Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Genua på partialrigg?

Rekommendera Poster

Skulle det fungera att hissa en genua på förstaget till min båt och vad skulle hända med seglingsegenskaperna?

 

Funderar på att köpa ett försegel som har en meter längre underlik (från 2,2 meter till 3,3) för riktigt lunga dagar och längre sträckor. Tänker att det borde ge lite extra fart. Vissa dagar skulle jag kanske dessutom kunna segla med enbart genuan om jag kan få lite extra kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Dava:

Skulle det fungera att hissa en genua på förstaget till min båt och vad skulle hända med seglingsegenskaperna?

 

Funderar på att köpa ett försegel som har en meter längre underlik (från 2,2 meter till 3,3) för riktigt lunga dagar och längre sträckor. Tänker att det borde ge lite extra fart. Vissa dagar skulle jag kanske dessutom kunna segla med enbart genuan om jag kan få lite extra kraft.

Det var väl ett fegt alternativ 🤔

Varför inte gå "all in" genom att skaffa ett codesegel (code zero eller code1?) på rulle o ett litet peke framme i fören....

Då får du definitivt fart på båten i lätta vindar och kan växla mellan vanliga focken o coden om du har båda på rulle.

Men kolla med segelmakaren först vad riggen tål....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en Soling du seglar? Tveksamt om det blir någon större skillnad i båtfart med ett större försegel på denna båt eftersom den är så pass lättdriven med originalseglen. Fast det skulle ju se kul ut med peke och en Code Zero.

image.png.ba83d9869128e99823c6ca8f6800d35a.png  

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en ekonomisk aspekt på det hela. Jag kan få genuan "riktigt billigt" dock inte gratis..

 

Vill minska krängningen och kanske få möjlighet att segla med endast försegel. Tänker att lite mer kraft i förseglet förflyttad nedåt borde kunna lösa dessa båda problem.

 

Rulle, peke och codesegel lockar inte i dagsläget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Soling har tre olika fockar. Det klart en riktigt billig genua kanske man kan prova på men blir det någon större fartskillnad? Kolla först med en segelmakare om det fungerar.

Här finns annars lite trimtips för att få fart på en Soling:

https://cfd.northsails.com/sailing/wp-content/uploads/2017/05/08134937/north-soling-tuningguide.pdf

http://www.solings.co.uk/soling-tuning-guide/


 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta från en kryssfock, som är ett mindre segel än en genua kommer inte minska krängningen. Det kommer att öka den.
Och ge mer fart i lättvind. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Att byta från en kryssfock, som är ett mindre segel än en genua kommer inte minska krängningen. Det kommer att öka den.
Och ge mer fart i lättvind. 

Tänker att kraften flyttas nedåt, det är ju främst i nederkant segelytan ökar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Partialrigg och genua är nog inte en konstig kombo se x99 x79 j80 mm dessa seglas ju titt som tätt med genua de två första inom klassregeln tom. Dock är jag osäker på att segla med bara genua som på en mastheadriggad på någon av dem. Likaså krängningen tror jag mer ökar än minskar så är det på ovanstående båtar. Dock går det ju fortare i lättvind den håller jag med om. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Tänker att kraften flyttas nedåt, det är ju främst i nederkant segelytan ökar

Öööh... nä.
Det ökar över hela planet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga:

Alla personer jag känner som seglar och har genua på båten och också äger en kryssfock sätter genuan när det blåser lite, och focken när det blåser mer.
Så även jag. 

Det bidrar till mindre krängning. 
Omvänt - kör man normalt med kryssfock och sätter en genua kommer det kränga mer.
Mer segelyta ger mer krängning helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

För att förtydliga:

Alla personer jag känner som seglar och har genua på båten och också äger en kryssfock sätter genuan när det blåser lite, och focken när det blåser mer.
Så även jag. 

Det bidrar till mindre krängning. 
Omvänt - kör man normalt med kryssfock och sätter en genua kommer det kränga mer.
Mer segelyta ger mer krängning helt enkelt. 

Men byter du ut kryssfocken till en genua och rullar in genuan så du har samma segelyta som du hade med kryssfocken så borde ju tryckcentrum hamna lägre ner med teoretiskt mindre krängning som följd. I praktiken kommer ju dock inte den inrullade genuan att stå lika bra eller kunna trimmas lika bra, så i praktiken kränger det nog ändå mer än vad det skulle göra med kryssfocken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Öööh... nä.
Det ökar över hela planet. 

 

Eftersom likens längd är i princip konstant hamnar all ökning i den nedre delen av seglet. Det växer inte likformigt. Men men, det är sant att det vid samma vind förmodligen blir mer krängning för all kraft hamnar ju över vridpunkten.

 

Aja. Jag har bestämt mig för att testa. Vi får väl se till våren. 🌄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ni inte att han driver med er vaför svara på sån här alla vet hur det är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglet är inköpt. Ska bli kul att se hur det fungerar. Tack för visat intresse

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Medoch13:

et

 

13 timmar sedan skrev Medoch13:

Ser ni inte att han driver med er vaför svara på sån här alla vet hur det är

Snälla Medoch13 - försök förstå syftet med forumtrådar...
Trådskaparen är alltid `kung´, och kungens fråga skall alltid besvaras på bästa sätt!
       Tänker att vi alla är människor med olika bristande erfarenheter som försöker begripa båtlivets mysterier. Kort sagt: Ibland vill inte ens erfarna seglare som TS googla fram svaren utan söker bättre råd här på mg-forumet. Då blir det vår uppgift att försöka fylla i trådskaparens/kungens kunskapsluckor med egna kunskaper/hugskott, detta är nog andemeningen med forumet - och i mitt tycke det som gör forumformen fråga/svar-upplägg intressant?
      Hmm... Mitt tips; försök  bidra med dina kunskaper i sakfrågan på ett tydligt sätt, hellre än att slarvigt bara hänvisa till "på sån här alla vet hur det är". (Du verkar ha bra erfarenhet av segelsömnad, försök tydliggöra dina erfarenheter hellre än att slarv-svara!!?)
Kan jag i all välmening fundera.  

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Trådskaparen är alltid `kung´, och kungens fråga skall alltid besvaras på bästa sätt!

Underbart beskrivet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag väldigt förtjust i genua, beror förmodligen på att jag mest seglat IF. Genua ger bättre fart på nästan alla bogar. I starkare vind kan det vara bättre att reva storen och behålla genuan (vet ej om det är gångbart på din båt) Lycka till med nya genuan 👍 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peka67:

Personligen är jag väldigt förtjust i genua, beror förmodligen på att jag mest seglat IF. Genua ger bättre fart på nästan alla bogar. I starkare vind kan det vara bättre att reva storen och behålla genuan (vet ej om det är gångbart på din båt) Lycka till med nya genuan 👍 

Personligen upptäckte jag begreppet Maxfock redan på den tiden jag hade en IF!
IF:en är fullständigt lökig att segla på fock. Dåligt driv och i sjögång orkar focken knappt driva båten över vågorna! Å andra sidan bär en IF fullt ställ en bra bit över 10 m/s
Så köpte jag en maxfock (110%) från North som var tänkt soom semestersegel...och vips... Hade jag ett nytt favoritsegel.
Funkade hur bra som helst ner till 4-5 m/s. Även i sjögång!
Omegan seglar jag nästan uteslutande på Glider som är ca 115% enligt segelmakaren. Funkar jättebra ända ner till 4 m/s.
Nu är ju Omegan mer lättdriven än IF:en, men jag tycker att moderna maxfockar med den extra ytan i akterrundan är oerhört lätthanterliga och driver på båten riktigt bra.
Men visst!
Det är gött att känna draget i en välsydd genua.
Det ska jag villigt erkänna :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är bra med genua eller 110-115% fock är att man får en slot effekt vilket inte en självslående fock ger. Genua på partialrigg har dessutom lågt tryckcentrum vilket är positivt.

3 timmar sedan skrev Janken:

IF:en är fullständigt lökig att segla på fock. Dåligt driv och i sjögång orkar focken knappt driva båten över vågorna! Å andra sidan bär en IF fullt ställ en bra bit över 10 

Kan bara instämma vi gick ofta direkt från genua till stormfock när det brallade i ordentligt.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Janken:

IF:en är fullständigt lökig att segla på fock. Dåligt driv och i sjögång orkar focken knappt driva båten över vågorna! Å andra sidan bär en IF fullt ställ en bra bit över 10 m/s
Så köpte jag en maxfock (110%) från North som var tänkt soom semestersegel...och vips... Hade jag ett nytt favoritsegel.
Funkade hur bra som helst ner till 4-5 m/s. Även i sjögång!

 

Med "revar storen och behåller genuan", menar du att du tar ner storseglet helt eller sätter ett första rev?

 

10 timmar sedan skrev Thomas-1:

 ..  Tänker att vi alla är människor med olika bristande erfarenheter som försöker begripa båtlivets mysterier. Kort sagt: Ibland vill inte ens erfarna seglare som TS googla fram svaren utan söker bättre råd här på mg-forumet..  

Tack för att du försvarar mig 🙂

Googlade lite först men kunde inte hitta en diskussion eller infosida som svarar lika bra som ni här på forumet.

 

Jag har ju många års erfarenhet av segling med masthead-riggade båtar, men fick ju i sommar snabbt erfara att en partialriggad som Soling inte beter sig på samma sätt. Då är det bra att det finns ett forum med folk som har massor av erfarenhet

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Dava:

 

Med "revar storen och behåller genuan", menar du att du tar ner storseglet helt eller sätter ett första rev?

 

Jag menade att man tar ett första rev i storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peka67:

Det som är bra med genua eller 110-115% fock är att man får en slot effekt vilket inte en självslående fock ger. Genua på partialrigg har dessutom lågt tryckcentrum vilket är positivt.

Kan bara instämma vi gick ofta direkt från genua till stormfock när det brallade i ordentligt.

Vad jag förstår så är de moderna maxfockarna skurna med den ökade ytan på "rätt ställe"
Glidern jag har, Litet överlapp och med en sån där skitlång stående latta, förefaller jätteeffektiv. den strutar inte på öppnare bogar och planar liksom ut hela vägen upp när jag flyttar bak skotpunkten.
Dessutom håller den formen hyfsat även om jag rullar in den några varv på rullen.
Ett  riktigt bra cruisingsegel måste jag säga.
Kan rekommenderas!
Åtminstone om man har en båt som är hyfsat lättdriven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...