Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Kaj_Bjorkhagen

Därför ska vi införa motorbåtsskatt!

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev Gelis:

Nu var det faktiskt inte min tanke, utan en reflektion B)

Det förstod jag väl, men jag kunde inte få fingrarna att låta bli att skriva.

 

1 timme sedan skrev Makro:

Nu tycker jag nog att det börjar bli OT eller så har jag bara lite svårt att se sambandet mellan skatt på motorbåt som tråden heter och plastpåsar och tops? 😉
Tvättar båten gör jag ju i och för sig men släpper plastlaminatet partiklar då och bör jag som motorbåtsägare beskattas för detta? 🤔

Utveckla gärna resonemanget 🙂

Om det ska bli några popcorn så...

 

Den gemensamma nämnaren för plastpåsskatt och motorbåtsskatt är att statsfinanserna behöver tillskott i kassan.

 

Nu valde regeringen att införa fel skatt, dvs. skatt på miljövänliga plastpåsar istället för skatt på miljöovänliga motorbåtar. Det är inte det första misstaget och med all sannolikhet inte det sista misstaget regeringen gör heller.

 

Mikroplaster (kanske) bör beskattas, hej då flieströjan.

Det blir säkert en valvinnande skatt.

 

Sannolikheten för att just motorbåtar bidrar extra mycket till mängden mikroplaster jämfört med segelbåtar är nog låg, så just plastpartikelsläpp från motorbåtar blir nog svårt att motivera en skatt på. Säkert lika svårt som att motivera skatt på miljövänliga plastpåsar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staten kommer att behöva mer pengar framöver, i synnerhet om man ska ge bidrag till alla komuner som är på gränsen till konkurs.

Ska man inför skatter så är det bra att kunna skylla på miljön, det gör att fler människor kan acceptera höjda skatter. Sen är det en ganska liten grupp som har större båtar så de är nog att betrakta som "lovligt byte". Vänta bara, det inte en fråga om utan när vi får en båtskatt. Om vi inte byter regering förstås. 

Det rätta skulle ju vara att staten minskar sina kostnader, måte vi verkligen avlöna utländska ministrar?

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast skatter kan faktiskt användas som ett styrmedel i syfte att styra utväcklingen i en eller annan riktning.

 

Till exempel våra nordiska bränskeskatter styr våra val av bilar i en betydligt mindre miljöskadlig och mer nationalekonomiskt sund riktning än i till exempel USA där staten ser som en av sina viktiga uppgifter att förse nationen med billig bensin.

 

I Finland har det upprepade gånger visat sig att antalet alkoholrelaterade sjukdoms- och olycksfall och antalet knivhuggningar är omvänt proportionella mot priset på brännvin.

 

Så om vi återgår till ämnet det vill säga båtskatten så går det med andra ord utmärkt att använda skatten som styrmedel för att åstadkomma en utväckling i miljövänlig riktning.

Den avgörande punkten är vad lagstiftarna väljer att prioritera:

-Miljövård med skatt som styrmedel

-Skatt med miljövård som svepskäl

Valet är upp till lagstiftarna. Därmed är det i sista hand upp till oss medborgare att hålla lagstiftarna i strama tyglar så de gör rätt val!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-23 vid 16:03 skrev syd-:

Ligger det inte rätt i tiden att beskatta båtar byggda i plast? Då slipper vi bråket mellan segel-motorbåt, kunde vara lämpligt med nån beräkning via längd gånger bredd gånger höjd på skrovet.

Det blir en dyr köl och den syns inte, inget statusvärde alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får inte komma med för bra förslag, någon i regeringen kanske får ett uppslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev vega1959:

Vi får inte komma med för bra förslag, någon i regeringen kanske får ett uppslag.

Ingen risk. De brukar ju inte lyssna på andra.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev heimlaga:

Så om vi återgår till ämnet det vill säga båtskatten så går det med andra ord utmärkt att använda skatten som styrmedel för att åstadkomma en utväckling i miljövänlig riktning.

Den avgörande punkten är vad lagstiftarna väljer att prioritera:

-Miljövård med skatt som styrmedel

-Skatt med miljövård som svepskäl

Valet är upp till lagstiftarna. Därmed är det i sista hand upp till oss medborgare att hålla lagstiftarna i strama tyglar så de gör rätt val!

Eller så tar man död på intresset för fritidsbåtar, priserna går ner ännu mera, lånen man tagit för att köpa båt förblir till stor del obetalda när man säljer båten, huset/lägenheten måste säljas, priserna på hus och lägenheter rasar, ingen har råd att konsumera något, fabriker och butiker får stänga, arbetslösheten ökar och ute till havs ligger hundratusentals övergivna båtar infrysta i isen för att ingen hade råd att ta upp dem eller betala byggplats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man gjorde med etanolen?
Alla mackar var skyldiga att ha en pump för "miljöbränsle". Hade man inte råd fick man slå igen. Många hade inte råd...
Försäljningen av etanolbilar ökade kraftigt i tre år innan man kom på att det inte var miljövänligt. Dessutom fick inte folk "tjäna pengar" på att ha en miljöbil så priset matchades mot bensinen. Jag kör fortfarande på etanol för min bil ger då 30 hk extra men nu när etanolen skall bli 50% dyrare så kommer även jag att köra på bensin. Nu vill man ge bidrag för att bygga om bensinmotorer för etanol. Hur var det, var det miljövänligt eller inte?
Så fungerar styrmedel...

Kanske man kan få bidrag för att etanolkonvertera sin gamla Albin O22?

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Eller så tar man död på intresset för fritidsbåtar, priserna går ner ännu mera, lånen man tagit för att köpa båt förblir till stor del obetalda när man säljer båten, huset/lägenheten måste säljas, priserna på hus och lägenheter rasar, ingen har råd att konsumera något, fabriker och butiker får stänga, arbetslösheten ökar och ute till havs ligger hundratusentals övergivna båtar infrysta i isen för att ingen hade råd att ta upp dem eller betala byggplats.

Ja undra hur många jobb som skulle gå förlorade om man räknar in alla i hela landet som har något med fritidsbåtar att göra, från hamnar, anläggare, detaljhandeln, service, försäljning etc?

Jobb och skatteintäkter på all verksamhet är nog ingen oansenlig summa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många pratar om miljön i denna tråd, vart bidrar motorbåtar till miljöförstöring i Östersjön?

Såg nämligen "hur mår Östersjön" igår på SVT play. Inget om hur vi båtägare med en motor har bidragit till tex torsken, sälar m.m. nästan död och såklart övergödningen.

Ny gift hittad dock, relaterat till Wish, Geek, Ebay mfl. tror forskarna.

Skulle båtskatt minska det?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens motorbåtar drar mycket bränsle och det bidrar dels till att världens oljeresurser går åt och dels till klimatförändringen (enligt så gott som all seriös bidrar det även om forskarna ännu inte är överens om i vilken grad).

Svallet från stora motorbåtar förstör ofta häckningen för sjöfåglar.

 

Jag tycker inte att vi behöver bli fanatiska ekohippier och paddla omkring i urholkade stockar men det borde ju gå att klara sig med litet mindre motorer.

Då jag var barn på 80-talat var det allmänt med motorstorlekar mellan 15 och 25 någon enstaka gång 30 hästkrafter på en 16 fots planande snurrebåt som oftast var klinkbyggd av trä och därmed aningen tyngre än dagens plastbåtar. Nu verkar 40-60 hästar vara det normala på planande båtar i samma storlek.

Gamla snipor med deplacementskrov som då ännu var i användning brukade ha motorer i storleksklassen 4-15 hästar någon gång upp till 25 för en skrovlängd på 20-25 fot. Numera vill ingen tala om motorer under 20 hästar i en snipa.

Stora motorbåtar var oftast relativt lättdrivna deplacementbåtar med till exempel någon fyrcylindrig Ford Trader eller någon fyrcylindrig Perkins motor som kanske gav mellan 50 och 60 hästar. Nu skall det vara 300 hästar minst.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev heimlaga:

Dagens motorbåtar drar mycket bränsle och det bidrar dels till att världens oljeresurser går åt och dels till klimatförändringen (enligt så gott som all seriös bidrar det även om forskarna ännu inte är överens om i vilken grad).

Det är ju sant och det är ju oftast ren nöjeskörning som faktiskt inte är helt nödvändig som slukar bränsle i onödan.

Men hur mycket ska myndigheter lägga sig i vad vi gör med bränslet vi tankar?

Om man inte får ha vilken motor man vill i båten ska vi hindra människor från att pendla långa sträckor till jobbet och dra husvagn också då?

Det är ju lite så det funkar idag med skatten på bränslet, man gör inte slut på mer än plånboken tål och är det för många som har råd höjer man skatten på bränslet lite till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke/fråga.
Om man gör ett bränslereningssystem typ utag lågt i tanken - pump - filter - retur.
Skulle det räcka för att kunna/vilja köra båten på biodiesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev BSven:

En tanke/fråga.
Om man gör ett bränslereningssystem typ utag lågt i tanken - pump - filter - retur.
Skulle det räcka för att kunna/vilja köra båten på biodiesel?

Kanske men troligen inte så säkert. Kommer det in fukt i diesel så börjar det växa och då kan det nog bli svårt att pumpa runt bränslet. För att vara riktigt på den säkra sidan behöver man en separator som inte är billig och den måste köras varje vecka.

Den enda vettiga lösningen på ett mera miljövänligt bränsle är nog metanol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en fråga i sig, vill man ha renare miljö eller mer i skattekassan, antagligen både ock med lite övervikt åt mer i kassan 😁

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Kanske men troligen inte så säkert. Kommer det in fukt i diesel så börjar det växa och då kan det nog bli svårt att pumpa runt bränslet. För att vara riktigt på den säkra sidan behöver man en separator som inte är billig och den måste köras varje vecka.

Den enda vettiga lösningen på ett mera miljövänligt bränsle är nog metanol.

Vi kör rätt mycket på Preem Evolution som är svanenmärkt och 50 % förnybar. 7 % RME och resten HVO. Inga problem.

 

Uppriktigt sagt förstår jag inte varifrån alla problem som många verkar ha kommer. Naturligtvis hittar de inte på problemen, men varför får de problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/25/2019 at 11:23 PM, patrikflink said:

Många pratar om miljön i denna tråd, vart bidrar motorbåtar till miljöförstöring i Östersjön?

Såg nämligen "hur mår Östersjön" igår på SVT play. Inget om hur vi båtägare med en motor har bidragit till tex torsken, sälar m.m. nästan död och såklart övergödningen.

Ny gift hittad dock, relaterat till Wish, Geek, Ebay mfl. tror forskarna.

Skulle båtskatt minska det?

 

Såg samma program. Kan rekomdera miljönissarna att titta på det. Öst sidan skiter fullständigt i miljön. Så vad vi gör här på våran sida hjälper inte ett skit. 

Sorgligt men sant. 

Torgny. 

Redigerad av Torgny-3055

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige är en demokrati - där alla ska ha fri åsiktsfrihet - det är ju inte riktigt sant eftersom att vänstern tystar högern. Även om det sedan en kort tid blivit lite mer höger nyheter i Sverige. 

Jag tänker att det borde vara mer valfrihet i Svergie. 

 

Man får välja vad pengarna ska gå till, min del i bidraget till Stadskassan ska hanteras på ett sätt som jag anser vettigt. 

Om man sedan tycker att det ex borde finnas en motorbåtsskatt så kan den vara frivillig. Dom som anser att den borde vara hög oaktat om man har en båt eller inte kan frivilligt betala den skatten.

 

Då får ju alla som dom vill - egentligen ganska enkelt. 

 

För min del så anser jag att regimen i Sverige gått får långt i skattandet av oss få som jobbar. Är det verkligen rätt och riktigt att en sjuksköterska ska betala över 50% i marginalskatt? För dom stackare som tjänar lite mer betalar idag en bra bit över 60% skatt på den överskjutande delen - en straffskatt som dom defacto inte får något för! Tjänar du mer och bidrar mer blir du av med mer och får inte tillgodose dig med ex högre pension eller något - ett mycket mycket kommunistiskt sätt att beskatta befolkningen. Ett sätt som dessutom bidrar till att folk lurar systemet - för att få något för sina surt förvärvade slantar. 

 

Hade man satt en tjänstemannaskylldighet på politikerna så skulle mindre fel begås.

 

Politikerna slösar ofantligt med våra pengar. 

 

Okontrollerad invandring - ingen koll på vem som får bidrag - det betalas även ut bidrag när man flyttat från Sverige (hallå!). 

 

Ingen koll på investeringar och budget - KS - hur fasen kan det bli så förbannat fel? 

 

C9ykelbanorna i människobyn (Sthlm) budget var 8 miljoner - nu är man uppe i över 26 och det är inte klart.. 

 

Så länge vi har infantila personer som inte har någon verklighetsförankring som styr Sverige spelar det ingen roll om dom skulle beskatta oss moderna slavar med 80% av lönen - dom skulle endå inte få det att räcka! 

 

Gör rätt istället för att slösa! 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-26 vid 16:58 skrev Makro:

Det är ju en fråga i sig, vill man ha renare miljö eller mer i skattekassan, antagligen både ock med lite övervikt åt mer i kassan 😁

 

 

Regeringen bryr sig föga om miljön utan allt handlar om pengar om miljö är ett utmärkt verktyg att använda i debatten då det träffar människors samvete och är lätt att påvisa i praktiken

Vi har ett land som bygger på tillväxt och konsumtion och det är det som styr. Miljön spelar ingen Hade den gjort det så hade man motsatt sig tillväxt och konsumtion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med. De senaste decennierna så har vi uppmärksammat många miljöproblem och kommit en bra bit på väg att undvika dom och i en del fall rätta till dom. Arter som varit decimerade och nästan utrotade har återhämtat sig tack vare riktade åtgärder. Plast i haven beror inte på tillväxt och konsumtion utan på att vi slänger plast i haven(!).
Det finns inte många områden som världen inte blivit bättre de senaste trettio åren.
För 20 år sedan fanns det två miljarder extremt fattiga människor i världen. Idag finns det en miljard.
Nämn en sak som är viktigare än att de också får komma upp till en människovärdig levnadsstandard?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är flottan med större 2-taktare år 2020 egentligen? Min uppfattning är att de flesta större båtar med en eller flera utombordare redan uppgraderat till 4-takt pga förbrukning och komfort. Idag kan dom förstås även säga att det var för miljön :rolleyes:

 

Är det Gösta, 78 år som tar en makrilltur med sin 8-hästars Smögen 45:a som vi skall straffa som miljöbov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville man göra något positivt för miljön kunde man ju börja med att bara sälja alkylatbensin och HVO eller någon annan miljövänligare dieselvariant till båtägarna istället för att byta ut tusentals motorer.

Ett steg i taget..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Makro:

Ville man göra något positivt för miljön kunde man ju börja med att bara sälja alkylatbensin och HVO eller någon annan miljövänligare dieselvariant till båtägarna istället för att byta ut tusentals motorer.

Ett steg i taget..

Alkylatbensin är nog det mest realistiska steget för dessa tvåtaktare. Men alla minns hur det blev med mackdödaren e85? E85 är lika modern som en Iphone 3.

Alternativt beskatta bensin så den minst hamnar på 20 kr / liter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Hur stor är flottan med större 2-taktare år 2020 egentligen?

Den är nog inte så stor när det gäller större motorer. Samtidigt är det nog svårt att få folk att byta. Mycket pengar om det är stora motorer och de gamla lär ju inte gå att byta in.

Småmotorer är nog oftast inte intressant att byta heller. Tex så har jag en 7,5 hk till en roddbåt och jag förbrukar kanske 5 liter om året och jag har inga som helst tankar på att byta, inte ens om staten skulle bidra med 25% av kostnaden.

Kampanjen kanske kan leda till att de som kör lite mer byter till fyrtakt.

Det enda riktiga skulle vara ett totalförbud. Ett sådant förslag kan ju regeringen lägga fram, det är ju ändå ingen som kommer att rösta på dem nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-17 vid 14:09 skrev Peter_K:

Det går in i statens kassa tillsammans med alkoholskatt, tobaksskatt, MOMS osv, sedan betalar staten bl a pengar till sjuka via Försäkringskassan, underhåller väg- och järnvägsnätet (Trafikverket har en årsbudget på nära 60 miljarder...), ger bidrag till kommuner, betalar pensioner... skall jag fortsätta..?

Ja gör det tills du träffar det svarta hålet. 

Finns länder med mycket lägre skatter där välfärden är minst lika bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tugge:

Finns länder med mycket lägre skatter där välfärden är minst lika bra. 

De länderna kanske inte är lika glest befolkade som Sverige heller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-17 vid 14:09 skrev Peter_K:

De länderna kanske inte är lika glest befolkade som Sverige heller..?

NORGE. Inkomstskatten, alminnelig inntekt, ligger på 28%

2018 års uppskattning5 323 933 [3](116:e)

 - Befolkningstäthet13,8 inv./km² (165:e)

 

SVERIGE 

 

Inkomstskatt. Sverige har tre inkomstskattnivåer (2016): 0 % 0 till 18 800 kr (18 800 = Grundavdrag) Cirka 31 %

 

2018 års uppskattning10 182 291 [4](90:e)

 - Befolkningstäthet22,8 inv./km² (158:a)

 

Orkade inre göra någon större utredning så tog vårt närmast grannland. 

Dom är mer glesbefolkade om jag förstår det rätt. Och lägre skatt. 

 

Finns länder med betydligt större skillnader än mitt exempel. Att vi skulle ha höga skatter för att vi är glesbefolkade är nonsens. 

Och skatten borde då sänkts med ditt tankesätt iom den extrema invandringen vi haft på senare tid (ökat folktätheten).

Men istället beskattas vi som aldrig förr. 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev tugge:

NORGE. Inkomstskatten, alminnelig inntekt, ligger på 28%

2018 års uppskattning5 323 933 [3](116:e)

 - Befolkningstäthet13,8 inv./km² (165:e)

 

SVERIGE 

 

Inkomstskatt. Sverige har tre inkomstskattnivåer (2016): 0 % 0 till 18 800 kr (18 800 = Grundavdrag) Cirka 31 %

 

2018 års uppskattning10 182 291 [4](90:e)

 - Befolkningstäthet22,8 inv./km² (158:a)

 

Orkade inre göra någon större utredning så tog vårt närmast grannland. 

Dom är mer glesbefolkade om jag förstår det rätt. Och lägre skatt. 

 

Finns länder med betydligt större skillnader än mitt exempel. Att vi skulle ha höga skatter för att vi är glesbefolkade är nonsens. 

Och skatten borde då sänkts med ditt tankesätt iom den extrema invandringen vi haft på senare tid (ökat folktätheten).

Men istället beskattas vi som aldrig förr. 

Har du missat den lilla detaljen att i Norge finns det olja..?

https://www.nbim.no/no/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...