Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joelg

Ny inom segling - köpa en katamaran

Rekommendera Poster

Det är många ungdomar som köper en båt, kastar loss och drar, utan minsta kunskap eller erfarenhet. 

Vi planerar att åka på en längre resa, med 20 års båtvana och ca 1500 distans/år KL IIV ser jag mig som en amatör med viss koll på läget. 

Vi bytte till segelbåt flera år innan vår planerade resa för att lära oss hantera en segelbåt ordentligt innan vi kastar loss. Ja jag är lite feg.. 

En sak som varit uppe på tal flera gånger är att utrusta en båt, oaktat om det är för kortare seglingar eller längre seglingar. Man lär sig under tiden vad man behöver och uppskattar. Detta är så individuellt att man inte kan säga - detta Ska du ha. Visst man kan ansluta sig till ARC och gå efter deras krav eller bara läsa vad dom har för krav och gå efter det. 

 

Har ni koll på hur era vattenvanor är? Med en båt får man begränsat med vatten - hur ska man hantera detta? Ska ni ha en watermaker - vet ni hur det fungerar? Behöver ni en? 

Skall man isåfall ha ett elverk eller skall man ha solceller/hydro generator och stor lithium bank? 
 

Nav utrustning? Radar är inget måste, men väldigt bra hjälpmedel - ett hjälpmedel som man måste lära sig hantera och lära sig läsa och tyda. 

 

Har ni koll på motorer - kan ni serva/felsöka/laga en motor när något händer? 

 

Hur ska ni kommunicera? Sat/SSB? 

 

Styrning, Autopilot? Vindroder? Vad händer om rodret går sönder? har ni en tanke på backup plan? 

 

Vill absolut inte vara en bromskloss men det finns många delar som är viktiga. 

 

Lite kunskap - kurser, injö och utsjä skepparen, radar nav, SSB osv - det går att läsa sig till under en vinter, det är inga problem, men man bör ha lite erfarenhet för att veta vad man själv behöver och hur båten fungerar så man kan laga osv. 

 

Att bara utrusta en båt tar om man vet exakt vad man vill ha ett antal månader - leveranstider på alla delar. Skulle jag ha obegränsat med pengar och en båt framför mig nu som jag kan åka med och skall utrusta den kommer det säkert ta 2 månader innan den är klar om jag lägger all min tid på detta - leveranstider på delar/ kompetens man inte har själ. Sen kanske man vill testa innan man drar. 

Det närmaste jag kan tänka mig är att köpa en båt i karibien, det finns många båtar där folk seglat dit och tröttnat eller haft det som mål - dom är utrustade och klara - kanske inte som jag eller du vill - men det finns mycket gjort - det är smart om man vill långsegla och inte känner att man måste segla över atlanten.. 

 

Lycka till!! Helt rätt med projektet och resan! 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget krav på Förarintyg för att läsa klass 8 men det brukar starkt rekommenderas. Det kommer folk som fiskat proffesionellt i 20 år, de brukar klara sig med en liten uppfräschning. Det är mycket man ska igenom på en FB8. Medborgarskolan kör 16v/48 tim. Det är snålt. Eleverna på gymnasiet kör 60 tim. En gång, 3tim går man igenom:

  • Kompassen
  • Missvisning, deviation
  • Fart - Tid - Distans
  • Kurs - Bäring - Riktning
  • Avdrift
  • Strömnavigering
  • Sätta/Rätta kurs
  • Nautiska instrument, GPS

Det är hög takt och kan man inte redan tex lägga ut kurser, bäringar mm i sjökortet så blir det svettigt. Ett Förarintyg kör man ofta på 30 tim och kustskepparintyget på lika många timmar.

 

18 minuter sedan skrev RikardE:

En sak som varit uppe på tal flera gånger är att utrusta en båt, oaktat om det är för kortare seglingar eller längre seglingar. Man lär sig under tiden vad man behöver och uppskattar.

Kolla vilken utrustning båtarna i området har så får man ett begrepp om vad man behöver. Billigast är att köpa en välutrustad båt.

 

Hur är det med vindarna? Jag har för mig att det är ganska tufft att segla norröver längs den amerikanska västkusten.

Förekommer det segelkattor runt Vancouver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fortsatta svar!

 

Att göra denna resa redan i vår blir för tajt. Det är seglingen från Panama till Vancouver som bör gå via Galapagos - Marquesasöarna - Hawaii. Dessutom risk för upp till 3 veckors väntan för att korsa Panamakanalen. Att segla norrut längst amerikanska västkusten verkar inte vara något man vill göra... som bhemac skriver det är en mkt tuff segling. Har man seglat till Galapagos och Marquesaöarna vill man inte känna att man måste vidare direkt. 

 

Nya planen blir är att gå kursen kombinerad förar- och kustskepparintyg på Medborgarskolan i vår. Sen seglingslektioner i sommar, i Vancouver. Efter det hyra en båt och segla runt i skärgården där. 

 

Vi tänkte nog redan i januari hyra en katamaran på Kanarieöarna, ska bara hitta någon som kan segla den :)
Om någon duktig seglare vill ut en vecka så hör av er! 

 

Sedan hitta en båt i jan/feb 2021, antingen i Europa eller Karibien och anlända till Vancouver juli 2021. Då har vi gott om tid att segla dit den. Blir lite senare än vi tänkte först men samtidigt är det endast 14 månader dit, det ger oss lite tid att jobba på våra skills med mera. 

 

Jag håller delvis med om det du skriver Rikard, men att lära sig att laga allt som kan gå sönder (tex motor) är inte rimligt. Vi kommer nog köpa en båt som är 2-6 år gammal, förhoppningsvis ska sakerna hålla hyfsat!

 

Angående flaggning så är det lite lurigt. Vi kan importera en båt till Kanada och momsa den där. Nackdelen är att vid försäljning i BC blir det 7% moms igen när den ska säljas. Dessutom är vi övertygade om att båten kommer seglas till EU, och då måste den nog importeras till EU. Både för att det är krav men även om vi vill kunna sälja den. Det smidigaste är nog att köpa en CE-märkt EU båt från början och köra svenskregistrerad. Någon som måste undersökas mer... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev joelg:

Det smidigaste är nog att köpa en CE-märkt EU båt från början och köra svenskregistrerad.

Ja men inte direkt billigt. Dåligt utbud också. Smidigast är att köpa en CE-märkt och EU-registrerad båt i Karibien. Det finns en hel del båtar där, många som tex seglats dit men där ägarna inte är intresserade av att segla tillbaka över atlanten.

Att kolla på båtar i karibien är en ganska najs sysselsättning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monte-Carlo och denna Manta

Det är inte enkelt att hitta en katamaran med bara 3 kabiner. De flesta är ju gjorda för chartertrafik.

Jag hittade dessa, som är rätt så nya, och annorlunda då det inte är någon Lagoon! Men tyvärr har de båda 4 kabiner!

Sedan så har du ju denna, en bastant jätte i aluminium där du inte behöver passera Panama!

 

Här är iofs en båt med 3 kabiner, men kanske lite för liten för er?

 

Sedan en fråga! Du skrev

Citat

Sedan hitta en båt i jan/feb 2021, antingen i Europa eller Karibien och anlända till Vancouver juli 2021. Då har vi gott om tid att segla dit den. Blir lite senare än vi tänkte först men samtidigt är det endast 14 månader dit,

Det är väl ändå 21 månader från idag till juli 2021?

Eller tänker jag fel nu igen...

Redigerad av sy_Alice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Ja men inte direkt billigt. Dåligt utbud också. Smidigast är att köpa en CE-märkt och EU-registrerad båt i Karibien. Det finns en hel del båtar där, många som tex seglats dit men där ägarna inte är intresserade av att segla tillbaka över atlanten.

Att kolla på båtar i karibien är en ganska najs sysselsättning. 

Jag menade att köpa en EU-registerad båt, för att sedan registrera den i Sverige. 

 

Tror du det är billigare att köpa en EU-registrerad båt i Karibien än Medelhavet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sy_Alice:

Monte-Carlo och denna Manta

Det är inte enkelt att hitta en katamaran med bara 3 kabiner. De flesta är ju gjorda för chartertrafik.

Jag hittade dessa, som är rätt så nya, och annorlunda då det inte är någon Lagoon! Men tyvärr har de båda 4 kabiner!

Sedan så har du ju denna, en bastant jätte i aluminium där du inte behöver passera Panama!

 

Här är iofs en båt med 3 kabiner, men kanske lite för liten för er?

 

Sedan en fråga! Du skrev

Det är väl ändå 21 månader från idag till juli 2021?

Eller tänker jag fel nu igen...

Det är 20-20,5 månader tills vi planerar komma till Vancouver, men 14 månader tills vi tänkte skaffa båt och ger oss av. Då har vi ca 6 månaders segling från Medelhavet eller Karibien till Vancouver. 

 

Den är i minsta laget, tror jag föredrar Lagoon 40, 42 eller 450. 

Eller Leopard 40-45. Helst 2012 eller nyare.  Ska kolla lite på de märkena som du skickade. 

 

nä, det är inte enkelt. Väldigt många är 4 hytter med 4 badrum, det är inte speciellt intressant. Hoppas hitta en 3 hytters, gärna med 2 badrum istället för 3. Det finns ett par stycken ute, men nog bra att inte låsa sig vid en exakt modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går in på sailboatdata och trycker refine search, multihull, välj storlek (min max) och sortera nyast först. Så finns det en hel del att välja bland.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev joelg:

Tror du det är billigare att köpa en EU-registrerad båt i Karibien än Medelhavet?

Ja, åtminstone för kölbåtar. Kattor har jag dålig koll på.

--

Har du varit ombord på tex en Lagoon 42? 

Den är ruggigt stor, jag tänkte köpa en EdelCat 35, betydligt mindre. Det blev ingen affär, jag kom inte överens med känslan. Det blev inte bättre när man tänker sig komma in i en stor hamn en blåsig dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var intressant det här att kolla på katamaraner. Jösses sicka stora skepp, även en båt som mäter 30-35 fot o alltså i storleksklass som min båt som är 31 fot, är så fruktansvärt mycket större än min båt. Och du Joel vill ha en båt som är än större än så. I din klass så pratar vi ju om en båt som en normal 5 rummare lägenhet!

Men jag tänkte, kanske dumt o naivt. Men om du hittar den båten som stämmer överens med allting i dina preferenser, men den har 4 kabiner och 4 badrum. Kan man inte då ändra ett rum?

Alltså ta bort det ena sovrummet och göra om det till tv-rum, kontor, bibliotek, barnens lekrum, förråd, verkstad eller what ever? Samma sak med det ena badrummet och göra om det till en tvättstuga eller kanske förstora det andra badrummet bredvid o sätta in ett badkar?

 

Sedan så ju mer jag kollar på sådana här flytetyg så börjar jag fundera över det här med planlösning.

De flesta katamaraner har 4 stycken stora dubbelsängar!!!

Om du är 2 vuxna och 2 barn, varför skall barnen sova i varsin dubbelsäng? Eller du får gäster ombord, 2-4 kompisar som inte är partners på något vis, de måste sova tillsammans i samma säng!?

Varför finns det inga enkelsängar ombord? En våningssäng till exempel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sy_Alice:

Jösses sicka stora skepp, även en båt som mäter 30-35 fot o alltså i storleksklass som min båt som är 31 fot, är så fruktansvärt mycket större än min båt.

Vänta tills du kommer ombord, då känns plötsligt vääääldigt stort. Prova att ta dig från SB akter till BB för. Det är en lång väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Vänta tills du kommer ombord, då känns plötsligt vääääldigt stort. Prova att ta dig från SB akter till BB för. Det är en lång väg.

Vänta tills botten skall målas... långsegling kallas ju ibland "underhållsarbete på exotiska platser".
En båt är ju en tredimentionell kropp så en liten ökning av längden ger en väsentlig ökning av volymen. Det är ju positivt för boutrymmet men även storleken på, och kostnaden för, allt som kräver underhåll, reparationer och utbyten.
Räkna lite på skillnaden i arbete och kostnad för drift och underhåll av en 42-fotare jämfört med 45 fot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-17 vid 17:59 skrev sy_Alice:

Det var intressant det här att kolla på katamaraner. Jösses sicka stora skepp, även en båt som mäter 30-35 fot o alltså i storleksklass som min båt som är 31 fot, är så fruktansvärt mycket större än min båt.

..........

Om du är 2 vuxna och 2 barn, varför skall barnen sova i varsin dubbelsäng? Eller du får gäster ombord, 2-4 kompisar som inte är partners på något vis, de måste sova tillsammans i samma säng!?

Varför finns det inga enkelsängar ombord? En våningssäng till exempel!

Jag har inte varit ombord på en, men det blir ett besök på båtmäsan i Düsseldorf i januari, blir intressant att gå runt på lite olika båttyper. Vi har ju mer eller mindre tänk bo på båten med 2 barn som växer upp (fram till de börjar skolan), då har jag gärna lite plats för dem. Hade det bara varit oss eller mer semesterbåt, hade det varit en annan sak.


Angående sängplatserna så kommer barnen ha maximalt ett sovrum tillsammans, och att de får dela säng är inte något problem (tvärt om). Då blir det ett över till oss och sen vill man ju ha ett till kompisar som kommer på besök. Har hellre dubbelsängar än enkelsängar... det lär vara mest par/familjer som besöker och då får det ju plats upp till 2 +2 barn i en dubbelsäng. Enkelsängar skulle vara bra i början när man behöver instruktör och eventuellt en extra i besättningen.

 

Jag är inne mer och mer på en 40 foot, kanske en Leopard 40? Då är sängen i fören mindre. Tror en 40 fot kan räcka och större chans att få plats i en hamn. 

 

In om ändra på rum känns inte aktuellt, både för jobbet med det men även andrahandsvärdet. Men har man 4 sovrum kan man ha en som garderob/förvaring. Det är ju inte helt fel.

 

Det är inte 4 sovrum som jag är mest emot egentligen, det är 4 badrum. Det vill jag verkligen inte ha. Helst max 2. Extremt överdrivet med eget badrum till varje sovrum. 

Redigerad av joelg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit här och kollat en del: 

https://www.leopardcatamarans.com/catamarans

 

Förvånansvärt liten skillnad på en ny och en gammal, baspriset på en Leopard 40 är €320k. Sen plus minst 100k för tillvalen. (+skatt)

 

Ni snackar mycket om utrustning på båten, och att det tar lång tid att utrusta båten, vad är det ni tänker på? All den viktigaste utrustningen kommer/finns på båten, sen är det såklart en del extra saker som man vill ha men kom gärna med lite exempel :)

 

Jag har själv haft en båt tidigare, dock inte segelbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La Vagabonde som är en Outremer 45 katamaran http://catamaran-outremer.com/en/outremer-45/ är på väg från USA till Portugal just nu och man kan följa färden här: https://sailing-lavagabonde.com/ Verkar vara maxfart kring 10 knop vilket kanske beror på att den är stor och tung. Trodde att den skulle gå lite fortare.

Verkar som att många cruisingkatamaraner bara har en ratt som kan vara placerad på ena sidan och i vissa fall högt upp på flybridge. På Outremer 45 finns även två rorkultar vilket skulle kännas trevligare om man ska segla mycket då man kan sitta på valfri sida och ha bra utsikt över segel och vart man är på väg. Skulle tro att seglingsupplevelsen blir trevligare att kunna ha olika platser att styra ifrån även om autopilot verkar nyttjas ofta.

 

Det som tillkommer på utrustningslistan på en nyköpt båt kan vara en hel del.

Några fler segel och hantering av dessa kostar en hel del.

Verktyg så att man kan utföra nödvändiga reparationer

Diverse vitala reservdelar att ha med sig.

Utökade batteribankar, solpaneler och fästen för dessa paneler. Numera är LiFePo4-batterier populära.

Elektroniska hjälpmedel kan nästan kosta hur mycket som helst men vissa klarar sig med papperssjökort, kompass och sextant. Andra installerar sjökortsplottrar med stora skärmar, navigationsprogram, routingprogram, AIS, VHF, PLB, satellittelefon, nödsändare, vädersatellitsystem, radar, säkerhetssystem mm. Att enbart lita på att elektronisk system alltid kommer att fungera är nog att hoppas för mycket.

Watermaker så att man kan tillverka dricksvatten.

Gummijolle med motor.

Listan på extraprylar kan göras betydligt längre och är det seglingsprylar så är det ofta dyrbart samt kan ta tid att beställa samt installera.

 

Här finns en sammanställning av vad några olika båtar har för utrustning och vad det kostat att deltagit i ARC-seglingen över Atlanten https://www.worldcruising.com/ som startar i slutet av november varje år:

https://www.yachtingworld.com/sailing-across-atlantic/bluewater-gear-offshore-cruising-essentials-cost-121745

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta par brukade skriva här. Jag har för mig att signaturen var "mille" men hittar inget vid sökning.
De har gjort till en vana att åka till mellanamerika, köpa en katamaran, segla till Australien och sälja med vinst. Just nu är de på sin tredje eller fjärde. De borde kunna berätta mer om detta ämne.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev per_62:

La Vagabonde som är en Outremer 45 katamaran http://catamaran-outremer.com/en/outremer-45/ är på väg från USA till Portugal..........

Ja, jag kollade där. Det verkar gå lite sakta, det håller jag med om. Blir tajt hinna fram i tid!?

 

Tack för din lista, nästan allt (speciellt de elektroniska sakerna) finns på båtarna som man köper, iaf de jag kollar på. Det byggs oftast in på båten från början innan leverans om jag fattat det rätt. Det är väldigt enkelt att lägga till allt på Leopards - bygga båt sida. Bra att kunna se vad allt kostar för att kunna avgöra hur billig/dyr en beg båt är. Nästan alls om ska installeras görs på fabrik tänker jag, eller iaf alltid gjort om man köper en beg båt.

 

Några exempel på de dyrare tillvalen och några av de vanligaste, vet inte helt vad som folk brukar välja men oftast ser man många av dem. Blir snabbt dyrt!

 

220V Shore Power Pack - €5422

Genset - 6 kW - €22105

Air-conditioning - €14406

Provision for Air Conditioning System - €5144

Winches: Electric Sheet Winches - €4173

4 Solar panels (70w)- €6535

Underwater lights - €3475

Watermaker + water treatment system - Spectra Newport - €23140

HD Color Radar - €4449

Fishfinder/DownVision - €2226

Raymarine Base Pack - €12095

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev joelg:

220V Shore Power Pack - €5422

Genset - 6 kW - €22105

Air-conditioning - €14406

Provision for Air Conditioning System - €5144

Winches: Electric Sheet Winche...

Det är säkert skönt att få det installerat från fabrik. Men, hur mycket får det kosta!? Priserna gav i alla fall mig hicka.

En nyare begagnad med rätt tillbehör som närmar sig nypriset av en lika dan utan tillbehör kanske genast blev ett alternativ..? Dessutom är den provad och ev fel från fabrik fixade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev McLasse:

Priserna gav i alla fall mig hicka.

Eller hur?

4x70W solpanel 67tkr? 

Vilket normalt varv som helst skulle nog jubla om de fick en tredjedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Detta par brukade skriva här. Jag har för mig att signaturen var "mille" men hittar inget vid sökning.


 

Melle

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nyare begagnad kostar oftast mer än än ny båt utan tillbehör. Men ja, en välutrustad båt 2-5 år skulle nog kännas optimalt.

 

Men jag håller helt klart med, tillbehören är väldigt dyra. Frågan är hur lätt vissa saker installeras i efterhand... en generator för 22k euro är också dyrt, men att installera i efterhand känns inte så aktuellt.

 

Solceller skulle man gärna haft lite mer av,  vilket kanske är möjligt om man gör det själv och kanske till ett lägre pris.

 

Frågan är vilken utrustning som man ska ha som "ett måste" när man köper begagnad båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nät framtill på katamaraner behövs ur säkerhetssynpunkt, så att vågor kan passera mellan skroven utan att lyfta båten för mycket.

 

Att ensamsegla en katamaran på öppet hav är vansinne, då man behöver ständig vakt, som snabbt kan veja för farliga vågor (lycka till på natten).

 

katamaraner skall ha centerboard som går att hissa upp vid extrema situationer. Djupare fast köl kan vara direkt farligt på öppet hav.

 

Sedan är Moody 45 ds (Hanse) inget jag skulle ta ut på öppet vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peka67:

Sedan är Moody 45 ds (Hanse) inget jag skulle ta ut på öppet vatten.

För hög tyngdpunkt som gör att det kommer gunga på bra eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev joelg:

För hög tyngdpunkt som gör att det kommer gunga på bra eller?

Moody 45 ds är en superhärlig båt, och perfekt för Stockholmsskärgård (eller Vancouver). Men en segelbåt som ska korsa oceaner tycker jag inte att det är. Kanske någon enstaka gång med bra väderplanering och lite tur.

 

Det jag vänder mig emot med moodyn är en extrem bredd i förhållande till längd. Kölen är för kort och för djup. Samt att aktern är extremt bred.

 

Om vi börjar bakifrån så ju bredare aktern är, desto mer kan vågor riktnings förändra båten. I kombination med kort köl är broach med nedslag en stor risk. Och här pratar vi om en akter som är 4,5m bred. 

 

Bredd, djupgående och kölvikt gör att båten nog reder sig mycket bra under normal segling. Men det gör också att båten reder sig extremt dåligt under extrema förhållanden. Där den inte kan kana i sidled vid behov, utan slås ned eller runt. Sedan så får man räkna med stora rörelser i båten i högre vågor pga. båtens bredd vilket lätt kan ge sjösjuka ombord.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev joelg:

Har varit här och kollat en del: 

https://www.leopardcatamarans.com/catamarans

Den båten på 40 fot tycker jag verkar fin.

Ovanligt det där med att man inifrån kan gå direkt upp på framdäck.

 

Var det inte du som sade att du hellre vill skaffa en begagnad båt än en ny?

För den nya båten sjunker i värde precis som en bil i samma ögonblick som man skrivit på kontraktet!

 

Och gällande att skaffa saker i efterhand och eftermontera det på båten, så finner jag det vara en mer billigare väg att gå än få det fabriksmonterat. För det som fabriken väljer är många gånger det dyraste märket på marknaden, letar du själv upp det du vill ha, och får det eftermonterat antingen av dig själv eller en montör så får du det många gånger billigare, även om det håller samma höga kvalitet som fabriken valde!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Moody 45 ds är en superhärlig båt, och perfekt för Stockholmsskärgård (eller Vancouver). Men en segelbåt som ska korsa oceaner tycker jag inte att det är. Kanske någon enstaka gång med bra väderplanering och lite tur

......

Tack för förklaringen 👍

 

25 minuter sedan skrev sy_Alice:

Den båten på 40 fot tycker jag verkar fin.

Ovanligt det där med att man inifrån kan gå direkt upp på framdäck.

 

Var det inte du som sade att du hellre vill skaffa en begagnad båt än en ny?

För den nya båten sjunker i värde precis som en bil i samma ögonblick som man skrivit på kontraktet!

Jo, och det vill jag fortfarande :)

Man måste dock jämföra så att man får det med bäst värde! Väljer man att segla den från Sydafrika sparar man in 400k, men mkt lång segling. 


Njo, det är nog så jag tror det börjar bli mer och mer iaf, det har inte varit så senaste åren. Högkonjunkturen har gjort att där varit väntetider på att få köpa. Leopard har tidigare haft 1-2 år (nu kan du få en på 4-5 månader). Det har gjort att andrahandsmarknaden har varit stark. Förhoppningsvis är de begagnade båtarna svårsålda denna vinter så att de sjunker i pris till nästa! 

 

Fountaine Pajot´s aktie toppade på €146,5 i mitten på 2018, nu €89. Det kan nog vara en bra värdemätare hur het marknaden är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev BSven:

Av ren nyfikenhet, vad lockar i Vancouver?

Min sambo är från Vancouver. Hennes jobb, kompisar med mera. Trevlig skärgård också ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Det jag vänder mig emot med moodyn är en extrem bredd i förhållande till längd. Kölen är för kort och för djup. Samt att aktern är extremt bred.

Gammalt tänk. Moodyn ser ut som många moderna båtar, breda rumpor mm. Utseendet kommer inte av en slump utan av att man idag kan konstruera på ett helt annat sätt med avancerade datorsimuleringar. Något som var helt omöjligt för 20 år sedan, då räknade man lite och gissade mycket. Vissa konstruktörer ritade riktigt bra båtar, men man var tvungna att hålla sig till ganska klassiska linjer. Man vågade helt enkelt inte ta ut svängarna för man kunde inte förutse deras beteende.  Framförallt kunde man inte det dynamiska beteendet.

Samma ska har skett på konstruktionen av lite större fartyg. De ser idag inte ut som de gjorde för 50 år sedan. Dagens fartyg är snabbare, lastar mer och drar mindre bränsle. Samtidigt som de blivit säkrare, precis som moderna segelbåtar.

Visst finns det många äldre båtar som fungerar bra men de skulle inte gå att bygga idag, de skulle bli alldeles för dyra. Samtidigt som man får mindre utrymmen.

Ingen känd modern konstruktör skulle sätta sitt namn på en båt som var farlig. Konstruktörer tjänar bara pengar om båtar de ritar säljs. Sen är det idag sällan en ensam konstruktör utan ett stort team med kompetenta människor.

--

Kattor är inte undantagna modernt konstruktions tänkande. Riktigt gamla kattor med med asymetirska skrov anses idag livsfarlig men en modern katta nog måste anses säker. Sen är det många som inte lockas av kattor. Rätt eller fel? Hade kattorna haft så stora fördelar så hade det byggts fler kattor. Idag går det väl inte en katta på 100 kölbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla runt lite på Youtube bland folk som seglar runt jorden. Där finns otroligt mycket lärorikt 

De som gått från enskrov till katamaran är alltid nöjda med sitt val

Nackdelen är ju att man "måste" följa vinden mer kontra enskrov

Utrymmet och bekvämligheten en katamaran ger är oslagbart

Lägg där till säkerheten med dubblar roder och motorer mm

Ett stort plus är att katamaranen ligger still och inte lutar vid segling

Om det bär in lite gammal sjö när man ligger för ankar så krävs det inte mycket för att en enskrovare ska ligga och gunga

Idag seglas det jorden runt med alla typer och modeller av båtar och självklart är vissa lämpligare än andra med ska man grotta ner sig i allt och minsta detalj så lär man nog aldrig komma iväg...

Hört flera youtubers säga att man skall hålla sig över 40 fot när det kommer till katamaran pga hur de mindre beter sig

Även om du köper en båt som är 3-4 år gammal som kommer saker gå sönder. Framförallt om båten har använts året om. Då har den gått många timmar med tillhörande slitage

Jag vill påstå att det är allvarligare om du inte kan laga och fixa än att du i dagsläget inte kan segla

Att vara lite MacGyver och kunna laga saker är ett måste för att kunna genomföra en sån här resa

När saker går sönder så är det mitt ute på havet och det finns ingen hjälp att få

Givetvis måste de viktigaste reservdelarna finnas ombord samt ett bra urval av nödvändiga verktyg

 

Det finns en svensk familj(tre barn) som är ute och seglar en Rassy 46 

Om du kontaktar dem så kan du säkert få mycket nyttig info ang barn ombord vid långsegling

Du hittar dom på Instagram och Facebook under Sailingnadine

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...