Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brian2019

Bygga Båttralier Husvagns chassi.!

Rekommendera Poster

Hej.!

Är det någon som har kunskaper i att bygga 80km/h båttrailer 1600kg av ett Husvagns Chassi.?

Info som jag hittat, än så länge.!

- Vid ombyggnad från t ex husvagnschassi till båtsläp får avståndet mellan kulkoppling och axel ej förändras.

- Är chassit registrerat i transportstyrelsens listor krävs en registreringsbesiktning. Kostar mellan 1100-1250 kr beroende på om det är ett bromsat eller obromsad släp.

- Svetsar inte på chassit, utan skruva istället går det bra.

- Vid registreringsbesiktning ska man ta med ett dokument där man har listat förändringarna man har gjort på chassit.

- Efter registreringsbesiktning krävs en vanlig besiktning, pris ca 300 kr.

- Saknar chassit registreringsnummer eller är avregistrerat, kräver Transportstyrelsen en Ursprungskontroll som kostar 700 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där har jag gjort, men det är många år sedan så reglerna kan ju ändrats.

Vad jag kommer ihåg så var det en brytpunkt med årtalet på  påskjutsbromsen hur man fick göra med chassiet. I mitt fall blev avståndet axel drag större än på husvagnen.

Mitt husvagnsobjekt var på rätt sida så det ända jag behöll var just axel och dragkoppling. Gjorde en helt ny ram där axel och drag monterades. Men registrerings besiktning blev det, var också tvungen att stansa in husvagnens chassie nr på nya ramen, dög inte med bara typplåten.

Lite kul benamning i reg.dokumenten,  Sprite 7xx avsedd för båttransporter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Det där har jag gjort, men det är många år sedan så reglerna kan ju ändrats.

Vad jag kommer ihåg så var det en brytpunkt med årtalet på  påskjutsbromsen hur man fick göra med chassiet. I mitt fall blev avståndet axel drag större än på husvagnen.

Mitt husvagnsobjekt var på rätt sida så det ända jag behöll var just axel och dragkoppling. Gjorde en helt ny ram där axel och drag monterades. Men registrerings besiktning blev det, var också tvungen att stansa in husvagnens chassie nr på nya ramen, dög inte med bara typplåten.

Lite kul benamning i reg.dokumenten,  Sprite 7xx avsedd för båttransporter.

Var ditt chassi registrerat, eller från skroten.?

- Men om du bara andvende dig av axel och dragkoppling, ändrar du väl avståndet mellan kulkoppling och axel.!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det (husvagnen) var registrerat men avställt.

Ja avståndet blev större.

Det där hade att göra med vilket typgodkännande  påskjutsbromsen hade, vad jag kommer ihåg så var det lättare med modifieringar före ett visst årtal när numret började på VOV

 

Typnummer och godkännandenummer kan finnas i en mängd olika utseenden, men ofta finns det i olika nummer-serier: TSV-nummer, EG-nummer eller ETI-nummer. På släp från 1994 och framåt är Bromsid ett EG eller EU nummer. Innan 1994 användes VOV, TSV och T nummer. Dessa nummer ser alltid ut så här (x=en siffra):

VOVxxx
TxxxPS
TSVxxxP

 

Jag har för mig att Sprite vagnen var en -70 talare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...