Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CaptainKongo

Bränsletanksanslutning

Rekommendera Poster

Jag funderar på att installera ett bränslereningssytem på båten.

 

Idag finns det en manuell pump som suger diesel från botten av tanken. Den tänkte jag ta bort och istället montera en elektrisk bränslepump med ett vattenavskiljarfilter före den elektriska bränslepumpen. På så sätt kan jag rena diesel ombord, vilket jag tycker skulle vara smidigt.

 

Det som jag behöver hjälp med är att hitta en bränsletanksgenomföring. Den renade dieseln ska ju tillbaka in i dieseltanken och du måste jag montera en genomföring på serviceluckan, ca 6mm tjock metall,  till dieseltanken. På genomföringen ska jag kunna ansluta vanlig bränsleslang på 8 mm.

 

Någon som har ett tips på en sådan genomföring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt kn vara att svetsa dit en mutter med rörgänga och sen bara skruva ner en vanlig slangsockel. Fast jag skulle nog välja kopparrör.

 

Men bra tänkt!

En helt annan lösning är pumpa upp från tanken med en elpump till en dagtank som matar motorn.

Dagtanken har ett överlopp som rinner ner i huvudtanken. Har motorn retur så går den också till dagtanken. Då kommer dagtanken att värmas vilket innebär att vatten och diesel lättare skiljs åt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag tänker fel, men om det finns en returledning från insprutningspumpen kan du väl koppla in dig på den? Fast jag skulle då inte köra dieselrenaren samtidigt som motorn är igång.

 

Tänk också på att du nog vill kunna tömma diesel från botten på tanken för att hälla bort. Så en alternativ väg för att tömma är nog bra. Jag skulle behålla handpumpen för manuell tömning och koppla in en t-koppling före handpumpen för den elektriska pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda handpumpen för att tömma ur några liter diesel varje vår. Då får man bort lite vatten i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Nu kanske jag tänker fel, men om det finns en returledning från insprutningspumpen kan du väl koppla in dig på den? Fast jag skulle då inte köra dieselrenaren samtidigt som motorn är igång.

 

Tänk också på att du nog vill kunna tömma diesel från botten på tanken för att hälla bort. Så en alternativ väg för att tömma är nog bra. Jag skulle behålla handpumpen för manuell tömning och koppla in en t-koppling före handpumpen för den elektriska pumpen.

Bränslereningssystemet ska inte köras när motorn är igång. Tanken är att om man råkar tanka skitig diesel, så kan jag själv rena dieseln från vatten och partiklar genom detta system. Vatten hamnar i vattenavskiljaren och smuts i filtret.

 

Vill helst ha en egen genomföring att koppla in mot tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tjockleken 6mm borde du kunna gänga direkt i godset.

Det tror jag är enklaste lösningen.

Minns jag rätt så tar de 3 första gängorna i ett förband 90% av all kraft och man vill väl helst ha 4 varv.

6/4 ger en stigning på upp till 1.5mm per varv.

 

Sätter du anslutningen på en lucka kan du ha "mutter" på baksidan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev FIATX19:

Är tjockleken 6mm borde du kunna gänga direkt i godset.

Det tror jag är enklaste lösningen.

Minns jag rätt så tar de 3 första gängorna i ett förband 90% av all kraft och man vill väl helst ha 4 varv.

6/4 ger en stigning på upp till 1.5mm per varv.

 

Sätter du anslutningen på en lucka kan du ha "mutter" på baksidan också.

Måste bara hitta en lämplig anslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Är tjockleken 6mm borde du kunna gänga direkt i godset.

Mycket bra tanke!

--

Slangnipplar hittar man väl bland trycklufts grejer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydroscand Jula Biltema eller en traktorverkstad.

Välj utifrån vilket gängverktyg du har eller kan köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...