Jump to content
Saturday 18 January 2020
sy_Alice

Varför Katamaran?

Recommended Posts

11 timmar sedan skrev bhemac:

Sorry, nu förstår jag vad du menar. Det är en kutterrigg med ett inre förstag. Jag har det på min (köl)båt.

Det har jag också.

Men jag ser inga katamaraner med ett förstag till respektive skrov, vad fick han det ifrån?

Appropå diskussionen om katamaraners sjösäkerhet i den andra tråden, för länge sedan när jag var i "vilken båt-stadiet" så trodde jag också att katamaraner var olämpliga pga kapsejsning. Jag fick då veta att moderna sk. cruising katamaraner inte hade det problemet. Riktigt varför fick jag inte klart för mig men jag känner inte att jag läst många, om ens någon, modern cruising katamaran som gått runt men jag har heller inte aktivt sökt efter det.

Edited by BSven

2 minuter sedan skrev BSven:

Jag fick då veta att moderna sk. cruising katamaraner inte hade det problemet.

Det är nog ganska sant - om man gör rätt.

Enklast kan man säga att de är inte lika förlåtande som en kölbåt.

När jag tittad på katta kände jag aldrig att säkerheten var ett problem.

4 timmar sedan skrev Gaidin:

Det har jag också.

Men jag ser inga katamaraner med ett förstag till respektive skrov, vad fick han det ifrån?

Hmmm!
Låter som en dum och ineffektiv konstruktion.
Undrar om det ens skulle funka?
Vridet segelplan!?!?
Måste bli en konstig kraft i den kattan!
Jag misstänker att det är nån form av missuppfattning/tankevurpa.
Jag har sett både extrema och mer cruisingbetonade kattor med dubbla förstag däremot.
Såg en stor katta i Stockholm som plöjde med samtliga tre segel uppe i ganska lätt vind. Fatheadstorsegel ,en liten fock på inre förstaget och en stor genua på det främre. Såg mäktigt ut!
Men ett förstag till varje skrov.... Det har jag aldrig sett!

Se maffigt ut när dom dessutom rullar ut ett gigantiskt codesegel.
Här en enskrovsbåt men.... oj! Vad mycket segel dom har!

ob_43ba63_les-matinales-awlgrip-en-vedette-sur.jpg

Edited by Janken

Jimmy Cornell skall "fira" 500-årsjubileet av första jordenruntseglingen genom att följa Magellans rutt.

Citat

Varför katamaran för en jordenruntsegling?
– Visst finns risken med att kapsejsa och bli liggande upp och ner. Men vi går längs en rutt utanför de svåraste omständigheterna för grov sjö och är båda två försiktiga seglare. Den främsta orsaken till att vi väljer katamaran är att vi vill kunna segla hela vägen och inte bara i Södra oceanen där vinden är garanterad. 

Några synpunkter på innehållet hittills.

Nät mellan skroven är - förutom att vatten rinner igenom när man dyker i  en våg - väldigt skönt att sitta på när det är riktigt varmt. Det är en magisk känsla att vinden blåser från alla håll (även underifrån) när man ligger på svaj långt in i en vik (dit bara kattor kommer) med palmer och gnistrande vit strand.

Nätet är också bra när man ska förflytta sig från ena fören till den andra om man lägger till vid kaj mellan andra båtar.

Breda kojer är inte bara en dans på rosor. När man seglar är det mera en dans på törne att ha en bred koj.

Kattor rör sig "konstigt" i vågor tycker många som seglar katta över oceaner som jag träffat. De påstår att det lätt blir extra obekvämt jämfört med rörelserna hos en kölbåt. Jag har själv ingen egen erfarenhet av detta.

Det är en myt att kattor inte lutar. De lutar åtminstone lika mycket som vågorna och det kan räcka för att en rymlig cockpit ska förvandlas till ett inferno av prylar, mat, människor och djur som far fram och tillbaka utan möjlighet att hålla i sig (hålla i sig gäller bara människor och ev. djur).

Ett trängre pentry och en "smalare planlösning" i en enskrovsbåt kan vara att föredra jämfört med öppen planlösning som i kattan.

Många kattor är snabba nog att segla undan från oväder, det funkar inte med en vanlig kölbåt.

Frågan är om en nedlastad katta på väg över en ocean är snabb nog?

Dubbla motorer är en fördel, finns oftast en som funkar och man kan låna delar från den ena till den andra. Vi stötte på några i Franska Polynesien som lyckades starta båda motorerna genom att först starta den ena motorn och sedan flytta startmotorn till den andra och starta den också.

Vi stötte också på katamaran med namnet Double Trouble vilket stämde bra i deras fall.

Det händer att kattor slår runt, det är därför det finns nödutgångar i skrovens botten eller sidor. Frågan är om dessa nödutgångar gör båten säkrare, har för mig att jag läst några gånger om att nödutgångarna öppnats av misstag eller gått sönder under segling och då har båten sjunkit...

Tillägg: Om jag skulle segla jorden runt skulle jag nog välja en katta om pengarna räckte till det, eller kanske en onödigt stor enskrovsbåt. 🙃

Edited by Mackey

1 timme sedan skrev Mackey:

Många kattor är snabba nog att segla undan från oväder, det funkar inte med en vanlig kölbåt.

I enstaka fall kanske. "Weather Routing" dvs man seglar runt områden med dåligt väder används mycket inom handelssjöfarten en man brukar säg att det krävs 20 knop. Men i vissa fall kan man säkert rymma tex ett åskväder.

Typ 10% av båtarna i ARC är kattor men de är inte de snabbaste. Medelfarten för en katta blir sällan bättre än för en kölbåt.

1 timme sedan skrev bhemac:

I enstaka fall kanske. "Weather Routing" dvs man seglar runt områden med dåligt väder används mycket inom handelssjöfarten en man brukar säg att det krävs 20 knop. Men i vissa fall kan man säkert rymma tex ett åskväder.

Typ 10% av båtarna i ARC är kattor men de är inte de snabbaste. Medelfarten för en katta blir sällan bättre än för en kölbåt.

Jag hade tänkt ta upp det men har inte riktigt vågat av risk för urspårning. Det framförs ibland som en fördel med större/snabbare segelbåt att man kan just "weather routa". En rätt stor katta är ju på väg över atlanten nu och försöker anpassa sin rutt efter vädret men jag vet inte hur framgångsrikt det går?

4 timmar sedan skrev Mackey:

Några synpunkter på innehållet hittills.

Nät mellan skroven är - förutom att vatten rinner igenom när man dyker i  en våg - väldigt skönt att sitta på när det är riktigt varmt. Det är en magisk känsla att vinden blåser från alla håll (även underifrån) när man ligger på svaj långt in i en vik (dit bara kattor kommer) med palmer och gnistrande vit strand.

Nätet är också bra när man ska förflytta sig från ena fören till den andra om man lägger till vid kaj mellan andra båtar.

Breda kojer är inte bara en dans på rosor. När man seglar är det mera en dans på törne att ha en bred koj.

Kattor rör sig "konstigt" i vågor tycker många som seglar katta över oceaner som jag träffat. De påstår att det lätt blir extra obekvämt jämfört med rörelserna hos en kölbåt. Jag har själv ingen egen erfarenhet av detta.

Det är en myt att kattor inte lutar. De lutar åtminstone lika mycket som vågorna och det kan räcka för att en rymlig cockpit ska förvandlas till ett inferno av prylar, mat, människor och djur som far fram och tillbaka utan möjlighet att hålla i sig (hålla i sig gäller bara människor och ev. djur).

Ett trängre pentry och en "smalare planlösning" i en enskrovsbåt kan vara att föredra jämfört med öppen planlösning som i kattan.

Dubbla motorer är en fördel, finns oftast en som funkar och man kan låna delar från den ena till den andra. Vi stötte på några i Franska Polynesien som lyckades starta båda motorerna genom att först starta den ena motorn och sedan flytta startmotorn till den andra och starta den också.

Vi stötte också på katamaran med namnet Double Trouble vilket stämde bra i deras fall.

Det händer att kattor slår runt, det är därför det finns nödutgångar i skrovens botten eller sidor. Frågan är om dessa nödutgångar gör båten säkrare, har för mig att jag läst några gånger om att nödutgångarna öppnats av misstag eller gått sönder under segling och då har båten sjunkit...

Tillägg: Om jag skulle segla jorden runt skulle jag nog välja en katta om pengarna räckte till det, eller kanske en onödigt stor enskrovsbåt. 🙃

Ja att ligga i nätet är en fantastisk känsla som du säger

Här ligger jag med en öl i handen och slappar efter en lobstermiddag ombord

Platsen är underbara San Blas i Panama :) 

IMG_0629.JPG

IMG_0537.PNG

• Like 1

2 timmar sedan skrev BSven:

Det framförs ibland som en fördel med större/snabbare segelbåt att man kan just "weather routa".

Man kan köpa tjänsten som då är anpassad till den fart man gör. Fungerar bra enligt de som använt tjänsten. Vädret på Atlanten är ganska stabilt och går att förutse för relativt lång tid.

2 timmar sedan skrev bhemac:

Man kan köpa tjänsten som då är anpassad till den fart man gör.

Det vore intressant med mer info? 

7 timmar sedan skrev bhemac:

Som sagt, frågan är om en nedlastad katta är snabb nog.

8 timmar sedan skrev Mackey:

Det verkar ju inte så hittills.

Det här med nät mellan skroven verkar gå i cykler.

Utifrån vad jag kan se när jag kollar på den stora försäljningssidan yachtworld så på 70-90 talet så var det tydligen ganska så vanligt att båten saknade nät och var frambyggd hela vägen.

Här en båt från 1995 och här en båt från 1988 och här en båt från 1970 alla med frambyggt skrov.

Och här en båt från 2019 och ännu en båt från 2020 också med frambyggt skrov utan nät!

Så det här med nät verkar ha varit en nyck, och helt plötsligt skulle alla katamarantillverkare ha nät på sina båtar, men det verkar som om det går nu tillbaka till så som det var förr!

Eller?

52 minuter sedan skrev sy_Alice:

Det här med nät mellan skroven verkar gå i cykler.

Jag tror det är så här:

De första kattorna som började serietillverkas var både tunga och tröga, många blev nog ganska besvikna för man tänkte katta=Hobiecat, och det var det ju inte direkt.

Tungt blev det för man byggde väldigt kraftigt. Kolla tex äldre Catalac.

Tog man bort däcket så sparade man en del vikt och tog bort problemen som däcket skapade i hög sjö.

Då blev det trampolin dvs nät. Sen har utvecklingen gått framåt och framförallt  kan man beräkna bättre och därför har många börjat med däck igen.

Prout är lite speciella, e har en treje, centerponton som gör att vågorna mellan pontonerna inte slår i med samma kraft.

2019-11-21 vid 22:33 skrev sy_Alice:

en båt från 2020 också med frambyggt skrov utan nät!

Mkt intressant planlösning på denna båt! Lite kluven vad jag tycker. Hela väggen/dörren längst bak kan man ta upp i taken så att man öppnar ut. 

Saknar dörr till platserna i fören. 

Många katamaraner har tydligen förarplatsen med ratt högt upp och bara på ena sidan. Och när det är busväder sitter man ganska oskyddat. När man seglar är det trevligare att ha möjlighet att sitta och styra på antingen läsidan eller lovartsidan, gärna lite vindskyddat och om möjligt styra med en rorkult.

16 minuter sedan skrev joelg:

Mkt intressant planlösning på denna båt! Lite kluven vad jag tycker. Hela väggen/dörren längst bak kan man ta upp i taken så att man öppnar ut. 

Saknar dörr till platserna i fören. 

Saknar 5 miljoner kronor... 😢

Sittgrupper på fördäck var lite "för mycket"  för min smak. Sedan fick jag inte riktigt koll på om det finns någon inre styrplats, men det måste det väl göra kan man tycka.

1 timme sedan skrev Mackey:

Sittgrupper på fördäck var lite "för mycket"  för min smak. Sedan fick jag inte riktigt koll på om det finns någon inre styrplats, men det måste det väl göra kan man tycka.

Men det är intressant det de gjort. Maximalt utrymme invändigt och en "smal" gång som sittbrunn, eller vad det heter på katamaranska. I stället har de flyttat fram sittgruppen på fördäck där det finns gott om plats. Fast där finns inget solskyddstak.

O här var del 2 på ovan jämförelse.

Har man mindre än 1 miljon kronor att köpa båt för så vinner enkelskrovsbåtar enkelt! 

Enligt detta par!