Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Vad vet du om batterirekonditionerare?

Rekommendera Poster

Jag har hittat en ny pryl som jag inte sett tidigare, en batterirekonditionerare som ansluts till batteriet och minskar sulfateringen, dvs. ökar livslängden på batterierna.

 

Någon som har erfarenhet av en sådan?

Någon som känner till om de funkar eller inte?

Någon som sett någon test?

Är strömförbrukningen ett problem?

 

De kallas lite olika saker:

Batterirekonditionerare

Battery activator

Battery refresher

 

 

Lägger in lite länkar till några jag hittat.

https://www.diamex.de/dxshop/Pulser-Plus-Digitaler-Bleiakku-Aktivator-fuer-6-und-12V

 

https://www.batteriexpressen.se/product.html/battery-refresher-br-12

 

http://www.tradeflex.eu/index.php/en/home-vehicle/home-accessories/battery-activator,-12-v-24-v,-10-200-ah-detail

 

https://www.kemo-electronic.de/en/Animal-Repeller/Car/Modules/M202-Lead-Acid-Battery-Activator-Refresher-12-V.php

 

Vilka är bra eller verkar vara bra?

 

Fyll på med både kunskap och frågor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klassiska är ju "utjämningsladdning" som man bör köra på alla våta blybatterier. Syftet är:

  • Löser upp blysulfat som bildats på polerna.
  • Hindrar batteriet från att åldras permanent.
  • Blandar om elektrolyten.
  • Jämnar ut skillnaden i laddning mellan olika celler. Tvingar batteriet till den högsta möjliga nivån av laddning.

Efter att batterierna har nått slutet på acceptansladdningen, skall batteriet fortsätta att laddas med 4% av C tills spänningen sluta att stiga (oftast omkring 15,5 - 16,2 V).

Detta fungerar! Nackdelen är att man oftast måste koppla bort all last för att den inte ska ta skada av den höga spänningen.

Här verkar det som man gör utjämningsladdningen med kort pulser. Har ingen aning om det fungerar eller om det är vanlig "snake oil".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en rekond knapp på min ctekladdare. Räddar inte ett fruset batteri..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De svar som hittills trillat in tyder på att både produkten och tekniken är okänd bland MG:s användare.

 

Jag vet inte heller något om produkten och dess funktion, men har ändå lite synpunkter.

 

bhemac misstänker att det ev. kan vara bedräglig marknadsföring av en produkt utan någon vidare funktion. Dometic/Waeco har jag visst förtroende för och jag tror inte de skulle äventyra sitt rykte genom att sälja snake-oil-produkter.

 

Samma leverantör som patrikflink länkade till om sin Waeco-laddare säljer även Waeco batterirekonditionerare,

https://www.batteriexpressen.se/product.html/battery-refresher-br-12?category_id=326

Gör kanske denna Waeco-produkt något annat än Waeco laddare gör?

 

Rekondläget på laddaren i all ära (det funkar utmärkt vill jag påpeka), men alla vi som nästan aldrig behöver ladda våra batterier med laddare får ju aldrig någon rekonditionering.

 

Jag är också tveksam till om nya laddare verkligen kör rekonditioneringsläget som standard. Det är väl något man får välja när man vill rekonditionera batterierna.

 

Den här produkten säger sig ju göra en löpande rekonditionering/desulfatering så fort batteriet laddas av generator, solcellsregulator eller av en batteriladdare.

 

Verkar ju helt vettigt att rensa bort sulfatering löpande, men skulle vara kul att få veta mera om detta.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Jag har en rekond knapp på min ctekladdare. Räddar inte ett fruset batteri..

Jag uppmärksammade att ett av våra batterier droppat till 11, lite volt för några år sedan. Det var inte fruset, men efter ett par tre försök med rekonditioneringsladdning så har batteriet funkat bra. Inte lika bra som de övriga, men nära.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Nu har det ju tyvärr fått stå på skräphögen i några veckor så var det inte ordentligt sönderfruset innan så är det det definitivt nu.

 

Skulle det hända igen ska jag köra programmet fler gånger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS, AGM och GEL-batterier mår inte bra av att köras på rekondläget på Cetek och antagligen inte på några andra laddare heller.

Varför vet jag egentligen inte, men någon av alla batteritillverkarsidor jag brukar läsa hade den infon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Samma leverantör som patrikflink länkade till om sin Waeco-laddare säljer även Waeco batterirekonditionerare,

https://www.batteriexpressen.se/product.html/battery-refresher-br-12?category_id=326

Gör kanske denna Waeco-produkt något annat än Waeco laddare gör?

Man kanske vill behålla sin gamla laddare och bara komplettera med en sådan? Tror därför dessa finns att köpa, bara en spekulation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert men kanske inte så mycket som reklamen vill göra gällande.

En riktig utjämningsladdning gör mycket nytta men det laddarna gör är lite mer en "light" version.

Kolla vilken spänning/ström laddaren ger vid utjämning. Kör man riktigt så kokar batteriet. Det är en gasnka våldsam process. Sulfat lossnar och framförallt rörs elektrolyten om.

De här ny fantastiska produkterna kan säkert får lite sulfat att lossna och kanske förlänger livsländen en aning. Frågan är bara om det lönar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Frågan är bara om det lönar sig.

Kan man få batterierna att leva en säsong till så är det ju värt några hundralappar. Om man dessutom har bättre kapacitet under tiden så varför inte.

 

Hittade en byggsats för 8 £.

Färdigbyggda kostar från 15 £ till 600:- kronor.

 

Våra batterier har gått i åtta säsonger nu och verkar klara även näste - den nionde (hoppas vi). Batterierna är laddade med batteriladdare en gång på våren, ibland en gång under säsongen, en gång på hösten och en gång på vintern.

 

2400:- kronor för tre 80 Ah batterier blir cirka 300:- kr/år.

Så frågan är som sagt om det lönar sig.

Skulle vara en byggsats för 120:- kronor då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gundj:

OBS, AGM och GEL-batterier mår inte bra av att köras på rekondläget på Cetek och antagligen inte på några andra laddare heller.

Varför vet jag egentligen inte, men någon av alla batteritillverkarsidor jag brukar läsa hade den infon.

Att det bara är öppna/våta batterier som man kan köra rekond på beror på att det måste finnas möjlighet för elektrolyten att "koka", dvs att det måste vara öppet ut för vätgasen som bildas.

Efter en körning kan man få fylla på vatten i batteriet.

Ett slutet batteri blir förstört om man laddar det så hårt som man gör vid en rekond, de flesta slutna batterier har en övertrycksventil som släpper ut vätet, men det går inte att fylla på nytt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under en period hade många en liten "jordsladd" på bilen som släpade i asfalten, en fantastisk produkt som såldes i mängder....idag ser jag inga bilar med denna fantastiska "jordning".

 

Om nu denna batteri avsulfaterar teknik fungerar så bra borde det finnas något oberoende test att hänvisa till, jag är skeptisk till produkter utan vetenskapliga tester:-)

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Under en period hade många en liten "jordsladd" på bilen som släpade i asfalten, en fantastisk produkt som såldes i mängder....idag ser jag inga bilar med denna fantastiska "jordning".

Jag hade ingen sådan där "gummisnopp", jag trodde inte på funktionen. Fick hur mycket om att jag var teknikfientlig mm eller hur bra den här var, förhindrade åksjuk, ökade det allmänna välbefinnandet och sparade troligen bensin också...

Likheterna med snakeoil är slående.

--

Har inte testat men jag tror rekondläget är för "mesigt" för att göra en riktig utjämningsladdning. Att den ibland räddar batterier vet jag, men tveksamt om ström/spänning räcker för att utjämna. För en bank på 200Ah behövs 8A och ca 16V. Såg någon laddare som utjämnade med 1,5A. Det räcker till ett batteri på 38Ah.

Utjämningsladdning ska ske när batteriet är fullt laddat och med 6-8 veckors mellanrum. Gör man så och undviker att dra ur batterierna för mycket så kan de hålla väldigt länge.

Förr gjorde jag detta, kopplade bort all last, kopplade in ett par dioder i senseledningen för att få upp spänningen och körde motorn en sund. Störst jobb var att skruva av/på alla hattar och fylla vatten före/efter.

 

"there is no such thing as a free lunch"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev jonas2307:

Att det bara är öppna/våta batterier som man kan köra rekond på beror på att det måste finnas möjlighet för elektrolyten att "koka", dvs att det måste vara öppet ut för vätgasen som bildas.

Efter en körning kan man få fylla på vatten i batteriet.

Ett slutet batteri blir förstört om man laddar det så hårt som man gör vid en rekond, de flesta slutna batterier har en övertrycksventil som släpper ut vätet, men det går inte att fylla på nytt vatten.

Av dessa skäl så gäller det att kolla vilken typ av batteri som laddaren ställs in för. Inställningarna för "slutna batterier" gör att laddaren inte går in i rekonditioneringsfasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎11‎-‎10 vid 10:00 skrev Dava:

Jag har en rekond knapp på min ctekladdare. Räddar inte ett fruset batteri..

Samma här, i lillcittran för två vintrar sedan uppe i svenska fjällen hade batteriet tagit slut.

Korta körningar dessförinnan med elsitsar och elbakruta påslagna, mer förbrukning än laddning, och kallt. Hade tagit med mig en sådan Ctecladdare och 10 meter kabel (visste om att batteriet "kanske" var dåligt), lånade ytterligare en förlängningssladd och laddade/rekonditionerade under två dygn, hjälpte föga. Det blev hjälpstartkablar och jag vågade inte stänga av motorn fören någonstans i södra Värmland på hemvägen, i en nedförsbacke… Jag hade ingen multimeter med mig så jag kunde inte mäta någon batteristatus.

Sedan dess har jag inte använd rekonditioneringsfunktionen och har ju egentligen inte haft anledning till det heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga med de små rekondpuckarna jag avser är att de påstås förlänga livet även på gel- och agm-batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det konstiga med de små rekondpuckarna jag avser är att de påstås förlänga livet även på gel- och agm-batterier.

De använder inte en förhöjd spänning under en längre tid som rekondläget i laddare gör utan dessas trolleri är att skicka korta pulser till batterierna. De korta pulserna påstås hindra sulfateringen men ger inte den värmeutvecklingen som rekondläget och därmed torkar de inte ur batterierna.

 

Sterling har en sådan pryl där man kan läsa om "features" som den påstås ha.

 

https://sterling-power.com/products/pro-pulse-battery-de-sulphation-maintenance-device

Redigerad av Lintott
Glömde länken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-10 vid 20:45 skrev Gundj:

OBS, AGM och GEL-batterier mår inte bra av att köras på rekondläget på Cetek och antagligen inte på några andra laddare heller.

Varför vet jag egentligen inte, men någon av alla batteritillverkarsidor jag brukar läsa hade den infon.

Rekond och avsulfatering lägger på så hög spänning att det sker gasbildning på plattorna. Det är OK när det gäller plaskande batterier, och omblandningen av elektrolyten etc. Kan vara bra ibland. På AGM och Gel däremot medför bubblor att dessa inte kan vandra bort utan blir kvar och hindrar batterikemin från att funka som den ska. Man skadar alltså sådana batterier både med Recond och med avsulfaterare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Seawolf:

Man skadar alltså sådana batterier både med Recond och med avsulfaterare.

Betyder det att alla tillverkare säljer en produkt som är skadlig för AGM- och gelbatterier, även Dometic/Waeco och Sterling?

 

Så kan det vara - inte första gången i världshistorien något sådant händer i sådana fall, men är det så illa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-13 vid 07:55 skrev Seawolf:

Rekond och avsulfatering lägger på så hög spänning att det sker gasbildning på plattorna. Det är OK när det gäller plaskande batterier, och omblandningen av elektrolyten etc. Kan vara bra ibland. På AGM och Gel däremot medför bubblor att dessa inte kan vandra bort utan blir kvar och hindrar batterikemin från att funka som den ska. Man skadar alltså sådana batterier både med Recond och med avsulfaterare.

 

16 timmar sedan skrev Mackey:

Betyder det att alla tillverkare säljer en produkt som är skadlig för AGM- och gelbatterier, även Dometic/Waeco och Sterling?

 

Så kan det vara - inte första gången i världshistorien något sådant händer i sådana fall, men är det så illa?

Jag frågade Sterling om deras avsulfaterare fungerar på AGM-batterier (missade att skriva in GEL i frågan men de har ju samma uppbyggnad med slutna celler o bunden elektrolyt så det borde vara likvärdigt)  och fick det här svaret:

- - - - - - - - - Svar - - - -

Hi NN,

 

Yes, you can use this on AGM batteries, no problems.


Regards

 

Technical Team

Sterling Power Products Ltd

T: 01905 771 771

A: 8 Wassage Way, Droitwich, WR9 0NX

E: charles@sterling-power.com 

W: www.sterling-power.com

- - - - - - - - -  Slut svar - - - - - -

 

Det vore konstigt om de riskerar sitt rykte genom att sälja en batterihanterare som skadar batterierna. Så för ovanlighetens skull tror jag att Seawolf har fel angående kvalitetsprodukter med denna funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

 

Det vore konstigt om de riskerar sitt rykte genom att sälja en batterihanterare som skadar batterierna. Så för ovanlighetens skull tror jag att Seawolf har fel angående kvalitetsprodukter med denna funktion.

Jag antar då att rekonditioneraren har en speciell inställning för slutna batterier. Då frågar jag mig om den inställningen gör någon nytta på AGM-batterier då spänningen måste vara under ett visst värde för att inte skada  batterier med slutna celler. 
Har svårt att tro det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag antar då att rekonditioneraren har en speciell inställning för slutna batterier. Då frågar jag mig om den inställningen gör någon nytta på AGM-batterier då spänningen måste vara under ett visst värde för att inte skada  batterier med slutna celler. 
Har svårt att tro det. 

 

2019-11-11 vid 20:38 skrev Lintott:

De använder inte en förhöjd spänning under en längre tid som rekondläget i laddare gör utan dessas trolleri är att skicka korta pulser till batterierna. De korta pulserna påstås hindra sulfateringen men ger inte den värmeutvecklingen som rekondläget och därmed torkar de inte ur batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Lintott:

De använder inte en förhöjd spänning under en längre tid som rekondläget i laddare gör utan dessas trolleri är att skicka korta pulser till batterierna. De korta pulserna påstås hindra sulfateringen men ger inte den värmeutvecklingen som rekondläget och därmed torkar de inte ur batterierna.

Jo, jag läste det men är tveksam till om dessa pulser är tillräckliga utan att vara skadliga. För höga spänningar/långa pulser är inte nyttiga för slutna batterier och är de för låga/korta ger de ingen effekt.

Ber om ursäkt för lite otydligt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, jag läste det men är tveksam till om dessa pulser är tillräckliga utan att vara skadliga.

Ja de lär ju inte röra om elektrolyten och därför tror jag nyttan är starkt begränsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev bhemac:

Ja de lär ju inte röra om elektrolyten och därför tror jag nyttan är starkt begränsad.

Det är väl inte omröringen av elektrolyten som gör att sulfateringen släpper från batteriplattorna. Omröringen är en (negativ) bieffekt vid avsulfatering med förhöjd spänning.

 

De specialdesignade avsulfaterarna verkar jobba med korta pulser med lägre energiinnehåll så det inte ska bubbla o röras om i elektrolyten. Pulserna lär ha en hög frekvens för de varnar för att det i vissa fall kan bli störningar i känslig utrustning. De ska nog inte användas om man ska använda radioutrustning när man är på räckviddsgränsen. De verkar vara optimerade för husbilar o liknande användning men det görs även reklam för marin användning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

Omröringen är en (negativ) bieffekt vid avsulfatering med förhöjd spänning.

Tvärtom, omrörningen är mycket viktig del av utjämningsladdningen. Den höga spänningen/strömmen gör också att cellerna balanseras. Anses vara väldigt viktigt i anläggningar med våta batterier. 

Truckbatterier brukar hålla väldigt länge och de utjämningsladdas oftast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Tvärtom, omrörningen är mycket viktig del av utjämningsladdningen. Den höga spänningen/strömmen gör också att cellerna balanseras. Anses vara väldigt viktigt i anläggningar med våta batterier. 

Truckbatterier brukar hålla väldigt länge och de utjämningsladdas oftast.

Ja, i våta batterier kanske. Där tenderar batterivätskan att skikta sig och blir blandad på det viset. Men i slutna batterier av AGM- o GEL-typ skiktar sig inte batterivätskan på samma sätt eftersom den är bunden i en matta (av typ glafibermatta tror jag). Att försöka röra om i den batterivätskan är nog inte att rekommendera. Ända kan man få längre livslängd på de batterityperna.....

Och till våta batterier behövs nog inte de moderna avsulfaterarna, där är det bara att "koka på" med förhöjd spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...