Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Peka67

Elgenerering som broms i stället för släplinor

Rekommendera Poster

43 minuter sedan skrev GroundControl:

Men varför ska du absolut ha ett elverk när det finns helt tysta alternativ? 400W solceller + regulator är ingen särskilt stor investering

Är behovet 3 kWh för att kunna laga mat mm så behöver jag 750 W solpanel. Det är inte helt enkelt att få plats med. Sen finns det mulna dagar ibland, då får man i bästa fall ut 30%. Siffran 3-5 dagars batterikapacitet är vad "sol, vind & vatten" människorna räknar med. 

Solpaneler är suveränt, vilken enorm förbättring man fick dessa man dessa. Väldigt många är numera helt självförsörjande på el.

 

Jag har en pågående diskussion med en kille som ytrustar sin 42-fotare. Vi har tittat förutsättningslöst på det hela. Förutsättningarna är att han vill ha det bekvämt med en god standard där tex en frys är självklart. Tvättmaskin likaså men det räcker nog bra att köra den en gång i veckan. Ganska rimligt, man vill ju ha rena sängkläder en gång i veckan. Diskmaskin tycker han är självklart också, jag tror kanske inte den kommer att användas alltid men den är nog skönt att ha. 

Självklart watermaker, minst 100 lit/dygn för två personer ska kunna ha ett anständigt liv. En bra watermaker tar 4Wh/liter vatten och en enklare (=billigare) tar det dubbla. Han vill även ha en AC att användas framförallt i hamn. Kort sagt, han vill leva ungefär som hemma. Han säger att ville han leva primitivt så hade han nöjt sig med att vandra i fjällen. Där delar jag helt hans tankar.

Energibudgeten ligger på ca 4 kWh/dygn. Det kanske skulle gå att klara med solpaneler, vind ocg släpgenerator. Men det blir dyrare än en dieselgenerator. Dessutom är alla dessa energikällor lite känsliga. Från början tittade han på ett "riktigt" vattenkylt elverk för 50-100 tkr. Men vvar och tittade på en ungefär lika stor båt som hade ett 2 kVA luftkylt elverk monterat i motorrummet. Det var förvånansvärt tyst. Inombords fanns det ett svagt, monotont ljud, långt mycket lägre än ljudet från huvudmaskinen. Utanför var det som många brukar beskriva det, ungefär som en motorrums fläkt. Något 10-tal meter bort på bryggan hördes det inget. Jag har varit i många båtar med elverk och oftast är det så här tyst. Men det finns även skräckexempel och kombinerat med idioter som kör vid olämpliga platser och tidpunkter, så blir det en plåga. Lite som dragspel, det kan vara plågsamt men oftast störs man inte av det.

Den senaste iden är att ha två luftkylda elverk där det ena står som reserv. Tyvärr kan man inte synkronisera dem och köra parallellt.

I installationen ingår ett litet antal solpaneler och 10 kWh LiFePO4.

Det perfekta skulle vara bränsleceller och 10 kg vätgas (ca 150 kWh + varmvatten). Kostar en bra slant men det största problemet är, var tankar man?

 

1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

kan man vaö backa med elmotorn ett tag tills batterierna blir hingriga igen eller?

Eller så gör man som med vindgeneratorer, en ballast som gör om el till värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

För att återgå till ursprungsfrågan så har jag ingen aning men om det nu funkar att bromsa med laddning, och tillslut vill inte batterierna ta mer och motståndet minskar kan man vaö backa med elmotorn ett tag tills batterierna blir hingriga igen eller? 

Bra idé, borde även ta ned värmen på elmotor.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac

Som jag sagt tidigare, på större båtar med mycket utrustning är det klart motiverat med elverk. I alla fall för att ta topparna av elförsörjningen/förbrukningen. Där finns också möjligheterna att få plats med en ordentligt ljudisolerad installation.

Om man ska ha AC, diskmaskin, tvättmaskin el-spis etc som i ditt exempel finns det nog inget vettigt alternativ till ett rejält elverk. Även om 42 fot kanske inte anses som särskilt stort i sammanhanget. För mindre båtar med spartanskare utrustningsnivå finns det tystare/bättre alternativ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev GroundControl:

För mindre båtar med spartanskare utrustningsnivå finns det tystare/bättre alternativ

Tystare, ja. Bättre?

Jag har ett 2kVA bensindrivet elverk som så småningom ska in i min 32:fotare. Det får plats i motorrummet som redan är väl ljudisolerat, det behövs inget extra. Likaså finns en också ljudisolerad ventilation som klarar att föra bort värmen från elverket. Något större behov av elverket har jag inte, sommartid räcker mina 260W solpaneler och mitt 2,4kW LiFePo4. Men jag vill segla mer under höst/vinter och då räcker inte solpanelerna som sommartid ger mig ca 1kWh/dygn men nu i november endast ca 0,1kWh/dygn. Ska man kunna ligga ute några dagar så måste jag ha ett elverk. Skulle jag vilja ha en större frys än de 18 liter jag har nu och dessutom ersätta gasolen med el så krävs det definitivt elverk. Inte för att jag ogillar gasolen men det är mycket enklare med el.

Det skulle gå utmärkt även med ett dieselelverk.

Rent praktiskt kan jag inte komma på något tillfälle där mitt elverk skulle störa andra eller mig för den delen.

Det jag vill säga är att även i en mindre båt fungerar det med elverk och det är dessutom praktiskt. Nästan alla amerikanska motorbåtar över 27 fot har ju elverk

Att ersätta med mera solpaneler, vind och släpgenerator är ett betydligt dyrare alternativ. Dessutom fungerar fungerar elverket när det är mulet, inte blåser eller man ligger stilla.

Det är ett vettigt alternativ. Enligt en tillverkare av motorbåtar så monteras det många fler elverk idag än för några år sedan. Det säljs mängder med elverk men få märker detta. Det som märks och som retar folk är de elverk som står på badbryggan och körs på kvällen i en lugn naturhamn för att ägaren vill ha pommes frites! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev bhemac:

Rent praktiskt kan jag inte komma på något tillfälle där mitt elverk skulle störa andra eller mig för den delen.

Ljudmässigt stör det nog inte, men avgaserna skall ta vägen någonstans. Och dom stör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att både bhemac och jag i första hand har tänkt att använda elverket under gång, eller när man ligger för sig själv.

 

När det gäller långfärdssegling, så minskar troligtvis behovet av el när man ligger för ankar, samt att det är en bit till närmsta granne. Och om man ligger i marina finns det oftast el dragen till bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-16 vid 20:49 skrev bhemac:

Den senaste iden är att ha två luftkylda elverk där det ena står som reserv. Tyvärr kan man inte synkronisera dem och köra parallellt.

Jag är inne på samma idé, enligt både Honda och Gebe så kan man parallell koppla deras elverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev b_syrsa:

Ljudmässigt stör det nog inte, men avgaserna skall ta vägen någonstans. Och dom stör.

Rätt byggt system och rätt använt, nej, bara om man använder det fel tex en vindstilla sommarkväll i en liten vik. Men där kan en vanlig transistorradio störa.

Använder man det dagtid, i synnerhet när det blåser lite, så märks det inte alls.

 

13 minuter sedan skrev Peka67:

ag är inne på samma idé, enligt både Honda och Gebe så kan man parallell koppla deras elverk.

De har de någon form av extra utrusning som styr inverterfunktionen. Normalt kan man inte bara koppla ihop växelströmskällor. Dels måste de fasas ihop och lasten måste fördelas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Rätt byggt system och rätt använt, nej, bara om man använder det fel tex en vindstilla sommarkväll i en liten vik. Men där kan en vanlig transistorradio störa.

Använder man det dagtid, i synnerhet när det blåser lite, så märks det inte alls.

 

De har de någon form av extra utrusning som styr inverterfunktionen. Normalt kan man inte bara koppla ihop växelströmskällor. Dels måste de fasas ihop och lasten måste fördelas.

Jag misstänker att Gebe är Hondas lågprismärke och åtminstone en modell går att paralellkoppla. Annars har jag också läst att det inte ska gå.

Screenshot_20191118-103839_Chrome.thumb.jpg.d5c6641cc4f1f3a1d08e593171b38d7b.jpgScreenshot_20191118-103719_Chrome.jpg.bd8fa9d4fb92df2af709c650b9794a4d.jpg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa elverk har möjlighet att parallell köras med en speciel kabelsats. Men inte alla.

--

Ska man ha elmotor för framdrivning så har man troligen 48, 72 eller 144V i batteribanken. I det fallet är det säkraste att ha två nätaggregat, ett per elverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-17 vid 10:51 skrev bhemac:

Tystare, ja. Bättre?

Jag har ett 2kVA bensindrivet elverk som så småningom ska in i min 32:fotare. Det får plats i motorrummet som redan är väl ljudisolerat, det behövs inget extra. Likaså finns en också ljudisolerad ventilation som klarar att föra bort värmen från elverket. Något större behov av elverket har jag inte, sommartid räcker mina 260W solpaneler och mitt 2,4kW LiFePo4. Men jag vill segla mer under höst/vinter och då räcker inte solpanelerna som sommartid ger mig ca 1kWh/dygn men nu i november endast ca 0,1kWh/dygn. Ska man kunna ligga ute några dagar så måste jag ha ett elverk. Skulle jag vilja ha en större frys än de 18 liter jag har nu och dessutom ersätta gasolen med el så krävs det definitivt elverk. Inte för att jag ogillar gasolen men det är mycket enklare med el.

Det skulle gå utmärkt även med ett dieselelverk.

Rent praktiskt kan jag inte komma på något tillfälle där mitt elverk skulle störa andra eller mig för den delen.

Det jag vill säga är att även i en mindre båt fungerar det med elverk och det är dessutom praktiskt. Nästan alla amerikanska motorbåtar över 27 fot har ju elverk

Att ersätta med mera solpaneler, vind och släpgenerator är ett betydligt dyrare alternativ. Dessutom fungerar fungerar elverket när det är mulet, inte blåser eller man ligger stilla.

Det är ett vettigt alternativ. Enligt en tillverkare av motorbåtar så monteras det många fler elverk idag än för några år sedan. Det säljs mängder med elverk men få märker detta. Det som märks och som retar folk är de elverk som står på badbryggan och körs på kvällen i en lugn naturhamn för att ägaren vill ha pommes frites! 

Jag mekade dit ett 2kw elverk i motorrummet. Jag har använt det så lite, mest på skoj för att testa några ggr, så jag kommer plocka bort det. Kanske ta med sen höst/tidig vår.. å då ha det på badbryggan.

Jag installerade ny värmare och fick därför koppla bort avgasslangen som går till ett 60mm rostfritt 2.2m långt avgasrör, som i sin tur är anslutet i slang ljuddämpare och genomföring.

Avgassystemet sitter lite knepigt till i förhållande till värmerör.. 

Håller med om att den typen av instalation blir väldigt tyst, för omgivning (låter mycket mindre än t.ex. drickvattenpump) men det är inte jättetrevligt att sitta i båten. 

Senhöst och tidig vår e man ju helt ensam så lite mer ljud av elverket, med ljuddämpare, på badbryggan dom 2-3 gångerna i max 1h/gång lär inte störa.

Jag får gott om plats att dra fler luftkanaler och kommer åt något bättre i motorrummet och det är tyst å lugnt inne i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Rätt byggt system och rätt använt, nej, bara om man använder det fel tex en vindstilla sommarkväll i en liten vik. Men där kan en vanlig transistorradio störa.

Använder man det dagtid, i synnerhet när det blåser lite, så märks det inte alls.

Det beror på vem man avser,  den som ligger i lä om dig blir nog störd. Ingen i närheten, radie på 100 m, så är det nog ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev b_syrsa:

Det beror på vem man avser,  den som ligger i lä om dig blir nog störd. Ingen i närheten, radie på 100 m, så är det nog ok.

Har man bensinelverk och kör på alkylat så behöver man inte komma många meter bort för att inte känna någon lukt.

En diesel med vått avgassystem är också snällt. Har sett en lösning med en "skorsten" två meter upp.

Vi pratar om en motor på kanske 3 hk, jämför med motorbåtar, bilar mm.

Eller en surströmmingsskiva i en vik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-14 vid 18:51 skrev bhemac:

Ja och nej. De motorer som används är egentligen trefas asynkronmotorer (PMAC) så kräver de en speciell styrelektronik. Troligen är en släpgenerator, byggd för ändamålet, betydligt bättre. En tveksam lösning som kommer att dra ner farten och kostar minst lika mycket som ett dieselelverk.

En släpgenerator för 37 tkr ger 300W vid 7 knop. Ett dieselelverk för 11tkr ger 2100W även vid 0 knop.

Trefas asynkron är vad moderna järnvägsfordon använder idag och med dom "gasar" man och "elbromsar" precis lika mycket och är synnerligen lämpliga för ändamålet förutsatt att styrelektroniken kan hantera reversering. Ett normalt pendeltåg i Stockholm använder 100% återmatande elbroms via sina 12 motorer (fördelat på 12av 14 axlar) från 160 km/h helt ner till 10 km/h där skivbromsen tar över.

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elbilar har ju regenerativ bromsning. Kanske inte alla men Tesla mfl.

En sådan controller kostar dock en del extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Elbilar har ju regenerativ bromsning. Kanske inte alla men Tesla mfl.

En sådan controller kostar dock en del extra.

En polare fick nån sån del.. som gjorde attelbilen inte tar laddning.. av åskväder.

48000kosta reservdelen. Rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Elbilar har ju regenerativ bromsning. Kanske inte alla men Tesla mfl.

En sådan controller kostar dock en del extra.

Det är ju i regel samma utrustning som används för kunna "gasa" som enkelt kan vändas för revisering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Olten:

Det är ju i regel samma utrustning som används för kunna "gasa" som enkelt kan vändas för revisering

Controllern "gasen" för en modern elmotor är en ganska komplicerad sak. Motorn har tex hallelement för att känna var rotorn befinner sig och kan kontrollern bestäma var och när pulserna till magnetlindningen ska sättas in, samtidgt som den håller reda på ström, varvtal och moment.

En regenerativ bromsning har ännu mer att hålla reda på.

Om en controller kostar $500 så kostar en controller med broms $1500.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...