Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dan-Erik

Vinster med ett städat elsystem?

Rekommendera Poster

Jag sitter och prioriterar lite i vilka åtgärder jag ska satsa pengar på, och vilka jag ska börja med, för att få min båt som jag vill ha den. Allt kan bli bättre, men vissa saker kan ju bli mycket bättre med ganska enkla medel och då är det lätt att prioritera högre. Men en sak jag känner mig rätt osäker på är hur mycket jag har att vinna på att städa upp elsystemet? 

 

Tyvärr har jag inte tagit mig tid till att gå ut och fotografera mitt eget elsystem, men i dagsläget ser det ut ungefär som den här båten (fast ännu mer lösa kablar och mer eltejp här och där):

http://marin-el.se/wp/project/albin-vega/

 

Bara för att glädja mina egna ögon hade jag hellre velat att elsystemet skulle se ut i likhet med några av bilderna på följande sidor:

https://www.boatus.com/magazine/2014/february/create-your-own-wiring-diagram.asp

https://portoliveryachtclub.com/2017/04/09/boat-juice-by-lee-huddleston/

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/330241-show-off-your-elec-wiring-12.html

 

Är det bara för min ögonfröjd för system som ändå är dolda nästan jämt så blir det ju ganska lågprioriterat, särskilt om frugan får väga in med sina åsikter om var pengarna ska gå. Men det kan ju finnas andra vinster än ögonfröjd, och kanske andra kostnader också? Låt oss säga att man har ett gäng gamla kablar som man byter ut till nya, det kanske sänker resistensen något så man får en fraktion lägre elförbrukning? Men om man buntar kablar som dom gjort i länkarna ovan, kommer det att bli nån slags effekt från induktion, och är det bra eller dåligt? Jag sätter såklart in säkringar, men låt oss säga att det ändå lyckas bli en kortslutning som smälter en kabel, som då ligger i en bunt och smälter ihop med andra kablar, eller blixten slår ner i båten, finns det någon skillnad i brandsäkerhet eller liknande utifrån hur man ordnat upp kablar? Eller annat som borde tas hänsyn till?

 

Om man ändå byter kablar kan man ju också passa på att dimensionera upp dom lite på strategiska platser, t.ex. för att skapa utrymme för framtida installationer av solcellspaneler och liknande. Finns det nån anledning, förutom att grövre kablar kostar mer pengar, till att man skulle vilja undvika grövre kablage? Om jag sätter in en extra kopplingsplint på ett ställe där jag i framtiden tänker mig att det behövs elanslutning men där det idag hade räckt med bara en kabel utan kopplingsplint, ger plinten i sig något slags förlust?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det enklast att riva ut alltihop och dra nytt. En del kan man återanvända, kablar tex.

Att öka storleken på kablarna känns onödigt, det är så sällan man behöver mer effekt, troligen enklare att dra fram en ny kabel när behovet uppstår. Mycket kabel går till belysning som idag är LED och inte behöver feta kablar.

Kolla huvudcentralen i en Nauticat, enkelt, överskådligt och billigt.

 

elsystem Nauticat 38.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poängen med ett förnyat elsystem är att man på en gång slipper alla korroderade anslutningar, säkringshållare och brytare. I en båt med ett par decennier på nacken har fukten gjort sitt med alla de där grejerna. Håller med Bhemac, man kan kanske gå ner i dimensionering på en del av kablaget med tanke på att LED-belysning och annan utrustning kräver betydligt mindre strömstyrkor än förr. Kom bara ihåg att dimensionera säkringarna enligt kabeldimensionen.

Fick en tankeställare på det där med hur jämförelsevis grov kabel vi tenderar att dra i våra båtar för ett tag sedan. En kompis hade monterat dragkrok på sin bil och jag hjälpte till med att koppla elkontakten. När man börjar rota i elsystemet på en tämligen modern bil så känns plötsligt 0,5 mm2 grovt. Ser mest ut att vara 0,25 mm2 till baklyktor, blinkers och bromsljus. I båtar verkar somliga vilja köra 2,5 mm2 till lanternor som drar några få watt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Faderullan said:

När man börjar rota i elsystemet på en tämligen modern bil så känns plötsligt 0,5 mm2 grovt. Ser mest ut att vara 0,25 mm2 till baklyktor, blinkers och bromsljus. I båtar verkar somliga vilja köra 2,5 mm2 till lanternor som drar några få watt.

OK, men på en bil kör man motorn konstant och behöver inte bry sig om el. På en båt har man begränsat med el. Om då båtar oftare har grövre kablar än vad bilar har, så kanske det beror på att det är värt att ha det på grund av minskade förluster? Det var ungefär det jag var ute efter; finns det någon sådan vinst som är värd att tala om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Dan-Erik:

på en bil kör man motorn konstant och behöver inte bry sig om el.

Jodå, man jagar idag allt som gör att motorn drar mer bränsle.

Grova kablar i en båt beror nog mest på ett konservativt tänkande. Kolla moderna båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Dan-Erik:

OK, men på en bil kör man motorn konstant och behöver inte bry sig om el. På en båt har man begränsat med el. Om då båtar oftare har grövre kablar än vad bilar har, så kanske det beror på att det är värt att ha det på grund av minskade förluster? Det var ungefär det jag var ute efter; finns det någon sådan vinst som är värd att tala om?

Förlusten i kapacitet/batterilivslängd som försvinner i värme p.g.a. klena kablar är att betrakta som försumbar. Viktigast är som redan nämnts rena och bra kontaktytor.

 

En anledning till grova kablar i en båt kan jag tänka mig skulle kunna vara att man snålat in på antalet säkringar. Eftersom sektioneringen då blir dålig måste även en liten förbrukare ha (onödigt) grova kablar då närmaste överliggande säkring kanske är på både 10 och 20A.

 

Tyvärr lever fortfarande myten att en säkring är en felkälla och anledning till spänningsfall och skall därför undvikas. Visst, på gamla installationer, säkringar och risiga elsystem stämmer det ofta.

Men en riktig och modern installation med fräscha kablar och flatstiftsäkringar lider inte av detta. Och då talar vi ändå inte om monstersaker och guldpläterade kontaktytor från ett visst företag, utan standardprylar.

Jämför återigen med en bil. Där finns ingenting som är onödigt dyrt men en uppsjö av säkringar och sektionering. Och hur ofta är felet just glapp i säkringshållaren eller spänningsfall där på en någorlunda modern bil ?  I princip aldrig.

 

Jag har Biltemahållare i min båt (även i maskinrummet). Som jord- och plusplint mässingstav 10x10mm gängad med M4 hål och korta rostfria skruvar (med fjäderbricka). Mycket billigare och tillräckligt funktionellt än att köpa dyra plintar. Och man kan göra dem så långa som behövs. Ännu inte ett glapp eller fel på 15 år

En (gammal) bild från "elskåpet" vid förarplatsen:

P6240007.thumb.JPG.e7bcd50a4d5d2a814a8d27cdbaa52d7f.JPG

 

Edit: Glöm heller inte att rita ett elschema !  Börja gärna med detta så har du elsystemet redan klart innan du börjar riva i det fysiskt. Numrera, och kör med samma nummer/identitet i verkligheten. Använd olika färger och notera även dem. Elschemat kan ritas i fina program, men faktum är att det går bra i Word eller t.o.m. för hand. Fast i det sistnämnda fallet blir det jobbigt att ändra utan kladd.

Som du ser ovan har jag en numrerad plint, här landar ALLA ledningar från instrumentbrädan. Inklusive alla givarsignaler. Det är otroligt smidigt den dagen man haft skumma fel, då man t ex kan mäta enkelt utan att behöva riva upp baksidan av instrumenteringen.

Edit 2: Som nämnts ovan kan du också säkerligen återanvända dragna kablar. I synnerhet om de skalas om och förses med nya kabelskor. En bra klämning blir också gastät, och behovet av förtennade kablar är nog därför ibland lite överdrivet.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

En (gammal) bild från "elskåpet" vid förarplatsen:

Snyggt!

Med risk för att gå lite OT. 
Jag har några gånger dragit mig för att gå via ”det stora säkringsskåpet” då det inneburit väldigt mycket längre kablar. Dessa kablar kanske går till en pryl som sitter nära batterierna och att om man ska dra via säkringscentralen blir kanske kablarna 20 m istf 2. Dessutom har det blivit trångt i de utrymmen som kan leda kablar till och från centralen. 
Hur har ni gjort? Har ni allt draget via era fina centraler eller tar ni ibland genvägar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Hur har ni gjort? Har ni allt draget via era fina centraler eller tar ni ibland genvägar?

Nej, jag har tagit genvägar. Just av de skäl du nämner. Några exempel är länspump och säkringar mellan solcellsregulator och batterier, maskinrumsbelysning, extra kylbox på akterdäcket m.m.

 

Men det viktigaste är att man har ordning och struktur, och då gör det ju inget. Jag har därför en "eltavla" även vid batterierna, med en del säkringar. Men alla är numrerade och återfinns i elschemat.

 

Och återigen - titta i en bil. Det är längesedan man hade EN säkringscentral. Idag sitter minst ett par stycken, just för att slippa dra kablage i onödan. Det är inte "fult" att göra så, bara det är tydligt ;)

Redigerad av IngemarE
Stavvfell
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, IngemarE said:

Edit 2: Som nämnts ovan kan du också säkerligen återanvända dragna kablar. I synnerhet om de skalas om och förses med nya kabelskor. En bra klämning blir också gastät, och behovet av förtennade kablar är nog därför ibland lite överdrivet.

Gastät? Så om jag förstår rätt är det korrosion som är fienden, och korrosion uppstår främst i kontakter men kan även ske inuti kabelns plasthölje om inte höljet är tätt vid kontakten?

 

Kom precis på att jag skulle kunna plocka fram min multimeter och mäta nån kabel för att se vad det kan vara för skillnad jämfört med en ny av samma längd... Hur stor skillnad är i så fall "acceptabel" och när borde man börja tänka "dags att byta"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

Snyggt!

Med risk för att gå lite OT. 
Jag har några gånger dragit mig för att gå via ”det stora säkringsskåpet” då det inneburit väldigt mycket längre kablar. 

Det var väl inte alls OT, utan precis vad jag funderade på. En längre kabel ger mer motstånd, precis som jag tänker mig att en gammal kabel skulle kunna göra. Om det då är värt att tänka på att dra korta kablar, då måste det väl också vara värt att tänka på effekten av gamla kablar? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dan-Erik:

 En längre kabel ger mer motstånd, precis som jag tänker mig att en gammal kabel skulle kunna göra. Om det då är värt att tänka på att dra korta kablar, då måste det väl också vara värt att tänka på effekten av gamla kablar? :)

Jo, men att det är värt att dra korta kablar till småförbrukarna beror nog inte så mycket på motståndet i kabeln, utan motståndet hos den som inte vill dra och trä 20m kabel i båten istället för kanske 2m. Gamla kablar är ju dessutom redan dragna.

 

För att en gammal kabel av en viss area skall ge markant mer motstånd än en ny måste den vara så illa ärgad att arean minskat. Det händer i praktiken inte (om inte båten t ex varit under vatten och hela elsystemet är totaltslut), mer än möjligen i ändarna och på vägen om/där isoleringen är skadad OCH kabeln där också utsatts för fukt. Är isoleringen hel och ändarna går att få rimligt fina för nya anslutningar (och räcker i längd) finns nästan aldrig anledning att byta.

 

Inre resistansen hos en kopparkabel ökar ju inte markant för att ytan - mot förmodan - blir lite svart eller oxiderad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De största vinsterna med att göra om ett äldre fungerande elsystemet tror jag är att man vet hur det är uppbyggt och att det då blir lätt att felsöka. En hel del går troligen också att städa bort (eller märka upp som reserv) för att det inte längre används.

 

Ett elsystem som på bilderna bör i vilket fall gås igenom för säkerhetens skull. Det är ju inte alls omöjligt att några kablar har för kraftig säkring eller att plus- och minuskablar kan komma åt varandra.

 

Jag är sugen på att åtgärda vårt nära 40 år gamla elsystem, men samtidigt vet jag numera hur det funkar och vi har inga elproblem. Vinsten med att åtgärda något som fungerar är helt klart begränsad, men...

Man vet ju inte när det slutar fungera.

 

Några rätt givna moderniseringar tycker jag är led-belysning och usb-uttag vid varje kojplats . Den gamla sladden till glödlampsbelysningen är grov nog till både led och usb.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Det var väl inte alls OT, utan precis vad jag funderade på. En längre kabel ger mer motstånd, precis som jag tänker mig att en gammal kabel skulle kunna göra. Om det då är värt att tänka på att dra korta kablar, då måste det väl också vara värt att tänka på effekten av gamla kablar? :)

En längre kabel har helt riktigt mer resistans och med tilltagande längd bör förstås dimensionen bli större, men man vinner inget på att överdriva. Vad gäller kabelns ålder så är det så att kopparn i kabeln inte får högre resistans med åren, åtminstone inte på den ålder som en normal båt uppnår. Kopparns kemiska, eller metallurgiska sammansättning förändras inte under årens gång, under förutsättning att isoleringen är intakt. Åldern syns däremot i ändarna på kabeln, anslutningarna korroderar och blir glappa i och med så kallad kallflytning. Koppar är en relativt mjuk metall, i en typisk klämkabelsko av tex abiko-typ så "flyter" kopparn sakta av trycket och kabelskon tappar med åren greppet om kopparledaren. Samma sak med skruvklämmor. Korrosion hjälper till och efter en tid (kanske decennier) kan man dra loss kabeln ur kabelskon utan större ansträngning. Kabeln går att återanvända genom att klippa bort en bit och sätta dit nya anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Det var väl inte alls OT, utan precis vad jag funderade på. En längre kabel ger mer motstånd, precis som jag tänker mig att en gammal kabel skulle kunna göra. Om det då är värt att tänka på att dra korta kablar, då måste det väl också vara värt att tänka på effekten av gamla kablar? :)

Tack.

Min huvudfråga, eller egentligen mitt huvudproblem, är dock att det för mig är fullt i kabelkanaler och utrymmen för nya kablar.

Jag har säkert för grova kablar på sina ställen och skulle med en himla massa jobb kunna dra om till nya klenare kablar och på så sätt få bättre plats, men det känns lite meningslöst (när man ändå ger sig själv en lista på ca 75 projekt varje vinter...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dan-Erik:

Kom precis på att jag skulle kunna plocka fram min multimeter och mäta nån kabel för att se vad det kan vara för skillnad jämfört med en ny av samma längd... Hur stor skillnad är i så fall "acceptabel" och när borde man börja tänka "dags att byta"?

En (vanlig) multimeter lär du inte kunna se något vettigt på, då de är usla på att mäta resistanser under några få ohm. Det du behöver är en lågohmsmätare i så fall.

 

Betänk att koppar har en resistans på ungefär 0,017 ohm/m och mm². Det är flera tiopotenser mindre än vad som behövs innan du kommer se något stabilt och pålitligt på en multimeter.

 

Läs istället de svar du fått, så inser du att koppar är koppar - oavsett om den är gammal eller ny - och att det är anslutningen för att få kontakt med denna gamla eller nya koppar som är där du skall få det bra.

 

Jag har i många fall faktiskt lött kabelskorna i min båt, i synnerhet de grövre. Det har många fördelar men också några få nackdelar, fast egentligen mest bara om kabeln inte är fixerad ordentligt. Att kabeln i en riktigt lödd kabelsko lossnar/går av p.g.a. vibrationer är nog också att tillskriva myterna. I så fall har man lött dåligt eller misslyckats totalt med att fixera kabeln - som då antagligen hade gått av förr eller senare i alla fall, även utan lödningens något förstyvande effekt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har i många fall faktiskt lött kabelskorna i min båt,

Samma här, det har aldrig varit något problem. Däremot har pressade flatstift lossat från kontaktblecket. Hände för ett tag sedan, fick ingen ström i ett uttag. Stor felsökning, jag hade rivit i centralen så jag misstänkte att jag råkat dra loss något. Men icke, det var kabelanslutningen till uttaget, tydligen hade jag kommit åt det. Hade aldrig hänt om det varit lött.

Lödda kablar eller ordentligt pressade (oisolerade) kabelskor har aldrig något problem med "svarta döden". Men jag har sett vanlig, plastisolerade flatstift som inte fått tillräckligt prestryck och börjat glappa

--

Ibland är det väldigt praktiskt med en huvudcentral och flera undercentraler, jag har tex en separat central för navigations utrustningen.

--

Ett billigt och mycket praktiskt sätt att bygga upp en elcentral är med dvärgbrytare. Duger det åt Nauticat så duger det åt mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, IngemarE said:

Betänk att koppar har en resistans på ungefär 0,017 ohm/m och mm². Det är flera tiopotenser mindre än vad som behövs innan du kommer se något stabilt och pålitligt på en multimeter.

Aha. Såklart. Nåja, gott om bra tips här ändå. :)

 

Förresten, tittade en gång till på din bild och såg att du har massa olika färger på kablarna. Är det för att veta vilken som går var, eller råkade det bara bli så, eller är det nån skillnad på kablarna?

 

I hus är jag van vid att det ska vara brunt och blått för växelström och så grön/gult för jord. Men nyss hade jag upp en brytare hemma och märkte att det var andra färger, kommer inte ihåg vad men jag fick fundera ett tag på vad som var vad när färgerna inte kändes igen. 

 

På flera båtbilder jag sett använder man röda och vita kablar. Känns också lite märkligt, för jag vill ha det till att rött är plus och svart är minus. Kanske inte spelar så stor roll om man vet vad man håller på med, men för mig som inte har koll känns det bra att följa standardfärger. Då undrar jag, är vitt en standardfärg på båtar istället för svart, eller skiljer sånt mellan länder, eller...? De kablar jag har i båten vill jag minnas är mest röda, svarta, och gula, vilket jag utgår ifrån är plus, minus, och jord, men det kanske man inte ska vara så säker på. 

 

Ska sätta mig nån helg och leta rätt på nåt original-kopplings-schema för Albin Vega och rita av i Inkscape så får jag justera sen med vad jag upptäcker i båten, och slutligen göra ett eget.

Redigerad av Dan-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Förresten, tittade en gång till på din bild och såg att du har massa olika färger på kablarna. Är det för att veta vilken som går var, eller råkade det bara bli så, eller är det nån skillnad på kablarna?

De olika färgerna är för att göra det lättare när flera går till samma ställe/delar sträcka. Har inget med dimensionerna att göra.

 

Jag har konsekvent använt svart för jord i min båt och övriga färger för plus eller signal. I första hand röd för plus, orange, gul eller vit i andra hand. Undvikit blå och brun för plus, då blå är nolla i kraftsammanhang och brun kan vara jord i tyska bilar. Men det viktigaste är ju att det finns ett elschema som visar kabeln med någon slags identitet.

Enda ställena med svart kabel för plus är riktigt grova kablar (50mm² t ex) där det bara fanns svart. Men då är det röd krympslang på kabeln i änden, så den är inte helt svart ändå.

 

-----------

 

På tal om elkraftinstallation - i lite äldre installationer (c:a 70-80-tal) är fasen oftast istället svart, inte brun. Och i riktigt gamla (60-tal och äldre) springer man ju på röd som skyddsledare. Nollan brukar vara blå. Men det vet du säkert.

Att du hittat andra färger är heller inte så konstigt, då bruten fas efter brytare, s.k. tändtråd, ofta markeras genom att fasen byter färg genom brytaren. Inte sällan till vit, men (nästan) hela skalan kan förekomma. Grön är nog inte många som drar dock, då den lätt kan förväxlas med skyddsledarfärgen.

 

Tror egentligen bara det är grön/gul som är absolut no-no att använda till annat rent lagligen, men sedan finns ju en praxis som är brukligt att följa. Så man brukar ganska snabbt se om det är en elektriker eller kunnig hobbypulare som gjort det eller om det är mindre kompetent gjort.

 

(Ovanstående skrivit av mig som inte har elbehörighet, rätta mig gärna ni som vet bättre)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minutes ago, bhemac said:

Ett billigt och mycket praktiskt sätt att bygga upp en elcentral är med dvärgbrytare. Duger det åt Nauticat så duger det åt mig!

Jag googlade på vad dvärgbrytare är och fick upp biltemas sida med 230V automatsäkringar:

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/tillbehor-till-elcentraler/automatsakringardvargbrytare-2000021259

 

Men biltema har ju även automatsäkringar för 12V:

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/automatsakring-1224-v-2000041433

 

Funkar det verkligen med 230V säkringar? Låter inte rätt... Måste väl vara bättre då att gå på 12V-varianten?

 

Å andra sidan kostar såna automatsäkringar ca 35kr/st och en säkringsbox för 6 st säkringar går på 149kr (https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000036339). Om man sällan bränner en säkring (för mig har det gått en säkring typ vart 5:e år i bilar/hus) blir det billigare med säkringsboxen, och den är mer kompakt. Men det är klart, det är sällan man är så sur som när det gått en säkring och man ska famla runt i mörkret efter rätt säkring...

 

Tittar man på Hjertmans är deras automatsäkringar dubbelt så dyra, eller tio gånger så dyra, som Biltema. Deras säkringspanel kostar 806 kr för 10 säkringar. Undrar just vad man får för dom extra pengarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dan-Erik:

I hus är jag van vid att det ska vara brunt och blått för växelström och så grön/gult för jord.

Fas är idag vit, brun och grå. Tidigare var det även svart, orange, grön mm.

Min förra båt hade ägts av en elektriker därför var all kabel av typ FK1,5, minus är alltid blå men plus kan vara någon av de övriga färgerna. Jag är honom evigt tacksam för detta så det var enkelt att se vart de olika kablarna gick. Numera får jag sätta på nummermärkning vilket kan vara svårt att se ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, jag har tagit genvägar. Just av de skäl du nämner. Några exempel är länspump och säkringar mellan solcellsregulator och batterier, maskinrumsbelysning, extra kylbox på akterdäcket m.m.

 

Men det viktigaste är att man har ordning och struktur, och då gör det ju inget. Jag har därför en "eltavla" även vid batterierna, med en del säkringar. Men alla är numrerade och återfinns i elschemat.

Vet man vad man gör så är det väl säkert en okej lösning - tills ägaren efter dig börjar försöka få koll på läget i båten, risk för lite huvudbry.

Jag hade en gammal Fjord där jag fick göra om det mesta då man koppla på lite här och lite där, dessutom med strömtjuvar, det är som att be om glapp. Eller ett hvt att felsöka som jag varit med om i en båt. 


Jag har hittis kunnat dra från mina strömbrytare/säkringar i nuvarande båt. 

Hade jag behövt koppla på flera saker någon annanstans så hade jag dragit en tjockare matningskabel från elcentralen och satt en ny säkringscentral där varje ny förbrukare fått en egen säkring. Lite anal kanske, men jag har sällan haft problem med dom åtgärder som jag gjort i mina båtar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev RikardE:

Vet man vad man gör så är det väl säkert en okej lösning - tills ägaren efter dig börjar försöka få koll på läget i båten, risk för lite huvudbry.

- - - - - -

Hade jag behövt koppla på flera saker någon annanstans så hade jag dragit en tjockare matningskabel från elcentralen och satt en ny säkringscentral där varje ny förbrukare fått en egen säkring

Dvs det jag beskrev ;). Och det viktigaste, sista meningen:

26 minuter sedan skrev RikardE:

Men alla är numrerade och återfinns i elschemat.

Just därför blir det knappast något mer huvudbry oavsett vart de var dragna.

Och man behöver inte vänta till nästa ägare, jag har självt haft stoooor nytta av elschemat och att det är uppmärkt i båten och dokumenterat (alltså även extra säkringsplatsen och "genvägarna") då jag är den glömska sorten som inte minns hur jag gjorde 5 år senare.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Funkar det verkligen med 230V säkringar? Låter inte rätt... Måste väl vara bättre då att gå på 12V-varianten?

Säkringen sitter i serie på ledningen utan förbindelse till jord (eller nollan i 230V) och har inte en aning om vad det är för systemspänning. Däremot ställs det lite mer isolationskrav på dem för 230/400V samt att de brukar vara bättre specade vad gäller utlösningkarakteristik. Bättre m.a.o.

 

Om man har plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minutes ago, IngemarE said:

Säkringen sitter i serie på ledningen utan förbindelse till jord (eller nollan i 230V) och har inte en aning om vad det är för systemspänning.

Bara för att försäkra mig om att jag förstått säkringar rätt... En säkring för 6A bryter vid ström över 6A oavsett om det är 1V eller 12V eller 230V eller 5600V?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade i alla fall original-kopplings-schemat till Vega. Tänk om det hade sett lika prydligt ut med själva ledningarna i praktiken... :P  Men det har ju tillkommit lite utrustning också som ska petas in nånstans.

1996_14_42_51.jpg.a82b88eb5abc6e74df464b5a9f3de572.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Bara för att försäkra mig om att jag förstått säkringar rätt... En säkring för 6A bryter vid ström över 6A oavsett om det är 1V eller 12V eller 230V eller 5600V?

Ja, du har förstått rätt.

(Nästan... För en säkring på 6A klarar en spänning på över 6A under en kortare tid utan att bränna av. Men det är så säkringar klassas.)

 

Klassningen för olika spänningar är för att klara isolationsgraden. I elsystem för 5600V krävs bättre isolering mot överslag än i ett envoltssystem. Du kan använda komponenter som är klassade för högre spänning men inte för lägre spänning.

 

En annan kunskap som är viktig när du bygger nytt elsystem: Säkringarna ska dimensioneras mot ansluten kabels dimension. Säkringen ska skydda mot att kabeln inte blir överhettad och sätter eld/bränns av om det blir kortslutning längs kabeln eller i ansluten utrustning.

 

Sen sitter det ibland säkringar i enskilda utrustningar för att skydda utrustningen mot att det blir större interna skador om det uppstår inre kortslutningar men det har i så fall dimensionerats av tillverkaren av utrustningen.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

De största vinsterna med att göra om ett äldre fungerande elsystemet tror jag är att man vet hur det är uppbyggt och att det då blir lätt att felsöka. En hel del går troligen också att städa bort (eller märka upp som reserv) för att det inte längre används.

Och rita ett kopplingschema. 

Så slipper man klia sig så länge i hårroten när någon elpryl inte funkar. 

 

En säkrings uppgift är att skydda ansluten elektrisk utrustning, inkl kabel, både före och efter säkringen. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En säkring på 6A ska klara en överlast på 50% dvs 9A i en timma. Gäller de flesta säkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...