Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nisse304

Segla i Vänern

Rekommendera Poster

Planerar att segla från Karlstad till Vänersborg men har inte seglat i Vänern tidigare. Har lite respekt för att segla denna sträckan på en dag. Var är det lämpligt att övernatta om man vill använda två dagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70M på en dag kan bli lite tufft. Malbergshamn, Djurö kan vara ett stopp. Ett alternativ kan vara Läckö eller Spiken, lite längre väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar 👍

Djurö blir ju inte så stor omväg men då är det ankring som gäller förmodar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nisse304:

men då är det ankring som gäller förmodar jag?

Det finns en brygga, SXK boj. Det gå också bra att ankra eller ligga mot berget i "infarten".

Alternativet är ju Läckö eller Spiken. Där finns det riktiga bryggor och service. Sen är resan genom Ekens skärgård en upplevelse.      

Betäm när du är på väg, vinden är ju lite avgörande. Själv skulle jag nog ta vägen genom Ekens skärgård, visserligen brukar det bli en del motorgång men betydligt lugnare om vädret är sämre. Själv hade jag tagit både Djurö och Spiken (Läckö slott har jag redan sett)                                                         

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurö östra hamn Bösshamn är ju även det ett bra alternativ. Där finns också en boj om du inte vill svajankra. Men då får det inte blåsa ost till nordost för då blir det guppigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Slowrider:

Lurö östra hamn Bösshamn är ju även det ett bra alternativ.

Absolut.

Rent allmänt tycker jag man ska ta sig till Trollhättan för att starta själva kanalfärden där, där finns både bra gästhamn och service. Från Trollhättan till Göteborg räcker en dag.

Undvik det trafikseparerade området genom Lurö.

Vinden är oftast runt SV, ibland har man fått gå via Dalbergså, segla dit och motor resterande mot Vänersborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför undvika området genom Lurö?

Är det bättre att gå i leden som startar uppe vid L och St Klubben? Det är ju mera rakt på och skulle spara några sjömil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nisse304:

Varför undvika området genom Lurö?

Är det bättre att gå i leden som startar uppe vid L och St Klubben? Det är ju mera rakt på och skulle spara några sjömil.

De flesta handelsfartyg går genom det trafikseparerade området så det kan vara ganska mycket trafik att hålla reda på och man får inte heller gå som fritidsbåt i de trafikseparerad zonerna. Sen kan det vara ett både blåsigt och skvalpigt område. Antar att många som går från Karlstad mm väljer den "övre vägen". Vi som bor mera söderöver brukar välja Ekens skärgård, den blir också kortare för oss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, brukar vara sunt att lyssna på de som har erfarenhet så då blir det den trånga leden med start mellan L och St Klubben. Ser ut som att en del kubbar ligger väldigt nära leden men det blir säket en fin upplevelse :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi åker från Karlstad till Vänersborg åker vi alltid förbi Lurö in mellan Lurö Röskär och Stångudden och ut vid Pålgrundet. Jag har hittills aldrig sett något handelsfartyg där och skulle man göra det finns det gott om utrymme att hålla sig undan på. Men du kanske ska undvika att kryssa igenom samtidigt som du möter handelstrafik. 

Men farleden in vid St Klubben förbi Aspholmen är fin men där måste du ha bra vindar om du vill segla igenom för där är det trångt mellan grynnorna på vissa ställen, man får ha koll på pinnarna 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Slowrider:

Men du kanske ska undvika att kryssa igenom

Jag kanske borde ha motorbåt för de gånger jag gått där har det alltid blåst styv fuling rakt i näbben ;). Idag ser man ju bra på AISen vad som kommer.

För är oftast Ekens skärgård ett bättre val.

Numera går jag inte till kusten, tycker vi har det bättre på Vänern. Det enda saltvatten man behöver är till potatisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte Malbergshamn vid NV - N. För då blir det vaknatt. 

 

Satsa på Ekenäs om det inte blåser hårt SV. 

 

Bösshamn är lite lurig att gå in i. Där ligger jag alltid på svaj. 

Men aldrig vid N - SO. 

 

Gapershult är lurig vid samma vindar. Brukar lägga mig på insidan av piren, längst ut. 

Men du måste veta vart då piren rasat. 

 

Sist låg jag på svaj, väst om Ingvarsholmen. Bra för alla vindar. 

 

Strax utanför Spiken ligger Mista Udde. En långbrygga. Ej längs med, då det skvalpar från yrkesfiskarna. Ankaret i häcken. Öka avståndet till bryggan 1 meter. Finns torrdoa på land. 

 

Mellan Naven och Hindens rev, kan man gå in i djupa viken, innanför Jarlehus fästning. Ligg på svaj. 

Skyddat läge för alla vindar. 

 

Spiken är ett säkert kort. 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hitta Ingvarsholmen.... men det låter bra med att välja Gapershult vid västlig vind och Ekenäs vid östlig vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det ser bra ut. Blir liten omväg men känner jag mig osäker så blir den platsen nog en fin svajankring.

Att jag tvunget ska ut på västkusten är för att det handlar om en hemsegling av en nyköpt båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt på paddan med Navionics autorouting. Sträckorna viva Ingvarsholmen blir ca 38 rep 39M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså att ligga på svaj, väst om Ingvarsholmen, där djupet anges till 7 meter. 

I lite äldre sjökort, så anges platsen till just ankarplats. Användes flitigt av dåtidens fraktfaryg, då det inte finns så många skyddade platser upp efter Värmlandsnäsets östsida. 

 

 

Ang Gapershult. 

Jag brukar lägga mig längst ut på västra sidan av stenpiren. Med aktern mot väst. 

Dock har stora stenblock rasat ned, så man får tajta upp ankarlinan ordentligt, när man letat sig in. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekenäs. 

 

Vid angöring, håll dig mitt emellan prickarna i den muddrade långa rännan från syd. 

Muddringsmassorna, strax utanför prickarna glider sakta men säkert in mot mitten. 

Något att tänka på, om du möter någon. 

 

Jag går 1.8 meter djupt. Vid sjökortsdjup inga problem. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Bösshamn finns numer 3 SKK-bojar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sticker 1,95 så det blir verkligen till att hålla sig i mitten.....

Med tanke på mitt djupgående så är jag lite osäker vad det gäller Gapershult. Vågar jag verkligen gå in väster om stenpiren? Jag hade i så fall tänkt lägga mig på svaj utanför med tillräckligt avstånd från piren om vinden skulle vända till SO. Med 25m kätting så får jag ju larm om vinden vänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trångt att ligga på svaj på västsidan om piren vid Gaperhult. Men du kan lätt lägga dig, i viken utanför. 

 

Vattenståndet är ca +45 cm över sjökotsdjupet. 

Bör inte vara några problem för dig att gå in till Ekenäs. 

 

Håll bara koll på prickningen, i inloppet på rännan. Kommer in från ost och vinklar mot norr. 

Bra prickat för övrigt. 

 

Där går du först upp i hamnbassängen, vänder ut mot sjön igen och lägger dig långsides bryggan en bit ut, så här års. 

 

Satsa du på Ekenäs, om du vill sträcka på benen. 

 

Polaren har en Contention med 195 cm djupgående. Han har varit i Ekenäs flera gånger denna säsong. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Mycket bra forum detta med snabba svar.

Jag ska faktiskt inte gå ner förrän isen släppt till våren så jag är tidigt ute men vill gärna vara väl förberedd när jag ska gå i okända vatten.

Som gammal minsvepare har man vanan att planera i detalj :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

 

.

 

Började just fundera på om det var en polarräv typ Amundsen, med skinnmössa o allt, som skulle göra en semestertripp. 

 

Satsa du på Ekenäs. Den nya restaurangen där, är mycket fin. 

 

:)

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Via Ekenäs är det 35 resp 44M totalt 79M

Går man via Ingvarsholmen blir det 38 resp 39M, totalt 77M

Via Spiken 46 resp 35M, totalt 81M

Ganska lite  skillnad.

 

Via Spiken så har man en lång fin sträckbog. Möter vinden för mycket så kan man gå öster om Djurö. Kortaste avstånd mellan natthamn och Vänersborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul att gå ut västvart från Spiken mellan de väl synliga stenkistorna i farleden intill Mista Udde / Svensudden.

Ytterligare lite längre väst om Spiken finns en mycket lugn hamn, Hörviken, som ett fullgott alternativ. 

Så passerar man till slut Navens fyr o ut på Dalbosjön, förbi Hindens rev, som sticker långt ut i sjön. Längre än man tror! Har jag erfarit. 

 

 

OT

 

Sista 12 åren har jag seglat runt Vänern... 

Finns många fina platser. 

 

- Vingens hamn, Vedviken, båda nedanför Åmål, och Fällholmarna, utanför Otterbäcken är givna favoriter, men samtliga ligger s a s inte i pipen Karlstad - Vänersborg. 

 

- Minns att jag angjorde Vingens hamn i mycket tät dimma en tidig morgon. Var verkligen på min vakt, med både Plotter, ekolod, handGPS och kompass. 

 

Helt plötsligt, hade jag en röd prick på styrbord sida! Stopp i maskinen och kollade det frammåtseende ekolodet. 

Nåt var deffinitivt fel. Djupt babord om pricken, grund på styrbords sida. 

 

Letade mig in i gattet och in till lilla viken. 

 

Sjöfartsverket hade bytt farledsriktning med anledning att en inomskärs farled, söderut mot Limskären, med begynnelse vid just Vingens hamn, blivit godkänd. 

 

Blev upplyst om att jag ständigt skulle ta del av UFS. 

 

BT

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Lite kul att gå ut västvart från Spiken mellan stenkistorna i farleden intill Mista Udde.

Det är vid sådana tillfällen jag uppsattar min motor ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...