Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

Ändhylsa för fördelningsblock

Rekommendera Poster

Jag tänkte använda denna fördelningsblock på plus sidan

https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/bilstereotillbehor/stromfordelningsblock-2000032940 

 

Jag tänkte använda en tjockare kabel,typ startkabel (glömde nu hur tjock den är men det ska jag undersöka förstås) i fördelningsblock.

 

Undrar om ni har nån tips var man kan hitta en lämplig ändhylsa / stift som skulle passa för ändamålet då jag inte hittar nåt på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Modesty77:

Jag tänkte använda denna fördelningsblock på plus sidan

https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/bilstereotillbehor/stromfordelningsblock-2000032940 

 

Jag tänkte använda en tjockare kabel,typ startkabel (glömde nu hur tjock den är men det ska jag undersöka förstås) i fördelningsblock.

 

Undrar om ni har nån tips var man kan hitta en lämplig ändhylsa / stift som skulle passa för ändamålet då jag inte hittar nåt på nätet.

Jag skulle rekommendera att du använder rörkabelskor på kablarna istället för att klämma fast dem i ett sådant fördelningsblock. Sedan fördelar du ut de olika kablarna med en kopplingsplint.

Sök på de två begreppen så hittar du produkter på ett antal ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följd fråga: du tycker att det inte går att använda en sådan fördelningsblock istället för en vanlig kopplingsplint med andra ord?  😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingsplint, exempel , och kablar med kabelskor är bättre.

Vad är det du skall fördela till om du behöver "typ startkabel" på ingången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle fördela plus sidan från batteriet till en brytarpanel och till en säkringsbox. 

 

Jag hade en sådan fördelningsblock hemma och tänkte använda den istället för att köpa dyra kopplingsplintar, men om det inte går så ska jag använda kopplingsplint istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Modesty77:

- - -

Jag hade en sådan fördelningsblock hemma och tänkte använda den istället för att köpa dyra kopplingsplintar, men om det inte går så ska jag använda kopplingsplint istället. 

Det går men - det fördelningsblocket har lika dålig förbindning till elkabeln som en "sockerbit" (skruv som ska klämma på kabeln). Sockerbitskopplingar är nog sämsta alternativet att välja i en båt (bara strömtjuvar är sämre...). Skruvförbindning ger sämre kontakt än en pressad koppling och risken för korrosion på de enskilda trådarna i kabeln gör det ännu sämre.

 

Fundera på varför du aldrig hittar skruvade kabelförbindningar i en modern bil (om ingen hemmapulare gjort egna kompletteringar). Allt är kopplat med pressade kabelskor, även batteriklämmorna har pressade kablar numera.

 

Varför då välja ett så dåligt alternativ till huvudmatningen för din nya elinstallation när du är beredd att lägga ner tid o pengar på att få det riktigt gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Jag håller fullständigt med... Inget oklart där! 

Det var därför som jag undrade i början av inlägget om det finns nån lämplig ändhyllsa som skulle passa

 

https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/andhylsor/andhylsor/

 

Sådana finns för mindre kablar, men jag hittar inte nåt för de tjockare... Och jag vet inte om det är tänkte att ha nån ändhyllsa överhuvudtaget. 

Men att bara skruva kablar med skruv är inte nån lösning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du så grov kabel in till blocket då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Modesty77:

Ja! Jag håller fullständigt med... Inget oklart där! 

Det var därför som jag undrade i början av inlägget om det finns nån lämplig ändhyllsa som skulle passa

 

https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/andhylsor/andhylsor/

 

Sådana finns för mindre kablar, men jag hittar inte nåt för de tjockare... Och jag vet inte om det är tänkte att ha nån ändhyllsa överhuvudtaget. 

Men att bara skruva kablar med skruv är inte nån lösning. 

Jag hittade ändhylsa för 150 kvadratmm kabel så det finns.

https://www.elfa.se/sv/aendhylsa-150-mm-32-mm-tennplaeterad-koppar-paket-med-24-delar-weidmueller-9036250000/p/30093316

Men det blir fortfarande en skruvklämförbindelse och troligen en sämre lösning. Inte speciellt billig heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott!!! 

Det blir för dyrt med sådana. 

Får väl köpa en vanlig kopplingsplint till och lösa problemet. 

 

Den där fördelningsblocket får jag väl använda till annat. Stereon kanske. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Modesty77:

Hur klena kablar har du kopplade på din batteri? 

Från batteri till de 2 huvudbrytarna, 50 mm2.

Från huvudbrytarna, via säkringar, till diverse är det blandat;

1.5 mm2, t.ex. navljus

2.5 mm2,  t.ex. länspump

4 mm2, t.ex. trimplan

16 mm2, ankarspel

50 mm2, bogprop

70 mm2 (?), utombordaren

 

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kane:

Från batteri till de 2 huvudbrytarna, 50 mm2.

Från huvudbrytarna, via säkringar, till diverse är det blandat;

1.5 mm2, t.ex. navljus

2.5 mm2,  t.ex. länspump

4 mm2, t.ex. trimplan

16 mm2, ankarspel

50 mm2, bogprop

70 mm2 (?), utombordaren

 

Ja, jag tänkte ha samma tjocklek på kabbel från

batteriet-huvudbrytare-fördelningsblock och sen klenare kablar. 

 

Men vist jag kanske kan ha en mindre kabel mellan huvudbrytare och fördelningsblock. 

Det tänkte jag inte på. Tack för tipset! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...