Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Tips på BR (amerikansk)

Rekommendera Poster

Hejsan Båtvänner

 

Efter två säsonger med 1 DC för resp. säsong står jag nu utan båt. Just nu känns skönt att det inte är något som gräver i plånboken och tar min tid.

 

Till nästa säsong vet jag att det kommer börja klia i båtneverna. Jag tänker mig en down-grade, d.v.s. en mindre båt som kostar mindre och som mest kommer användas för kortare turer under varma dagar. Därmed behöver jag inte övernattningsmöjlighet, pentry o.s.v. ombord. Det skall vara en båt som är enkel att hantera / underhålla. D.v.s tillräckligt liten, öppen samt inte för tung.

 

Jag landade i att en BR på ca 6 meter blir bäst.

 

Efter att jämfört lite insåg jag att jag skulle spara ca 5000kr/år ifall jag valda en modell med inombordare vs. en modell med utombordare. Det blir ändå lite soppa för de pengarna. Man verkar också få mer båt för pengarna om man går på de amerikanska.

 

En båt jag landade I var Sea Ray 190 SPX med 4.5L 200hk med alpha drev.

 

En sån av nyare årsmodell borde man kunna få för dryga 300´ med trailer efter lite prut (får väl se var marknaden är nästa år).

 

Jag undrar är om ni har några tips på andra modeller som liknar ovan nämnda båt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är generellt sett dyrare att serva en inombordare, så tror ekonomin är mer likvärdig. Stöldrisken är däremot klart bättre för inombordare.

 

Jag har fått bra intryck av 4.5an som verkar vara klart roligare än den daterade 4.3an. Både att köra och serva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mange249:

Det är generellt sett dyrare att serva en inombordare, så tror ekonomin är mer likvärdig. Stöldrisken är däremot klart bättre för inombordare.

 

Jag har fått bra intryck av 4.5an som verkar vara klart roligare än den daterade 4.3an. Både att köra och serva...

Yes, helt enig. Vill helst ha den nyare 4.5:an men då är det båtar från ca 2015/2016 som gäller verkar det som.

 

Vad jag har sett av prislistor på en vanlig årsservice skiljer det bara nån tusenlapp skiljer mellan utom/inombordare. Så då blir det ändå billigare om man räknar in skillnad i försäkring.

 

Men över tid är nog inombordare är lite dyrare att serva, det är väl främst bälgar och drevservice som får det att dra iväg över tid. För att inte tala om en reparation där motorn måste lyftas ur båten.

 

Jag hade gärna velat ha utombordare men tycker är tveksamt om det är värt extra kostnaden i försäkring. 

 

Får räkna lite mer på saken 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...