Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Pixeln

E-tec 50 HP mot 80 HP två takt

Rekommendera Poster

Hej, 

Har en Seamster CC175, tror den är ca 5.2 m lång.

Jag ska byta motorn, har en 80 HP Selva från 2002 2 takt. Tycker den dricker för mycket och väsnas.

Med 80 HP så toppar den runt 32 knop. Kompisen har en likadan båt fast med en 60 HP 4takt och hans toppar någon knop under.

 

Tänkte köpa en 60 HP E-tec begagnad men det verkar finnas ont om dom. Däremot hittar jag några 50 hp. Frågan är om det är för lite hp på båten?

Någon som har en jämförelse lika stor båt med motsvarande hästar som kan berätta om man får upp dem i planing hyffsat fort med 5 vuxna ombord?

Seamastern specas ju med 50 hp rätt ofta, men är osäker på om det räcker.

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Slog upp båten eftersom jag inte hade en aning om vad det var för något så nu vet jag lite mer. 
Båten är godkänd för upp till 100 hk och är 5,5 m lång och väger 390 kg utan motor. 
Visserligen sägs den vara snabb och bränslesnål men vilken båtfabrikör säger inte det?

Jag skulle inte gå under 80 hk på en sån båt. 
Menar du att du med nuvarande motor lätt får upp båten i plan med 5 vuxna ombord? I så fall får jag bara gratulera och då skulle inte jag iaf köpa en annan motor. 
 

Jag har en Yamarin 490 som jag förra året bytte motor på till en 70+ -hästare (en lätt trimmad 70-hästare) och visserligen är det en relativt tungdriven båt med djup V-botten men jag skulle nog ha problem att komma upp i planing med 5 ”vuxna karlar” ombord. 4 går fint dock. 
 

Att sätta 50 på din är nog bara dumt men du har ju en kompis som har 60 och borde kunna prova med 5 gubbar i och se hur det går. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bensinförbrukningen med 80 hästars Selvan upplevs som tung och ljudnivån besvärande skulle jag inte gå ner så radikalt i effekt på nya(re) motorn. Man kan ana att det som är marschfart med 80 hkr blir absolut toppfart med 50. Bensinförbrukningen på en 50 hkr på fullt pådrag blir lätt densamma som din gamla 80-hästare drar i marschfart. Du får helt enkelt mindre marginal mellan lägsta planingsfart och toppfarten. Med lite last i båten får 50 hkr ligga i för att komma upp i plan och gasen får ligga på rätt mycket för att hållas i plan.

Samma problem kan det bli med ljudnivån. du får helt enkelt köra på högre varvtal med den mindre motorn och få motorer blir tystare på högre varv.

Det svider kanske att göra det enda rätta och köpa något modernare i samma effektklass om du har nu, men en bekant till mig har ett talesätt som nog stämmer bra "Det går alltid att köra långsamt med en stor motor men det går inte att köra fort med en liten" En stor motor som får gå på lagom delgas drar mindre och går tystare helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Hej. Slog upp båten eftersom jag inte hade en aning om vad det var för något så nu vet jag lite mer. 
Båten är godkänd för upp till 100 hk och är 5,5 m lång och väger 390 kg utan motor. 
Visserligen sägs den vara snabb och bränslesnål men vilken båtfabrikör säger inte det?

Jag skulle inte gå under 80 hk på en sån båt. 
Menar du att du med nuvarande motor lätt får upp båten i plan med 5 vuxna ombord? I så fall får jag bara gratulera och då skulle inte jag iaf köpa en annan motor. 
 

Jag har en Yamarin 490 som jag förra året bytte motor på till en 70+ -hästare (en lätt trimmad 70-hästare) och visserligen är det en relativt tungdriven båt med djup V-botten men jag skulle nog ha problem att komma upp i planing med 5 ”vuxna karlar” ombord. 4 går fint dock. 
 

Att sätta 50 på din är nog bara dumt men du har ju en kompis som har 60 och borde kunna prova med 5 gubbar i och se hur det går. 

 

80 hästarn går fint upp i planening med 4 vuxna och 4 barn inklusive packning. Bytt propp mot en med högre stigning för att få ner varvtalet något, men det går fint ändå. Hoppar väl inte upp ur vattnet med så många i båten, men ingen segkörning upp heller.

 

Är nog som du säger, 50 blir i minsta laget. 

Anade nog det från början, men det är ändå lite gott att få lite medhåll och se att ens tankar går åt rätt håll.

 

 

10 minuter sedan skrev Faderullan:

Om bensinförbrukningen med 80 hästars Selvan upplevs som tung och ljudnivån besvärande skulle jag inte gå ner så radikalt i effekt på nya(re) motorn. Man kan ana att det som är marschfart med 80 hkr blir absolut toppfart med 50. Bensinförbrukningen på en 50 hkr på fullt pådrag blir lätt densamma som din gamla 80-hästare drar i marschfart. Du får helt enkelt mindre marginal mellan lägsta planingsfart och toppfarten. Med lite last i båten får 50 hkr ligga i för att komma upp i plan och gasen får ligga på rätt mycket för att hållas i plan.

Samma problem kan det bli med ljudnivån. du får helt enkelt köra på högre varvtal med den mindre motorn och få motorer blir tystare på högre varv.

Det svider kanske att göra det enda rätta och köpa något modernare i samma effektklass om du har nu, men en bekant till mig har ett talesätt som nog stämmer bra "Det går alltid att köra långsamt med en stor motor men det går inte att köra fort med en liten" En stor motor som får gå på lagom delgas drar mindre och går tystare helt enkelt.

Kan inte annat än hålla med. Tänkte nog komma lite billigare undan, men i förlängningen så blir det nog inte så bra. 

Bara bita i det sura äpplet och köpa en större motor. Rätt säker på att det inte är något jag ångar efter inköpet.

 

Tack för svaren, det uppskattas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker som tidigare inlägg. Större motor är mindre ansträngd och kan gå på lägre varvtal i marschfart. Tycker det är i lägre fart det märks mest att en fyrtakt är tystare. I fullfart vrålar det friskt oavsett. Fast en fyrtakt kommer förbruka mindre och släppa ut mindre oförbränd bensin.  Känns ju bra såklart men ekonomiskt räknar du aldrig hem det. Å andra sidan är  allt nye bara kr och ören. När jag bytte båt och med det gick från tvåtakt till fyrtakt var det otroligt skönt. Inget osande och behagligare ljud, lägre förbrukning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev. skulle du kunna göra något åt ljudet. Om något av motorfästena börjat bli dåligt överförs vibrationer från motorn som i sin tur ger upphov till stomljud i båten. Jag har egen erfarenhet av att effekten av ett dåligt motorfäste kan vara betydande men det kan vara svårt att avgöra om stomljudet är onormalt.

 

På utombordare brukar power-headen/motorblocket vara upphängt avfjädrat från motorfäste (det som sitter fast i akterspegeln), med i huvudsak tre fästpunkter. Motorfästets nedre upphängning utgörs av två fästpunkter på ömse sidor av riggen och det övre fästet är placerat under underkåpan i området under förgasarna. Det brukar inte vara synligt. Själva fästena brukar vara konstruerade som gummirör med ett fastvulkat stålrör invändigt. Gummiröret kläms fast med ett överfall och stålröret fästs med en genomgående skruv/bult. Effekten blir att motorblocket blir gummiupphängt. Fästet under förgasarna är ofta dubblerat, med två tätt sittande fästen. Ibland med ett gemensamt överfall. Det händer att motorfästena går sönder, vanligen genom att stålröret släpper i vulkningen. Fäste under förgasarna kan utsättas för bensin och olja och lever därför ett ganska tufft liv. 

 

Försök att kolla att fästena är OK. Ett sätt att göra detta är att med nedfälld motor ta tag i skäddan och försöka vicka motorn fram och tillbaka. Det skall upplevas som helt stumt. 

 

Selva uppger att upphängningen på din motor är "Controlled compression and traction silent block". Jag begriper inte vad som menas med detta, men det kan ju vara värt att kolla upp. Det kan ju vara att något mer avancerat upphängningssystem pajat men förhoppningsvis är lätt att fixa.

 

Det kan ju också löna sig att kolla med någon som servar dessa motorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrudes 50hk är en rätt trist motor med två cylindrar. Lika så 60hk

Lämpar sig absolut inte för något tyngre vilket det i ditt fall skulle bli

Lämna dessa tankar om du inte vill ångra ditt motorbyte ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2019-11-22 vid 09:52 skrev Capitan:

Evinrudes 50hk är en rätt trist motor med två cylindrar. Lika så 60hk

Lämpar sig absolut inte för något tyngre vilket det i ditt fall skulle bli

Lämna dessa tankar om du inte vill ångra ditt motorbyte ;)

 

Håller med ovanstående. Satsa på en motor med fler cylindrar och större cylindervolym än E-tec 50/60hp till din båt. E-tex, Optimax 75-90 eller 4-takt 80-115hk.

 

Har en 60 E-tec på min Ockelbo B16 som är en lättdriven båt på 300kg. Där funkar den bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...