Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Zoega

Skillnad på riggtyper för dummie

Rekommendera Poster

Jag har på gamla dar fått upp ögonen för hur skoj det är med segling genom att en vän köpte sig en båt. Vi försöker tillsammans lära oss hur man gör. Att hissa segel och få lite fart är ju inte så svårt och att dra lite i linorna och justera seglen en aning och se att farten öka 0,2 knop är vansinnigt tillfredsställande.

Men vännen bor långt bort och jag tittar mer och mer efter en egen båt.

 

Och då närmar vi oss min fråga. Vad är det för skillnad på de olika riggtyperna? Masthead, partial, bakåtsvepta spridare, osv. Och vad är fördelarna/nackdelarna med de olika typerna? Hur ser man skillnad på dem?

 Finns det något ställe som enkelt och begripligt förklarar så även jag förstår?

 

Jag har läst böcker, jag har surfat internet men utan att riktigt kunna ta till mig vad jag läser..

Skulle bli jätteglad om någon orkar försöka hjälpa mig lite närmare förståelse över hur riggen fungerar!

En del har jag naturligtvis snappat upp men utgå gärna från att jag inte begriper något... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masthead och partial är lätt att skilja på, det är bara att titta på var förstaget är infäst i masten. Sitter förstaget i masttoppen är det en mastheadrigg, sitter det längre ner är det en partialrigg. Ofta ser man benämningar som t.ex. 7/8-rigg, vilket då betyder partialrigg med förstaget fäst på sju åttondelar av mastens höjd över däck (dvs om vi tänker oss en mast som är åtta meter hög från däcket så sitter förstaget fast sju meter upp).

 

Mycket förenklat kan man säga att en mastheadrigg är generellt starkare men har färre trimmningsmöjligheter, medan en partialrigg är mer trimmningsbar. På en partialrigg kan man enkelt böja masttoppen bakåt med hjälp av akterstaget eftersom förstaget inte håller emot högst upp, vilket ger vissa trimmningsfördelar. Å andra sidan är det svårare att spänna förstaget just på grund av detta, varför många partialriggade båtar (särskilt äldre sådana) även har backstag utöver akterstaget för att kunna göra detta. VIlket så klart innebär fler linor att dra i vid t.ex. slag.

 

Varför man har svepta spridare får någon annan försöka förklara...

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev kblomster:

Varför man har svepta spridare får någon annan försöka förklara...

Väldigt förenklat...

De svepta spridarna ersätter dubbla undervant, eller undervant och babystag. Dvs, har du svepta spridare får du en rigg med färre vajrar. Du klarar dig med ett par undervant. Det hjälper förstaget att spännas när du har en partialrigg. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagts så är partialrigg mer trimmbar än mastheadrigg. Inom partialrigg så ger raka spridare mer trimmöjligheter än svepta, men kräver i gengäld backstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Väldigt förenklat...

De svepta spridarna ersätter dubbla undervant, eller undervant och babystag. Dvs, har du svepta spridare får du en rigg med färre vajrar. Du klarar dig med ett par undervant. Det hjälper förstaget att spännas när du har en partialrigg. 

Väldigt förenklat är nog vad jag behöver...

Babystag är en av delarna jag inte förstått vad det är 🙂

Svepta spridare verkar praktiskt nu när jag en anledning till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Babystag är ett stag som börjar en bit framför masten (0.5m på min båt) och ansluter till masten på ca halva höjde eller i höjd med vantspridarna. Den finns för att förhindra risken att masten böjs bakåt på mitten. Med svepta spridare pressas masten framåt och då behövs inte babystag. Babystag kan även ersättas av främre undervant som då gör samma jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å både babystag o främre undervant är i vägen när focken ska slå över från ena till andra sidan vid ett slag. Därför är partialrigg med svepta spridare en enkel och bekväm riggtyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut Lintott, eller masthead med svepta spridare och endast akter undervant. Tex B&R riggen som helt saknar babystag och främre undervant, eller Maxi 77 där man tydligen kan ta bort babystaget utan större risker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följd fråga... Hur mycket kan man trimma segel på en masthead båt gänom att spänna akterstagget... Och går det överhuvudtaget? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket. Däremot får man bra förstagsspänning om du tar hem på akterstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zoega:

Väldigt förenklat är nog vad jag behöver...

Babystag är en av delarna jag inte förstått vad det är 🙂

Svepta spridare verkar praktiskt nu när jag en anledning till dem.

 

Ladda ner Seldéns Råd och Tips för riggning, där finns väldigt mycket förklarat:

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Här är ett exempel:

 

sshot-1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...