Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
trucker1

Crescent 465 -86 som fraktbåt

Rekommendera Poster

Letar en båt som ska fungera som slit o slängbåt till stugan. Har spanat in en Crescent 465 pulpetare och undrar mest hur dom går i sjön.

Sitter en 60 Evinrude-92 på denna och det känns lite overkill.

Den är säkert rutten i durken men det kan man ju leva med nåt år innan fix,är ju värre om akterspegeln lossnar :)

Men frågan är hur denna klinkbyggda lite rundbottnande skapelse går i 12-20 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är uppvuxen i en 465a och på vår båt satt den extremt pålitliga, men något trötta Yamaha 28hk. Den motorn har dryga 20hk i verkligheten och båten gjorde ca 18 knop när allt klaffade optimalt.

Rätt motor för en 465a skulle jag säga är ca 30-40hk, allt över det är nog mest för att åka lika fort med mer last. En 30hk 2t Yamaha satt som en smäck på polarens och den båten körde 8or kring min.

 

Båten gör nog inte mer än 25~30knop oavsett pga bottenformen. Den går mycket tryggt i sjön och är nog en av de stabilaste båtarna i sin klass. Tyvärr går den relativt blött. Sjön som stänker upp, kommer in i båten pga formen i fören. En vindruta vid förarplatsen är alltså att rekommendera. Den platta botten gör också att den går hårt när vågorna växer, men det är ju också en teknikfråga när man kör. Jag har åkt ett antal ggr i 17-18m/s i Sthlms ytterskärgård och båten har alltid känts trygg.

 

Vår är numer ersatt av en grön Buster M med Yamaha F50 och det är som natt och dag. Bustern går bättre i sjön, snabbare och modernare. Men den är rank i jämförelse, känns mycket mindre trots samma ytterdimensioner och sväljer inte lika mycket last. Bustern är perfekt för mig i dagsläget, men Crescenten har absolut sina kvaliteter som båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info Mange

Jag var o kikade igår innan mörkret men har blåst av det pga av snön.

Hur jobbigt är det att slänga en japanpress och några plankor på en båt,

Det jag såg direkt var en ful lagning sedan lät skrovet för stumt vid knack så det står nog vatten som har frysit i den.

Iofrs så är det inga jättepengar men magkänslan säger nja

20191111_122946.jpg

20191111_123053.jpg

20191111_122957.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns(eller iaf fanns på vår -81) dubbelbotten med en handpump längst bak.

En 465a är rätt mjuk i skrovet, så det är sannolikt fruset vatten...

 

Innerlinern är plastat trä, så den brukar ruttna rätt bra på äldre ex. Så det är värt att knacka på bänkarna för att se att de är stumma. Även luckorna brukar spricka när det blir mjukt.

 

Båten bör vara mycket billig med tanke på lagningen, motorn(tveksam till OMC, även om 3an är en av de bättre) och täckningen/nuvarande skick.

 

Jag hade nog ändå passat pga lagningen och utbudet, det bör gå att hitta en i viken bredvid som är fräschare:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag passar på 465an

Örnvik 481gts ser ut som en trevlig bekantskap,lite över budget men det kan kvitta.

Dock sitter det en Evinrude även på denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...