Jump to content
Tuesday 10 December 2019
sy_Alice

Varför Katamaran?

Recommended Posts

Jag har väl egentligen inte riktigt tänkt på katamaraner förut. Ny som jag är i båtbranschen, det är väl nån form av 50-års kris detta, en angenäm sådan vill jag väl dock påstå, men ändock är det något jag aldrig egentligen förut har pysslat med nämnvärt.

Och jag har mängder av frågor, så många att jag inte vet i vilken ända jag skall börja...

Men så stöter jag på båttypen katamaraner via en annan post och jag börjar titta lite!

Fascinerande skapelser dessa, otroligt stora även de minsta varianterna!

Och den billigaste katamaranen som man skulle kunna tänka sig och som är relativt beboelig för en lång karl som mig (195 cm), då startar vi i en prisklass kring en halv miljon. Jag kan köpa 10 Beason´s  för den pengen, för att inte glömma vilken annan enkelskrovsbåt som helst nästan på marknaden.

Och den för en halv mille den är ändå 40 år gammal.

Ok, det är dubbelt så mycket båt som en kölbåt, men vad berättigar dessa höga priserna? Är det så för att normala Svenska hamnar kan inte ta emot de flesta sådana flytetyg? Men båtarna är lika dyra världen över...

Det finns många storys och poster i detta forum och i världen i stort om katamaraner. Men jag önskar få veta varför man köper en sådan båt? Okej, man vill ha utrymme, jag vet vad det handlar om utrymme, jag är själv sådan, tar alltid med mig mer än vad jag behöver. Men jag vet av erfarenhet att om man är trångbodd och skaffar sig ett större boende, då skaffar man också mer saker så att man till slut åter igen är trångbodd. Fråga vilket företag som helst till exempel!

Och multihulls erbjuder storlekar ombord som minst en 3 rummare om 65 kvm och vidare uppåt!

Vad skall man med så mycket utrymme till? Speciellt om du bara är en semesterseglare i Sveriges farvatten där du använder båten ett par månader om året?

Skall man däremot segla långt bort och länge till andra länder och andra världsdelar, ja, jo då kanske kan det vara najs med en båt med utrymme! Men om man tittar på de flesta båtar till salu så ser man det är charterbåtar i stort sett 80 av 100 stycken. Och tittar man på dess planlösning så ser man att nästan alla har 4 sovrum alla med varsin dubbelsäng. Om man är 2 vuxna o 2 barn, varför skall barnen sova i dubbelsäng för? Och om man är ett kompisgäng på 6-8 personer som chartrar en katamaran, så måste kompisar som aldrig normalt delar säng med varandra sova tillsammans! Varför finns det inga enkelsängar ombord?

I länder med ebb och flod så kan jag tänka mig att det fint med en tvåskrovsbåt, då man i stort sett kan ställa båten på havets botten, det funkar inte riktigt på samma enkla sätt för kölbåtar av uppenbara orsaker!

Och om man skall tro alla scenarior där båtar kapsejsar, så är en katamaran det absolut säkraste! För även om den slår runt så sjunker den inte lika enkelt som en kölskrovsbåt. Men man ger sig väl inte iväg på en långfärdsseglats med siktet inställt på att man har en säker båt vid sjönöd.

Okej, en katamaran gungar inte lika mycket som en enskrovsbåt, den lutar inte tillnärmelsevis lika mycket. Men jag är tämligen övertygad om att man kan bli lika djävla sjösjuk ombord på båda båttyperna? Okej, maten står kvar på bordet, kaffekoppen likaså, man har ingen pivot-upphängning på spisen och man behöver inte hålla i sig när man står ombord. Men känner man av farten och tjusningen på samma vis?

Utifrån av vad jag kan se på youtube så är en katamaran 7 gånger snabbare än de flesta enskrovsbåtar. Men om jag vill komma fort fram då skaffar jag mig en motorbåt!

Så varför skaffar man sig en katamaran?

Nedan följer ett par tips på båtar som jag fann.

Kan tillägga att det finns inte så värst många beboeliga katamaraner på blocket om de inte är splitternya och därmed dyra så in i helv...

På sätt och vis vettig. Men orsaken till varför denna båt kommer med här är för att bilder visar klart och tydligt att propellern sitter bakom rodret. Alltså först kommer kölen sedan kommer rodret och sist kommer motorn. Det känns som en ytterst dålig lösning. Rodret ser lite klent ut också, speciellt om det landar hårt på havets botten vid ebb!?

https://se.yachtworld.com/baatar/2005/fountaine-pajot-lavezzi-40-ft-3567536/?refSource=standard listing

Den här gillade jag dock. Bara 28 fot lång och bra med utrymme ombord, 2 stora dubbelsängar, kanske något korta. Men det ringer något trevligt över båten och den verkar vara såpass liten att den får plats i Svenska hamnar... Men lite drygt 400000 kronor för en båt som är 40 år gammal?!

https://se.yachtworld.com/baatar/1979/fisher-catfisher-3176043/?refSource=standard listing

Edited by sy_Alice

Mitt intresse för kattor bestod av tre delar.

• Djupgåendet. Här på Vänern är ett litet djupgående (under 1 m) en väldig fördel.
  • Ligger lugnt och stilla för ankar, vilket jag oftast gör.
  • Lutar inte, praktiskt för livet ombord.

Nackdelarna

• Lastkapacitet. De är känsliga och man måste begränsa sig, man får inte med sig allt man vill.
  • Hamnar. Det är svårt att hitta gästhamnar där man får plats.
  • Priset. Dyra i förhållande till sin storlek.
  • Farten. En säker katta med lite köl är inte snabb. Jo, vissa bogar, men de går inte lika högt i vind som en kölbåt.
  • Möjlighet att lyfta. För breda för vår kran.
  • Utrymmena. Två smala korridorer med en mittdel utan ståhöjd är typiskt för en 30-35 fotare.
  • Känslan, kändes hela tiden konstigt för mig.

I en enskrovsbåt är ju allt ganska öppet i form av "planlösning". Kan vara bra kanske med barn att man alltid har koll på vad dom gör, men vuxna som inte är en del av samma familj kan ju ha behov av avskildhet. I en katamaran har man möjlighet till att dela upp sig dels i de två skroven, dels i för och akter av varje skrov. Det gör att katamaraner är populära för charter. Kan också vara bra om man vill jobba ombord, för du kan ha ett kontor avskilt i ett skrov och bostadsdel i det andra skrovet, plus vardagsrummet i mitten. 

Katamaraner är snabba. Tycker man om att åka fort så är det nog roligare med katamaran. Nackdelen är att den inte kryssar lika bra, man får åka längre sträcka, så det betyder inte nödvändigtvis att man kommer fram fortare, bara att man åker fortare på vägen fram. 

Tycker man inte om lutningar så är ju alla enkelskrovsbåtar otroligt mycket vekare än en katamaran, och katamaraner är även något mindre känsliga för vågor eftersom de två skroven till viss del väger upp för små rörelser. Nackdelen är att om man skulle lyckas vända en katamaran upp-o-ner så krävs det en hel del för att få den på rätt köl igen, medan en enskrovsbåt vänder runt sig själv. 

Det finns några dåliga byggen av katamaraner som har gett dom dåligt rykte. T.ex. att överbyggnaden varit för nära vattenytan så att vågorna slår i under. Eftersom båtarna är mycket större än enskrovsbåtar av samma längd kan det vara svårt att göra en jämförelse och katamaranen framstår som mycket dyrare. Bryggplatser är gjorda för enskrovsbåtar och det kan vara svårt att hitta plats som är tillräckligt stor. Såna saker gör att folk i allmänhet är lite skeptiska till katamaraner, så att de tillverkas i mindre serier än enskrovsbåtar, vilket leder till högre priser. 

Är man en sådan besättning som har behov av avskildhet periodvis så är katamaranen ofta bättre än enskrovsbåten i det avseendet och kan nog vara avgörande för vilken båt man väljer. Är man en besättning där klaustrofobi av någon grad gör det svårt att vara ombord på en enskrovsbåt så är det en annan känsla att sitta i vardagsrummet på en katamaran. Jag har länge drömt om en katamaran för att slippa lutning och för att kunna ha ett riktigt kontor ombord. 

Är man ensamseglare är det bara glömma katamaran. Det kanske går, men det går så mycket bättre på en enskrovsbåt. Har man liten budget är det bara glömma katamaran. De katamaraner som är billiga är det för att de är dåliga. Hade jag själv köpt katamaran hade jag bara tittat på prisklassen 4 miljoner och uppåt, vilket är långt utanför min nuvarande budget, alltså kör jag enskrovsbåt.

Som sagt, jag har aldrig ägt en eller åkt en, så ovanstående baseras på några års läsande i diverse forum och tidningar och vad jag hört folk säga.

1 timme sedan skrev Dan-Erik:

Är man ensamseglare är det bara glömma katamaran.

Vill du utveckla?

12 timmar sedan skrev sy_Alice:

- - -

På sätt och vis vettig. Men orsaken till varför denna båt kommer med här är för att bilder visar klart och tydligt att propellern sitter bakom rodret. Alltså först kommer kölen sedan kommer rodret och sist kommer motorn. Det känns som en ytterst dålig lösning. Rodret ser lite klent ut också, speciellt om det landar hårt på havets botten vid ebb!?

https://se.yachtworld.com/baatar/2005/fountaine-pajot-lavezzi-40-ft-3567536/?refSource=standard listing

- - -

Katamaraner är oftast tvåmotoriga, så även denna. Om du tittar på detaljerna vid styrplatsen så ser du att det finns två startnycklar o dubbelt gasreglage. Det ger en otrolig manöverförmåga genom att strunta i roderna utan endast styra med gasreglagen. En på fram o en på back så snurrar du runt på stället.

Det missade jag... Tänkte bara på lösningen med att sätta motorn bakom rodret, det såg helkonstigt ut tycker jag, för jag tänkte att om man skickar propellervatten på rodret så får man bättre styrning.

Men att sätta en motor fram o en bak, ger ju samma sorts styrning!

4 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Är man ensamseglare är det bara glömma katamaran. Det kanske går, men det går så mycket bättre på en enskrovsbåt. Har man liten budget är det bara glömma katamaran. De katamaraner som är billiga är det för att de är dåliga.

Jag skulle också vilja veta varför man inte skall vara ensamseglare på en katamaran?

Jag är av den uppfattningen att alla båtar skall gå att segla ensamma, det innebär att båten skall då inte vara för stor för att kunna klara själv.

Varför? - Jo därför att om man är 2 ombord och den ena ramlar i vattnet så skall den kvarvarande kunna stanna upp, plocka ner seglen, vända och hämta upp den nödställde!!

Och om man då som ensam person ombord kan göra det stoppet och vändningen då kan man också ensamsegla en segelbåt enskrov, tvåskrov, treskrov eller what-ever... 

Sedan håller jag nog inte med om att de båtar som är billiga är det för att de är dåliga, de är det för att de är för gamla och för att det finns nyare o modernare båtar på marknaden!

Men det är ju det faktum att för 500000 kronor så kan jag antingen köpa mig en 40 år gammal katamaran utan någon egentlig utrustning. Eller så kan jag köpa mig en långfärdsutrustad enskrovbåt som bara är att sjösätta o segla iväg med typ liknande denna eller liknande!

Edited by sy_Alice

24 minuter sedan skrev Lintott:

Katamaraner är oftast tvåmotoriga,

Nja, det beror på prisklass, majoriteten har nog bara en motor.

En som jag var och kollade var konstruerad av en kille i Uppsala-trakten, om jag kommer ihåg rätt. Den var 12 x 5 m, alltså inte så bred. Motorn var en utombordare på ca 15 hk. Skroven var ca metern breda. Det var kändes trångt.

Överbyggnaden med salong hade inte ståhöjd.

Den var lätt och därför snabb, ruggigt snabb på en slör med lite vind men den gick inte högt. Vissa hade därför stickkölar som då ska upp och ned beroende på vilken bog man seglar. Kräver väldigt aktiv segling med kölen nere om inte vill lufta ena skrovet eller riskera att slå runt.

På tal om att segla ensam, säg att man står längst fram på SB sida. Sen vill man i hamn över till andra sidan, då får man först gå tillbaka nästan halva båtens längd, över till andra sidan och fram igen. Det handlar kanske om en sträcka på 15 m. Tar tid.

Jag tittade på en Havkat (eller Havskat). Ganska trevlig men hade för små utrymmen.

Kollade även Catalac, rejält byggd men rejält trög. Ful också.

Prout (med sin "nasalle" och en motor). Trevlig men helt fel pris.

Så jag åkte till Frankrike och seglade en Edelcat 35. Den var tilltalande och med en vettig lösning på däck. Prisklass 500tkr. Men jag kom inte överens med känslan och man får mycket kölbåt för pengarna. Segla jag segla i Polynesien så hade den varit väldigt tilltalande. Men jag vill inte segla den dit.

Edelcat 35.jpg

Den catfisher som jag tipsade om i min första post, har en motor placerad i mitten och 2 propellrar styrda med hydraulik, så den kan inte heller köra ena fram o andra bak.

Varför har man detta nät mellan skroven? Hade det inte vart bättre att ha en fast överbyggnad där, det skapar ju plats för utrymme bland mycket annat!

En studsmatta för barn tycker jag verkar vara en dålig investering på en båt som i många fall kostar miljoner...

46 minuter sedan skrev sy_Alice:

2 propellrar styrda med hydraulik

Som antagligen läcker hydraulolja. Det flesta med hydrauldrift brukar tröttna. Bra tänkt, dock. El hade varit bättre.

44 minuter sedan skrev sy_Alice:

Varför har man detta nät mellan skroven?

Det har man enbart för att kvinnorna ska kunna sola ;)

Möjligen också för att båten ska kunna räta upp sig när den dyker i sjön.

Men idag ser man en del med helt däck.

43 minuter sedan skrev sy_Alice:

Varför har man detta nät mellan skroven? Hade det inte vart bättre att ha en fast överbyggnad där, det skapar ju plats för utrymme bland mycket annat!

En studsmatta för barn tycker jag verkar vara en dålig investering på en båt som i många fall kostar miljoner...

Dessa farkoster används rätt mycket ute på stora vatten där det blir större vågor än inne i skärgårdarna. Tänk dig situationen när/om den dyker in i en stor våg. Den kommer att skära ner som en lastmaskin i vattnet om det inte kan rinna rakt igenom fördäcket. Det kan nog bli rätt farligt med ett stort fast däck i den situationen.

Gissar nu

Men ju kortare sträcka som förbinder skrovendesto större inviduell rörelse tillåts.

Kanske blir lite mjukare gång.

10 minuter sedan skrev FIATX19:

Gissar nu

Men ju kortare sträcka som förbinder skrovendesto större inviduell rörelse tillåts.

Kanske blir lite mjukare gång.

Wharram vill ha det så, flexibla kopplingar till pontonerna. Men de flesta är nog helt stela.

17 hours ago, sy_Alice said:

Jag skulle också vilja veta varför man inte skall vara ensamseglare på en katamaran?

Om man lyfter en mening ur sitt sammanhang tappar den sin mening. Det finns katamaraner som är avsedda för ensamsegling, t.ex. HobieCat som är en pytteliten katamaran. Jag skrev att jag inte skulle överväga katamaran under 4 miljoner, dvs båtar på ca 42 fot och uppåt, för det är när man har bra budget som man får tag i en katamaran som verkligen överglänser en vanlig båt. 

Saxar vilt från ett av de första resultaten när jag nu googlade ensamsegla katamaran:

"Very large cats (over 40 feet) are difficult to single-hand - while sailing - to the point of being dangerous."

Säkerhet på sjön är mycket viktigare än bekvämlighet. Men, återigen, jag har aldrig provat själv, jag har bara suttit och läst och drömt en massa år och dragit mina egna slutsatser.

Jag undrade mest vad det är som gör en stor katamaran svårare att hantera ensam än en enskrovsbåt med motsvarande segelyta?

25 minuter sedan skrev BSven:

Jag undrade mest vad det är som gör en stor katamaran svårare att hantera ensam än en enskrovsbåt med motsvarande segelyta?

Segelytan är inte ett så stort problem, det finns hjälpmedel (elvinschar).

Men att lägga till i hamn där det sällan finns plats för så här breda båtar, är besvärligt. Dessutom brukar de vara väldigt vindkänsliga.

42 minuter sedan skrev bhemac:

Segelytan är inte ett så stort problem, det finns hjälpmedel (elvinschar).

Men att lägga till i hamn där det sällan finns plats för så här breda båtar, är besvärligt. Dessutom brukar de vara väldigt vindkänsliga.

Jo, men det som Dan-Erik citerat säger ju att de är svåra att segla, på gränsen till farliga?

Citat

"Very large cats (over 40 feet) are difficult to single-hand - while sailing - to the point of being dangerous."

26 minuter sedan skrev BSven:

o, men det som Dan-Erik citerat säger ju att de är svåra att segla, på gränsen till farliga?

Ja, blåser det lite så krävs mycket mera aktiv segling i synnerhet med en lätt katta. Seglar man själv så får man reva ordentligt och tidigt. Men, då tappar man fart.

Intressant diskussion och anledning till varför jag vill ha katamaran är för att där ska vara mer plats för barnen, samt kunna ha plats för ett "kontor", iaf någonstans att ha min dator i ett eget utrymme. Ingen lutning och att båt går att lägga till med ankare är andra stora fördelar. 

En annan sak som jag gillar skarpt är det stora taket över uteplatsen. Vanliga segelbåtar är inte riktigt byggda så.

Den stora nackdelen som jag ser det är hamnproblematiken. Håller på att undersöka detta lite mer och det skulle kunna få mig att ändra mig om det knappt är möjligt att lägga till på en del platser. 

Däremot tycker jag det är lite konstigt att man är skeptisk till dubbelsängar, jag har själv delat dubbelsäng väldigt många gånger med kompisar när jag rest i yngre dagar. Nu när man har barn så är 90% av ens kompisar i liknande situation och enkelsängar skulle inte göra något bättre dirket. Vår familj delar ibland en 160 cm säng, 2+2 barn. 180 cm är såklart att föredra men dubbelsängar ger bättre möjligheter för besökare ombord. Behöver barnen egna sängar så anser jag att det inte ska vara något problem för dem att dela säng. 

Är man iväg på en längre tur, är möjligheten till besökare en mycket stor fördel med katamaran, även om man kan välja att gå upp i storlek på båt och få liknande möjligheter. 

Lastkapaciteten tycker jag inte verkar vara något problem.... har bara kollat på siffror, men tycker det ser helt okej ut. 

Hade planen varit att endast ha båten i Sverige för weekend/sommar- segling hade jag inte valt att försöka skaffa en katamaran. Om vi nu skaffar en kat, så gissar jag att vi säljer den och byter till en vanligt den dagen vi vill ha den i Sverige för användning på sommaren.

Edited by joelg

Fundera på om du inte vill ha en däcksalong? T ex Moody 45DS, där får du en "uteplats" med tak.

När det gäller dubbelsäng och sjögång, man rullar ganska friskt fram och tillbaka när båten gungar, skall du ha dubbelsäng är det bra att ha en bräda mellan de två sängplatserna så man inte rullar in sig som en kåldolme i täcket .

3 minuter sedan skrev joelg:

Däremot tycker jag det är lite konstigt att man är skeptisk till dubbelsängar, jag har själv delat dubbelsäng väldigt många gånger med kompisar när jag rest i yngre dagar.

Är man i hamn är ju inte det ett problem. Men är du på ett hav och det är lite yvigt väder blir det snabbt tävling om den minsta trängsta sängen där du ligger "inklämd" 

• Like 1

44 minuter sedan skrev Gaidin:

Fundera på om du inte vill ha en däcksalong? T ex Moody 45DS, där får du en "uteplats" med tak.

När det gäller dubbelsäng och sjögång, man rullar ganska friskt fram och tillbaka när båten gungar, skall du ha dubbelsäng är det bra att ha en bräda mellan de två sängplatserna så man inte rullar in sig som en kåldolme i täcket .

hehe ja, visst man kan nog rulla omkring lite i dubbelsäng vid dåligt väder, men när båten är full av gäster så misstänker jag att det oftast är kring öområden där det är lite lugnare. Då behöver man inte segla på natten om vädret är kass. 

Moody 45DS, var helt klart en intressant modell, ska undersöka dessa lite mer på båtmässan i Dusseldorf!  

Edited by joelg

4 hours ago, BSven said:

Tanken med katamaran är att man utnyttjar stabiliteten i sidled för att använda större segelyta än på en vanlig segelbåt och åka fortare. Eftersom förstagen går till var sitt skrov har du två rullgenoar istället för en. Är man ensam kan det vara tillräckligt pressat att hålla riggen iordning, och när du då går över till en rigg som är pressad för att få mer kräm så minskar felmarginalerna, du hamnar i stressade situationer som är ännu mer stressade, och riskerar därför att göra fel. Sen har du lite längre avstånd till saker, och under tiden du tar dig dit kan det hinna hända nåt oväntat. Det är vad jag hört i alla fall. 

https://www.sailjuice.com/articles/route-du-rhum-2002-1

Förr eller senare måste man lägga sig och sova, och som ensamseglare finns det då ingen som håller koll på omgivningarna. Katamaraner är mer känsliga för dåligt väder, och den första strategin när dåligt väder är på väg in är att försöka segla runt det värsta. Jämför t.ex. tävlingen "the transat" där multi50 och ultime (katamaraner och trimaraner) är de enda klasser som tillåts hålla koll på vädret från externa källor, medan vanliga segelbåtar får plöja på bäst de kan. Så vitt jag vet är det bara trimaraner som deltar i tävlingar med ensamsegling, vilket jag antar är åtminstone delvis pga säkerhet. En trimaran hanterar vågor bättre än en katamaran.

Katamaraner kan slå runt både sidledes och framledes, av vind och/eller vågor. Det vanligaste verkar vara att "stappa" med fören in i en våg och när det tar stopp kommer vågen bakifrån och välter över båten. De som förespråkar katamaraner hävdar då att katamaranen ändå är säkrare för med två skrov är det alltid minst ett som flyter, även om det är upponer, medan en vanlig segelbåt kan sjunka om den tar in för mycket vatten. De som förespråkar vanliga segelbåtar säger att blykölen gör att båten vänder sig rätt så att man kommer åt livflotten, vilken på en kapsejsad katamaran är gömd under vatten. På vanlig segelbåt stuvar man tungt i botten för att förstärka blykölens effekt, medan på en katamaran stuvar man med jämn viktfördelning och gärna lite mindre vikt för att förstärka stabiliteten.

Liknande diskussioner finns många sidor av på nätet och har dryftats otaliga timmar i olika sammanhang. Jag har känslan av att man lika gärna kunde sätta ihop en kristen och en ateist för att diskutera guds egenskaper som man kan sätta ihop en kat-entusiast med enskrovs-entusiast för att diskutera vilket alternativ som är bättre. Min egen slutsats är att 30-40 fot enskrovsbåt är bra när man är ensam och inte har oändligt med pengar, men 40-50 fot katamaran är bättre när man har gott om pengar och antingen familj eller hyrd besättning till hjälp.

Edited by Dan-Erik

32 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Katamaraner kan slå runt både sidledes och framledes

När jag letar på detta ämne, så finner jag att i 999 fall av 1000 så är det små hobie-cats och stora extrem-katamaraner o trimaraner som slår runt, dessa båtar har ytterst liten vattenkontakt, och än värre är det med de foilande båtar där målet nästan är att vara utanför vattnet helt o hållet! Samma sak gäller även enskrovsbåtar som extremseglas eller seglas med stora segelytor i hårt väder!

Och seglar du i hårt väder eller befinner dig i västindien under en av de otaliga stormar som kan bli extrema där, så är det nog med största sannolikhet att båten kapsejsar eller slår runt eller flyger iväg som en vante

Det är ytterst ytterst sällan att en familjebåt som inte seglar performance att den slår runt.

Dock är det mer vanligt att en katamaran går på med det ena skrovet på ett rev eller en undervattensten och slår upp ett hål i skrovet. Då båten är så mycket bredare än en traditionell enskrovsbåt. 

Men din kommentar verkar vara en gammal myt som har slagit sig till ro i ditt huvud.

En lätt sökning på google visar flera olika faktorer på att tävlingsbåtar slår runt mycket mer än vanliga familjeseglande båtar! Och då många tydligen vill blanda ihop alla båttyper till en sort, då är det nog lätt att det blir fel. För när folk/media påstår att en katamaran har slagit runt och när man då dissekerar artikeln så finner man att det var en lite hobie som extremseglades som slog runt. Men faktum står ändå klart för den stora massan att katamaraner är farliga för de slår runt i mängder!

https://www.yachtingworld.com/catamaran-sailing/catamaran-sailing-techniques-part-7-worst-happen-nigel-irens-78240

https://www.multihullcentral.com/do-all-catamarans-capsize/

https://westcoastmultihulls.com/multihull-vs-monohull-advantages/

https://en.wikipedia.org/wiki/Multihull

Det finns dock fall då vanliga familjeseglare slår runt också som i detta fall.

https://www.abc.net.au/news/2019-07-11/three-dead-after-yacht-capsizes-off-newcastle-coast/11299410

Men dessa råkade ut för en storm med vindar på upp emot 55 kmh/tim och då vill det till att man klarar sig helskinnad ut ur sådant.

Men det verkar som om de som inte gillar flerskrovsbåtar är så många fler än de som gillar flerskrovsbåtar, och den större och starkare massan hörs mer och låter mest när det kommer till diskussioner kring huruvida en katamaran är sjösäker eller ej. Och då fastnar ord och meningar lättare på att katamaraner är inte sjösäkra båtar!

Och jag börjar bli mer o mer övertygad utifrån vad jag finner på nätet att en katamaran är min nästa båt. För jag gillar konceptet. Jag gillar det faktum att man har mer ombonat som en lägenhet med rum som man kan stänga in sig i. Bra att ha om man är fler ombord och man gör en längre segling med vakter som behöver kunna sova ostört, men även för det faktum att kunna ha separata rum för olika ändamål!

Dock så storleken som jag tänker mig på båt skulle max vara kring 30-35 fot lång.

Jag gillar denna skarpt!

https://se.yachtworld.com/baatar/1996/lagoon-ccc-3573989/?refSource=enhanced listing

4 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Eftersom förstagen går till var sitt skrov har du två rullgenoar istället för en

Det har jag inte sett, vem har det?

--

Ang stabiliteten så handlar det aldirg om att lägga allt tungt i botten, man vill ha en lagom metacenterhöjd för att få en bra gång i sjön.

--

Visst kan kattor slå runt men det är nog ungefär lika vanligt som att kölbåtar tappar kölen dvs det händer nästan bara extrema tävlingsbåtar och möjligen dumt beteende.

5 hours ago, sy_Alice said:

När jag letar på detta ämne, så finner jag att i 999 fall av 1000 så är det små hobie-cats och stora extrem-katamaraner o trimaraner som slår runt, dessa båtar har ytterst liten vattenkontakt, och än värre är det med de foilande båtar där målet nästan är att vara utanför vattnet helt o hållet!

2019:

https://www.abc.net.au/news/2019-07-11/three-dead-after-yacht-capsizes-off-newcastle-coast/11299410

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:r0SlTe1tucEJ:https://fox61.com/2019/10/13/4-rescued-after-catamaran-capsizes-in-long-island-sound/+&cd=35&hl=sv&ct=clnk&gl=se

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:UhNURwyZUHoJ:https://fox8.com/2019/09/11/eight-people-rescued-after-boat-capsizes-in-lake-erie-officials-say/+&cd=23&hl=sv&ct=clnk&gl=se

https://www.naroomanewsonline.com.au/story/6423582/catamaran-worth-180k-found-off-tathra-after-capsizing-at-sydney/

2018:

http://www.capetalk.co.za/articles/328720/cause-of-capsized-catamaran-outside-ct-harbour-under-investigation

Okänt år:

https://www.sartech.com/catamaran_capsize

Ovanstående är från de 3 första sidorna av en Google-sökning på "catamaran capsize". 6 st yacht-storlek med flera personer ombord, i vissa fall flera döda trots flytvästar. Från samma tre sidor finns en enda hobie-cat: https://www.pbo.co.uk/news/solo-sailor-swam-ashore-catamaran-capsize-28799 Jag satt inte och tog anteckningar men fick känslan av att storleken var 36 fot och mindre, där jag under mina tidigare efterforskningar har kommit fram till att man ska ha minst 42 fot för att känna sig hyfsat säker. Naturligtvis har den Google-sökningen fler sidor, men jag har inte tänkt gå igenom alla 348 000 resultat. Söker man på "sailboat capsize" får man 633 000 resultat, bara dubbla antalet katamaran-träffar trots att katamaraner är otroligt mycket mer ovanliga. Jag tolkar det som att när en segelbåt slår runt är det oftast ingen större affär, men när en katamaran slår runt är det katastrof, alltså är katamaranen mer intressant att rapportera om, och då är det ju också viktigt att hålla koll på hur det kan gå fel och vad man kan göra för att undvika det. Att säga att det bara händer 1 gång av 1000 låter som att du vill blunda för säkerheten ombord... Sånt kan sluta illa. 

Om du letat och hittat 999 fall av 1000 med hobie-cats som slagit runt undrar jag hur du sökt för vem bryr sig om det? Är väl ingen som lägger upp att "nu slog jag runt igen med hobien"? Känns som påhittad statistik, särskilt som jag får helt andra resultat när jag kollar nu. Men visst, med en hobie kan man säkert slå runt rätt ofta eftersom risken med att slå runt inte är så stor så man pressar gränserna, det är ju inte särskilt intressant heller. Det vi pratar om är väl familjeseglare och boende-båtar? I det fallet är riskerna med att slå runt inte obetydliga. 

Menmen, jag är ju en av de som gärna hade haft en katamaran om jag hade haft råd att ha en riktig en. Det hindrar mig inte från att vara vaken för eventuella risker, där jag känner mig mycket tryggare med en enskrovsbåt när man går på mindre storlekar och lägre budget. 

Avslutar som vanligt med att säga att jag aldrig varit ombord på en katamaran och inte har en aning om vad jag pratar om, utom att jag följt en massa diskussioner av begåvade personer under årens gång.

Edited by Dan-Erik

1 hour ago, bhemac said:

Det har jag inte sett, vem har det?

Det kanske inte heter rullgenoa om det är två? Var och varannan katamaran har två rullar där fram. Prova googla på "catamaran" och klicka på bilder så hör det till undantaget att se en båt med bara en rulle där fram. Poängen är att riggen är gjord för att ta mer vind, och det är mer att sköta om och hålla på med.

Visst går det hitta dom som ensamseglat katamaraner. Men jag har aldrig sett nån rekommendera det. Däremot är det inte svårt att hitta folk som rekommenderar att lära sig ensamsegla en enskrovsbåt. Mitt intryck av de jag sett diskutera saken, som kan mer än jag, är att det finns goda anledningar att undvika ensamsegling på en katamaran. 

17 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Var och varannan katamaran har två rullar där fram

Sorry, nu förstår jag vad du menar. Det är en kutterrigg med ett inre förstag. Jag har det på min (köl)båt.