Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
ehslege

Montera nya motorkuddar

Rekommendera Poster

Jag skall byta motorkuddar. Motorn sitter väldigt högt upp de gamla kuddarna. Jag undrar om det är bättre att lägga en distans under de nya kuddarna så att motorn kommer längre ner på bultarna. Borde inte det minska belastningen och öka livslängden på dem?

Tacksam för råd

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid bättre att palla under tassarna. Motorns konsoler ska helst ligga direkt mot tassarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det kan ju förklara att de gamla är utslitna efter bara 7 säsonger. Någon rekommendation på material att använda för distanser?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte båten framför mig, men 15-20 mm skulle jag tro. Men jag antar att varje mm gör nytta och man vill ha lite justeringsmån kvar? Såg på tuben hur man passade in shims med 1/8 tums passning. Då behövde inte bultarna användas till justering utan motorn stod rätt på kuddarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-09 vid 23:29 skrev ehslege:

- - -

Någon rekommendation på material att använda för distanser?

Vad som helst som orkar bära upp motorn vikt. Tåligare material om motorn är tung.

Fyrkantrör, plattjärn, träkloss, plastskärbräda....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ehslege:

Tack, då kanske jag skall testa med dessa:
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/specialskruvar/mellanlagg-2000032409
Tål 5000 kg, så det finns marginal. 🙂

 

Hej Lars, välkommen till forumet!
Mja, din länkade sats universal-mellanlägg från Biltema för 600 spänn kan nog vara prisvärt ibland!? (Att tass-underlägg ´tål hela 5000 kg´ verkar kanske i förstone imponerande men säger knappast  något för din del kan jag fundera)  


Avskyr att krångla till forumtrådar med detaljer i onödan, men detta med "motortassars avvibrerande verkan" har nog sina båtspecifika och även motorspecifika egenheter.
Hmm...gissar utifrån dina tidigare inlägg i forumet att du har en gammal Maxi 77, troligen med en volvopenta dieselbordare? En motor som du månne nu vill byta ut till nåt modernare, möjligen till en Yanmar??


Bra vore ifall du beskriver ditt fall närmare kan jag tänka, är exempelvis min långsökta gissning Maxi 77 och motorutbyte Penta till Yanmar ovan i rätt härad? Gärna foton också.
     Så här, motortassar är dyra men slits ju som allting annat. Kan därför gott tänka mig att nya mer högfotade tassar - eventuellt - bli ekonomiskt bäst i ditt fall,  istället för mellanlägg typ biltemas?

[Motor-gummitassar tillverkas numera i myriader av varianter, motorfabrikanter har historiskt haft sina egna utvalda (läs kassa-kor) från tid till annan.
      Hmm...tanken på "oauktoriserad motortass-pirat" känns som möjligt alternativ i ditt fall, detta då hellre än pallra undre gamla utslitna ´låg-motortassar via mellanlägg´!?]    

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas,

Jag är tacksam för all hjälp. Bättre med komplicerade svar än en komplicerad verklighet. Jag har ju inte varit här så ofta märker jag. Sedan 77an har jag avverkat en Maxi 95 som jag också bytte tassar på. Nu har jag en HR352 då det sitter en Solé Mini 55 Turbo sedan 2012. Problemet med motorkuddarna känner jag igen från 95an. Jag reagerade på att motorn sitter högst upp på bultarna och undrade om det inte belastar dem onödigt mycket, vilket verkar vara fallet. Har redan köpt kuddar så jag satsar nog på någon form av mellanlägg. Tänkte först rostfritt men det kanske är onödigt. Eller inte? Jag kommer inte till båten förrän nästa helg så inga bilder tyvärr.

Tack för support

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...