Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Faderullan

Länge sedan vi hade en impellertråd

Rekommendera Poster

OBS! Ironi i rubriken. Behöver inte tas på allvar 🙂

Ville bara visa vad jag hittade när jag städade undan resterna av ett sedan länge rasat presenningsskjul. Skjulet restes när jag började renovera vårt hus, torde vara år 1998. I skjulet förvarades en del grejer från mitt föräldrahem och diverse byggmaterial. Hela rasket rasade samman under snön kanske tio år senare. Våren därefter städade jag bort det mesta men än i dag gör man fornfynd på platsen. Bland annat hittade jag nyligen en impeller som troligen har suttit i den Evinrude 20 hkr jag hade på den tiden när skjulet byggdes. Den har alltså legat först i skjulet i tio år och sedan i gräset under bar himmel drygt tio till. Man kan alltså garantera att den är minst tjugo år gammal men troligen äldre eftersom den bär spår av användning. Motorn den troligen suttit i var av 1974 års modell.

 

impeller.thumb.JPG.85c98e33f9b75e7e36f4543c1be5ae00.JPG

 

Det fantastiska i detta är att den fortfarande är mjuk och böjlig och helt utan någon som helst sprickbildning hur man än vrider och vänder. Var impellrarna bättre förr? Eller kunde man använda bättre gummi med giftigare mjukgöringskemikalier förr?

 

Skall hänga upp den i mitt utombordarmuseum som en åminnelse om att vissa saker var bättre förr, ju förr desto bättre 🙂

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bevisar hysterin att byta denna varje år!. I

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude gjorde bra grejer, eller i alla fall såg till att dess underleverantörer gjorde det.

Jag har en likadan impeller liggandes i en skrivbordslåda där jag förvarar diverse "fornfynd" eller snarade "nostalgiska minnessaker" från min ungdom. En cholkadzingo (etiketten bara), en Rolliflex, en raketostförpackning, några Dinky Toys och en impeller…

Jodå, min har torrsprickor, men det var därför jag bytte ut den 1979 eller däromkring. 

 

Det finns ju många människor som samlar på många olika saker, persienner, ölburkar, kameror, telefoner och framförallt pengar, men impellersamlare har jag aldrig träffat... ännu.

 

Man kan ju undra vad framtidens arkeologer hade sagt om de hittat din impeller om sisådär 3000 år... de hade säkert ansett att det var en religiös artefakt som hade stor betydelse för dåtidens (=nutidens) boende på den aktuella platsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna impeller hade suttit två år i motorn, bilden är tagen några veckor efter den plockats ut och den har forfarande inte rätt ut sig.

Jag kan förstå att det är en väldigt kostsamt för en del att byta men för mig känns det överkomligt att köpa en ny för 94,90 varje år.

 

Impeller.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bhemac:

Denna impeller hade suttit två år i motorn, bilden är tagen några veckor efter den plockats ut och den har forfarande inte rätt ut sig.

Jag kan förstå att det är en väldigt kostsamt för en del att byta men för mig känns det överkomligt att köpa en ny för 94,90 varje år.

 

Impeller.png

Dendär känns som du bör demontera/byta inför varje tur eftersom den blir kvar i den formen.

 

Jag hade min kvar i impellerhuset en hel vinter. När man tog loss den såg den fullständigt ut som ett missfoster med helt platta vingar vikta åt olika håll..

Efter ett par timmar demonterad såg den ut som en ny, helt mjuk inte en tillstymmelse till sprickor hur jag än vred, bände och drog i vingarna.

Tror den är/var från bt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är det väl inte gummit i sig som ger upp utan vulket mellan hylsan och gummit så bladen står still medans hylsan snurrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Yanmar 1gm idag och den har inte varit igång sedan början av 80-talet. När jag tittar på impellerhuset ser jag att lacken är orörd på skruvarna så orginalimpellern sitter kvar i. Motorn kördes två säsonger i segelbåt sedan i varmgarage sedan dess. Det ska bli spännande att se hur den är i gummit när vi öppnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Botved:

- - - början av 80-talet. - - Det ska bli spännande att se hur den är i gummit när vi öppnar.

Gummi höll oftast bra kvalitet på 80-talet så om den inte är sprucken eller fullständigt deformerad så kan den bli mer långlivad än en nyköpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Christian85:

Jag skulle def säga att det var bättre gummi förr, bara för ett par år sedan...

Ju förr desto bättre 😀

Börjar också fundera över om delarna som sätts in i grejor från början håller betydligt högre kvalitet än vad man köper som reservdelar. Impellrar är ett bra exempel men också annat. Bilen jag kör i jobbet kördes 50000 km innan första halvljuslampan gick. Köpte ny, råkade tom. vara samma märke. Höll 20000 km...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Faderullan:

Ju förr desto bättre 😀

Börjar också fundera över om delarna som sätts in i grejor från början håller betydligt högre kvalitet än vad man köper som reservdelar. Impellrar är ett bra exempel men också annat. Bilen jag kör i jobbet kördes 50000 km innan första halvljuslampan gick. Köpte ny, råkade tom. vara samma märke. Höll 20000 km...

Jag vet inte hur det är med lampor men vattenpumparna som standardmonterades på Volvos 4 och 5 cylindriga motorer tillverkades av Aisin behöver i princip aldrig bytas vid kamremsbyte. Läcker de inte och lagringen känns OK kan de sitta kvar. Volvo låter dem åtminstone regelmässigt sitta kvar ett kamremsbyte, men jag misstänker att Mekonomen rekommenderar byte redan vid 10 år/ 16 000 mil. En Volvomek jag snackade med menade att originalreservdelen inte är av samma kvalitet som den som originalmonteras. Om Mekonomen byte är detta definitivt fallet. Ibland bytts originalpumpar med metallrotor till pumpar men plastrotor. Det händer att dessa havererar inom bytesintervallet för kamremmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev guestsson:

Jag vet inte hur det är med lampor men vattenpumparna som standardmonterades på Volvos 4 och 5 cylindriga motorer tillverkades av Aisin behöver i princip aldrig bytas vid kamremsbyte. Läcker de inte och lagringen känns OK kan de sitta kvar. Volvo låter dem åtminstone regelmässigt sitta kvar ett kamremsbyte, men jag misstänker att Mekonomen rekommenderar byte redan vid 10 år/ 16 000 mil. En Volvomek jag snackade med menade att originalreservdelen inte är av samma kvalitet som den som originalmonteras. Om Mekonomen byte är detta definitivt fallet. Ibland bytts originalpumpar med metallrotor till pumpar men plastrotor. Det händer att dessa havererar inom bytesintervallet för kamremmen. 

Det blir tyvärr allt mer sällan man köper en komponent och får den där wow känslan när man står med delen i handen. 
 

Senast tror jag var med en SKF remspännare med spännrulle som kändes som den skulle överleva allt annat skapat av människan. Tung och mycket förtroendeingivande konstruktion. 
 

Däremot funkar ofta de pappiga prylarna ok ändå. De klarar ofta inte ens att monteras ett par ggr, men när de väl sitter snurrar de på... Exvis plastkomponenter på moderna motorer i bilar. Råkar man dra några nm för hårt deformeras hela skiten:)

Redigerad av Mange249
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det här är en impellertråd, så skall jag säga att jag "mot bättre vetande" använt Biltemas impeller i min VovoPenta TMD40 de senaste två säsongerna, och de har fungerat perfekt. De kostar 145 kronor, så jag har råd att byta varje vår.

 

4 timmar sedan skrev Mange249:

Det blir tyvärr allt mer sällan man köper en komponent och får den där wow känslan när man står med delen i handen. 

Ja, tyvärr är det så nuförtiden. Då bilen stannat sex gånger på ett år av soppatorsk, inte på grund av att tanken är tom, utan för att elpumpen slutat funka. Då blir man lite vissen  (tre typer av elpumpar som alla parvis fick samma fel efter en mycket kort tid, prisklasser 300-1200kronor). Något år senare tappar jag oljetrycket, men felet visar sig vara givaren som jag köpt mindre än ett halvår tidigare. På jobbet har jag hållit på med felsökning i timtal, och till sist börjat om, och en av de första delarna som bytts visade sig inte fungera trots att den var ny. 

Tyvärr lever vi i ett samhälle, där pengar styr, och det resulterar ofta i att det inte går att få bra reservdelar, oberoende av vad man är beredd att betala.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...