Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jens_Sthlm

Dieselläckage VP kad 42

Rekommendera Poster

Det droppar diesel någonstans från handpumpen, har inte lyckats hitta exakt var det droppar ifrån. Någon som varit med om liknande?

 

Är detta något man försöker renovera eller är det bara att köpa nytt?

 

Hur stoppar men dieselflödet om man vill demontera pumpen? Jag har ingen avstängning från tanken.

 

bifogar bild på hur pumpen ser ut.

585ABBCF-2DD1-4EBE-B6E1-6E1C1DF4DC81.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Det droppar diesel någonstans från handpumpen, har inte lyckats hitta exakt var det droppar ifrån. Någon som varit med om liknande?

 

Är detta något man försöker renovera eller är det bara att köpa nytt?

 

Hur stoppar men dieselflödet om man vill demontera pumpen? Jag har ingen avstängning från tanken.

- - -

Vanligt läckageställe är banjokopplingarna (anslutningarna). Du kan börja med att byta kopparbrickorna eller ta bort, glödga o återmontera brickorna. Kopparbrickorna härdar vid åtdragningen så brickorna ska inte återanvändas om du inte glödgat dem (härdningen släpper vid glödgning). Det är den enklaste o billigaste åtgärden att börja felåtgärdandet med (så billigt o litet jobb att du inte ens behöver felsöka, det är enklare att byta o se om det hjälpte). Ibland används aluminiumbrickor o de fungerar på samma sätt - engångsanvändning. Men de går inte att glödga o återanvända.

 

Vad har du för material i bränslepumpen? De är ibland i aluminium o utan insatsgänga o då är det lätt att dra sönder gängan om du tar i för mycket.

 

Lyckades själv dra sönder en gänga på bränslepumpen (Yanmar, men de är ungefär likadana) under semestern för ett antal år sedan. Jag hade samma problem som dig - det småläckte - o till slut tog jag i för mycket. Hade tur att hitta en mekaniker i närbelägen gästhamn som borrade ur o monterade insatsgänga (helicoil). Efter den åtgärden så höll det tätt och det är fortfarande tätt efter drygt 10 år.

Reparatörens uppfattning var att det är meningslöst att montera ny pump för gängorna är lika dåliga där som på den som gick sönder....

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...