Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fillsing

MARINER 30 HK NYPT

Rekommendera Poster

Hej var ute på sjön idag. Men tyvärr så tror jag att min Mariner 30hk tvåtakt har nypt! Har inte ägt båten längre än en månad ungefär. Var tredje gången jag var ute med den. Motorn va trög att starta dragstart. Men jag fick igång motorn å drog iväg. Funka fint plana bra i ca 17knop. Sen märkte jag på mitt ekolod att den började tappa knop. Och att motorn börjar gå ner i varv. Sen började jag bli orolig så sänker farten. Och försöker öka men det går inte. Sen efter en stund dör motorn. Efter det så går det knappt att rubba dragstarten den sitter fast. Ungefär 5-10 minuters körning. Vad kan ha gått fel? Och hur kan jag laga detta? Jag tror det är en årsmodell 1993. Står så här på sidan av motorn 30ml 689 L 534636.

Mvh Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fillsing:

- - -

Vad kan ha gått fel? Och hur kan jag laga detta?

- - -

 

Hade du tvåtaktsolja i rätt mängd i bensinen?

Fungerade impellern så du hade kylning på motorn? (Eller annat kylningsfel.)

 

Nåt annat kan knappast gå fel på en tvåtaktare.

 

I båda fallen så nyper kolven. sen beror det på hur hårt den sitter o vilka skador nypningen orsakat om det går att få loss den igen o vilka skador det förorsakat o hur nypningsskadorna kan fixas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja olja i rätt mängd i bensinen. Så då är det ett kylningsfel eller? Hur kan man felsöka om det är impellern? Och hur kan man få loss kolven? Tips!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom det någon(skvallerstråle) från motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte om det kom. Är ganska ny på båtmotorer. Så kan tyvärr inte svara på det. Men det har rykt en del om motorn när man kör den sakta. Det är då det syns att det ryk. Så min förhoppning är att kolvarna har nypt fast och att jag får plocka isär och se hur mycke skada som är gjord. Är det någon som vet vart man kan köpa bra delar till min motor? Och hur kan man fastställa vad det är för modell på motor jag har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...