Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lindhjonatan

Ockelbo B16 - Vinterprojekt

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har tänkt rusta upp min gamle fiskebåt, en Ockelbo B16.

Original var båten röd, men den förra ägaren har målat om den så i dagsläget är den vit.

 

Min tanke med projektet;

- Separera skrov och överdel, för att kunna få bort allt skum som finns inplastad på undersidan.

- Lägga ny durk.

- Måla om.

- Bygga ett kastdäck med förvaring.

- Nya räcken och spöhållare

- Ny elektronik (Ekolod/Plotter, ev stereo)

 

Listan kan komma att göras längre men tanken är att hålla det förhållandevis simpelt.

Då jag är helt grön på detta så hoppas jag att kunna få hjälp med hur man på bästa sätt går tillväga gällande plastning och så vidare.

 

Redigerad av Lindhjonatan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer med stor sannolikhet finna att plyfan i akterspegeln är mjuk när du separerat däck och skrov. Jag hade räknat med en renovering av denna när du ändå är igång...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kul med en projekttråd. Har en  B16 som fiskepulka men lite nyare modell med mittpulpet och regnläns. Inga större projekt planerat men ny el med skiljerelä ska fixas och ev flytta fram pulpeten och montera stol i mån av tid och plats i garaget :)  

 

received_637082780039226.jpeg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-10 vid 22:21 skrev Mange249:

Du kommer med stor sannolikhet finna att plyfan i akterspegeln är mjuk när du separerat däck och skrov. Jag hade räknat med en renovering av denna när du ändå är igång...

Tanken har slagit mig också, och då är det lika bra att renovera akterspegeln också tänker jag! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-11 vid 10:55 skrev Frankerat:

Kul med en projekttråd. Har en  B16 som fiskepulka men lite nyare modell med mittpulpet och regnläns. Inga större projekt planerat men ny el med skiljerelä ska fixas och ev flytta fram pulpeten och montera stol i mån av tid och plats i garaget :)  

 

received_637082780039226.jpeg

Gillar denna modellen, låg utanför budget när jag köpte min. Kommer bli riktigt bra om du flyttar fram pulpeten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Till helgen blir det mer arbete med båten! Ska borra upp alla nitar som håller ihop skrov och överdel.

IMG_8053.jpeg

Redigerad av Lindhjonatan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är nu avplockad, det gick smidigare än jag trodde. 

Det blir mer demontering i helgen/nästa vecka. Nästa steg är att få av överdelen och se hur det verkar med eventuella fuktskador!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan mer eller mindre utgå från att du behöver byta allt trä, så blir resten en glad överraskning:) Mitt tips är att inte snåla när du gör detta, utan styva upp ordentligt.

 

En styv, stark båt med överdimensionerad akterspegel är guld att åka med. Du kan då också hänga på en modern motor med större vikt utan att fundera på om akterspegeln håller.

 

Kul projekt! Jag följer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har bytt akterspegel på en sådan här typ av båt, hur lång tid skulle ni uppskatta arbetet till? Min båt ligger vid sommarstugan fem timmar härifrån där jag inte har garage. Tänkte göra jobbet på långhelgerna i vår. Alltså riva ut, malla av. Såga, limma osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kramer:

Ni som har bytt akterspegel på en sådan här typ av båt, hur lång tid skulle ni uppskatta arbetet till? Min båt ligger vid sommarstugan fem timmar härifrån där jag inte har garage. Tänkte göra jobbet på långhelgerna i vår. Alltså riva ut, malla av. Såga, limma osv.

Caution.jpg.13d24c0943d5567547fea7e1d4b1fba3.jpg

 

3 till 25 dagar ungefär :-)

 

Beror på hur händig du är, hur hög arbetsmoral du har och vilket tillvägagångssätt du väljer.

 

Snabbast är att såga bort akterspegelns yta från utsidan längs sidorna och botten, riva ut gamla plywooden, såga till ny, limma dit den, limma tillbaka akterspegelns glasfiberskikt och plasta fast runt hörnen. Det jobbiga med den metoden är att du måste fasa av plasten på akterspegeln, båtens sidor och botten för att kunna lägga laminat runt hörnet så det håller. Det blir dessutom en massa jobb med slipning och målning om du vill ha jobbet snyggt. Ännu längre om du vill ha det osynligt...

 

Ett bättre men jobbigare sätt är att riva ut plywooden från insidan. Då kommer du åt att lägga in förstärkningar på samma gång. Men för att komma åt kan du bli tvungen att lyfta bort däcket. Det kan sitta på flera olika sätt men räkna med att jobba en del med att ta bort det och sedan limma/plasta fast det tillbaka efteråt. Dessutom brukar durken gå ända bak till akterspegeln vilket medför att du får såga bort ett par decimeter av durken för att kunna byta plywooden. Då skall ju durken plastas dit igen efteråt.

 

 

Gemensamt för båda metoderna är att du behöver +20 grader under hela processen då du limmar med epoxi och +15 grader medan du jobbar och under härdningen då du jobbar med polyester. Dessutom bör inte luftfuktigheten vara för hög.

 

Hur man än gör är det en hel del jobb och omöjligt att säga hur länge det tar. Mitt tips är att du försöker kalkylera pessimistiskt och multiplicerar resultatet med π :-)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

och multiplicerar resultatet med π

Mitt favoritsätt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faderullan: Han ska ju redan dela på båten, så då blir det bra med utrymme från insidan. Fördelen med den metoden är att det blir mycket enklare då man slipper tänka på finnish.

 

Ofta går det att bryta bort plyfan med enkla handverktyg om den är dålig.

 

Jag håller dock med om att det tar längre tid än man först räknar med.

 

Till Ts: Trucker här på forumet har en tråd i projektdelen angående sin Silverline. Där kan du läsa om hur man gör detta jobb med bra resultat. I projektdelen finns också en annan renovering av en Ockelbo B16, dock minns jag det som att den tråden dog ut halvvägs....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-07 vid 10:02 skrev Mange249:

Du kan mer eller mindre utgå från att du behöver byta allt trä, så blir resten en glad överraskning:) Mitt tips är att inte snåla när du gör detta, utan styva upp ordentligt.

 

En styv, stark båt med överdimensionerad akterspegel är guld att åka med. Du kan då också hänga på en modern motor med större vikt utan att fundera på om akterspegeln håller.

 

Kul projekt! Jag följer!

Ja detta är nåt jag försöker räkna med! Den tidigare ägaren har renoverat båten, på något sätt. Vilket vet jag inte men jag hoppas att han har sett över akterspegeln iallafall! 

Skule det vara så att jag får renovera akterspegeln så får det bli så, då vet jag ju att båten är i fint skick sen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-07 vid 17:28 skrev Faderullan:

Caution.jpg.13d24c0943d5567547fea7e1d4b1fba3.jpg

 

3 till 25 dagar ungefär 🙂

 

Beror på hur händig du är, hur hög arbetsmoral du har och vilket tillvägagångssätt du väljer.

 

Snabbast är att såga bort akterspegelns yta från utsidan längs sidorna och botten, riva ut gamla plywooden, såga till ny, limma dit den, limma tillbaka akterspegelns glasfiberskikt och plasta fast runt hörnen. Det jobbiga med den metoden är att du måste fasa av plasten på akterspegeln, båtens sidor och botten för att kunna lägga laminat runt hörnet så det håller. Det blir dessutom en massa jobb med slipning och målning om du vill ha jobbet snyggt. Ännu längre om du vill ha det osynligt...

 

Ett bättre men jobbigare sätt är att riva ut plywooden från insidan. Då kommer du åt att lägga in förstärkningar på samma gång. Men för att komma åt kan du bli tvungen att lyfta bort däcket. Det kan sitta på flera olika sätt men räkna med att jobba en del med att ta bort det och sedan limma/plasta fast det tillbaka efteråt. Dessutom brukar durken gå ända bak till akterspegeln vilket medför att du får såga bort ett par decimeter av durken för att kunna byta plywooden. Då skall ju durken plastas dit igen efteråt.

 

 

Gemensamt för båda metoderna är att du behöver +20 grader under hela processen då du limmar med epoxi och +15 grader medan du jobbar och under härdningen då du jobbar med polyester. Dessutom bör inte luftfuktigheten vara för hög.

 

Hur man än gör är det en hel del jobb och omöjligt att säga hur länge det tar. Mitt tips är att du försöker kalkylera pessimistiskt och multiplicerar resultatet med π 🙂

 

Stort tack för tipsen! Guld värt! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde förresten ett liknande projekt fört några år sedan, eller påbörjade. Under en vinter förändrades min båtbehovsbild totalt så projektet gick i stå och gick senare vidare till en ny ägare för att bli gäddracer. Inledde ambitiöst med blogg och allt :-)

Bloggen finns fortfarande kvar ser jag...

https://vingalvendla.wordpress.com/

Min båt hade konvex akter, därför byggdes den nya akterspegeln med flera lager plywood.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däcket är helt lossat nu, fick jobba en del med att få loss det från aktern men nu är det bara att lyfta av. Som befarat var akterspegeln helt genomrutten så det blir att byta ut den. 

 

Vad bör jag använda för glasfiber, är 450 rimligt?

IMG_8489.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är helt separerat och rivningen av den genomruttna akterspegeln kan börja! Ska sätta igång i mellandagarna 😀

 

IMG_8554.jpg.0ba2f841a7cd09334474d92a112980cf.jpg'

 

Tanken är att lägga ny durk som sträcker sig över hela båten, med undantag för utrymmet där tanken är. Då kan jag montera batterilådor och göra det riktigt cleant.

 

IMG_8556.jpg.2a6c7b635ee0a4606cd4d2c5aeff782c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar vidare med rivningen av akterspegeln. Ett riktigt skitjobb men jag börjar se ljuset i tunneln. Planen är att den ska vara plastren på måndag 😀  

IMG_8700.jpg

Redigerad av Lindhjonatan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick bort plywooden från akterspegeln idag, nu återstår bara att slipa innan det är dags för återuppbyggnadsfasen. 😃 

IMG_8707.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!

 

Snart börjar det roliga(när du slipat klart) :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur går det? Har projektet avstannat helt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-29 vid 14:01 skrev Frankerat:

Hur går det? Har projektet avstannat helt? 

Har haft fullt upp med jobb, men projektet har absolut inte stannat upp! 😊 Tanken är att göra en mall för akterspegeln på söndag och inhandla material i veckan! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har roat mig med att såg till en början till den nya akterspegeln. Det räckte med två skivor 12mm för att ta fram de tre lagren som behövdes. Nästa steg blir att limma ihop skivorna och sedan justera in dem så att de passar bra i aktern. 😀

 

IMG_9018.thumb.jpg.637d3ece53cd82667a22dfdf4fe1b7cc.jpg

 

 

IMG_9019.thumb.jpg.49413c39585fc67170f0833fc2557e2a.jpg

 

En del justering återstår såklart men nåt åt det här hållet blir det. ett tjockare lager längst ner.

IMG_9022.thumb.jpg.6230e03ee86ff7faaa759f2ea32a7dda.jpg

Jag ska inhandla lim i veckan, PL600 borde funka? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa limmar med polyester och ett lager glasfiber i mellan har jag sett 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog absolut använt polyester, eller kanske ännu hellre epoxi, och ett lager matta emellan.

Styvare och så skyddar man nog plyfan bättre mot vatten.

När du ändå gör allt jobb så är det bättre att vara extra noggrann, brukar jag tänka när jag gör liknande jobb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att akterspegel inte ska vara i kontakt med sidorna eller bottnen. Är det rimligt att lämna en glipa på kanske 0,5cm mellan eller bör utrymmet vara större? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle den inte vara i kontakt med skrovsidorna och botten?

Jag skulle nog tvärtom vara noga med det, annars blir ju styrkan i konstruktionen sämre.

 

Passa in den så noga det går och plasta fast den med ordentligt överlapp mot sidor och botten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev jonas2307:

Varför skulle den inte vara i kontakt med skrovsidorna och botten?

Jag skulle nog tvärtom vara noga med det, annars blir ju styrkan i konstruktionen sämre.

 

Passa in den så noga det går och plasta fast den med ordentligt överlapp mot sidor och botten.

Jag antar att det kan ha att göra med att det kanske ska finnas nån form av flexibilitet kring aktern, men det är bara en gissning. I denna projekttråden framgår det att akterspegeln inte får komma i kontakt med sidor eller botten 🤔 

 

Skärmavbild 2020-02-09 kl. 14.35.40.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...