Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Svenke

Elverk

Rekommendera Poster

Hej därute.

Funderar på att montera ett elverk i båten. Alltså ett fjärrstyrt, dieselverk. Ideer och erfarenheter mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar jättebra och blir väldigt tyst om det monteras rätt. Vattenkylt ska det helst vara och gärna av invertertyp så att varvtalet varierar med belastningen. Dyrt tyvärr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Svenke:

Har du ett sånt?

Nix, för min del är det inte värt pengarna. Men jag umgås med folk som har...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till förra säsongen monterade jag ett, förvisso bensin och luftkylt, elverk i motorrummet som är ljudisolerat. Monterade även ljuddämpare på avgasröret. Låter mer än vattenkylda men stör inte något nämnvärt, ligger jag långsides med avgasröret ut från bryggan, står på bryggan och lyssnar så hör man att något surrar men inte mycket mer.
Kostade komplett med ljuddämpare ca 13000 kr.
https://www.championgenerators.se/produkter/inverterelverk/champion-3100w-inverterelverk-premium

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev askebytroll:

Till förra säsongen monterade jag ett, förvisso bensin och luftkylt, elverk i motorrummet som är ljudisolerat

Gör man så låter det inte mer än en motorumsfläkt.

Jag har sedan ett antal år ett FME XG-SF2000er, luftkylt, bensin och med fjärrstart. Planen är att det ska in i motorrummet. Köpte från Tyskland, det blev lite billigare.

DETTA är liknande men lite starkare.

 

Finns även luftkylt, diesel HÄR, det har jag sett i drift och det fungerar riktgt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev askebytroll:

Till förra säsongen monterade jag ett, förvisso bensin och luftkylt, elverk i motorrummet som är ljudisolerat. Monterade även ljuddämpare på avgasröret. Låter mer än vattenkylda men stör inte något nämnvärt, ligger jag långsides med avgasröret ut från bryggan, står på bryggan och lyssnar så hör man att något surrar men inte mycket mer.
Kostade komplett med ljuddämpare ca 13000 kr.
https://www.championgenerators.se/produkter/inverterelverk/champion-3100w-inverterelverk-premium

Elverk som inte bullrar är ju bra. Men tänk på omgivningen när du förtöjer med andra båtar på din avgassida. Råkade ut för en båt som la sig bredvid oss, startade elverket o lämnade båten. Bullret kunde vi stått ut med, men där satt vi med hela sittbrunn fylld av avgaser. Det var olidligt så vi tvingades kasta loss och välja annan nattförtöjning.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Lintott:

men där satt vi med hela sittbrunn fylld av avgaser.

Idioter finns det alltid men bör nog inte utgå fråan att alla saknar förstånd.

Ibland krävs "motmedel" för att folk ska förstå, högtryckspump till toatanken är en ide.

Massor med brödbitar som lockar till sig måsar är också ett säkert trick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Idioter finns det alltid men bör nog inte utgå fråan att alla saknar förstånd.

Ibland krävs "motmedel" för att folk ska förstå, högtryckspump till toatanken är en ide.

Massor med brödbitar som lockar till sig måsar är också ett säkert trick.

Eller... kanske prata med dem som en vuxen människa..? 🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo idioter finns det ju, en del startar ju båten som får gå på tomgång hela dagen, bläääää har man elverk kan man ju kasta över en kabel och få slut på motorgången hahahahah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Eller... kanske prata med dem som en vuxen människa..? 🤔

Lite svårt när de hade lämnat båten och gått sin väg med elverket igång......

 

Skrev mitt inlägg för att få elverksinnehavare att tänka till på att det är inte bara buller som stör. Bullret hade vi nog kunnat stå ut med även om det är irriterande. Avgaser är värre....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Lintott:

Lite svårt när de hade lämnat båten och gått sin väg med elverket igång......

Det var inte riktat till dig - det gällde förslagen om mås-matning och vad det nu var. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...