Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joelg

Ny inom segling - köpa en katamaran

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi är en familj som aldrig har seglat, därför är jag även ny här på forumet. Vi gillar att resa och vara på havet. Vår plan är nu att köpa en katamaran segelbåt som även kan vara vårt hem ett tag.

Vår plan är att anlända till Vancouver senast mitten på juni 2020, där vi sedan ska bo i båten ett tag.

Jag kan inget om båtar direkt men läst runt lite på forumet. En båt som jag har fastnat för är en Lagoon 450, med 3 hytter. Jag gillar inte de med 4, vilket tyvärr väldigt många verkar vara.

 

Jag har lite frågor om någon snäll person vill hjälpa till med lite tips.

 

Eftersom vi inte kan segla behöver vi hyra en skipper, som kan lära oss att segla på vägen till Vancouver. Detta bör väl inte vara några problem att hitta? Var? 

 

Köpa en segelbåt

Eftersom jag inte kan speciellt mycket om båtar, men ser att de flesta verkar vara i Medelhavet vill jag hitta någon som kan hjälpa mig med köp av båt. Några tips på hur och var man köper en prisvärd båt?

Tips på båtmodeller? Budget 2,5 - 4 miljoner

 

Seglingen till Vancouver

Om vi köper båten i Europa, hur långtid kommer det ta för oss att ta oss till Vancouver men lite trevliga stopp på vägen?

Någon annat att tänka på?

 

Båtplats

Det jag är mest orolig för att att hitta båtplats, känns som att en katamaran ställer till det ganska mycket. Några erfarenheter kring det? 

 

Tack!

Joel

Redigerad av joelg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla till Vancouver från Sverige är en riktigt lång seglats med flera veckor på öppet hav, dels över Atlanten till Panama, drygt 5000 nm kortaste sträckan. Men normalt seglar man ner till Kanarieöarna ca 2500 nm och därefter via Karibien ca 3700 nm vilket blir ca 7700 nm. Därefter via Panamakanalen längs USA's västkust upp till Vancouver, drygt 4000 nm.

Seglats ner till Kanarieöarna kan ta ca 2-4 veckor, Atlantseglatsen ca 3-5 veckor och resten ca 3-4 veckor om man seglar nonstop. Med stopp på vägen kommer det ta ännu längre tid.

Tidpunkt för Atlantseglingen görs enklast under november-december beroende på rådande vädersystem. Här finns lite mer information kring en Atlantsegling. https://improvesailing.com/questions/sail-atlantic

 

Titta gärna på TV5’s program ”Över Atlanten” https://www.dplay.se/program/over-atlanten? så får man en uppfattning om hur det kan vara att ta sig över Atlanten, även om detta görs på en riktigt stor lyxig segelbåt, Tugela, vilken är en Swan 79 (längd 24,1m) byggd 2003 vilken är till salu för 1 350 000 €. https://www.superyachts.com/luxury-yacht-for-sale/tugela-3238/

 

Att göra denna långa seglats utan någon tidigare erfarenhet av segling är nog inte att rekommendera, speciellt om ni är en familj med barn ombord.  Vi har seglat sedan barnen var små men främst inomskärs. När det blivit lite längre etapper och främst när det blev guppigt med höga vågor tröttnade ofta barnen och ville lägga till vid någon ö. Även en katamaran rör sig i vågorna!

 

Det finns massor av information på internet om långsegling. Här är något att börja med: https://www.yachtingworld.com/sailing-across-atlantic/bluewater-tips-first-crossing-123215

 

Att köpa en båt i Vancouver är nog ett bättre alternativ än att segla hela sträckan.

Samt prova på att segla, följ med på en båt eller hyr och prova en havssegling under en dag. Det kan ge en uppfattning om hur det är att segla på öppet hav under några veckor.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, joelg said:

Vår plan är att anlända till Vancouver senast mitten på juni 2020,

Det styper lite på detta tror jag. 7 månader att köpa, utrusta och segla en båt så långt låter snudd på ogörbart. Köp en båt i Karibien istället.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Det styper lite på detta tror jag. 7 månader att köpa, utrusta och segla en båt så långt låter snudd på ogörbart. Köp en båt i Karibien istället.

Ja, det är såklart tajt. Jag tänkte att om man kom iväg 1 april eller så att man skulle ha hyfsat med tid.

 

Att köpa en båt som redan ligger i Karibien är något jag tänkt på, problemet är att antingen är det väldigt långt för att kolla på båten, eller så måste man resa dit och hoppas man hittar en. Dessutom svårare att göra en bra affär, om det är under mer press...

 

Har du några tips på båtar och hur det går till mer praktiskt att köpa en båt i Karibien. Tänker bland annat på registering.

Redigerad av joelg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev per_62:

Att köpa en båt i Vancouver är nog ett bättre alternativ än att segla hela sträckan.

Samt prova på att segla, följ med på en båt eller hyr och prova en havssegling under en dag. Det kan ge en uppfattning om hur det är att segla på öppet hav under några veckor.

Tack för dina tips.

Utbudet av katamaraner är litet och jag gör gärna en längre segling för att lära mig. Personligen har jag varit på ett par riktigt tuffa båtturer på öppet hav så den biten är jag inte så orolig för.

 

Att köpa en båt i Karibien kan vara det bästa alternativet. Får undersöka det lite mer.

 

Barnen är små, tror du det är stor risk för sjösjuka hos dem? 

 

Jag tar gärna emot fler tips om hur vi genomför det och inte att det inte går! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du, en kapten och besättning seglar båten till Panama. Efter Panamakanalen mönstrar besättning av. Familjen ansluter i Panama City och ni seglar vidare till Vancouver i lagom takt. Räkna med kostnader för kapten och besättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klart det går att segla långa sträckor över öppet hav men om man inte har provat på samt inte seglat tidigare så kan det bli övermäktigt, speciellt om det inte fungerar för delar av familjen att vara ombord längre tider. Barn brukar dock anpassa sig riktigt bra ombord och det är väl mer att hinna hålla reda på dom när dom inte sover. Sjösjuka om man får det brukar gå över efter några dagar.

 

Greta Thunberg startade igår en tillbakaresa över Atlanten med katamaranen La Vagabond (Outremer 45) som  seglas av ett  par med en liten 1-åring. https://sailing-lavagabonde.com/  Får väl se om hon hinner till Portugal innan klimatmötet börjar i Madrid den 2/12.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peka67:

Mitt tips är att du, en kapten och besättning seglar båten till Panama. Efter Panamakanalen mönstrar besättning av. Familjen ansluter i Panama City och ni seglar vidare till Vancouver i lagom takt. Räkna med kostnader för kapten och besättning.

Tack!

 

En fråga som jag inte blir helt klok på. Var ska båten vara registrerad? 

Till en början, (kanske alltid) kommer båten ha Vancouver som hemmahamn, beroende på hur länge vi har den kvar. Bör den segla under kanadensisk flagga? 

 

Har det någon betydelse var båten är registrerad när jag köper den?

 

Jag själv är svensk och min partner är kanadensare, våra barn är alltså en mix 😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns info att börja med gällande det byråkratiska:

  http://utsjoskeppare.se/Start/ExempelSkeppshandlingar

Normalt registrerar man båten i det land man bor. Men i ert fall kanske det inte är så.

Det är nog en hel del man bör ta reda på innan köp av båt utomlands.

Oceanseglingsklubben kan vara bra att kontakta, https://www.osk.org/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev per_62:

Här finns info att börja med gällande det byråkratiska:

  http://utsjoskeppare.se/Start/ExempelSkeppshandlingar

Normalt registrerar man båten i det land man bor. Men i ert fall kanske det inte är så.

Det är nog en hel del man bör ta reda på innan köp av båt utomlands.

Oceanseglingsklubben kan vara bra att kontakta, https://www.osk.org/

 

 

Tack, får läsa på om det!

 

Det är möjligt att vi kan välja var vi vill att båten ska vara registrerad. Alla båtar som man tar till BC måste man betala en skatt på 7-12%. Det är lägre än svenska momsen... men samtidigt är det ingen moms om båten redan är registrerad i EU om man kör svensk flagga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande!

En stor del av en långsegling tycker jag är planering- och utrustningsfasen. Här har man möjlighet att skaffa sig kunskaper och info om vad för utrustning som passar en själv och vad man själv tycker är viktigt. Det är en mycket trevlig och egentligen nödvändig del i det hela. Speciellt om man skall segla med barn. Men det går säkert ändå.
Har man bråttom får man förlita sig på andra och andras erfarenheter och kunskaper och hoppas att det passar en själv. Det blir svårt att hinna skaffa detta på egen hand. Nu skall man inte förringa andras erfarenheter men det är bättre att ha dem själv. Å andra sidan, gör man aldrig något själv får man inga erfarenheter heller.

Jag anser att kunskap är ena halvan i kontroll över situationen. Den andra är erfarenhet. Erfarenheten är svår att skaffa på kort tid så det gäller att stoppa i sig så mycket information man kan. Då är man i alla fall en bra bit på väg.


Ungefär så här skulle nog jag tänka:

Skaffa en tålmodig barnvakt.

Anmäl er till förarbevis, kustskeppar, utsjöskepparkurs, SRC osv och gå dessa i vinter. Det kommer att ta mycket tid och kraft för det är mycket som skall in. Både du och din partner bör gå för att kunna komplettera varandra när det inte finns någon annan att fråga.

Träna. Om ni inte redan är fit for fight så att säga. Är man ovan på sjön hjälper det om man har krafter att ta av. Både fysiskt och psykiskt. När sjösjuka slår in (risken är överhängande att den gör det) får man räkna med att man får ta sig i kragen och vara aktiv i alla fall, speciellt när det är få ombord. Då skall man tänka på att när väl sjösjukan slår in på allvar och man inte är van är "att hoppa i sjön" en fullt rimlig utväg. Då är det bra att ha lite reserver att ta av.

Dammsug allt ni hittar om båtar, båttyper, utrustning i stort och skaffa er en bild av hur ni vill leva ute på sjön. Nu är ni inne på en katta och en hyffsat stor sådan. Läs allt ni kommer över om detta. Hur den skall seglas, vad man skall tänka på, hur den hanteras i hamn osv. Ni kanske skall åka till värmen i vinter och gå en segelkurs? Man tar åt sig mycket mer av informationen om man vet vilken information man letar efter. Ni kanske rent av sparar tid genom att lägga den tiden, så att säga 

När ni börjar få kläm på grunderna och insikt om hur mycket det är att veta och kunna är forum bra. Då kan man börja ställa mer specifika frågor och då är det lättare att få svar. Läs gamla trådar på olika forum, det finns en enorm mängd kunskap arkiverad. Det är mycket spekulation men oftast är det kvalificerad spekulation. Även en hel del dravel, men det är ju bla det som är kul med forum.

Båten ni letar efter är en färdigutrustad sak i gott skick för ni kommer inte hinna ligga i hamn och rusta och komplettera med utrustning som saknas. Det tar längre tid än man tror då det ena drar med sig det andra och så är cirkusen i gång.
Det brukar finnas en hel del båtar som är klara och många av dessa brukar man hitta i Västindien och man brukar kunna få mycket båt för pengarna. Vet dock ingenting om utbud av katamaraner. I Västindien är ni redan en bra bit på väg och då sparar ni en hel del tid. Sedan är klimatet inget man kan klaga på heller. Det är mycket trevligare att lägga tid på att segla runt bland öarna i några veckor än att segla över Atlanten.

En europeiskt ägd båt är att föredra om ni nu inte tänkt att aldrig komma hem igen. Tänker på skatt, tull osv. Den storlek ni är ute efter kräver för övrigt kustskepparintyg då den räknas som skepp och skall vara registrerad som ett sådant. Jag skulle föredra att ha skutan reggad i Sverige (av ren okunskap hur det fungerar i andra länder).

Skaffa info om vad som krävs i form av visum och papper både högt och lågt för de olika länderna ni kommer till. Här är siten noonsite.com en guldgruva.

Att ha med en främmande person, i form av en segelkunnig, på en båt, under en längre resa kan funka bra. Men, det kan även skära sig rejält. Det är något att fundera på. Kanske under Västindietiden? Då går det alltid att "sätta i land" personen om det visar sig att det inte funkar.

En liten början men, som sagt, så skulle nog jag tänka i er situation.

Starta en tråd i forumet och dela med er av vinterns korvstoppning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det bästa nog är att köpa båten i Karibien eller USA. Utbudet är mycket större där och priserna lägre. Läs annonser, tex yachtword.com, prata med säljarna och flyg över för att titta på ett par olika båtar. Troligen väldigt lönsamt.

En Lagoon 450 kostar 4-5 milj, en kölbåt med motsvarande boyta är betydligt billigare och kostar också mindre i hamnavgifter. HÄR finns en på plats! Det finns många fina segelbåtar i 50 fots klassen för 2-3 milj.

Eller, köp en motorbåt typ trawler. Grand Banks, de Fever, osv. Dieselpriset i Kanada är hälften jämfört med här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet alls av vad du planerar att göra, det låter fantastiskt men det känns som om du har oerhört bråttom. Du borde nog redan vara på väg men du har ju ingen båt ännu.

Vancouver 2021 eller köpa båt i Amerika känns rimligare men jag är kanske en pessimist. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Joel!
Jag kastar mig in också med lite tankar.
Tänk dig att det var en bil ni skulle köpa för att resa med men att ni saknar körkort.
Vilken bil skulle ni köpa, vad måste den ha för utrustning, vilka bilar exploderar när man krockar?
Först behöver du lära dig köra, trafikregler mm. När du väl kan det så inser du att du kan köra vilken bil som helst inom rimliga gränser och vet ungefär vad bränsleförbrukning, comfort, lastförmåga innebär och i vilken grad det är avgörande.
När man inte vet så mycket så tror man att "vilken båt?" är det viktigaste. Allt annat hänger på den. All utrustning man läser att man måste ha, alla egenskaper båten måste ha, allt som kommer att gå katastrofalt fel om ni väljer fel båt.
Lugn!
Båtar finns i mängd och kommer att finnas senare också. Ni behöver inte ens tänka på katamaran eller enkelskrov. Det löser sig vilket det blir.
Börja istället att lista vad ni behöver kunna och hur ni skall lära er det.
Gå en grundkurs på medborgarskolan eller gå något som låter intressant  med oceanseglarklubben. Ni kommer att få massor av hjälp och tips och era preferenser kommer att ändras/utvecklas efter hand. Åk på "segelkurs" i medelhavet? Som sagt så finns den sortens båtar rikligast i Karibien. Där kan ni även lära er segla, antingen er egen båt eller någon annans.
Se bara upp för "Vi kanske kan köpa en skadad båt billigt och fixa den på plats?" Det är inte en genväg...

Men realistiskt så bör ni tänka er att komma till Vancouver 2021 eller köpa en båt i Vancouver och lära er segla den där. Dyrare och sämre väder.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tycker det här låter jättespännande.

Ditt fönster av mitten juni 2020 låter väl kanske i tajtaste laget, speciellt när man ännu ingen båt har o ej heller någon kunskap. Men om man är beredd på att jobba järnet under en kort men intensiv period så kan man nog lyckas, ingenting är omöjligt!

I din position hade jag nog tagit denna kurs eller än hellre denna. Den är kort och intensiv o du får de flesta kunskaper du faktiskt behöver.

Sedan så hade jag nog tittat på typ en sån här båt eller en sån här (kanske lite för liten för dig o din familj) o försöka få den ny direkt från fabrik, och fabriken kan nog med säkerhet tillhandahålla en besättning som är med på båten under några veckor om du är villig att betala för det, kan definitivt behövas när du skall passera Panama. O vill du ha en Lagoon, kolla in den här, men då är du inte framme förrän juni 2021!

Fabriken hjälper till med allting som du behöver kunna om båten också. De kanske har ett lager av osålda båtar eller inbytta båtar, och fabriken ligger i Frankrike så att du kan med lätthet få den EU-flaggad.

Och om inte en ny båt passar kolla då här. Detta är världens största försäljningssajt på båtar, här finns allt och absolut ingenting!

Lycka till med dina planer!

Redigerad av sy_Alice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man obegränsad budget är det väl bara beställa ny båt från Fountain-Pajot eller Lagoon. 

 

Har man snål budget så var det tidigare i alla fall en del företag i Florida och Karibien som skrev avtal med katamaran-köpare där ägaren lät företaget sköta båten några år efter köpet. I de trakterna är det hyfsat populärt att hyra en katamaran en kortare tid, så dessa företag slapp ta risken av att köpa in dyra båtar med fasta utlägg och de som köpte båtar fick en möjlighet att få en finansiering av båten. Tack vare detta system lär det vara lättare att hitta en begagnad katamaran till lägre pris där borta. 

 

Begagnade båtar är väl alltid en viss risk med, men då får man ju oftast mer för pengarna. Borde väl finnas nån bra båtbesiktningsman på andra sidan atlanten också som går att anlita för att slippa oroa sig för dolda fel. 

 

Jag har följt liknande diskussioner på nätet under många år, för jag drömde ett tag om katamaran över världshaven, och det som alltid kommer igen är att det många gånger kan vara svårt att få hamnplats så att man får ankra fritt. På det hela taget med allt beaktat har jag nog börjat luta åt att enskrovsbåtar nog är bäst i alla fall, även om det finns många fördelar med katamaraner också. 

Redigerad av Dan-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar! 

 

Svarar er alla i ett inlägg här. Är klart mer inne på starta i Karibien nu. Då bör det räcka att vi kommer iväg senast i månadsskiftet april/maj.

 

Jag håller helt med om att en utbildning innan är bra, jag hade tänkt att minst göra teorin. Jag har kört en del små motorbåtar själv och tänker att om jag hittar en kunnig person som kan både köra och utbilda så har jag gott om tid för det i Karibien för det praktiska? 

 

Sen kan jag ta och göra klart någon utbildning när jag är i Vancouver... men ska helt klart kolla på dessa kurserna lite mer som ni tipsar om! Det kanske går att få något klart innan, iaf för mig. Min partner är nog inte så intresserad av en kurs på svenska.

 

Några tips på hur jag bäst hittar en instruktör?

 

Som McLasse skriver så om det skiter sig helt med den extra personen så är Karibien nog bra, så kan man skicka hem personen :)

 

Vi har en au-pair, så barnpassningen är iaf klar. Helt klart nödvändigt :)

 

Jag kanske ska ta mig en funderare om det är en katamaran (max 46 fot) eller en segelbåt (max 60 fot) som passar oss bäst. Tänkte ringa runt till de olika marinerna för att se vad som är möjligt att få båtplats till. Jag gillar dock planlösningen klart mer på en katamaran.

 

sy_Alice - ny  båt är inte aktuellt. För stor värdeminskning direkt från början och vi vet inte hur länge vi kommer att ha båten. Hade jag vetat det var för 5-10 år hade det möjligen varit aktuellt, men tror inte en sån stor båt är aktuell att ha kvar när ungarna börjar skolan. 

 

Leopard verkar dock kunna vara ett alternativ. Ska söka lite ner på den sorten och se vad man kan hitta.

 

Båten ska vara i Vancouver minst 18 månader, och där är regler kring det med hur länge en utländsk båt får vara där (12 mån). Den biten med köp/flagga och registering känns faktiskt som det största problemet. I Kanada är det moms även på begagnat, vilket gör att du förlorar 10% direkt första dagen efter köpet. Därför helt klart skeptisk till kanadensisk flagga. Kan jag ens "importera" båten till Sverige om den aldrig ens besöker Sverige eller får jag problem med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara mycket byråkratiskt att fundera på om man som ni ska köpa båt, ha båten utomlands några år och eventuellt importera den till Sverige!
Skatter, moms, avgifter, CE-märkning, försäkringar, registrering, etc etc 
Så bara själva affären kan ta en hel del tid innan den är slutförd.


En besiktningsman kan nog vara ett bra alternativ vid köp. Men om det dyker upp dolda fel efter köpet så kan det väl vara svårt att få kompensation från både säljare som besiktningsman, speciellt om man har seglat iväg till ett annat land?
Att ta rätt hjälp kan vara mycket värt vid en sådan affär.

 

Här finns en hel del matnyttigt att börja studera:
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/cemarkning/Bygga-om-tillverka-distribuera-och-importera/importera/privatimportera/
https://www.upptackbatlivet.se/att-tanka-pa-infor-batkopet.aspx
https://www.atlantica.se/skepparguiden/koptips/kopa-bat-utomlands/
https://www.hamnen.se/kunskap/viktigt-att-veta-vid-kop-av-bat-i-utlandet/
https://www.hamnen.se/kunskap/atta-punkter-rayd-vid-kapp-av-bayt-i-utlandet/
http://batjuristen.se/att-kopa-bat/kopa-bat-utomlands/

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara bra med en utbildning - det är nödvändigt då en Lagoon 450 är större än 12x4 meter och därmed krävs skepparexamen 👍

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartygsbefäl klass 8 är fel utbildning om man inte ska köra soppor i skärgården. 

Är båten större än 12x4 m så krävs Kustskepparintyg och för att få det krävs Förarintyg.

SRC lär också behövas innan ni ger er av. Sen skulle jag nog varmt rekommendera en Utsjöskepparexamen. Med ett par meter tidvatten i British Columbia bör man nog ha bra koll på tidvatten och strömmar mm.

 

Att segla en stor katta är speciellt, i synnerhet om man inte seglat tidigare. De är inte direkt förlåtande om man gör fel. Dessutom otroligt otympliga i hamnar som är byggda för hälften så breda båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Fartygsbefäl klass 8 är fel utbildning om man inte ska köra soppor i skärgården. 

Är båten större än 12x4 m så krävs Kustskepparintyg och för att få det krävs Förarintyg.

SRC lär också behövas innan ni ger er av. Sen skulle jag nog varmt rekommendera en Utsjöskepparexamen. Med ett par meter tidvatten i British Columbia bör man nog ha bra koll på tidvatten och strömmar mm.

 

Att segla en stor katta är speciellt, i synnerhet om man inte seglat tidigare. De är inte direkt förlåtande om man gör fel. Dessutom otroligt otympliga i hamnar som är byggda för hälften så breda båtar.

Köra soppor i skärgården..? Ärtsoppa och gulaschsoppa har jag alltid med iofs. 
😁
 

Såklart är det kustskepparintyg jag avser; jag var slarvig när jag skrev, det heter inte skepparexamen längre. 

2D1FEB2D-C385-42FB-9930-3E59D82E550C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Såklart är det kustskepparintyg jag avser; jag var slarvig när jag skrev, det heter inte skepparexamen längre. 

Du är oskyldig, det var någon annan som tyckte FB8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var jag som rekommenderade klass 8. O det är kanske att den är värdelös om du inte ska köra nån form av mindre yrkessjöfart. 

Dock om man vill ha ha många kunskaper som skeppare, vhf, radar o andra värdefulla kunskaper som egen skeppare på relativt stor båt o du har kort om tid på dig o kan tänka dig en intensivkurs där allt hamras in på bara några dagar, så tycker jag nog att det är en rätt så bra kurs. 

Men å andra sidan så är den väldigt dyr i jämförelse med en kvällskurs 1 gång i veckan på medborgarskolan. 

Men om man har bråttom som ts, så kan ju detta vara en väg? 

Eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man klass 8 så kan man få ut både ett radarintyg och ett Kustskepparintyg men då krävs det att man har ett Förarintyg. SRC ska man ha, det är exkt samma som en vanlig SRC-kurs. Men många läser in SRC på egen hand. Det är mycket, i mina ögon, onödigt man ska lära sig, framförallt om regelverk, vilka dokument mm som ska finnas ombord. Man ska också genomgå en läkarundersökning, ha brandövning och andra praktiska övningar.

Man ägnar inte alls lika lång tid åt tex navigation, lanternor, fyrar mm som man gör på Kustskepparintyget.

Så jag rekommenderar inte FB8 om man inte ska köra kommersiellt eller tycker att det är en kul grej.

Både Förarintyg och Kustskepparintyg finns som intensiv eller helg kurser om man har bråttom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det slutar med båtköp i Europa, så hör med Magnus Reslow om inte han kan ställa upp. Jag har för mig att han har utfört transportseglingar tidigare.

 

Med Magnus är nog risken för konflikt obefintlig, och du får chansen att ta del av hans livserfarenhet under många veckor till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt för galna äventyr! Kör på! Riktigt kul! Allt går om man vill. Jag hade gjort det lite annorrlunda, men alla är vi olika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

Går man klass 8 så kan man få ut både ett radarintyg och ett Kustskepparintyg men då krävs det att man har ett Förarintyg.

Det är ju skumt, för dit jag länkade står följande kommentar:

Citat

Förkunskaper är inget krav, men vi ser gärna att du har viss båtvana.

Men båtvana kanske innebär att man redan har förarintyget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det på den ena kursen:
 

Citat

Efter avslutad utbildning har du möjlighet att söka ut både Förarintyget och Kustskepparen hos NFB.

Visst, det ingår examination men frågan är om man klarar dessa med en veckas utbildning utan förkunskaper? En bekant gick utbildningen på högskolan i Kalmar i lugnt tempo men det var ändå mycket omtenta bland kursdeltagarna. Sedan skall man ju ha en viss tids praktik innan man får själva behörigheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att erhålla ett förarintyg måste man förhöras eller gå en kurs där oftast förhöret ingår.  https://www.batlivsutbildning.se/forarintyg/

 

Här finns lite mer om utbildningar och intyg:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/Utbildning-for-fritidsbat/

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.baydreamer.se/lagoon-450-f-the-boat-that-will-sail-us-around-the-world/

Går väl köpa båtar momsfritt i Karibien, sedan momsa in den/flagga om väl i Kanada.

 

Svenskt par som seglar en lagoon 450 i Karibien. Bara ta flyget ner och köra paying crew i ngn vecka el två och se om detta är ngt för er. De har säkert bra tips om vart ni kan köpa båtar i Karibien isåfall oxå 👍

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...