Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Lönsamt att reparera en AIS?

Rekommendera Poster

Inspirerad av en liknande fråga angående en defekt plotter ställer jag samma fråga med ett tillägg.

 

Jag har en AIS, Garmin 300 AIS (mottagare) som inte funkar, jag vet inte vad Garmin vill ha betalt för att felsöka eller laga.

Jag har försökt att felsöka själv, har skruvat isär och spänningsmätt, lysdioden för power lyser inte (än mindre den som indikerar mottagning, naturligtvis), men det kommer fram spänning till kretskortet, det är väl så långt som jag kommit.

Gamla tiders elektronik som inte är ytmonterad kan jag emellanåt både felsöka och reparera, men här är det stopp eller kanske hellre motvilja.

Jag ser i alla fall inga brända komponenter eller kallödningar. Jag har heller inget kopplingsschema.

 

En ny kostar ungefär 4000kr, och jag kanske hellre vill ha en transreciver, alltså både mottagare och sändare.. kanske , eller ambivalent kanske, eller inte alls... så reparera om det är lönsamt kanske är den bästa och billigaste lösningen, kanske, eller kanske inte...

 

Eller är det någon som är flink med multimetrar och lödpennor som kan ge sig i kast med min AIS-mottagare? det kanske är ett enkelt fel då den är "helt död" kanske något i strömförsörjningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Matsutec transponder. Med eller utan display.

 Du kommer inte att ångra dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Köp en Matsutec transponder. Med eller utan display.

 Du kommer inte att ångra dig.

Ja jag vet att du skrivit det förr, var finner jag en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja jag vet att du skrivit det förr, var finner jag en sådan?

eBay eller din kompis i Kinna.

Marinvwebben säljer i Sverige

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag valt en black box som man kan montera på ett undanskymt ställe. Vill man absolut ha en extraskärm med AIS-info så hade jag valt en transponder med WiFi och kört OpenCPN i telefon och platta. Dyrare, ja, men då ser man fartygen på ett sjökort och inte i någon märklig radarbild.

 

(Radarbild fungerar sådär i skärgården eftersom man inte ser om det ligger öar, grynnor eller annat mellan mig och andra båtar. På öppnare seglingar kanske det är ok, men inte i skärgården. Jag har testat och reagerat när båtar kommit i 30 knop på kollisionskurs men när jag kollat på plottern insett att vi aldrig kommer att mötas pga hinder i vägen.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en HP-33A, transponder med display. Den fungerar alldeles utmärkt. AIS informationen får ja både på displayen och i plottern. Ibland stänger jag av visningen i plottern tex inne i en skärgård med mycket öar och grund för att få en "renare" visning. Fortfarande får jag "CPA" larm från AISen. Ligger jag för ankar så är plottern avstängd men AISen är på och eftersom den burken sitter nere i båten så kan jag kolla läget. Det bästa av två världar tycker jag.

Sen är det en fördel att AISen även fungerar som en rudimentär plotter, jag har lagt in viktiga waypoints som kan visas om plottern skulle lägga av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga fler skärmar. Har inte plats, det får bli en svart box.

Jag skall kolla närmare på vad en ny AIS kostar, både i butiken på fina gatan, svenska webbutiken och hos kompisen i Kinna. Men Kinna ligger så långt bort om man vill reklamera, och jag tror inte det då medföljer någon svensk bruksanvisning, kanske en som är maskinöversatt från mandarin till dålig engelska. Dom pratar nämligen bland annat det i Kinna.

Vill minnas att priset på AliExpress i Kina, då med ett n, inte skiljer sig så där jättemycket från svenska priser om man nu skall lägga på frakt och tullavgifterna.

Men jag måste först ta reda på om jag verkligen behöver en AIS och vad Garmin kan tänkas ta betalt för att reparera den jag redan har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

det får bli en svart box.

Om färgen är viktig föreslår jag en Matsutech HA-102, man kan köpa den i Tyskland hos Amazon, kostar 290€.

Men jag känner en kille som beställt en Em-trak B100, finns i Sverige för drygt 5tkr. Går nog att köpa billigare i UK (ännu så länge).

Verkar väldigt trevlig, har både NMEA0183 och NMEA2000, minneskort som spelar in AIS trafiken. Något som jag gillar är möjligheten att stänga av sändningen när man har behov av att vara lite inkognito.

Enda nackdelen är att man behöver PC för att programmera den (USB).

 

Em-trak B100.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-15 vid 00:46 skrev bhemac:

Jag har en HP-33A, transponder med display. Den fungerar alldeles utmärkt. AIS informationen får ja både på displayen och i plottern. Ibland stänger jag av visningen i plottern tex inne i en skärgård med mycket öar och grund för att få en "renare" visning. Fortfarande får jag "CPA" larm från AISen. Ligger jag för ankar så är plottern avstängd men AISen är på och eftersom den burken sitter nere i båten så kan jag kolla läget. Det bästa av två världar tycker jag.

Sen är det en fördel att AISen även fungerar som en rudimentär plotter, jag har lagt in viktiga waypoints som kan visas om plottern skulle lägga av.

Har åxå en sån sen i våras. Har inte haft nån direkt nytta av den ännu eftersom det inte blev nån "överfart" i år. Hsr den igång då och då för att lära mej "läsa" den.

Larmet, går ju att ställa på olika avstånd men går den att ha avstängd eller stänga av ljudet?

Alla dom röda "alarm" notiserna.. går dom att få bort eller dlippa vid behov?

Går det att ändra defoult på vad den ska visa av färdriktning upp eller norr upp.

Min visar norr upp men vill helst ha färd upp, så måste ändra varje gång den varit avstängd.

Sorry för kapning men det är ju trots allt inom ämnet ais.

Håller med dej att det nog vore intressant för dej att få veta felet på din trasiga mr ohm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Om färgen är viktig föreslår jag en Matsutech HA-102, man kan köpa den i Tyskland hos Amazon, kostar 290€.

Men jag känner en kille som beställt en Em-trak B100, finns i Sverige för drygt 5tkr. Går nog att köpa billigare i UK (ännu så länge).

Verkar väldigt trevlig, har både NMEA0183 och NMEA2000, minneskort som spelar in AIS trafiken. Något som jag gillar är möjligheten att stänga av sändningen när man har behov av att vara lite inkognito.

Enda nackdelen är att man behöver PC för att programmera den (USB).

 

Em-trak B100.jpg

Marinwebben gör programmeringen om man köper hos dem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Larmet, går ju att ställa på olika avstånd men går den att ha avstängd eller stänga av ljudet?

Alla dom röda "alarm" notiserna.. går dom att få bort eller dlippa vid behov?

Går det att ändra defoult på vad den ska visa av färdriktning upp eller norr upp.

Min visar norr upp men vill helst ha färd upp, så måste ändra varje gång den varit avstängd.

Sätt tex CPA larmet till 0 så blir det tyst, jag har den på väldigt kort avstånd normalt.

Tryck på "GoTo" så kan man välja "NorthUp" eller CourseUp".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Sätt tex CPA larmet till 0 så blir det tyst, jag har den på väldigt kort avstånd normalt.

Tryck på "GoTo" så kan man välja "NorthUp" eller CourseUp".

Ok. Fint. Blir "go to" kvar som default-värde när aisen startas om?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Ok. Fint. Blir "go to" kvar som default-värde när aisen startas om?

Tror det, har inte tänkt på det...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Tror det, har inte tänkt på det...

Annars trycker man ju bara på knappen längst ner till vänster (tror jag) å sen på pilknappen för att flytta till "färd upp"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Är AISen kopplad till plottern?

Menar du min så nix. Min plotter e för gammal modell. Annars hade jag fixat transponder utan egen skärm. Tycker den verkar funka finfint  i alla fall. Jag syns för andra. 🖒

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-14 vid 19:10 skrev bhemac:

eBay eller din kompis i Kinna.

Den perfekta lösningen Georg_Ohm!

Med Kinna-AIS och en Huwanemej-telefon har ξ Jin-ping-pong full koll på dig.

Tryggare kan ingen vara... 

 

Jag är mest nyfiken på om det går att få hjälp att laga den. Det borde ju vara absolut bäst både för miljön och ekonomin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

Jag är mest nyfiken på om det går att få hjälp att laga den. Det borde ju vara absolut bäst både för miljön och ekonomin.

Jag vet några som låtit reparera sin trasig plotters mm men det verkar som problemen kommer tillbaka eller att det inte lönat sig. Tråkigt men så är dagens samhälle.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan intressant transponder är Amec CAMINO 108, väldigt lik Em-trak B100.

Finns i tre utförande, den billigast kostar 4000kr och skickas från Spanien, den har en enkel GPS-antenn. Den finns med "riktig" GPS "mushroom" . Sen finns den även med inbyggd splitter (både för VHF & FM-antenn).

Nackdelen med dessa tycker jag är att det inte finns anslutning för externt alarm, en mycket bra funktion när man ligger för ankar.

 

Camin 108.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var just nu inne på Gamins svenska webbplats.

Den var inte direkt lättnavigerad men jag fann tillslut i alla fall en funktion där man kunde skicka ett meddelande. beskrev problemet och undrade om det var lönsamt att reparera och i så fall var det finns en serviceverkstad.

 

Min VHF radio kanske fungerar.. förbindelseprov med Stockholm radio har väl varit sisådär, i somras sände barnbarnet ut nödsignal genom att lyfta på locket och trycka in röda knappen*, det kvittrade fint, men sedan hände det absolut ingenting. Så jag har en del funderingar på om den funkar, förbindelseprov med den lilla bärbara funkar ju förstås, men då har avståndet som mest rört sig om några hundra meter.... Om det beror på radion, installationen, antennen eller att folk inte pratar speciellt mycket i radio vet jag inte, men den är rätt så tyst, jag hör ju emellanåt en del yrkestrafik och Stockholm radios utsändningar... Så vart vill jag komma..?

Kanske en kombinerad VHF och AIS? förenklar ju även kabeldragning, antenn med mera.

 

Vad anser expertisen om en sådan kombinationsapparat?

 

*resulterade i kölhalning och indragen glassranson den dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin var snabba att svara.

Felsökning kostar 1500kr.

Därtill tillkommer porto, då den skall skickas till servicecenter i Danmark.

Sedan tillkommer ju reparationskostnaden som man inte vet vad den kommer att kosta.

En ny AIS 300 kostar strax över 4000 kr, så då är det ju högst tveksamt om det är lönt att reparera tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

*resulterade i kölhalning och indragen glassranson den dagen.

Hade kunnat bli dyrt om det gått ut skarpt. Kanske höll vederbörande inte inne knappen tillräckligt länge?

--

VHF med inbyggd AIS är väldigt smidigt om man bara vill "lyssna". Själv tycker jag en transponder är överlägsen och väl motiverar den ganska lilla prisskillnaden. Inte bara det att risken att blir överkörd av framförallt större båtar minskar men också det att positionen loggas. Skulle man sjunka lite plötsligt så vet JRCC var man försvann.

--

Låna/hyr en SWR-meter så ser du hur mycket effekt det går ut via VHFen, jag har mätt på en del båtar och det resulterar ofta i nya kontakter eller kablar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Hade kunnat bli dyrt om det gått ut skarpt. Kanske höll vederbörande inte inne knappen tillräckligt länge?

--

VHF med inbyggd AIS är väldigt smidigt om man bara vill "lyssna". Själv tycker jag en transponder är överlägsen och väl motiverar den ganska lilla prisskillnaden. Inte bara det att risken att blir överkörd av framförallt större båtar minskar men också det att positionen loggas. Skulle man sjunka lite plötsligt så vet JRCC var man försvann.

--

Låna/hyr en SWR-meter så ser du hur mycket effekt det går ut via VHFen, jag har mätt på en del båtar och det resulterar ofta i nya kontakter eller kablar.

Jag hade telefonkontakt med Stockholm radio något senare, dom hade fått in en ofullständig signal som inte gick att identifiera. Det hände tydligen ibland att det blev så. Vi gjorde ingen ny test.

En gång i förra båten, med likadan VHF-radio satte nödsändaren igång när jag slog på huvudströmbrytaren, radion var redan påslagen. Då funkade det! Båten stod på land, mitt i stan så dom var litet förbryllade... Då räckte det med en ursäkt.

 

Jag har nog en SWR-meter någonstans... frågan är bara var någonstans...

Jag har även en likadan VHF-radio liggande i reserv, jag brukar ha mist två av allting...

 

Kollade nu på True Heading transpondrar, kampanjpriser just nu. Gula boxar, med litet olika innehåll.

Vad jag kan förstå skiljer det sig på snikmodell och en modell med wifi ... jag hade väl inte tänkt att koppla varesig telefon eller läsplatta till AIS:en via kabel eller nätverk, men det kanske finns andra applikationer som kan vara praktiska för att välja till dessa anslutningsmöjligheter? För det är väl inte så att wifi-modellen kan användas till internetuppkoppling ombord? det skiljer någon femhundring ungefär i pris.

 

Skall jag slå till innan kampanjen är över, eller blir det Black Fridaypris på fredag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kollade nu på True Heading transpondrar, kampanjpriser just nu

5990? Ett bra pris troligen. Innehållet i burken är nog samma som i Em-trak och Camino, samma anslutningar och samma mjukvara används.

Fungerar säkert utmärkt.

Jag vill inte ha splitter utan separat antenn, det är billigare och på köpet får man en reservantenn till VHFen.

--

Vill man ha AIS i paddan så är en ShipModul smidgare, då kan man få ut det mesta i NMEA2000 nätverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just AMEC Camino och Vesper Marine har egenutvecklad hårdvara. Jag har för mig att te.x McMurdo använder sig av AMECs teknik (OEMat den). Här är en sammanställning från 2016 om olika AIS-boxar och vad dom baseras på för hårdvara:

http://continuouswave.com/whaler/reference/AISB.html

 

Man börjar med att lista alla som utgår från SRT-Marines teknik. Em-trak liksom True Heading (dock inte med i den här listan) har OEMat deras kretskort liksom en hel del till.

 

"First we look at a group of devices that appears to all be derivative products from OEM assemblies by SRT-Marine Technologies, particularly the SRT Neon II AIS Class-B Transceiver. SRT is a British company that has developed several very highly-integrated and compact circuit board assemblies for AIS reception, decoding, encoding, and transmission. The common feature that identifies these as SRT products is they are all configured with the same software, ProAIS. I have listed them in order of lowest price for best features."

 

Vad som är bäst är väl en öppen fråga, men det intressanta är ju att många AIS-boxar har mer eller mindre identiskt innehåll.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en True Headin Graphene, enklaste modellen, men med kombinerat VHF och GPS-antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...