Jump to content
Sunday 29 March 2020
Mackey

Vad vet du om batterirekonditionerare?

Recommended Posts

11 minuter sedan skrev Lintott:

Ja, i våta batterier kanske.

---

Och till våta batterier behövs nog inte de moderna avsulfaterarna, där är det bara att "koka på" med förhöjd spänning.

Japp.  AGM kanske det kan funka på men de håller ju bra ändå.

2 minuter sedan skrev bhemac:

Japp.  AGM kanske det kan funka på men de håller ju bra ändå.

I båtar ja - där ägaren ser till att hålla uppe laddningsnivån i batterierna.

Men det håller tydligen på att bli problem i moderna fordon p.g.a. miljökraven. Det är modernt och energibesparande att återvinna bromsenergi via elmotorer till ett hyfsat stort fordonsbatteri. För att det ska finnas utrymme för elen som skapas vid inbromsning så får batterierna inte vara fulladdade och där någonstans börjar åldrandet....

Här står en del om problematiken:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/page17_RegenBraking.pdf

Om man nu bestämmer sig för att pröva en batterirekonditionerare som kontinuerligt "hackar bort" sulfateringen i batterierna så verkar det finnas några saker att fundera på.

1. Klarar den att "hacka" i hela batteribanken eller behöver man flera rekonditionerare.
  2. Lönar det sig? Förlänger man livslängden på batterierna från 9 till 10 år får det inte kosta så mycket.
  3. Viktigt att den bara arbetar när batteriet är under laddning eller väldigt fulladdad. Det är ju jättedumt om batteriet laddar ur sig själv genom att "hacka bort" sulfatering till batteriet är urladdat.
  4. Till våta batterier funkar nog de flesta varianter tillräckligt bra utan att skada batteriet, men till AGM- och gel-batterier bör man nog köpa ett välkänt fabrikat och fråga särskilt om den funkar med just de batterier man har.
  5. Hur påverkas annat ombord? Störningar, strömspikar, mm. som kan förväntas sippra ut ur batterirekonditioneringsmojängen.

Jag är mest sugen på en byggsats för ca. 10 £ om det finns någon som klarar 250 Ah batteribank och som bara arbetar när batteriet är under laddning eller helt fulladdad. Samtidigt är jag lite fundersam på pkt 5 om man köper en byggsats.

2019-11-10 vid 19:29 skrev Mackey:

En test och en del ytterligare info.

Mja, såvitt jag kan se så är det där ingen test av olika avsulfaterare, utan bara en presentation av dem utan några som helst verkliga tester. Sen skriver man ned lite plus- och minuspunkter för dem, nästan alla av typen tung/smidig, bra sladdar, bra display osv. Men som sagt, inga tester. Jag får klara vibbar av att rankingen följer av vilka tillverkare som betalat bäst.....

Jag har själv "testat" att återuppväcka ett urdåligt plaskande påfyllningsbart blybatteri genom att ladda det med en urmodig laddare som bara innehåller en transformator, likriktande dioder, samt ett ströminstrument. (Laddspänningen är alltså likriktad sinus med toppvärden på c:a 18 Volt när laddströmmen är låg) 
Laddaren fick tuffa och gå i en månad, och varje dag fyllde jag på mera destillerat vatten som ersättning för det som avgått. Efter detta gjorde jag ett urladdningsprov. Från fulladdat, urladdning med en ström på 1/20 av batteriets nominella Ah-värde, tills spänningen gisk ned till 11.8 Volt. Ett dygn senare var spänningen uppe i 12.0 volt, och detta motsvarar då c:a 25% kvarvarande kapacitet.
Testet visade då att jag återfått c:a 70% av batteriets ursprungliga kapacitet. 

Men vem gitter hålla på med sånt på ett dåligt batteri?

2019-11-13 vid 22:34 skrev Mackey:

Betyder det att alla tillverkare säljer en produkt som är skadlig för AGM- och gelbatterier, även Dometic/Waeco och Sterling?

Så kan det vara - inte första gången i världshistorien något sådant händer i sådana fall, men är det så illa?

Vissa laddartillverkare anger specifikt att rekond-läget inte skall användas för AM och GEL.

1 timme sedan skrev Seawolf:

Vissa laddartillverkare anger specifikt att rekond-läget inte skall användas för AM och GEL.

Ja rekondläget på laddare kan absolut skada både gel och AGM, men hur är det egentligen med dessa externa rekonditionerare som ansluts "för evigt" till batteriet.

Sterlings produkt är tydligen okej för AGM enligt dem själva enligt nedan.

Hur är det med övriga rekonditionerare månntro?

2019-11-14 vid 15:28 skrev Lintott:

Jag frågade Sterling om deras avsulfaterare fungerar på AGM-batterier (missade att skriva in GEL i frågan men de har ju samma uppbyggnad med slutna celler o bunden elektrolyt så det borde vara likvärdigt)  och fick det här svaret:

- - - - - - - - - Svar - - - -

Hi NN,

Yes, you can use this on AGM batteries, no problems.

Regards

Technical Team

Sterling Power Products Ltd

T: 01905 771 771

A: 8 Wassage Way, Droitwich, WR9 0NX

E: charles@sterling-power.com 

W: www.sterling-power.com

- - - - - - - - -  Slut svar - - - - - -

Det vore konstigt om de riskerar sitt rykte genom att sälja en batterihanterare som skadar batterierna. Så för ovanlighetens skull tror jag att Seawolf har fel angående kvalitetsprodukter med denna funktion.

Laddarens rekondläge ska man använda på ett batteri som redan har en fot i graven. Då spelar det ingen roll om batteriet skadas. 

Rekondläget är inte till för normalt underhåll.

Dessa "rekonditionerare" använder korta pulser dvs små energimängder och borde fungera även med GEL och AGM. Om de nu gör så stor nytta. Väldigt svårt att veta.

En riktig utjämningsladdare används enbart till våta batterier.

Eller så köper man LiFePO4 och slipper alla problem.

2 timmar sedan skrev bhemac:

Eller så köper man LiFePO4 och slipper alla problem.

Kan vara läge att vara lite försiktig med denna typ av uttalande mot ödet och åtminstone köra en "peppar, peppar ta i trä" eller knacka på skallen (av trä?). 😀

LiFePO4 eller andra väldigt mycket bättre batterier än blybatterier kommer starkt. Kul att några (som har för mycket pengar) vil gå före och trampa upp stigar. Jag håller mig till min 8 år gamla blybatteribank till den dör så får vi se vad som händer sedan.

Just nu kör jag en rekonditionering på ett av batterierna med laddaren så får vi se, se här.

Kanske kan en liten batterirekonditionerare öka livslängden...

1 timme sedan skrev Mackey:

Kan vara läge att vara lite försiktig med denna typ av uttalande mot ödet och åtminstone köra en "peppar, peppar ta i trä" eller knacka på skallen (av trä?). 😀

Nejdå, det är bara att köra på ;)

Har läst massor om just LiFePO4. De som upplever problem har antigen inga sådana batterier själva eller så har de burit sig riktigt dumt åt.

Initialkostnaden är större men sen fungerar det utan bekymmer.

Ungefär som att byta ut en, visserligen fungerande, diesel, till en, ny, problemfri. Om du förstår vad jag menar.....