Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mackey

Ojämn syravikt - Hur kan man lösa det?

Rekommendera Poster

Hej forumet!

 

Vår batteribank är gammal men funkar fortfarande mycket bra. vi har tre stycken Tudor Dual TR350 med lite olika historik.

Ett batteri är bara tre säsonger gammalt.

Två av batterierna har använts i åtta säsonger. (Jag vet, man ska inte blanda sägs det...)

Ett av dessa åttaåriga batterier har varit djupurladdat ner till 11 volt under en tid under en vinter för fyra år sedan, oklart hur länge.

Det är detta batteri frågan gäller, se diagram nedan för cellstatus.

 

Batteriet funkar bra, men jag bara mätt syravikt och vilospänning (12,6 volt).

 

Vad kan man göra för att "laga" den cell med lägst syravikt?

(Köp nytt är inte ett svar jag vill ha, jag uppskattar att hålla liv i grejor så länge som möjligt.)

 

Just nu kör jag en rekonditionering med laddaren så får vi se vad detta kan leda till.

 

Sedan har jag - helt slumpmässigt faktiskt utan koppling till denna mätning - just upptäckt batterirekonditionerare (desulfaterare) som kanske kan hjälpa, se här.

 

Kul om vi kan få fram lite erfarenhet samt råd och tips, jag är nog inte ensam om detta.

412915681_Batterimtning2019-11-16.jpg.2835e4c04a05bf3402e167c55f499215.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålla liv i batterier ska man försöka göra. Det gör jag också. Använder lite olika laddare som kompletterar varandra. Den mest användbara är ngt från Claes O. Laddar 15 A och har rekonläge. Men för att ge en amatörmässig kommentar till din fråga. Kan man inte helt sonika tappa av batteriets samtliga celler i en spann och hälla tillbaka det därefter? Då borde man ju ha blandat syran åtminstone. Handskar på dock.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag vet, man ska inte blanda sägs det...

På forum sägs det. Batteritillverkarna säger att det går.

--

Hur mycket ström får du i rekondläget? Batteriet är väl 80Ah så 3,2 A ska vara en lämplig ström vilket laddaren borde ge.

Jag skulle ta ett nätaggregat och ställa det på 16,2V och 3,2A. Eftersom strömmen är begränsad så kommer det tag innan spänningen kommer upp till 16V men när spänningen inte stiger längre och är minst 15,5 V så avbryter man. Vila några dagar och sen gör om det.

 

Nästa försök kräver våld, man får skära upp så man kommer åt polerna på varje cell. Troligen har den sämsta cellen en lägre polspänning. Man kan då prova att utjämningsladda enbart den cellen (med nätaggregat) men sannolikt är nog den cellen slut.

 

Har batterierna hållit i åtta år så blir det ju en sport att försöka förlänga livslängden! En sport som man fö tillämpad på gamla ubåtar genom att helt enkelt byta enstaka celler.

Kände en kille som hade en massa batterier till sin sommarstuga. Oftast fick han dessa från lastbilar med 24V system byggt med dubbla 12V batterier. Det ena kasserades men det andra var ofta ok. Tror även han kopplade förbi enstaka 2V celler. Det var hans stora intresse och såvtt jag vet hade han aldrig betalat för något batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De olika densiteterna beror på olika laddning i de olika cellerna så att "blanda" batterisyran mellan de olika cellerna är nog ingen lösning.

 

Olika densitet uppkommer av olika laddningsnivå. Ditt batteri kan ha blivit sulfaterat när det dippade i spänning under längre tid. Eller så börjar batteriet närma sig skrotningsdags.

Varför det blivit så olika i de olika cellerna kan jag inte svara på. Blybatterier är ju lite hokus-pokus i hur de uppför sig.

 

Ditt trötta batteri är ett öppet bly-syra-batteri och därför är nog den enklaste och billigaste lösningen att köra rekondläget på batteriladdaren. Rekondläget brukar vara tidsstyrt så du kan behöva köra några gånger. Se till att ha batterivatten (destillerat/avjoniserat vatten) till hands och fyll på så det täcker plattorna, det "kokar" alltid bort en del vid laddning med förhöjd spänning.

 

Ska du skaffa tilltro till batteriet så ska du köra en mätcykel med känd belastning och se hur lång tid det tar innan batteriet kommer ner i X V (minns inte till vilken spänning belastningsprov ska köras men det går säkert att hitta någonstans...) Då får du reda på om det är värt att behålla batteriet efter rekonditioneringen. Att åka runt med ett batteri som bara kan ge enstaka Ah är ju rätt meningslöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

På forum sägs det. Batteritillverkarna säger att det går.

Jag säger också att det funkar alldeles utmärkt. Det nya batteriet har helt jämn och hög syravikt, medan de två äldre är mera ojämna. Måste ändå säga att jag är imponerad om syravikten verkligen är så hög att cellerna ligger på 90 - 100 % efter åtta år, förutom en då som är sämre.

 

Vi har inte haft några problem med elbrist så jag har inte bekymrat mig mycket för batteriernas kapacitet. Ska bli intressant att testa detta en gång djupurladdade batteri lite efter rekonden.

 

För många, många år sedan har jag kört med 12 V strålkasterlampa som last, den ger en utladdningsström på cirka 4 A. Läser man av ström och spänning varje timme ser man rätt tydligt vartåt det barkar...

 

En sämre cell borde kunna bero på början till kortslutning med nedfallen blysulfat i botten av batteriet. Får se om jag ids hälla ur batterisyran på den liga cellen och skölja cellen med destvatten om rekonditionering inte hjälper.

 

Andra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

- - -

En sämre cell borde kunna bero på början till kortslutning med nedfallen blysulfat i botten av batteriet. Får se om jag ids hälla ur batterisyran på den liga cellen och skölja cellen med destvatten om rekonditionering inte hjälper.

 

Andra tips?

Om det har gått så långt i förfallet att nedfallen blysulfat riskerar att kortsluta någon cell så skulle jag ge upp fortsatta livsuppehållande åtgärder. När/om cellen blir kortsluten så kommer övriga celler att dela på laddningsströmmen och spänningen skapar "konstant rekonditionering" av övriga celler i det batteriet. Att ha ett så tveksamt batteri parallellkopplat med friska (friskare...) batterier är nog inte rekommendabelt.

 

"Andra tips?"  -- Batteriskroten (någon gång måste även du ge upp)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare fick kortis i en cell. 

 

Batteriets övriga celler fick

m a o dela på generatorspänningen så länge som regulatorn orkade hålla den vid 14.8 V. 

 

Batteriet blev väldigt varmt. 

 

Slutade med nytt batteri och ny generator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybro:

En polare fick kortis i en cell. 

 

Det händer men hur vanligt är det? De flesta generatorer ger max 14,2 till 14,4V så man märker det ganska snabbt genom att man inte får laddning. När man inte laddar så sjunker spänningen direkt till under 11V. Hur missar man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Fjelie:

Hålla liv i batterier ska man försöka göra. Det gör jag också. Använder lite olika laddare som kompletterar varandra. Den mest användbara är ngt från Claes O. Laddar 15 A och har rekonläge. Men för att ge en amatörmässig kommentar till din fråga. Kan man inte helt sonika tappa av batteriets samtliga celler i en spann och hälla tillbaka det därefter? Då borde man ju ha blandat syran åtminstone. Handskar på dock.

Det påminner mig om när Flygsoldat 113 Bom skulle samla in urinprover från alla i kompaniet, det var för jobbigt att hålla reda på en massa urinprover, så han hällde alltihop i en spann...

 

Att blanda alla cellernas syror blir väl bra i en stund, sedan efter några i och urladdningar är man tillbaka på ruta ett igen.

 

Det skrivs mycket om rekonditionerare både här och på andra ställen, 77miljoner flugor kan ju inte ha fel... 

 

Jag har väldigt bestämda åsikter om att inte blanda batterier av olika status, alltså i samma bank, så jag skall inte uttrötta trådskaparen med det. Men om det är olika status och ålder i olika banker, men inbördes lika så anser jag att det är helt ok.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...