Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
BoatMcRill

Boat McRill Blogg, Youtubue, Twitter mm

Rekommendera Poster

 

Håll ögonen öppna, på Lördag kl. 9 är min nästa video ute. Den här gången installerar vi Air-kit från 3D Custom Parts som jag har ett samarbete med. Mycket intressant för dig som eventuellt har en Volvo Penta Tamd / Aqad 31-41-motor. Gå med i besättningen och bli prenumerant på:

 

Prenemurera på Boat McRill youtubekanal.

 

ygggggh-1572729629724.jpg

Logo1 (2).jpg

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev BoatMcRill:

 

Håll ögonen öppna, på Lördag kl. 9 är min nästa video ute. Den här gången installerar vi Air-kit från 3D Custom Parts som jag har ett samarbete med. Mycket intressant för dig som eventuellt har en Volvo Penta Tamd / Aqad 31-41-motor. Gå med i besättningen och bli prenumerant på:

 

Prenemurera på Boat McRill youtubekanal.

 

ygggggh-1572729629724.jpg

Logo1 (2).jpg

Av ren nyfikenhet, varför installera detta? Kosmetisk eller?

Luftfilter behöver man knappast på en båtmotor då den inte lever i en miljö med damm och grus osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklaring kommer i filmen. Men kort kan man säga att det är en uppgradering för vevhusventilationen som på framförallt de tidiga 31-41 motorerna kan sätta igen filtret och skapa problem i intercoolern som jag förstår det. Detta är egentligen Jocke som driver 3D Custom Parts bättre på att förklara. Han har många års erfarenhet från Volvo Penta.

Luftfiltret (som blir bonusen egentligen då det får plats när man byggt om vevhusfiltret) ger högre effekt och är dessutom tvättbart till skillnad från originalfiltret.

 

Mvh Tony
Boat McRill

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BoatMcRill:

Förklaring kommer i filmen. Men kort kan man säga att det är en uppgradering för vevhusventilationen som på framförallt de tidiga 31-41 motorerna kan sätta igen filtret och skapa problem i intercoolern som jag förstår det. Detta är egentligen Jocke som driver 3D Custom Parts bättre på att förklara. Han har många års erfarenhet från Volvo Penta.

Luftfiltret (som blir bonusen egentligen då det får plats när man byggt om vevhusfiltret) ger högre effekt och är dessutom tvättbart till skillnad från originalfiltret.

 

Mvh Tony
Boat McRill

Ska titta på filmen.

Fattar fortfarande inte hur effekten kan bli högre om man uppgraderar vevhusfilter. 

Om vevhusfilter är igensatt så trycker motorn ut sig olja. Att bygga om just DET är nog mycket bra, men man ska nog inte tro att man höjer någon effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-21 vid 14:38 skrev patrikflink:

Ska titta på filmen.

Fattar fortfarande inte hur effekten kan bli högre om man uppgraderar vevhusfilter. 

Om vevhusfilter är igensatt så trycker motorn ut sig olja. Att bygga om just DET är nog mycket bra, men man ska nog inte tro att man höjer någon effekt.

Fast han skriver ju att vid byte av LUFTFILTER så ska ma få mer effekt. Överladdade motorer som 31 och 41 är, konsumerar mycket luft och om man minskar tryckfallet över filtret då blir det mindre motstånd, motorn får mer luft och upplevs piggare. Detta har man hållet på med sedan Hedenhös. 

 

Problemet brukar vara att eftermarknadsprodukter minskar motståndet genom filtret genom att minska filtrering, med andra negativa biverkningar som följd. Hur det är med detta filter tänker jag inte uttala mig om. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev joelfrodin:

Fast han skriver ju att vid byte av LUFTFILTER så ska ma få mer effekt. Överladdade motorer som 31 och 41 är, konsumerar mycket luft och om man minskar tryckfallet över filtret då blir det mindre motstånd, motorn får mer luft och upplevs piggare. Detta har man hållet på med sedan Hedenhös. 

 

Problemet brukar vara att eftermarknadsprodukter minskar motståndet genom filtret genom att minska filtrering, med andra negativa biverkningar som följd. Hur det är med detta filter tänker jag inte uttala mig om. 

Aha, trodde detta var ett vevhusfilter. Fel av mig.

Självklart så vill man ha in luft. När vi har byggt överladdade bensinmotorer så körde vi alltid med ett slags klister på våra öppna filter. Detta är nog inte öppet, då kan man nog köra utan filter om motorrummet är rent.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna filter duger som jag ser det bra på sjön. Dock lider man av samma problem som på bilsidan, varm insugsluft. Det vore bäst om man kunde göra ett kalluftsintag.

 

På min busbil har jag ett kalluftsintag och sedan ett Stort skumgummifilter med olja. Det tror jag är nära den ideala lösningen. Man underlättar för intercoolern och får ner insugstempen klart märkbart med ökad luftmassa som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sett filmen.

Bra med oljefällan, men om man skall vara riktigt petig, slangen skall väl gå in till stora filtret för att skapa undertryck samt minska oljedimma under motorn. Så kul är det väl inte att ha oljekladd under motorn om nu man har en dimma som är resultatet av dåliga oljeringar.

Sen varför icke rostfria slangklämmor i kitet?

 

Annars en vettig eftermarknadsprodukt om man nu åker VP. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-21 vid 12:39 skrev patrikflink:

Av ren nyfikenhet, varför installera detta? Kosmetisk eller?

Luftfilter behöver man knappast på en båtmotor då den inte lever i en miljö med damm och grus osv.

Jag föreslår att du fortsätter på svenska, så slipper jag höra din svengelska. Inge illa men bemästrar man inte engelska ska man inte prata språket.  

  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Jag föreslår att du fortsätter på svenska, så slipper jag höra din svengelska. Inge illa men bemästrar man inte engelska ska man inte prata språket.  

Misstänker att det inte är riktat till mig. Citera rätt gubbe😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev patrikflink:

Misstänker att det inte är riktat till mig. Citera rätt gubbe😉.

Shame on me!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-23 vid 12:06 skrev patrikflink:

Nu har jag sett filmen.

Bra med oljefällan, men om man skall vara riktigt petig, slangen skall väl gå in till stora filtret för att skapa undertryck samt minska oljedimma under motorn. Så kul är det väl inte att ha oljekladd under motorn om nu man har en dimma som är resultatet av dåliga oljeringar.

Sen varför icke rostfria slangklämmor i kitet?

 

Annars en vettig eftermarknadsprodukt om man nu åker VP. 

Hej.

Har varit bortrest ett par veckor och har inte haft ordentlig tillgång till forumen.

Har man tekniska frågor om filtren, pluggen, oljefällan osv som finns i detta kitt så kontakta Jocke på 3D Custom Parts. Jag är absolut inte tillräckligt tekniskt insatt för att svara korrekt.

http://3dcustomparts.se/kontakt.html

Mvh Tony
Boat McRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-28 vid 17:58 skrev Kaj_Bjorkhagen:

Jag föreslår att du fortsätter på svenska, så slipper jag höra din svengelska. Inge illa men bemästrar man inte engelska ska man inte prata språket.  

Känns som en ganska orelevant kommentar. Tycker du det är jobbigt att se en person som inte har engelska som modersmål tala engelska så låt bli att titta och lyssna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BoatMcRill:

Känns som en ganska orelevant kommentar. Tycker du det är jobbigt att se en person som inte har engelska som modersmål tala engelska så låt bli att titta och lyssna. 

Det var konstruktiv kritik. Alla får det, men alla kan inte ta det.

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Det var konstruktiv kritik. Alla får det, men alla kan inte ta det.

Nä, det var bara gnäll.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-11-23 vid 12:06 skrev patrikflink:

Nu har jag sett filmen.

Bra med oljefällan, men om man skall vara riktigt petig, slangen skall väl gå in till stora filtret för att skapa undertryck samt minska oljedimma under motorn. Så kul är det väl inte att ha oljekladd under motorn om nu man har en dimma som är resultatet av dåliga oljeringar.

Sen varför icke rostfria slangklämmor i kitet?

 

Annars en vettig eftermarknadsprodukt om man nu åker VP. 

 

Jag var nyfiken att testa filtret på min TAMD 41P, den har vehusventilationen dragen till luftfiltret i originalutförande. Köpte ett" BT-filter" och borrade ett 7,5mm hål i centrum för att passa in slangen för vevhusventilationen. Till sommaren får man se om det gör någon skillnad, i alla fall så är filtren avsevärt billigare än de originalfilter VP saluför 🙂 

IMG_3097.jpeg

IMG_3099.jpeg

Redigerad av lamatu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...