Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Om motorn inte startar efter oljeservice

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har bytt olja och filter på min Perkins Prima 50hk -91 och startade den efter det. Inga problem. Den gick fint. 
Nu när jag kommer ner till båten en vecka senare så är den helt död. Ingen startmotor hör jag och det är över 13 V på batterierna. Jag kopplade bort startknappen och provade med att starta den med kablarna men inget hände då heller så, det var inte knappen som hade gått sönder. 

Kan detta problem ha något med min service jag gjorde eller är det helt uteslutet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnistrade det något när du satt ihop kablarna till startknappen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
6 minuter sedan skrev Rollen:

Gnistrade det något när du satt ihop kablarna till startknappen?

 

Nix. Inget hände. 
 

problemet känns mer elektronisk än mekaniskt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt spänningen vid startmotorn? Du måste mäta samtidigt som du trycker på startknappen. Dum fråga kanske. Huvudströmbrytaren är väl tillslagen?

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
18 minuter sedan skrev Rollen:

Har du mätt spänningen vid startmotorn? Du måste mäta samtidigt som du trycker på startknappen. Dum fråga kanske. Huvudströmbrytaren är väl tillslagen?

Nix. Jag har varit ensam i båten så jag kan inte. 

Tack för att du frågar om huvudströmbrytaren, man vet aldrig. Men jo, den är tillslagen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter två pluskablar till startmotorn. En grov som strömförsörjer startmotorn och en klen som ger ström till solenoiden (solenoiden är en form av startrelä, när den strömssätts så skapas det kontakt mellan den grova pluskabeln o startmotorns lindning). Om elmatningen till solenoiden inte fungerar så blir det inget klick från startmotorn o ingen start heller. Så en felsökning är att följa den klena kabeln från startmotorn o kolla så du inte kommit åt den så den släppt någonstans eller att den helt enkelt lossnat vid startmotor eller tändningslås/startknapp.

 

Ett tjuvstartknep är att kortsluta vid startmotorn mellan den grova plusmatningen o den klena till solenoiden för att bypassa alla fel på startströmkretsen (kan ju vara fel vid  anslutningar, kabel, tändningslås/startknapp...). Se bara upp så du inte har något som kan fastna i kilremmarna när/om motorn går runt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
55 minuter sedan skrev Lintott:

Det sitter två pluskablar till startmotorn. En grov som strömförsörjer startmotorn och en klen som ger ström till solenoiden (solenoiden är en form av startrelä, när den strömssätts så skapas det kontakt mellan den grova pluskabeln o startmotorns lindning). Om elmatningen till solenoiden inte fungerar så blir det inget klick från startmotorn o ingen start heller. Så en felsökning är att följa den klena kabeln från startmotorn o kolla så du inte kommit åt den så den släppt någonstans eller att den helt enkelt lossnat vid startmotor eller tändningslås/startknapp.

 

Ett tjuvstartknep är att kortsluta vid startmotorn mellan den grova plusmatningen o den klena till solenoiden för att bypassa alla fel på startströmkretsen (kan ju vara fel vid  anslutningar, kabel, tändningslås/startknapp...). Se bara upp så du inte har något som kan fastna i kilremmarna när/om motorn går runt.

Tack Lintott. 

Jag har full koll på solenoiden, den grova och klena kabeln till startmotorn så där är allt rätt.

Bra tips på tjuvstartknepet däremot . Det kände jag inte till. Jag kollar det nästa gång jag är i båten. 

Tack för input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...