Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Byte VP 280 till 290 sköld

Rekommendera Poster

Jag har precis lyft ut min AQ130 motor från en Flipper 700.

 

Planen är att lyfta in en renoverad AQ171 motor. Detta innebär att jag måste bygga upp en motorbalk eftersom AQ130 hänger fritt utan stöd. Jag har en ritning från en annan Flipper 700 avseende motorbalken.

 

Jag har köpt en 280 och 290 håltagningsmall som är upp klistrad på en skiva.

 

Innan jag nu sågar ut ett större hål för 290 skölden så skulle jag vilja veta om någon på forumet kan ge råd hur jag ska gå till väga.

 

Alla råd uppskattas!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste såga ut hålet i 290-mallen, mäta X-måttet och såga upp hålet i akterspegeln. Det blir att såga lite längst ner och i övre hörnen. Mallen till 280 behövs inte. Sedan borrar du hålen till fästbultarna. Det är viktigt att hålen blir vinkelräta mot akterspegeln. Sedan måste du göra urtag på insidan av akterspegeln så att det går att få ut givaren till powetriminstrumentet, och tapparna till cylindrarna, om de skulle behövas bytas i framtiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är x-måttet som jag funderar mest över. Jag antar att detta avser på vilken höjd från kanten på botten på aktern som ursågningen som det nya hålet ska tas upp?

 

Det nämns att 12 grader är att rekommendera och i så fall är x-måttet 357 mm.

 

Vad menas med detta och hur mäter mat 12 grader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gradtalet är vinkeln mellan botten och akterspegeln. Standard är 13 grader. X- måttet är avståndet mellan botten och vevaxelcentrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...