Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Bli av med lim från segelsiffror?

Rekommendera Poster

Har rivit bort de felaktiga siffrorna från mitt storsegel från 2001 och från spinnakern från 90-talet. Båda uppsättningarna siffror lämnade en tjock film med lim efter sig.

 

På storseglet är filmen hård och sitter stenhårt, på spinnakern är limmet mjukare men superklibbigt.

 

Jag har testat att ta bort dem med Biltemas label off utan effekt. Har ni några bra tips?

 

Nya siffror är inköpta men jag vill ju inte att det andra numret ska synas bakom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är svårt att bli av med klistret på spinnakern, vi fick tillslut använda aceton för att bli av med eländet. provade allt möjligt innan, label off, rödsprit mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte risk att aceton smälter tyget på spinnakern? Var det samma klibbiga lim som jag beskriver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att Toluen eller möjligen Xylen kan ta det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ville skära ut duken. De trodde det skulle ta två timmar á 850 kr + material. Alldeles för dyrt tyckte jag och försökte själv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite intensivt googlande verkar nylon stå emot aceton. Frun har det till sitt nagellack. Får jag inga protester går jag ut och provar ikväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nagellacksborttagare brukar ha ganska låg halt aceton. Om det inte funkar kan du prova med "riktig" aceton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tips från en segelmakare om att använda sådant man tar bort klistervalla från längdskidor med. Har testat på två segel. Funkar utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder borttagning av siffror Biltema säljer det är väldigt efterefktiv 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev sajjen:

Nagellacksborttagare brukar ha ganska låg halt aceton. Om det inte funkar kan du prova med "riktig" aceton.

 

Såg det nu. Helt utan aceton till och med.. 

 

Biltemas produkt fungerar inte alls på mina siffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe. H&M nagelpolish remover löser upp det hårda limmet på siffrorna! Tyvärr löste det även upp den scotchsvamp Jag försökte ta bort limmet med så nu är det grönt runt siffrorna🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir en monolog här. Nagellackborttagningsmedlet löste limmet. Efter att ha löst svampen tog jag fram en isskrapa istället och har nu tagit bort limmet från den första gamla siffran.

 

Ska man behandla seglet på något sätt efteråt eller dunstar allt lösningsmedel fort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag fick tips från en segelmakare om att använda sådant man tar bort klistervalla från längdskidor med. Har testat på två segel. Funkar utmärkt. 

Helt vanlig fotogen alltså :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toulen är det som brukar användas. Kan inte bedöma huruvida det är bättre ålder sämre än nagellacksborttagning. Nylonet klarar sig säkert. Ytbehandlingen bör kunna ta stryk.

Spraya gärna på McLube sailcoat som ersättning till ev försämrat ytskydd. Möjligen kan man uppnå en liknande effekt med torrt teflonspray eller silikondito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev Dadid:

Toulen är det som brukar användas. Kan inte bedöma huruvida det är bättre ålder sämre än nagellacksborttagning. Nylonet klarar sig säkert. Ytbehandlingen bör kunna ta stryk.

Spraya gärna på McLube sailcoat som ersättning till ev försämrat ytskydd. Möjligen kan man uppnå en liknande effekt med torrt teflonspray eller silikondito.

Kan jag använda toulen som är inköpt som förtunning eller finns det toulen speciellt för rengöring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med ren bensin, (alltså inte motorbensin).

Det brukar säljas i färgaffärerna under namnet Heptan.

Det kallas lite olika, kemiskt ren bensin, sårbensin, teknisk bensin m.m.

Jag brukar använda det som förstahandsval när jag skall ta bort tejp, etiketter och liknande, oftast väldigt effektivt.

Det dunstar fort, så jag brukar droppa på lite och låta det verka nån minut, kolla och droppa igen o.s.v.

 

Jag brukar fylla lite på en liten plastflaska med pip på.

Det tråkiga är att det diffunderar ut genom de flesta mjuka plastflaskor, så jag fyller bara på lite åt gången, det är ändå oftast slut i flaskan nästa gång jag skall använda det.

 

Är limmet riktigt besvärligt brukar jag kombinera bensin med förtunning av flera sorter, aceton m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Dom blandar säkert i massa saker för att mörka vad det är :) Fotogen är det enda jag har till att ta bort valla. Funkar perfa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen blivit hjälpligt av med de gamla limresterna och klistrat dit nya siffror.

 

Lösningen var en halv flaska limtvätt från Casco och stålborstar i olika hårdhet från Biltema.

 

IMG_20191124_191048.thumb.jpg.43894d8d896c8a33ebefd3930b035b54.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...