Jump to content
Tuesday 04 October 2022
skippeer

Slipa upp vid yttre läckage tunnel (bogprop) - skrov

Recommended Posts

Märkligt hur mycket kärlek som gamla båtar kan behöva...
Längeseglingsbåten förbättras steg för steg, igår skulle jag bara göra research i båten hur oljan i bogpropellern skall bytas.
VP QL BP600 12 volt, en 6 mm insexnyckel till den rostfria maskinskruven gjorde att jag kunde lossa den lite, märkte att det fanns tätningsringar mellan den rostfria skruven och mässinggodset som behöver bytas. Hade 1 liter flaska med olja ombord så nästa båtbesök kräver bara en ny "kopparbricka" som tätning.

 

När jag ställde mig på andra sidan av tunneln såg jag lite vatten....båten togs upp för 2 veckor sedan så detta blev nu en ny punkt på fixar listan.

Kollade inne i båten, inget vattenläckage in, läckan bör vara lite av kosmetisk natur men jag tänker slipa upp vid nästa båtbesök så det kan torka ur i vinter.

 

Hur mycket skall slipas upp med Dremeln?

Räcker 10 mm bortanför synlig spricka och 5 mm djupt om det är homogent?

image.png.ddd26e8b8c60048047733eeb355b313a.png

(Båten står i 5 plusgrader hela vintern)

 

 

På insidan ser det torrt och fint ut.

image.png.a53b9cb63d0ff91bb6d23a9a06b74490.png

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske missar något men om det kommer in vatten på insidan av en båt så brukar det inte räcka att lappa lite på insidan. Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev skippeer:

Märkligt hur mycket kärlek som gamla båtar kan behöva...
Längeseglingsbåten förbättras steg för steg, igår skulle jag bara göra research i båten hur oljan i bogpropellern skall bytas.
VP QL BP600 12 volt, en 6 mm insexnyckel till den rostfria maskinskruven gjorde att jag kunde lossa den lite, märkte att det fanns tätningsringar mellan den rostfria skruven och mässinggodset som behöver bytas. Hade 1 liter flaska med olja ombord så nästa båtbesök kräver bara en ny "kopparbricka" som tätning.

 

När jag ställde mig på andra sidan av tunneln såg jag lite vatten....båten togs upp för 2 veckor sedan så detta blev nu en ny punkt på fixar listan.

Kollade inne i båten, inget vattenläckage in, läckan bör vara lite av kosmetisk natur men jag tänker slipa upp vid nästa båtbesök så det kan torka ur i vinter.

 

Hur mycket skall slipas upp med Dremeln?

Räcker 10 mm bortanför synlig spricka och 5 mm djupt om det är homogent?

image.png.ddd26e8b8c60048047733eeb355b313a.png

(Båten står i 5 plusgrader hela vintern)

 

 

På insidan ser det torrt och fint ut.

image.png.a53b9cb63d0ff91bb6d23a9a06b74490.png

Jag skulle slipa tills jag hittar fickan som håller vatten. 

Sen låta det stå tills i vår. 

Därefter skulle jag slipa upp minst 5cm runt om sprickan lägga i spackel och sen plasta med väv ett par lager. Enbart Spackel spricker alltid förr eller senare 

Edited by tugge
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är definitivt inte någon specialist . Har läst mig till att det är rätt väg att gå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev tugge:

Därefter skulle jag slipa upp minst 5cm runt om sprickan lägga i spackel och sen plasta med väv ett par lager. Enbart Spackel spricker alltid förr eller senare 

Biltemas spackel armerat med glasfibertrådar har jag väldigt god långtidserfarenhet av. Det polyesterspacklet med långtrådig glasfiber i spricker inte i första taget, och är bara ytan under uppruggad och ren fäster det bra.

 

I övrigt håller jag med "tugge".

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Kanske missar något men om det kommer in vatten på insidan av en båt så brukar det inte räcka att lappa lite på insidan. Eller?

Men hallå!?

Varifrån kommer vattnet?

Innan du vet det kan du ju inte täppa till på insidan. Du får ju bara mer frostsprängningar och fortsatta problem. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Men hallå!?

Varifrån kommer vattnet?

Innan du vet det kan du ju inte täppa till på insidan. Du får ju bara mer frostsprängningar och fortsatta problem. 

Men nu var ju TS tydlig med att den är tät på insidan, och inget vatten kommer in.

17 timmar sedan skrev skippeer:

På insidan ser det torrt och fint ut.

Verkar ju ganska uppenbart vara en glipa/otäthet/ficka i laminatet med koppling till utsidan, vars vatten nu efter upptagning sakta rinner ut genom samma otäthet som den kom in. En otäthet/ficka TS vill slipa upp och lägga igen.

 

 

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehhh?

Insidan är torr men det är på insidan det kommer vatten ur en spricka?

Så varifrån kommer då vattnet?

Du skriver att det uppenbart är "en glipa/otäthet/ficka i laminatet med koppling till utsidan" (min understrykning) och där håller jag med dig, så då kommer det alltså utifrån.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Ehhh?

Insidan är torr men det är på insidan det kommer vatten ur en spricka?

Vattnet fuktar sakta ut på utsidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På UTSIDAN rann det  tyvärr en droppe havsvatten när jag grejade med båten som vaggar lite grann pga kärrans gummihjul.

Fotot med den bruna gelcoaten visar insidan av skrovet och där har det inte kommit in en droppe vatten.

 

Okay så det gäller att slipa upp så att jag ser homogent material, låta det torka över vintern och till våren använda spackel med glasfiberarmeringsbitar (alternativet med matta är säkert bättre men lite mer arbetskrävande).

Min tolkning är att varvet tyvärr har satsat all matta på insidan av skrovet mtp på "minisprickan" mellan skrovets utsida och röret till bogpropellern.

 

Under vattnet brukar min praxis vara epoxy (West System), kanske det går att klippa lite slamsor av väv + filler och göra ett eget epoxy spackel med armering.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gillar livrem och hängslen så upptäckten av vattendropparna har stört mig mer och mer då jag surfat runt och läst om olika monteringar av tunnelrör.
Ofta 4 lager matta på insidan och 3 lager på utsidan.

Där vattendropparna runnit ser jag inga spår av matta/väv.

 

Ikväll fann jag en Volvo Penta QL installation instruction (Engbo kan ha tillverkat QL serien åt VP med "drevet" gjort i mässing) och den säger att lägg 7 lager matta på insidan och ingen matta på utsidan. Försöker tolka bilden som rekommendera snedkapning 45 grader .... min gissning är att röret kapas i linje med skrovsidan.

Förstår inte hur 45 graders fasningen (chamfering) linjerar med rörets kant.

 

image.png.275fbc89bc7c25bc6ade2ebd2c5a36f1.png

Volvo Penta QL Bow Thruster installation.pdf

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har "tyvärr" en benägenhet att förbättra saker och ting vilket gör att det tar tid men å andra sidan efteråt känns det himla bra så förslagen i den här tråden triggade mig att åter göra det bättre än när båten lämnade varvet.

Nu har jag fixat första delen, att få bort bottenfärgen vilket jag måste göra blött för att dammjobb är inte tillåtet inne i hallen av hänsyn till övriga båtägare.

 

Coppercoat går inte att ta bort mha kemikalie enligt tillverkarens support, de rekommenderade 80 papper, tog många timmar att våtslipa skrovet 10 cm runt tunnelröret till bogpropellern.

 

Tidigare ägare har använt Jotum Aqualine VK inne i röret och på bogpropellern,

använde BT thinner och frottéhanddukbitar och gnuggade bort färgen.

 

Jag förväntade mig en matt yta inne i röret, det såg lite glasigt blankt ut.

image.png.01a4618d8b86f084c78ecc8a99b4c554.png

 

Volvo Penta QL BP600 är tillverkad i mässing/brons (ej alu) så jag tänkte använda bottenfärg med koppar när plastningen är klar.

 

FRÅGA: GRP Skrov behöver skyddas med epoxy men hur är det med tunnelrör till bogprop?
Skall jag lägga på epoxy innan bottenfärg inne i röret?

 

# # #
Planen är att slipa bort 3 mm av GRP, runda av kanterna mot röret, plasta upp ett "ögonbryn" för om röret (förbättra flödet längs skrovet)  och sedan lägga på 3 lager med matta

ca 10 cm mot skrovet och ca 5-7 cm inne i röret.

image.png.3ced5cdc0c173394c257d2bcade1f16a.png

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips! Lägg inte för mycket plast i rörert, du får inte ut proppen då. Tyvärr egen erfarenhet 😂

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för att ni pushade mig att plasta matta/väv på utsidan av röret.

 

Pga Corona har jag inte fått tillåtelse att komma in i båthallen, ägaren tillhör riskgrupperna, till helgen skall båtarna köras ut i fria luften och då kan jag fortsätta vårutrustningen.

Istället har varvsägaren fått göra plastjobbet och med hans 50 års erfarenhet i båtbranschen känner jag mig trygg.

 

VARNING till alla som har bogpropeller tunnelrör installerade enligt Volvo Penta QL BP familjen installationsanvisning dvs enbart matta/väv plastad på insidan och utan matta/väv plastad på utsidan.

 

Osäker på om det är Engbo eller Volvo Penta som är skaparen av installationsmanualen (pdf) som jag tidigare bifogat i den här tråden.

 

Vid ytterligare nedslipning för att skapa en RUND KANT och för att lägga på MATTA/VÄV kom ytterligare vatten i dagen, värmefläkt och aceton för att få rätt skick innan plastning.
Nu sitter det en "läpp/spoiler" i framkant av öppningen till tunnelröret och matta runt kanten.

 

Sleipner var på plats med anledning av nyinstallation på en annan båt i hallen och de blev förvånade över att det saknade matta/väv på utsidan.

 

Ett tips är att alla med Volvo Penta QL BP bogpropellerrör skall undersöka om det finns vatten/fukt runt röret och förslagsvis förbygga framtida frostsprängningar runt rörmynningen mot skroven.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollade för skoj skull installationsmanual för SidePower SE80

 

"Gjut sedan fast tunneln på skrovets insida med åtminstone 8 skikt glasfibermatta på 300 g och plast."

 

En Engbo manual från 2011 nämnde heller inget om yttre matta.

 

Det finns en latent risk att många bogpropellerrör är installerade utan glasfibermatta på utsidan och därmed fuktinträngning på sikt tex som i mitt fall efter 17 säsonger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast nu är du lite orättvis tycker jag.

Det är ju inte manualen eller metoden som är felaktig utan själva utförandet på din båt.

 

2096957407_Screenshot_20200429-005417_SamsungInternet.thumb.jpg.85741b69e2e1a4338dce8cdfa53e2604.jpg

 

Följer man instruktionen är den ju riktigt smart iom. att man slipper plasta på utsidan.

  1. Bygg upp med plast på insidan.
  2. Slipa ner från utsidan helt ned till den nyss uppbyggda plasten.

Det har ingen betydelse var plasten ligger, bara den blir homogen efter slipning.

 

45° vinkel i utloppet är det flera leverantörer som anger, men vill man göra utloppet rundare går ju det också bra så länge man slipar tillräckligt mycket så att man kommer ner till den nyplastade påbyggnaden på insidan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför jag ville lyfta risken med läckage är att många kan vara omedvetna om att en del bogprollerrör kan drabbas av samma läckageproblem som vår båt gjort. 

  • Volvo Penta, Engbo och Side-Power  (kollade idag på Sleipners hemsida) har i många av sina manualer beskrivning att det räcker att lägga glasfiberväv på insidan.
  • Flera här på MG har själva installerat bogpropeller tunnlar och har lagt glasfiberväv på båda sidor.
  • SLEIPNER sade muntligen vid besök i min båthall att det var konstigt att det saknades glasfiberväv på utsidan dvs de rekommenderar glasfiberväv på båda sidor (vilket inte återspeglas i deras manualer).

 

Så visst hade jag otur med min båt där man nästan fullt ut följt Volvo Penta's manual vid installation av tunnelröret (enbart glasfiberväv på insidan).

OBS! Eftersom det är sandwich skrov gick röret ända ut till skrovets yttersida så varvet har inte följt manualen fullt ut. Varvet hade kunnat gått ned till enkellaminat i stäven mtp bogpropellerröret och då följt manualen till 100%.

(Hanse varvet gjorde det på min förra båt för genomföringar inne på toaletten, snyggt tänkt men tyvärr inte applicerat på alla genomföringar i båten...)

 

Jag vill förebygga framtida läckage och har därför tagit till mig tips från MG och muntlig information från Sleipner och ville med mitt förra inlägg VARNA andra båtägare som oxå kan ha samma RISKABLA montering. Det var ren tur att jag såg vattendropparna i höstas och kunde starta åtgärder.

 

En osäker monteringsmetod drabbar oss båtägare troligen många år efter garantiperioden så visst kan vi skälla på varvet som gjorde fel för 10-20 år sedan men det hjälper inte någon idag:-)

 

Mina plan var initialt KISS dvs slipa upp, plasta om, hålla tummarna.

Sedan fick jag tips i tråden, läste bla Vetus dokument om fördelarna med "spoiler" och rundade kanter och då blev det den mer omfattande vägen framåt för jag gillar livrem och hängslen.

 

# # #

Våra kära Europeiska båtvarv har inte alltid utbildade båtbyggare vid beräkningar eller i produktionen, några båtar har tappat kölar och många båtar har fått fukt i sandwichskrov/däck när tex fogmassan släppt/åldrats.

 

Som båtägare är det bra att känna till riskabla lösningar, upptäcka innan följderna blir stora eller ännu bättre justera montering så att de inte kan uppstå.


Något som drabbat mig på de 2 senaste båtarna är fukt i sandwich runt ankarboxdräneringen, på förra båten som jag köpte som ny var det på Hanseforumet som jag fick reda på risken och på nuvarande båt var det en besiktningsanteckning som jag åtgärdade första vintern.

Man kan borra för dränering nära stäven genom enkellaminat (liten risk) eller borra lite längre akterut genom sandwichen (större risk) och försöka täta mha fogmassa & rör.

Det jag gjort är att ta bort beslag, fräst ur med en insex nyckel monterad i borrmaskinen,  torkat ur under vintern, fyllt med epoxi, borrat nytt hål. Idiotsäkert förebyggande av framtida fuktproblem.

 

 

Better safe than sorry

(sover bättre då)

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev skippeer:

OBS! Eftersom det är sandwich skrov gick röret ända ut till skrovets yttersida så varvet har inte följt manualen fullt ut. Varvet hade kunnat gått ned till enkellaminat i stäven mtp bogpropellerröret och då följt manualen till 100%.

Okej, sandwishkonstruktionen går ju inte ihop med att enbart plasta på insidan.

 

Då var det jag som var lite orättvis.

Sorry

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag är jag extra glad att jag inte följde KISS metoden för nu är konstruktionen starkare än när båten lämnade varvet. Skall tom tåla slag från ankare om jag klantar (vilket jag inte tänkt mig göra).

 

image.png.99d51125daec8eafc3320aad025b4da7.png

 

Lite vattenslipning och sedan epoxi & bottenfärg.

 

När jag googlat runt så har jag funnit info om att tunnelrören är fuktsäkra så epoxibehandling är inte nödvändigt.

Tex "Originalröret till Sidepower-propellern är helt vattentät utan behandling, utom i de områden där det är fastgjutet mot skrovet."

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...