Jump to content
Tuesday 10 December 2019
Zoega

Skillnad på riggtyper för dummie

Recommended Posts

Jag har på gamla dar fått upp ögonen för hur skoj det är med segling genom att en vän köpte sig en båt. Vi försöker tillsammans lära oss hur man gör. Att hissa segel och få lite fart är ju inte så svårt och att dra lite i linorna och justera seglen en aning och se att farten öka 0,2 knop är vansinnigt tillfredsställande.

Men vännen bor långt bort och jag tittar mer och mer efter en egen båt.

 

Och då närmar vi oss min fråga. Vad är det för skillnad på de olika riggtyperna? Masthead, partial, bakåtsvepta spridare, osv. Och vad är fördelarna/nackdelarna med de olika typerna? Hur ser man skillnad på dem?

 Finns det något ställe som enkelt och begripligt förklarar så även jag förstår?

 

Jag har läst böcker, jag har surfat internet men utan att riktigt kunna ta till mig vad jag läser..

Skulle bli jätteglad om någon orkar försöka hjälpa mig lite närmare förståelse över hur riggen fungerar!

En del har jag naturligtvis snappat upp men utgå gärna från att jag inte begriper något... 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masthead och partial är lätt att skilja på, det är bara att titta på var förstaget är infäst i masten. Sitter förstaget i masttoppen är det en mastheadrigg, sitter det längre ner är det en partialrigg. Ofta ser man benämningar som t.ex. 7/8-rigg, vilket då betyder partialrigg med förstaget fäst på sju åttondelar av mastens höjd över däck (dvs om vi tänker oss en mast som är åtta meter hög från däcket så sitter förstaget fast sju meter upp).

 

Mycket förenklat kan man säga att en mastheadrigg är generellt starkare men har färre trimmningsmöjligheter, medan en partialrigg är mer trimmningsbar. På en partialrigg kan man enkelt böja masttoppen bakåt med hjälp av akterstaget eftersom förstaget inte håller emot högst upp, vilket ger vissa trimmningsfördelar. Å andra sidan är det svårare att spänna förstaget just på grund av detta, varför många partialriggade båtar (särskilt äldre sådana) även har backstag utöver akterstaget för att kunna göra detta. VIlket så klart innebär fler linor att dra i vid t.ex. slag.

 

Varför man har svepta spridare får någon annan försöka förklara...

Edited by kblomster

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev kblomster:

Varför man har svepta spridare får någon annan försöka förklara...

Väldigt förenklat...

De svepta spridarna ersätter dubbla undervant, eller undervant och babystag. Dvs, har du svepta spridare får du en rigg med färre vajrar. Du klarar dig med ett par undervant. Det hjälper förstaget att spännas när du har en partialrigg. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som tidigare sagts så är partialrigg mer trimmbar än mastheadrigg. Inom partialrigg så ger raka spridare mer trimmöjligheter än svepta, men kräver i gengäld backstag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Väldigt förenklat...

De svepta spridarna ersätter dubbla undervant, eller undervant och babystag. Dvs, har du svepta spridare får du en rigg med färre vajrar. Du klarar dig med ett par undervant. Det hjälper förstaget att spännas när du har en partialrigg. 

Väldigt förenklat är nog vad jag behöver...

Babystag är en av delarna jag inte förstått vad det är 🙂

Svepta spridare verkar praktiskt nu när jag en anledning till dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Babystag är ett stag som börjar en bit framför masten (0.5m på min båt) och ansluter till masten på ca halva höjde eller i höjd med vantspridarna. Den finns för att förhindra risken att masten böjs bakåt på mitten. Med svepta spridare pressas masten framåt och då behövs inte babystag. Babystag kan även ersättas av främre undervant som då gör samma jobb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å både babystag o främre undervant är i vägen när focken ska slå över från ena till andra sidan vid ett slag. Därför är partialrigg med svepta spridare en enkel och bekväm riggtyp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut Lintott, eller masthead med svepta spridare och endast akter undervant. Tex B&R riggen som helt saknar babystag och främre undervant, eller Maxi 77 där man tydligen kan ta bort babystaget utan större risker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En följd fråga... Hur mycket kan man trimma segel på en masthead båt gänom att spänna akterstagget... Och går det överhuvudtaget? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte så mycket. Däremot får man bra förstagsspänning om du tar hem på akterstaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Zoega:

Väldigt förenklat är nog vad jag behöver...

Babystag är en av delarna jag inte förstått vad det är 🙂

Svepta spridare verkar praktiskt nu när jag en anledning till dem.

 

Ladda ner Seldéns Råd och Tips för riggning, där finns väldigt mycket förklarat:

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Här är ett exempel:

 

sshot-1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy