malware, som när den kopplades upp första gången och man körde "konfigurering" fördes över. Exakt samma modell fanns som Kina-noname och den var ju (som så mycket annat) bara ombrandad. Men det var först när kameran började skicka iväg saker externt (info om min dator m.m.) och min brandvägg skrek som det hela uppdagades.

Visst fixades "felet" ögonabums och jag fick kamerorna uppdaterade, men det visar bara hur lite koll även de fina fabrikaten har....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Alltfler enheter för det intelligenta hemmet jobbar så.

Ja och det fungerar. Någon direkt access till mitt nätverk ger jag inte, Sonoff "pollar" en server någonstans, det gör den ganska ofta och med extremt små mängder, det har jag koll på eftersom jag i båten kör över en Net1 router. Samma teknik använder även min Netatmo väderstation.

Det enheterna vet är lösenordet till routern i mitt nätverk men man har ingen chans att komma åt det utifrån. Är man väldigt försiktig lägger man tex Sonoff på en egen router eller i en DMZ. Det enda som egentligen kan hända är att någon kines tänder en lampa hemma. Den risken kan jag leva med.

Telldus/Nexa fungerar på samma sätt med den skillnaden att man har burk som (ibland) skickar styrsignaler via ett opålitligt 433MHz system och som dessutom kostar en tusenlapp. Den saknar också återkoppling dvs servern vet inte om lampan är tänd eller inte vilket Sonoff vet. 

 

Är man nu riktigt paranoid som kan man ersätta "kinaservern" med en egen (tex en RasberryPi), det finns beskrivet på nätet. Vad man nu vinner på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev bhemac:

Det enheterna vet är lösenordet till routern i mitt nätverk men man har ingen chans att komma åt det utifrån.

Nej, men det behövs egentligen inte eftersom du redan har en enhet inne i ditt nätverk, en enhet som ser din interna nätverkstrafik och som du inte har full koll på vad den skickar ut för något. Se det som att du har en "agent" på insidan som kan initiera kontakten (och gör det kontinuerligt med små paket data) och kan då även utföra små "uppdrag" från insidan, kommenderade utifrån. Och det behöver inte vara stora mängder data (och är det givetvis inte heller).

 

Nu har naturligtvis inte alla enheter och tillverkare som jobbar såhär ont uppsåt. Min bil av ett känt märke är t ex uppkopplad på detta sätt, via tillverkarens server. Som jag litar hyfsat på.

 

Kalla mig paranoid eller inte, jag själv anser det vara sund försiktighet. För även om Sonoff-enheterna kanske normalt inte har något suspekt beteende så glöm inte att de är lätta att flasha om så är det tämligen enkelt att lägga med någon liten "agentmjukvara" någonstans i återförsäljarleden. Värt att tänka på, särskilt om man köper via okända kanaler bara för att de är billigast där.

 

39 minuter sedan skrev bhemac:

Är man nu riktigt paranoid som kan man ersätta "kinaservern" med en egen (tex en RasberryPi), det finns beskrivet på nätet. Vad man nu vinner på det.

Nej, det kan man inte rakt av om man inte löser åtkomsten utifrån av R-pi via fast IP, DDNS eller nå't.

 

(Nu är jag inte alls en kategorisk vägrare av dylika lösningar, men jag ville med mina inlägg kanske väcka försiktighetstanken lite. I synnerhet innan man köper dem från varsomhelst...;))

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, men det behövs egentligen inte eftersom du redan har en enhet inne i ditt nätverk, en enhet som ser din interna nätverkstrafik

Visst kan den "se" trafiken men kommer inte in i mina datorer eller servrar. Vill man kan man isolera en del av nätverket, tex har min router ett nätverk som är öppet för gäster där gästerna bara kommer ut på internet, inget annat. Där kan man lägga enheter som Sonoff mm. Så gör man på företag mm och det är säkert.

Det som är bra med just Sonoff är att programvaran i enheterna är öppen, nästan omöjligt att gömma någon skadligt där. Vill man vara riktigt säker kan man flasha om.

Andra grejer kan det vara annorlunda med, jag har en billig IP-kamera med tveksa programvara, den fick ligga i mitt gästnät.

Fö har jag ett gäng IP-kameror men de ligger i ett helt sparat nät.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, det kan man inte rakt av om man inte löser åtkomsten utifrån av R-pi via fast IP, DDNS eller nå't.

Visst kan man det, det blir ett helt slutet nät utan åtkomst utifrån, därav frågan vad man vinner på det. Kanske bra på Atlanten.

 

Sonoff förefaller väldigt genomtänkt även säkerhetsmässigt med kryptering mm. Det finns andra fjärrströmbrytare som jag tittade på men som inte uppfyller mina krav på säkerhet. Ett exempel ärr Telldus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju Black Friday så jag passade på att köpa en "Ring Doorbell 2", en dörrklocka med video som kopplar till telefonen. En kompis hade en och jag blev inspirerad men tyckte priset var lite högt - Innan Black week. Tyckte även Netatmo var onödigt dyr - tills jag hade köpt.

 

Ring Doorbell är suverän, perfekt funktion och en enastående installationsanvisning med bla en mycket bra video mm. Bra tillbehör med vinklade plattor för monteringen mm.

Klart bra grej, Jehovas vittnen kanske möjligen inte delar den uppfattningen....

 

ring doorbell 2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Vill man kan man isolera en del av nätverket, tex har min router ett nätverk som är öppet för gäster där gästerna bara kommer ut på internet, inget annat. Där kan man lägga enheter som Sonoff mm. Så gör man på företag mm och det är säkert.

Yes, absolut går det. Och det du beskriver är just det som jag menar med sund försiktighet. Tyvärr tror jag 9 av 10 inte tänker alls utan bara kopplar upp och kör.

Men nu har de ju genom mina varningsflaggor och dina förslag på att hantera dem fått ett kakfat av åtgärder, som om man tänker på dem gör att man kan vara betydligt säkrare !

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Det som är bra med just Sonoff är att programvaran i enheterna är öppen, nästan omöjligt att gömma någon skadligt där.

Just därför är det en tacksam plattform att hacka in lite extrasaker i. Men för den som letar är det av samma anledning lätt att hitta, javisst. Fast återigen - 9 av 10 (eller 99 av 100) kommer aldrig att tänka ens tanken att kolla. Om man inte läser denna tråden, förstås :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev IngemarE:

Just därför är det en tacksam plattform att hacka in lite extrasaker i.

Hur ska de få in det i mina brytare?

Och vad ska de få reda på ip-nr till mina servrar?

Stjäla i butiken, ta hem, stoppa in något som som skickar ut spam, lägga tillbaka i butiken?

Nej det är extremt långsökt. 

Jag kan göra en lång lista på saker som är extremt mycket farligare.Tänk att någon överhuvud taget vågar köpa en dator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Hur ska de få in det i mina brytare?

Och vad ska de få reda på ip-nr till mina servrar?

Stjäla i butiken, ta hem, stoppa in något som som skickar ut spam, lägga tillbaka i butiken?

Nej det är extremt långsökt. 

Jag kan göra en lång lista på saker som är extremt mycket farligare.Tänk att någon överhuvud taget vågar köpa en dator?

Ja, det du beskriver skulle jag nästan kalla för så osannolikt att det inte händer (som Harrisburg). Men du har ju inte läst vad jag har skrivit.

5 timmar sedan skrev IngemarE:

Värt att tänka på, särskilt om man köper via okända kanaler bara för att de är billigast där.

Man vet aldrig vilken väg och vilka personer prylen passerat från tillverkaren till "butiken", i synnerhet om butiken inte är fysisk. Ofta vet inte ens återförsäljaren det själv.

 

Som sagt, manar inte till någon bojkott. För det är intressanta prylar. Bara till sund försiktighet.

 

Edit:  För att vara extra tydlig då det verkar vara svårt att förstå: Ett ev. hack sker naturligtvis långt innan prylen levereras till butiken. Ibland redan på fabriken, av någon som kanske fick en månadslön extra från sidan av. Och detta är inte spekulation, det har hänt och händer.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

det verkar vara svårt att förstå

Ja, vad är det exakt som kan komma att ske?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då är även jag inne i sonoff-träsket. Det blir att testa hemma först. Tänk vad skönt att bla kunna starta motorvärmaren utan att behöva dra på sig lovikavantar och toppluva och jaga iväg med ficklampan som ledljus i vintermörkret.

Tack för alla tips och idéer ni delat med er av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...