Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

vilka batteriskor?

Rekommendera Poster

Jag ska installera 12v systemet i min lilla segelbåt och är i planerings stadiet.

 

Det ska finnas en fastmonterad batteriladdare samt solpanel.

 

Jag gissar att jag behöver nån slaggs batteriskor som man monterar på båda batteripoler för att få plats för flera kablar som kopplas till batteriet.

 

Sådana har jag hemma:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/bilbatteritillbehor/batterikabelsko-2-pack-p39313?gclid=EAIaIQobChMIw8zGrrjc5QIVj-R3Ch2YBwNSEAQYAiABEgLxq_D_BwE&gclsrc=aw.ds 

samt 

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/batteripolsko-2000032929 

 

Undrar om dessa duger till ändamålet eller om det är annat som rekommenderas? Helst med länk eller en foto.

 

Det ska inte finnas några stora förbrukare, all belysning ska vara led och då ska de finnas plotter, stereo och 2 eller 3 cigarettutag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer fungera med dessa men det finns bättre lösningar. Kjells alternativ har en mindre bra anslutning för kabeln som kan ge kontaktproblem på sikt. Konstigt att Biltema bara har polplint märkt med (+), det kan bli lite förvirrande att ha två med (+) annars ser den ut att vara ok.

 

Det som är viktigt med ett elsystem är att det är rätt dimensionerat för strömstyrkan som ska fram och att kablar har tillräcklig area så att det inte blir en kabelbrand samt att de är ordentligt fastsatta i bägge ändar. Samt att elsystemet har huvudströmbrytare och är avsäkrat. Det finns tex nomogram och kalkylatorer för dimensionering av kablar.

 

Gällande polplintar så kan detta vara ett alternativ där det finns både (+) och (-) plint:

Kabel bör ha pressade ringkabelskor i bägge ändar, tex denna, samt vara märkt (+röd, -svart).

 

Läs gärna på om båtel. Här kommer några tips: 

Någon bok om båtel, köp eller låna på biblioteket tex:

Elsystem för båtar av Magnus Sterky.  

Ström ombord av Jon Winge.

El ombord av Anders Jangö. 

 

SXK Båtpärm. Kapitel 04 elsystem

Sutars elguide 2018

24volt: Kabelkalkylator

 

 

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en liten båt med ett litet batteri tycker jag att det är smidigt att lätt kunna ta hem batterierna för laddning då är dessa klämmorna bra

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/snabbatterikabelskor-2000020811?gclid=CjwKCAiAwZTuBRAYEiwAcr67OQycm-8rMfxcKEZtRx5OtAlJmrxCShCsKR0RRWj4miwW7aVmvWG5ehoCqJkQAvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den HÄR tycker jag har fungerat bra med möjlighet att koppla flera kablar.

 

Batterikabelsko Polplint Superconnect.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en ruffad båt tycker jag att allt ska gå via en säkringspanel via huvudströmbrytaren och då behöver man väl inte mer än en kraftig sladd mellan batteri och denna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev per_62:

Konstigt att Biltema bara har polplint märkt med (+), det kan bli lite förvirrande att ha två med (+) annars ser den ut att vara ok.

Det är en aning olika dimension på plus- och minuspol, så det funkar inte med två pluskabelskor....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-09 vid 08:26 skrev Dava:

Har man en liten båt med ett litet batteri tycker jag att det är smidigt att lätt kunna ta hem batterierna för laddning då är dessa klämmorna bra

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/snabbatterikabelskor-2000020811?gclid=CjwKCAiAwZTuBRAYEiwAcr67OQycm-8rMfxcKEZtRx5OtAlJmrxCShCsKR0RRWj4miwW7aVmvWG5ehoCqJkQAvD_BwE

Usch, dom där är värdelösa även i ett litet system. Funkar som nya men sen går det utför. Har inget i båtar att göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa är bättre för snabbanslutning.

image.png.b7f4ca843ca34bb7a78b97f421953cf4.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎11‎-‎09 vid 10:28 skrev bhemac:

Den HÄR tycker jag har fungerat bra med möjlighet att koppla flera kablar.

 

Batterikabelsko Polplint Superconnect.jpg

Medhåll från min sida. Det finns sådana från firma Skyllermarks, samt även från annan firma, no name. Jag har båda delarna, de sistnämnda, "no name" bytte jag skruvar på till rostfria det blev ändå billigare än Skyllermarks.

‎2019‎-‎11‎-‎09 vid 13:45 skrev IngemarE:

Det är en aning olika dimension på plus- och minuspol, så det funkar inte med två pluskabelskor....

Ej heller med två minuskabelskor... för att nu vara övertydlig.

Men med våld kan man lösa många problem! 🙄

 

-Detta är sannolikt båtens viktigaste elektriska kontaktpunkter, satsa på, riktiga och korrosionskyddade grejer!

 

Dom här anslutningarna kallas emellanåt också för "polskor" kanske man skall använda ett bindestreck för att inte förväxla dem med republiken Polens kvinnliga medborgare 👩‍👧...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra utredning ovan kan jag tycka.
Men hur rengör man på enklaste sätt en fastbeckad polsko?
    Kan becka fast rejält, skruvarna kan sitta fast såpass att man inte vågar vrida runt muttrarna då hela batteriets plastskal tycks svikta betänkligt. I så fall bör man kemiskt försöka lösa upp ´becket´. Men hur?


Fick ett gott råd av en gammal pensionerad bilmek från en märkesverkstad, tillika gårdvar på min lokala marina. Och seglarvän. Han sa: ...
"Vi brukade alltid dränka polskon i varmt vatten, kanske lägga på genomblöta trasor för att låta vattnet verka extra länge."


Testade detta tips själv, hade dock inte tillgång till varmvatten då det begav sig, men även  vanligt kallvatten gjorde förvånansvärt stor skillnad efter några timmars indränkning. Polskornas muttrar gick plötsligt lätt att lossa. Kan därmed intyga att märkesverkstadens rutin verkar fungera!


Internet är fullt av tips där någon vill sälja något speciellt preparat (t.ex. syror, bakpulver), och vanligt kranvatten är nog obekvämt att sälja i småflaskor, så någonting måste väl säljnissarna hitta på för att lura av slantarna hos oss konsumenter? Kan jag fundera??

Bilden f.ö. norpad här:
 

polskor.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa att de beckar fast, håll de väl infettade med vaselin.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...