Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Köpa epoxi billigt

Rekommendera Poster

Vart köper jag ca 5 kg epoxi billigast?

 

Ska bygga om en epoxi/glasfiberarmerad badtunna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Kane:

Biltema?

På nåt företag dom producerar armerade plastprylar i lite större skala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epotex gav tidigare rabatter till vissa båtklubbar, men vet inte om de gör det längre. Jag tror den tidigare ägaren sålt företaget och då kanske rabatterna har försvunnit.

 

Epotex säljer Nils Malmgrens produkter. De är (eller var i alla fall) väldigt hjälpsamma och gav bra råd och tips om utförande och verktyg.

 

Ring gärna till Nils Malmgren också om du behöver råd om deras produkter och hur du bäst ska göra. De är också väldigt hjälpsamma.

 

Kan kanske vara värt några hundralappar extra jämfört med Biltema om man är lite osäker på hur man bäst går tillväga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om, går det att använda gammal epoxi? Såg häromveckan 5kg west system till halva priset i en båtbutik i Finland, utgångsdatum 1/19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en dunk West epoxi från 2004, den funkar fortfarande utmärkt, härdaren har dock mörknat en del och luktar ammoniak

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade lite epoxi som stått uppåt 10 år. Blev inte riktigt hårt när det härdade. Provade vid två tillfällen men vissta, jag kan ha blandat fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Hade lite epoxi som stått uppåt 10 år. Blev inte riktigt hårt när det härdade. Provade vid två tillfällen men vissta, jag kan ha blandat fel.

Dom reaktiva ämnena kan ha blivit något blockerade. Det går ofta att lägga komponenterna i varmt vattenbad... 50-60 grader några timmar. Och eller härda i värme.. upp till 120grader men redan vid 60-80 får du mycket bättre tvärbindning. Gäller även "färska" varor. Det härdar alldrig och blir alldrig max vid rumstemp. Hördning i värme, även efter "vanlig" härdning höjer oftast alla värden.. brott, drag, tryck-styrka. Vidhäftning och värmetålighet med 15-30% ca

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Caribic410:

Hördning i värme, även efter "vanlig" härdning höjer oftast alla värden..

Så man kan låta epoxin härda tills den inte kladdar och sedan på med någon form av värmematta/värmefläkt för att få ännu bättre egenskaper på/resultat av tex en lagning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev McLasse:

Så man kan låta epoxin härda tills den inte kladdar och sedan på med någon form av värmematta/värmefläkt för att få ännu bättre egenskaper på/resultat av tex en lagning?

Jes. Typ 70-100 grader i ganska många timmar. Bäst är att härda i värme från början.

Att lägga epoxin på varm yta kan ge bättre vätning/vidhäftning. "Limmet" blir mer tunnflytande av värmen samtidigt som det härdar mkt snabbare så just det momentet är två lite motverkande faktorer. Om produkten hinner börja stelna av härdning, pga den varma ytan, snabbare än den hinner väta ytan så kan du få något sämre vidhäftning men det händer i stort sett bara när man överdoserat med härdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Caribic410:

Typ 70-100 grader i ganska många timmar. Bäst är att härda i värme från början.

Det här är ett ämne jag är lyckligt omedveten om hur lite jag vet.

Men i princip är väl all extravärme, man kan tillföra, av godo eller måste man upp i 70-100 grader innan det gör någon nytta alls?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Det här är ett ämne jag är lyckligt omedveten om hur lite jag vet.

Men i princip är väl all extravärme, man kan tillföra, av godo eller måste man upp i 70-100 grader innan det gör någon nytta alls?

Nej du behöver inte komma upp i så hög värme. Reaktionen blir snabbare vid högre temp.

Alla härdsystem går snabbare vid höjd temp och viceversa.

Generellt redovisas härdningstid för härdning i ca 20 grader.

Härdningstiden halveras generellt med steg om 10-graders temphöjning.

Ex. Låt säga att härdningstiden är 2h så blir det 1h i 30grader 30 min i 40 15 min i 50grader.. sen blir kurvan mindre linjär.

Oftast anges härdning till "hanterbar" eller mekaniskt "hanterbar" ibland anges både hanterbar och fillt härdad. Ex. Härdtid 2h fullt uthärdad 24h.

Sönker du temperaturen med 10grader blir iftast härdtiden mer än dubbelt så lång. I vissa fall 10-100ggr längre.

En del akryl-varianter går att härda långt ner t.o.m. i minusgrader. Epoxi slutar i stort sett att härda vid plus 4grader.

Fryser du blandad epoxi till -18, kan du lätt förvara det i månader.

Sen sker det ju alltid en termisk reaktion som är mer eller mindre stark när komponenter och reargenter blandas och det ger högre temp i själva "limmet"

Så som gällande allt annat är det många olika parametrar som påverkar.

En del polyuretaner kan tex bli helt obrukbara om dom tex fryser. I vattenbad i ett dygn kan man ofta få tillbaka full funktion.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu... 5 kg till en badtunna? Minst 25 skulle jag säga går åt. Tänker mig en vikt på tunnan på minst 75 kg vilket för en duktig plastare blir 25 kg epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev gusvo085:

Men vänta nu... 5 kg till en badtunna? Minst 25 skulle jag säga går åt.

0 kg skulle jag säga, de som proffsbygger använder ingen epoxi eller liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plastade en hård sprayhood i går i mitt garage som håller 14 grader.
Kan jag bättra på slutegenskaperna på något realistiskt vis med varmluftspistol, byggfläkt eller liknande?

Bör jag höja rumstemperaturen när jag skall plasta utsidan?

IMG_0764.thumb.JPG.cbd938c48613f88d98906eb0a2867065.JPG

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev BSven:

Jag plastade en hård sprayhood i går i mitt garage som håller 14 grader.
Kan jag bättra på slutegenskaperna på något realistiskt vis med varmluftspistol, byggfläkt eller liknande?

Bör jag höja rumstemperaturen när jag skall plasta utsidan?

 

Wut näe, epoxin stelnar möjligen snabbare när det är varmt, men det är inte så bra om du vill  lägga på fler lager senare. Fö bra om den torr ifrån vatten (kan annars bli bubblor/fickor i plasten och orsakar osmosis i polystyren-plast, -men nu är det epoxi?)

 

Fråga: vaxar du den plywooden? hur fick du till dendär böjen??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrr:

Fråga: vaxar du den plywooden? hur fick du till den där böjen??

Än så länge så är det ett skal av divinycell som jag har plastat insidan på så jag har inte plastat fast något trä mer än oavsiktligt runt kanterna (hoppas jag).
Jag reglade en form med rätt mått och kurvor som jag sedan klädde med rutskuren divinycell.IMG_0752.thumb.JPG.02951727f2b7bd4b423e71596c1cd7a5.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande att se resultat, så ju klart lovande ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang badtunnan. Det är ett mindre jobb. En sits nära ugnen i en badtunneinsats, som ska vändas upp och ned. Typ återanvändas. 

 

Har pratat med fabrikanten. Insatsen är tillverkad av glasfiberarmerad polyester. 

 

SNYGGT bygge av fast sprayhood. Typ Doghouse. 

Skriv gärna mer om detta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

SNYGGT bygge av fast sprayhood. Typ Doghouse. 

Skriv gärna mer om detta. 

Tack!
Jag gör en egen tråd om detta.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga kanske. 

 

Skulle det gå att lägga glasfiberväv och polyester direkt utanpå en på båten uppspänd sprayhood? 

Rakt över fönster och allt, för att senare skära ur? 

 

Blir det för klen typ gjutform, även om man bara lägger ett lager med väv först, som får härda?

 

Tyget skulle kunna få ingå i lamineringen. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-23 vid 23:29 skrev gusvo085:

Men vänta nu... 5 kg till en badtunna? Minst 25 skulle jag säga går åt. Tänker mig en vikt på tunnan på minst 75 kg vilket för en duktig plastare blir 25 kg epoxy.

 

Angående badtunneprojektet... 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4231661#p4231661

 

Så nu räcker det med 5 kg polyester och därtill glafiberväv. 

 

Bygger ett tält mha byggnadsställning och dubbla presenningar, med luft emellan. Värmer med typ byggfläkt. Mitt garage är vidbyggt boningshuset och jag vill inte få in styrenångor. 

 

Inser vikten av gasmask

mm. 

 

Fortsätter då det blir aktuellt, i tråden ovan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Hybro:

Skulle det gå att lägga glasfiberväv och polyester direkt utanpå en på båten uppspänd sprayhood? 

Har inte provat detta men en lite mindre yta "saggar". Då får man göra som när man bygger en plugg, spänna gråpapp först och ev lägga några remsor glasfiber på undersidan samt ev spackla lite på ovansidan.

Själv skulle jag göra en ställning, klä med tex hela skivor Bonocell och sen plasta.

S långt kom jag i min planering, sen tröttnade jag.

Men nu kan det finnas ett par elever som kan behöva ett projekt-arbete....

En hård sprayhood skulle vara väldigt praktiskt.

--

Enklaste badtunnan? Torrdräkt och en vattenkokare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo... Sicken mysfaktor.

Typ kondom på i badtunnan. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Hybro:

Jo, jo... Sicken mysfaktor.

 

Tvåmansdräkt?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...