Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Limma ventilationsgaller i ursågat hål, mahogny-mahogny

Rekommendera Poster

Jag har fått tag i ventilationsgaller i mahogny som jag skall montera i ursågade hål.

Passningen lär inte bli tight så jag funderar på rätt lim som kan fylla ut det lilla glappet som blir.

  • Skummande PU lim vill jag inte använda just för att det kan skumma ut på framsidan av garderober och diskbänk och sitter då så in i he.....
  • Trälim för utomhus
  • West System epoxy med lite filler

 

Finns det fler kandidater som limmar och kan fylla igen det lilla glappet mellan vent.galler och befintlig träskiva/yta oxå i mahogny?

 

Vent galler - sidovy .JPG

 

Kanten (innanför flänsen) som jag vill limma är 14 mm bred.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sällan använt Biltemas transparenta marintätning för liknande saker (MS-polymer). Fäster bra (men inte för mycket), är mer flexibel än de Sikaflexliknande PU-baserade svarta och vita samt är diskret i sin färg.

 

https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-2000023259

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gjort på samma sätt. Epoxi fungerar också men risken är att man kladdar ner. Skulle man behöva ta bort i framtiden så är MSP enklare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marintätning blir nog bra.

Men jag limmade ett ventilations galler av aluminium (egentligen Plastic Paddings alu-nät) mot lackad mahogny med smältlim, värmde på efter hand med varmluftspistolen eftersom limmet kallnade snabbt. Det fäste väldigt bra och limmet fyllde ut ojämnheter och gick upp och låste i nätets maskor. Lätt omständligt, men det var i en tid då inget annat lim fanns hemma.

En ventil skruvades sedan på den limmade sidan och dolde limfogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smältlim är praktiskt men min erfarenhet är att det släpper med tiden. Finns säkert bättre smältlim, kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Smältlim är praktiskt men min erfarenhet är att det släpper med tiden. Finns säkert bättre smältlim, kan vara värt att kolla.

Delar samma erfarenhet. I synnerhet mot vissa material och ytor är det svårt att få bra vidhäftning som håller över tid. Förvärmning med värmepistol kan dock kanske hjälpa.

 

Men finns inget annat bättre hemma så tager man ju vad man haver. Och smältlim är praktiskt om man måste använda prylen snabbt då limfogen ju "torkar" på minuter 😋. Men för mer långsiktiga limningar (allt från trädetaljer till displayfönster) använder jag ofta ovan nämnda MSP-klet.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade limmat fast gallret med trälim fläns mot dörrblad och fyllt ut med transparent linoljespackel i springan på baksidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare limningar har jag alltid kunnat ha tryck på trädelarna mot varandra.

 

Av gammal vana tänkte jag trälim/epoxy, MSP är ju starkt oxå och jag har tidigare använt TEC-7 vid montering av vägghängda duschdörrar med gott resultat (kombinerat med skruv/plastplugg).

 

Tack för alla ideer utanför min gamla limmade box.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Livet är lite fragmenterat så det tar kalendertid innan allt blir klart.

Vill dela med mig monteringsresultatet av de 2 första ventilationsgallren:

  • utlopp av varm luft från kompressor under diskbänk
  • utlopp av varm luft från isolationstrafo, 50 amp batt laddare och VHF radion under nav.stolen

image.png.05d0f05d3e3798e564c09258d1a9880a.png

image.png.11b7beee512474041644c3578379d133.png

 

Hålet vid diskbänken gick att trixa med sticksågen, hålet vid nav.stolen trixa jag med täta borrhål och japansåg samt fil/sandpapper.
Intalade mig att jag var värd en multisåg så kvarvarande hål för ventilationsgaller blir enklare att få gjorda:-)

 

Som vanligt för mig inser jag under jobbets gång att verktygen jag har med mig till båten inte funkar...en sån enkel sak som skruvtvingar finns av diverse modeller. Diskbänken funka fint med moderna skruvtvingar men till galler nr 2 var "byglarna" för korta så det blev en tur till farsan för att låna gamla skruvtvingar med längre "byglar".

 

Resterande galler kommer att sitta på plana ytor så då var min tanke att fixa med träbitar på fram och baksidan och spänna ihop limningen av gallren mha skruv genom träbitarna medans limmet torkar.

 

(ca 7 mm höga frästa hål i gallren mtp max skruvdiameter) 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...