Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
BlancoJr

Batteribanker och laddning

Rekommendera Poster

Hej!

Har haft problem med dålig ström i mina startbatterier, främst babord som laddat ur trots landström. 

Jag har en Mastervolt 80ah laddare, 3 förbrukningsbatterier, 3 separata startbatterier (tre motorer). Till det ett skiljerelä.

 

Jag tycker att kopplingarna (eller markeringarna på kablarna) ser skumma ut. För enligt vad jag kan se så är skiljerelät kopplat mellan förbrukningsbatterierna, men inte mellan startbatterierna, förutsatt att kablarnas markering stämmer. Går det verkligen att ladda alla förbrukningsbatterier och 3 separata startbatterier med en batteriladdare och ett skiljerelä?

 

Tacksam för svar.

batterier.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Det framgår inte vad som finns till höger i din bild. Jag fattar inte heller vad dina symboler (BEP DSVR & BRYGG) står för. Kanske har din laddare flera utgångar så den kan ladda flera batterier samtidigt men det vet jag inte. 
Utveckla gärna din skiss så ska du se att du får bra svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

Det framgår inte vad som finns till höger i din bild. Jag fattar inte heller vad dina symboler (BEP DSVR & BRYGG) står för. Kanske har din laddare flera utgångar så den kan ladda flera batterier samtidigt men det vet jag inte. 
Utveckla gärna din skiss så ska du se att du får bra svar. 

En av dina frågor kan jag svara på.

BEP DSVR har jag också i båten. Det är BEP's batteriavskiljare.

image.png.5bd5bc8e56a36202bdfff1742d0b7ba7.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

 

Tack!

Sorry att jag var lite otydlig. Precis som Kane skriver så är "BEP" ett skiljerelä som  kopplar ihop två batterier/banker när laddström kommer in i relät. "Brygg" är ett relä där man manuellt (via en switch) bryggkopplar två batterier/banker om ena är för svagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BlancoJr:

 

batterier.png

Är inte minuspolerna ihopkopplade?

Bara skiljerelä mellan förbrukningsbatterier?

Vad är det till vänster resp. till höger i bilden?

Har du gjort schemat efter hur du tror att det är kopplat eller har du gjort installationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Kane:

Är inte minuspolerna ihopkopplade?

Bara skiljerelä mellan förbrukningsbatterier?

Vad är det till vänster resp. till höger i bilden?

Har du gjort schemat efter hur du tror att det är kopplat eller har du gjort installationen?

Hej Kane, mina batterier ligger i en låda med utgångar i kraftiga rör, så jag ser just nu inte vart dom går utanför. Att det är just startbatterier baserar jag på att pluskablarna till dom batterierna är exakt rätt längd för att gå just dit, samt att dom kablarna är markerande "port", "center", "stb" som strömbrytarna till mina motorer

 

- Skiljerelät är bara kopplat mellan förbrukningsbatterierna 

- Till vänster är lådans kant där elrören är kopplade. Samma sak till höger.

- Jag har suttit någon timme i motorrummet och ritat upp exakt hur det är kopplat idag.

 

Jag misstänker att batteriladdaren kommer in till vänster, eftersom skiljerelät är kopplat där? Det övre hålet th borde då gå till huvudströmbrytaren för förbrukning. 

Hittade mer info bland mina manualer. Det satt en laddare med tre separata banker i från början. Nu har jag en Mastervolt med en utgång. Hade även ett kopplingsschema bland mina papper men visar bara setupen med 2 motorer och 4 batterier, jmf med mina 3 motorer och 6 batterier. Kanske bara rör till det?

 

- Borde inte bryggkopplingen sitta mellan babord och styrbord motor?

- Laddas bara förbrukningen (inte start) enligt nuvarande setup?

kopplingsschema_batterier.jpg

Redigerad av BlancoJr
Skrev lite fel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, inte lätt att förstå ovanstående. Originalschemat är OK men din skiss "rör" till det.

 

- Skiljerelät är bara kopplat mellan förbrukningsbatterierna?

Verkar skumt. Är du säker på det? Man vill ju ha förbrukningsbatterierna i en och samma bank. 

 

- Borde inte bryggkopplingen sitta mellan babord och styrbord motor?

Du har ju 3 motorer. Vilken bryggkoppling? Den du har ritat in?

 

- Laddas bara förbrukningen (inte start) enligt nuvarande setup?

Omöjligt att svara på. I originalsetupen laddades alla batterier oberoende av strömbrytarnas läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Kane:

Oj, inte lätt att förstå ovanstående. Originalschemat är OK men din skiss "rör" till det.

Jag förstår det :)

 

Tror att jag har en kombo av felkoppling och utbytt laddare... Får åka ut i helgen och djupdyka ner i motorrummet för att se exakt hur allt är kopplat. 

 

Tack för dina/era svar hittills!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...