Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Jolle till barn

Rekommendera Poster

Kamrater och mötesdeltagare, 

 

Jag funderar på att köpa en liten segeljolle till barnen, 6 och 9 år. Vilken modell, blir den enkla frågan. 

- Ett segel (antar jag) 

- Rymlig nog för två barn

- och kanske för pappan i familjen

- Helst under 10 000 spänn. 

- Tävling är inte aktuellt. 

 

Tips? 

/Nils Nobbing - novis i detta sammanhang 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du dra den efter båten eller vill du lägga upp den på däck?

Eller kanske rent av ha den vid en sommarstuga och inte alls med ut i båten?

I min ungdom seglade jag en del med en jolle som heter SportYak som kunde utrustas med segel och sticksvärd på sidorna. Inte rolig att segla men det fungerade. Är dock osäker på om man kan få tag på dessa idag. (Förmodligen är de sönderseglade som jag lyckades göra med grannens... 😭)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan få rätt fina optimistjollar för ett par tusenlappar idag. Men eftersom du frågar här så är du väl ute efter något annat?

 

Köpte en optimist till min dotter när hon föddes. Än har den inte sjösatts, men nästa sommar är hon nästan gammal nog att gå seglarskola!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det handlar främst om en jolle för segling där mina föräldrar bor, vid en väl skyddad havsvik. Men går den att släpa blir ju inte saken sämre. 

 

Funderar så klart på en optimist, men jag tänker mig att det finns alternativ. Och så familjens far, dvs jag, provar gärna. Och en optimist blir lite trasslig... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Walker Bay!

Tittade på Optimist men hittade inte många. Dessutom går de int att ro, något som alla barn borde lära sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall pappa med, sikta på en trissjolle, kan seglas, ros eller sättas en liten snurra på akterspegeln på.

Skall barnen segla en och en, köp en optimist som första båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog många alternativ. Vi hade en Topperjolle, det funkar iaf med en vuxen och ett barn. Men triss som föreslagits är nog vettigt, även lilltriss om trissjollen känns för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tips! 

 

Triss är inte aktuellt, den blir för stor. Vi har dessutom en uttern 450 som kan seglas. Letar främst en för barnen,  men om jag kan klämma mig ner är det en bonus. 

 

Walker bay ser fin ut. Även Jolly 23 verkar bra. Undrar hur stor skillnaden är mot en optimist? Även Topper och lilltriss ska kollas upp. 

 

Enkrona, kan den seglas med ett segel tro? 

 

Mvh

N. N

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med småjollar är att barnen ledsnar ganska snabbt på dem. Vet av egen erfarenhet. Därför rekommenderar jag Monark 606 som inspirerar barnen länge. Båten kantrar inte i första taget, och även du kan segla den.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barn växer fort och kring 9-10 år är en vanlig ålder att gå en seglarskola. Redan ca två år därefter kan de klara av mer krävande jollar med trapets och spinnaker. Men som första jolle bör den vara stabilare och enklare att segla. 
Här är några alternativ att fundera på där de två sista kanske man ska vänta med efter en första båt.

Triss Giggen

Askeladden

Essjolle

Oslojolle

Örnjolle

Minifish 

Tvåkrona

Laser

420

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minutes ago, Peka67 said:

Problemet med småjollar är att barnen ledsnar ganska snabbt på dem. Vet av egen erfarenhet. Därför rekommenderar jag Monark 606 som inspirerar barnen länge. Båten kantrar inte i första taget, och även du kan segla den.

Jo jag tackar jag, det var inte riktigt det jag frågade efter. Förvisso kanske de ledsnar, men då är det bara att sälja vidare. Friheten att själv vara skeppare på fartyget upplevs nog bäst i liten jolle på trygga vatten. 

 

Fadersfiguren, jag alltså, kan nog tänka sig att en 606 är kul, men då som leksak till sig själv 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, per_62 said:

Barn växer fort och kring 9-10 år är en vanlig ålder att gå en seglarskola. Redan ca två år därefter kan de klara av mer krävande jollar med trapets och spinnaker. Men som första jolle bör den vara stabilare och enklare att segla. 
Här är några alternativ att fundera på där de två sista kanske man ska vänta med efter en första båt.

Triss Giggen

Askeladden

Essjolle

Oslojolle

Örnjolle

Minifish 

Tvåkrona

Laser

420

 

Ska kika vidare på dessa. Det är dock en liten segeljolle vi letar. Det gör inget om den är urväxt om ett år eller två, det finns fler ongar på tillväxt i familjen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lill-Triss ?

 

Fast de är kanske ännu mer ovanliga än en Stor-triss. Själv lärde jag mig att segla i en Trissjolle, optimist var alldeles för liten/trång och liksom ingen "riktig" segelbåt.

 

Edit: Fanns visst till salu, https://www.blocket.se/annons/halland/lilltriss_2st/86465627

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Falsled optimisterna finns en "sittbänk" med årtullar. Så de kan man ro. Vi hade optimist med på semestern när jag var liten. Det var kul att kunna segla runt bland öarna i passager som inte var möjliga med segelbåten. Pappa hade en lyftstropp med tre ändar en fästes fram och två bak. Sen lyfte vi upp och ned jollen på fördäck med spinnakerfallet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Walker Bay 8 nyligen som barnbarnet kommer att kunna lära sig ro, segla och köra med motor.

Klar fördel att den verkar vara bra att ro för det anser jag är viktigt att kunna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Fadersfiguren, jag alltså, kan nog tänka sig att en 606 är kul, men då som leksak till sig själv 😊

Min pappa byggde en otimistjolle till mig när jag var liten, och jag fick dessutom åka på seglarläger i Blekinge. Härliga minnen men efter en säsong falnande intresset. Min kloka far köpte då b-kanot med brurkbrädor som planade på slör när det friskare i, då tändes intresset igen. Sedan hade bästa kompisen en tornado så lyckan var fullkomlig.

 

Efterklok hade det varit bättre med en kölbåt sett ur riskminimering och med ett lys på 1.03 och 250kg i kölen så är det en trygg båt. Ett annat klokt beslut som mina släktingar uppmuntrade till var simmärken vilka belönades med fina presenter och pengar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Klubbjackan:

Till Falsled optimisterna finns en "sittbänk" med årtullar.

Den vet jag som hade men gillade det inte, optimisten är inte kursstabil.

Walker Bay köpte jag till mig själv därför att den är praktisk, lätt och nästan oförstörbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar allesammans för svaren. Den riktiga jakten lär inte börja förrän till våren men nu har jag ringat in lite båtar som kan vara aktuella:

- Jolly 23 - ev 345 som kanske är för stor

- Walker bay - åt det dyra hållet gissar jag

- Minifish - krävande?

- Minijolle

- Laser bug - även den åt det dyra hållet men läcker

- Topperjolle  - lite krävande?

- Örnjolle

- Lilltriss - Stor och fock, en nackdel för nybörjare?

- Optimistjolle - så klart.

 

Säkert finns fler i detta segment men nu har jag några namn att googla.

 

Tack!

//Anders

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så är det först i april/maj som begagnade jollar dyker upp på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, bhemac said:

Om jag minns rätt så är det först i april/maj som begagnade jollar dyker upp på Blocket.

Så är det säkert. Och man far väl inte land och rike runt för att köpa en jolle så det får bli en inom rimligt avstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, b_syrsa said:

En gång i tiden hade vi en J-jolle.

Den läggs direkt till listan. Ser fin ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har själv nämt Jolly 23.

https://www.sokbat.se/Modell/jolly/23-start

Vi hade en sådan i flera år som barnen lärde sig segla, ro och vricka, vi hade även en liten tvåhästare till den. En trevlig och stabil båt. Går alldeles utmärkt att släpa i uppemot 20 knop.

Problemet på det exemplaret var att gummimembranet i botten vid centerbordstrumman lossnade några gånger. Men en burk med Bostiks kontaktlim och några skruvar fixade det problemet för alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Georg_Ohm said:

Du har själv nämt Jolly 23 ... Vi hade en sådan i flera år som barnen lärde sig segla, ro och vricka...

Ja, den ligger nog i Topp-tre på listan. Kanske till och med i topp. Men frågan är, kunde du segla med? Eller var det för trångt?

 

Edit: Här fanns några bilder. Den ser riktigt fin ut!

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev nilsnobbing:

Ja, den ligger nog i Topp-tre på listan. Kanske till och med i topp. Men frågan är, kunde du segla med? Eller var det för trångt?

 

Edit: Här fanns några bilder. Den ser riktigt fin ut!

Det beror ju på hur välvuxen du är och hur stora barnen är... Alltså det där med hur långa olika snören är...

 

Jag är inte så lång, någon cm under medellängd och vägde väl på den tiden omkring 70kg, det gick bra att segla med ett barn som var 7-8 år gammal, om man nu får blanda längd- och viktangivelser med åldersangivelse.

 

Två vuxna, två barn 7 och 11 år, samt några matkassar och vattendunkar fungerade bra när man körde med motor, med korta årtag gick det även att ro med den belastningen och den besättningen ombord.

 

Båten har god bärighet och är väldigt kursstabil beroende på fenan akterut, vill minnas att det fanns en variant med två fenor, som mer var avsedd att släpas i högre hastighet.

Ensam eller med ett barn ombord var den ypperlig att ro, som sagt väldigt kursstabil, och med en extra årklyka på akterspegeln samt en längre åra gick det väldigt bra att vricka båten i god fart.

 

Sittytan ovanpå centerbordstrumman är väldigt bra, man sitter gränsle, och det finns en serie med mothåll att sätta hälarna i på durken.

 

Men jag hade under en säsong stora problem med att det läckte in vatten mellan skrovet och innerlinern, det var vattensprut upp i centerbordstrumman, som leddes mellan skrovhalvorna ned i utrymmet mellan dessa under bogsering som orsakade det mesta av detta, en ny och mer tajt gummiduk med smalare slits gjorde saken bättre, sedan läckte självlänsen, så den byttes också. Och så lyckades jag klämma in en massa marintätning runt centerbordstrumman mellan inner och ytterlinern, så det blev nästan tätt där också.

 

Jag har numera en traditionell gummibåt som saknar alla dessa goda egenskaper (förutom lastdrygheten), den är som en klick margarin i en het stekpanna när det gäller "kursstabiliteten"...

 

Jag tröttnade på att släpa en dinge längs kusten, alltid en massa besvär då den skulle ut på lång lina i farter över 3 knop och motsatt in på kort lina när man skulle in i hamn, vilket glömdes bort med släplinan i propellern flera gånger.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit hand om en optimistjolle, mest för att sonen ska få testa att segla till sommaren. Det ska bli spännande att se om jag kommer ner i den tillsammans med honom. 

Vi har haft en gummibåt som dinge ett par år och tar oftast upp den på däck när den inte används. Problemet med optimisten är väl att jag inte vet hur jag ska ha de liggande när jag ligger vid min båtplats. Har en kommunal båtplats med två stolpar akterut. Funderar på att dra en lina mellan båten och en av stolparna på något sätt. Eller under bryggan framför båten kanske... 

 

Hur har ni andra löst det med dingar som inte går att lyfta upp på däck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Det beror ju på hur välvuxen du är och hur stora barnen är... Alltså det där med hur långa olika snören är...

Tackar för ett utförligt svar! Ska definitivt hålla utkik efter en Jolly, det verkar vara en bra och rolig liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...