Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Värt priset att årsserva motor på verkstad?

Rekommendera Poster

Jag har en båt med en Yamaha 225FETX på, som är ett drygt år gammal. Har både detta och förra året servat enligt handbok på auktoriserad Yamaha-verkstad (20 timmar resp årsservice, hann inte komma upp i 100 timmar). 


Kollar man i handboken och serviceprotokollet är det inte några avancerade manövrar som utförs, men det görs till ett timpris på 950 kr/h + moms, totalkostnad över 6000 kr nu senast. Säkerligen blir vätskorna som fylls på ganska dyra också. Är det värt detta? Blir en ny köpare så glad när denne ser servicedokumentationen att det påverkar priset positivt? Ska tilläggas att firman som jag servar på inte ligger nästgårds heller, så jag blir bra sugen på att istället använda en motormek som kommer med bil när båten ligger på land.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har 3 års garanti på motorn som bara gäller med service på auktoriserad verkstad så är väl svaret givet eller?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minutes ago, Kane said:

Om du har 3 års garanti på motorn som bara gäller med service på auktoriserad verkstad så är väl svaret givet eller?

Helt sant om det stämmer, det måste jag kolla upp. Ingen som upplyste om vid köpet vad jag minns. Tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag har en båt med en Yamaha 225FETX på, som är ett drygt år gammal. Har både detta och förra året servat enligt handbok på auktoriserad Yamaha-verkstad (20 timmar resp årsservice, hann inte komma upp i 100 timmar). 


Kollar man i handboken och serviceprotokollet är det inte några avancerade manövrar som utförs, men det görs till ett timpris på 950 kr/h + moms, totalkostnad över 6000 kr nu senast. Säkerligen blir vätskorna som fylls på ganska dyra också. Är det värt detta? Blir en ny köpare så glad när denne ser servicedokumentationen att det påverkar priset positivt? Ska tilläggas att firman som jag servar på inte ligger nästgårds heller, så jag blir bra sugen på att istället använda en motormek som kommer med bil när båten ligger på land.

Ja du. Det beror på hur du räknar. Timpriset är väl inget konstigt men hur dom lyckas få en hel arbetsdag att gå till en halvtimmes jobb känns ju lite sådär.

Fast generellt är det väl så att "man" gör ett bättre jobb själv än när någon annan gör det för pengar. Man är ju intresserad.

Så prylarna bör funka längre om man ska ha dom kvar länge.

Sen e frågan hur man uppskattar sin egen tid och hur mkt den är värd.

Hur länge kommer man ha kvar prylen? Länge=bäst serva själv

Kort tid, om servicebokens stämplar är värda sitt pris=stämpelverkstad.

Är sannolikheten stor att det ska bli ett garantihaveri, som det vägras ersättning för pga att man bytt olja själv, kanske det är värt det... så svaret kan bli både ja, nja eller nej helt beroende på dina behov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr rätt dåliga erfarenheter av båtverkstäder och deras motorservice. Skulle jag byta båt skulle jag inte per automatik värdera en båt lägre som servats av ägaren själv, än om den servats på varv.

I ditt läge skulle jag därför servat så jag behöll garantier under garantitiden och ev något år extra, därefter skulle jag serva motorn själv om jag ansåg mig kunna utföra jobbet. På plussidan med att serva själv är att man vet vad som är gjort och man klarar av att skruva med motorn själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dryga 6000 kr i service per år låter inte speciellt dyrt i mina ögon med tanke på att du köpt en nästan ny motor värd ca 200 KSEK. Inte hade du servat din nya Volvobil själv😉?

 

Att serva den på plats kan absolut vara ett alt men borde bli samma kostnad + resersättning om det ska utföras av en Yamaha auktoriserad firma. Helt övertygad om att full servicehistorik påverkar andrahandsvärdet positivt plus som Kane skriver är en förutsättning för att garantin ska gälla.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Freez said:

Dryga 6000 kr i service per år låter inte speciellt dyrt i mina ögon med tanke på att du köpt en nästan ny motor värd ca 200 KSEK. Inte hade du servat din nya Volvobil själv😉?

 

Att serva den på plats kan absolut vara ett alt men borde bli samma kostnad + resersättning om det ska utföras av en Yamaha auktoriserad firma. Helt övertygad om att full servicehistorik påverkar andrahandsvärdet positivt plus som Kane skriver är en förutsättning för att garantin ska gälla.

 

Jag misstänkte  att det här argumentet skulle dyka upp och jag fattar det inte riktigt, det låter som ”om du har råd med en ny motor har du väl råd med dyrt underhåll också”. Varför ska underhåll av en ny sak vara dyrare än underhåll av en gammal? Jag köper ibland nya saker av precis den anledningen: hög initialkostnad och lägre löpande kostnad.

 

I bilvärlden har det har ju varit ett hett ämne länge, dvs alla bilägare som kände sig skinnade av märkesservice. I kölvattnet av det kom avregleringen som tog bort märkesverkstädernas monopol. Hittar inte lagtexten men här är en (ursäkta) gammal Expressen-artikel: https://www.expressen.se/motor/sa-blir-du-lurad-av-bilbranschen/. Kan tillägga att jag faktiskt hade ny bil för några år sedan och märkesservicen på den var inte imponerande. Hade mycket hellre använt en lokal verkstad jag har, som är både trevligare och billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, Caribic410 said:

Ja du. Det beror på hur du räknar. Timpriset är väl inget konstigt men hur dom lyckas få en hel arbetsdag att gå till en halvtimmes jobb känns ju lite sådär.

 

Det var inte bara arbetstid utan vätskor etc också. Tre timmars jobb om jag minns rätt. Nästan 1200 kr/tim tycker jag för övrigt låter väldigt saftigt för en mekaniker. Hyfsat mycket högre än min egen timlön iallafall, även om jag är rätt säker på att den där timlönen inte kommer i mekanikerns kuvert.

 

10 hours ago, Caribic410 said:

Fast generellt är det väl så att "man" gör ett bättre jobb själv än när någon annan gör det för pengar. Man är ju intresserad.

Så prylarna bör funka längre om man ska ha dom kvar länge.

Sen e frågan hur man uppskattar sin egen tid och hur mkt den är värd.

Hur länge kommer man ha kvar prylen? Länge=bäst serva själv

Kort tid, om servicebokens stämplar är värda sitt pris=stämpelverkstad.

Är sannolikheten stor att det ska bli ett garantihaveri, som det vägras ersättning för pga att man bytt olja själv, kanske det är värt det... så svaret kan bli både ja, nja eller nej helt beroende på dina behov.

 

Japp. Jag håller väl ut garantitiden iallafall, sen kanske jag kan gynna någon lokal förmåga istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Martin76 said:

Jag har tyvärr rätt dåliga erfarenheter av båtverkstäder och deras motorservice. Skulle jag byta båt skulle jag inte per automatik värdera en båt lägre som servats av ägaren själv, än om den servats på varv.

I ditt läge skulle jag därför servat så jag behöll garantier under garantitiden och ev något år extra, därefter skulle jag serva motorn själv om jag ansåg mig kunna utföra jobbet. På plussidan med att serva själv är att man vet vad som är gjort och man klarar av att skruva med motorn själv.

 

Jag har samma erfarenheter. Tack för tips, det låter vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera är inne på bör du säkerställa att garantivillkoren uppfylls under den period som garantin gäller.

 

När garantin är borta är det viktigare att momenten utförs, snarare än av vem.

 

Allt för ofta(även på detta forum) blir det en tävling i vem som servar minst. Det konstiga är att när det skall köpas båt vill alla ha en välservad båt och vem är bättre på att definiera ett servicebehov än den som konstruerat produkten?

 

Mitt råd är således att serva enligt uppsatta intervall, men antingen själv och föra bok med kvitton eller leja bort till en mekaniker du litar på.

 

1200kr timme är inte ovanligt i Stockholmsområdet. Sen är det såklart inte billigt...

 

Även jag har sanerat både båtar och bilar från mekanikers härjningar. Mycket slarv och okunskap som drabbar kunder... Tyvärr ger det branschen ett dåligt rykte.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Dryga 6000 kr i service per år låter inte speciellt dyrt i mina ögon med tanke på att du köpt en nästan ny motor värd ca 200 KSEK. Inte hade du servat din nya Volvobil själv😉?

 

Att serva den på plats kan absolut vara ett alt men borde bli samma kostnad + resersättning om det ska utföras av en Yamaha auktoriserad firma. Helt övertygad om att full servicehistorik påverkar andrahandsvärdet positivt plus som Kane skriver är en förutsättning för att garantin ska gälla.

 

Om det är dyrt eller ej beror väl lite på vad man får? :)

 

Jag har erfarenhet från auktoriserad verkstad (volvo penta) som inte hade koll på vilka åtgärder som enligt boken skulle utföras. Jag plockade då fram serviceplanen och inte ens då följdes den. Jag påtalade då specifikt några av servicepunkterna, bland annat byte av impeller och transmissionsolja, då dessa inte ens kontrollerades (!). Transmissionsoljan kontrollerades då men ersattes inte då han tyckte den såg så fin ut. Impellern menade han inte ens behövde kontrolleras då motorn bara gått två säsonger och ca 120 timmar, de håller länge menade han (alltså i praktiken en tredje säsong och minst ca 60 timmar till?). Att skruva av locket och kontrollera impellern gjordes därför inte. Det var alltså ägaren till den auktoriserade verkstaden som utförde servicen. Ifylld servicebok - nix - det görs inte längre menade han, men de har ju uppgifter i sitt faktureringssystem om att jag servat, det menade han räckte.

 

@Freez; hade du servat din nya Volvobil på auktoriserad verkstad under de premisserna, eller hade du lärt dig att själv utföra den service du med rimliga medel och verktyg kunde hantera? :)

 

För mig är valet lätt. Kostnaden för service på auktoriserad verkstad under garantitiden vägs mot risken om något händer som inte täcks av garantin. En slags försäkring. Kostnaden får värderas precis som för andra försäkringspremier. Påläst och närvaro under servicen så man kan påtala eventuella brister på plats eller tilläggsserva själv efteråt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Freez:

Dryga 6000 kr i service per år låter inte speciellt dyrt i mina ögon med tanke på att du köpt en nästan ny motor värd ca 200 KSEK. Inte hade du servat din nya Volvobil själv😉?

 

Listpris på 260k.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

Listpris på 260k.....

Om jag skulle betalat för bilen och tänkt behålla den så länge som möjligt.

Utan tvekan Ja! Skulle såklart göra service själv. Frugans bil servar jag, trots garantier. Det är både snabbare, enklare och smidigare. Ex tömma all olja och byta istället för att suga ur.

Tjänstebilen lämnar jag in trots att det skulle vara smidigare och snabbare att göra det själv

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara intressant att utreda vad som gäller. Texten nedan gäller bilar men borde gälla även båtmotorer. Eller?

 

"Om du har fått garanti, exempelvis nybilsgaranti, har du rätt att reparera/serva bilen hos vilken verkstad du vill, så länge verkstaden lever upp till kraven på fackmässighet. Detta innebär att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller i bilbranschen."

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Det kan vara intressant att utreda vad som gäller. Texten nedan gäller bilar men borde gälla även båtmotorer. Eller?

 

"Om du har fått garanti, exempelvis nybilsgaranti, har du rätt att reparera/serva bilen hos vilken verkstad du vill, så länge verkstaden lever upp till kraven på fackmässighet. Detta innebär att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller i bilbranschen."

Nej, bilsidan är avreglerad men inte båtar, arbetsmaskiner etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Det kan vara intressant att utreda vad som gäller. Texten nedan gäller bilar men borde gälla även båtmotorer. Eller?

 

"Om du har fått garanti, exempelvis nybilsgaranti, har du rätt att reparera/serva bilen hos vilken verkstad du vill, så länge verkstaden lever upp till kraven på fackmässighet. Detta innebär att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller i bilbranschen."

Eftersom garantin är frivillig för Yamaha att lämna kan de ställa det kravet på service hos auktoriserade verkstäder.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev bhemac:

Det kan vara intressant att utreda vad som gäller. Texten nedan gäller bilar men borde gälla även båtmotorer. Eller?

 

"Om du har fått garanti, exempelvis nybilsgaranti, har du rätt att reparera/serva bilen hos vilken verkstad du vill, så länge verkstaden lever upp till kraven på fackmässighet. Detta innebär att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller i bilbranschen."

Anta att du köper en ny bil hos firma A. 
Sedan tänker du, jag servar den hos firma B istället. De är superkompetenta (vilket de är). Sedan inträffar ett fel på bilen, och du åker tillbaka till Firma A. 


Vad tror du då firma A säger?

1. Oj, självklart! Det här står vi för!

...eller...

2. Firma B har helt klart gjort något fel. Du har valt en firma för din service som inte lever upp till kraven på fackmannamässighet, och därmed gäller inte garantin längre, pilutta dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetar delvis själv med retail och serviceprodukter. Mitt starka råd är givetvis att följa serviceplanen på auktoriserad verkstad. Utbildad personal har sannolikt bättre koll (ja rötägg finns dock överallt)

Rätt service berättigar till fulla garantier vilket är guld värt, så även tveksamma fall där goodwill kan förekomma. Då är det extra fint att ha dokumenterat rätt underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa anledningen för att serva motorn hos märkesverkstaden efter garantitiden är att den då får ta del av de kampanjer och uppdateringar som ofta kommer efter några år. Det kan dels vara mjukvara, men också byte av komponenter osv.

 

Dessutom byts då i regel delar som inte de generella mekanikerna tänker på(exvis anoder på udda ställen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mange249:

Den bästa anledningen för att serva motorn hos märkesverkstaden efter garantitiden är att den då får ta del av de kampanjer och uppdateringar som ofta kommer efter några år. Det kan dels vara mjukvara, men också byte av komponenter osv.

 

Dessutom byts då i regel delar som inte de generella mekanikerna tänker på(exvis anoder på udda ställen).

Det förutsätter ju att man har en märkesverkstad inom rimligt avstånd som utför servicearbetet såsom tillverkaren specificerat i serviceplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Martin76:

Det förutsätter ju att man har en märkesverkstad inom rimligt avstånd som utför servicearbetet såsom tillverkaren specificerat i serviceplanen.

Det är korrekt!:)

 

Verkligheten är inte alltid perfekt och då får man göra en avvägning. En lösning kan exvis vara att göra service själv år 1 och 2, men lämna in för översyn hos märkesverkstad år 3 och sedan börja om cykeln på nytt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...