Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gaidin

Reparera plotter eller inte?

Rekommendera Poster

I min båt sitter sedan jag köpte den en Raymarine eS127, en 12" multifunktionsskärm med pekfunktion.

 

Nu har pekskärmen börjat trycka lite själv som den vill och slutat ta emot tryckningar i ytterkanterna på skärmen. Jag kollade med Raymarine och de har fasta priser på reparation, man skickar in sin plotter och får en reparerad tillbaka.

 

Priset för detta är £950 ☠️

En ny motsvarande plotter kostar knappt 25000kr så det är ju halva priset mot en ny.

 

Däremot får jag ju en ny 9" för samma pris som reparationen kostar och jag måste nog säga att storleken på plottern är inte så viktig för mig, nu är den ju t o m en del i vägen (Sitter på rattpidestalen, utsvängbar).

 

Så lite stöd här, kära medlemmar? För- och nackdelar? En ny plotter är ju en ny plotter, 9" eller 12"

De nya Axiom-skärmarna verkar dock inte ha knappar eller rattar över huvud taget och med tanke på hur det gick för min touchskärm är jag lite skeptisk till att rationalisera bort reservrutinerna.

 

Det är inte heller livsviktigt att det är just Raymarine, jag har inget nätverk i båten, logger och AP är Simrad, Vind är Garmin och ekolodet är Interphase, AISen är en TrueHeading så jag har de flesta fabrikaten :)

 

Till saken hör att jag år 2021 sticker iväg på långsegling utanför mina sjökorts trygga område och jag kommer inte att köpa digitala sjökort för hela världen så användningen av skärmen är framöver inte jätteviktig. En kul grej med den befintliga eS127:an är att den har HDMI-ingång och jag tänker mig att jag kan använda den i sittbrunnen till min datornavigation...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll den gamla som reserv och köp en ny.

Titta på en ny Simrad eller hellre B&G som har fler seglingsfunktioner.

Simrad NSS mfl har både knappar och touch, suverän kombo.

En mindre plotter tar ju mindre ström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna på elektronik sjunker hela tiden, under båtmässorna till våren kanske det går att finna en ny 12" plotter till ungefär samma pris som en reparation.

 

OpenCPN på en Raspberry PI dator kopplad via HDMI är en möjlighet vid längesegling....


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut en ny. Vem vet vad som går sönder härnäst ? 

Och 9" är rätt ok (även om jag själv har 19"), och som det nämnts går det nog att hitta 12" vid mässor för samma pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev skippeer:

Priserna på elektronik sjunker hela tiden, under båtmässorna till våren kanske det går att finna en ny 12" plotter till ungefär samma pris som en reparation.

 

OpenCPN på en Raspberry PI dator kopplad via HDMI är en möjlighet vid längesegling....


 

Det är faktiskt det som är tanken. Är dock lite missnöjd med raspberryn än så länge, den skulle må bra av lite bättre prestanda, zoom och scroll går ganska trögt men det kommer nog en ny generation innan jag sticker iväg.

 

Tack för synpunkterna allihop! Det blir nog en ny plotter och den gamla som reserv och sedan bildskärm i sittbrunnen.

Skall skruva isär lite själv och se om det kanske är något man kan laga själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Gaidin:

Det är faktiskt det som är tanken. Är dock lite missnöjd med raspberryn än så länge, den skulle må bra av lite bättre prestanda, zoom och scroll går ganska trögt men det kommer nog en ny generation innan jag sticker iväg.

Ny modell finns ute nu, Raspberry pi 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kane:

Ny modell finns ute nu, Raspberry pi 4

Å jäklar! Det har jag missat!

 

Då blir det att handla lite nu då. Tack! 😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...