Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Uffe & Gittan

EV: Rostbekymmer

Rekommendera Poster

Gäst Uffe & Gittan

Jag har en MD3B VOLVOPENTA årsmodell -79. Vilken livslängd är det på dessa motorer? Jag är även intresserad av en utombordare 3,5 HK passsande till min gummibåt , har en 2,5 HK som jag gärna lämnar í byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Det går inte att svara på en sådan fråga, Vilken livslängd är det på dessa motorer?. Det beror på hur den har tagits omhand sedan 1979. det beror på hur många timmar den gått, hur ofta oljan är bytt, annan service, bara kallkörd in i hamn och sedan avstängd eller arbetsmotor, sötvattenkyld eller inte...etc etc. En dieselmotor ska gå för att må bra, den rostar igen om den aldrig används. Man ska köra den under belastning (när den blivit varm) och inte gå på tomgång vid bryggan för att ladda batterier. Alltså: Om den har skötts om bra så håller den hela livet, annars håller den 10 år. -Byt med bra o dyr olja varje år, ska vara sötvattenkyld, helst med glykol/batterivattenblandning (inga mineraler som rostar i batterivtn=destillerat vatten) [iNTE batterisyra utan batterivatten] och kör den regelbundet under belastning. Bonne Chance /johankarlen@yahoo.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...