Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Mindre riggändring, ok?

Rekommendera Poster

Vi håller på med en långtidsrenovering av en Westerly Cirrus och funderar kring följande ändring. Masten är lika hög som på Maxi 77 och masthead men maxin har svepta spridare. Bägge båtarna har enkla undervant och babystag. Vi skulle vilja ha svepta spridare på Westerlyn för att kunna skära förseglat effektivare utan att ta fram en Genua. Förutom ny placering av röstjärnen så ser jag ingen nackdel med att byta till en Maxi 77 rigg. Har jag missat något radikalt? Seglen kommer inte passa då P och E mått samt J mått inte blir samma som Maxin men nya segel blir det oavsett.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du rigga om och köpa nya segel och flytta röstjärn och ha dig på båten, och lägga ner pengar på det - satsa på en partialrigg istället, och då utan babystag, med svepta spridare. Välj då en rigg som har såpass stort storsegel att du klarar dig med en kryssfock med överlapp, så får du en enkel och effektiv rigg, som du lätt anpassar vid hårdare vindar genom revning av storseglet och att arbeta med riggens krum genom att arbeta med backstaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, så tänker vi också som alternativ men det var inte riktigt frågan just nu. Grejen är lite att kunna använda en rigg från en väldigt vanlig båttyp. Vi ha lagt en bra bit över 150' på vår Windex 92 bara när det gäller riggbyte och extrema segel så tanken nu är att hålla igen lite men ändå få det lite effektivare än vad riggen från 1968 ger möjlighet till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förstår jag. 
Fast eftersom seglen troligtvis inte passar från en Maxi 77 heller utan vi pratar nya segel där, och förmodligen anpassning vant och stag, kan man ju välja en begagnad rigg från en partialriggad båt, t ex den här från en Avance 24 för 3.000 kr..?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/segel__rigg_och_lite_till/86452509

 

Finns säkert andra, men jag googlade snabbt bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag försöker säga är att ska du lägga pengar på detta, blir skillnaden väldigt liten om du väljer en rigg där skillnaden är svepta eller raka spridare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika intressant med dina tankar Peter. Tänk bort kostnader och jobb ( jag jobbar i marinbranschen). Avanceriggen har vi kontaktat men inte fått svar ifrån ännu. Jag är med dig att skillnaden kanske inte blir jättestor men kanske tillräckligt stor. När vi gick från vertec jib  på skena på windexen till 115% glider så blev hon en ny båt. Jag tillhör typen som gillar att testa och se vad som händer. Med riggen från Avance 24:an blir det en helt "ny" båt, men med samma rigg som nuvarande (men svepta spridare) ges möjligheten till överlapp men ändå lättseglad.  Engelska gamla båtar seglar ju "bättre än fort" om du förstår vad jag menar och det vill vi inte ändra för mycket.Tror du rodertrycket förändras av riggbyte så länge inte bomlängden drastiskt förändras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det som styr rodertrycket är till största del skrovform (mina föräldrar hade Vega när jag var liten, säger inte mer än så...) och segel- och riggtrim. Avance-riggen skulle ju ge dig en helt annan möjlighet att plana ut segel mm än du har idag, så på det viset tror jag att trycket kan ändras. Och det är ju bara bra. 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Vegan seglar bättre än sitt rykte men det är en annan historia 😉. Självklart ger partial andra trimmöjligheter men kanske också krav på tidig revning då den blir en meter högre. Båten går bara 1.07 djupt och ryktet säger att hon är lite begynnelsevek. Vår båt har rodret flyttat akterut och masten flyttad ca 5cm längre akterut och båten är förlängd ungefär en fot så mycket är på sätt och vis redan ändrat. Det gör ju såklart att det kunde vara skoj att löpa linan ut och helt byta riggtypen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter samtal med Benns idag så går tankarna mer åt en rigg från Maxi 77 men att plocka bort babystaget vilket Benns hävdar är onödigt att ha då den har svepta spridare. Fördelen är enkel justering på båten men ändå möjlighet till högt ( nåja, allt är relativt) smalt segelplan och 115-120% fock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står ändå på mig här. 
Jag har seglat mycket masthead, men nuvarande båt har partialrigg och jag vill inte byta tillbaka. Orsaken är att man mha akterstaget kan reglera mastkrum och till viss del även förstagsspänningen, så man enkelt kan reglera riggens form Från sittbrunnen när vinden ökar eller minskar. Det är ovärderligt - och inte bara för att ta ut max ur båten, framför allt är det säkert och bekvämt när jag seglar med familjen på semester och helger. 
 

Vega har lite speciella seglingsegenskaper, och blåser det rätt är den rätt snabb. Det jag tänkte på var främst den sämsta egenskapen; vid hård bidevind är det ett gympass att försöka styra båten med ett rodertryck som ingen annan båt. Men den har helt klart sina positiva sidor också. 
:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, vi äger en masthead och en partialriggad båt och seglar bägge mycket. Min uppfattning är att en mastheadriggad båt med svepta spridare och utan babystag är nästan liga lättseglad som en partialriggad. I vårt fall med denna tredje båten handlar det mer om att en partialrigg som passar utan större modifieringar inte verkar finnas. Vi hade valt partial till den om vi kunnat finna någon som passar. Vi får se vad som dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-07 vid 18:35 skrev Botved:

Förutom ny placering av röstjärnen så ser jag ingen nackdel med att byta till en Maxi 77 rigg.

Jag tror att det är en lysande idé. Det kan till och med vara så att storsegel från Maxi går att använda. Cirrus är en riktig tuffing så grattis till en bra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxins storsegel är något mindre än nuvarande men riggen är ett alternativ. Även riggen från Avance 24 kan efter modifiering funka men då måste vi förlänga alternativt byta vantspridarna. Dom hamnar annars i rufftaket vilket skapar problem med snygg och hållfast infästning. Att frakta 10m från Göteborg till Stockholm (riggen från Avance24 ligger i GBG) verkar också bli ganska kostsamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att riggen från Avance 24 är att gapa över för mycket. Cirrus har mindre formstabilitet än avance 24. Samt att Djupgående är 1.07m för Cirrus mot 1.45m för avance 24. Kölvikt är 660kg för cirrus mot 900 för avance 24. Frågan är om kölplaseringen på Cirrus blir harmoniskt med med tryckcentrum längre akterut med partialrigg?  Nu antar jag att du har koll på läget men kom ihåg att vinklarna på vajern måste vara lika på båda sidor om spridaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input Peka67. Precis sådana tankar som vi brottas med. Tryckcentrum hamnar faktiskt nästan exakt lika. Avance har tom något kortare bom. Både Benns och Gransegel är med i planeringen med råd och tips men vi känner oss inte helt säkra ändå. Ballansen anser dom inte ska försämras iaf. Vår Cirrus har den högre riggen sk "super cirrus" så storseglet blir nästan samma som Avance, det skiljer ca 0.8 kvm. Däremot verkar det som att en 110% fock med Avancesriggen motsvarar en typ av genua för orginalriggen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaa ja där ser man, jag visste att det fanns en super citrus, men har inte sett några data för den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte många som vet vad det innebar. Frågat även i England men de flesta medlemmarna i Westerly klubbar är för unga för att veta. Det finns inga data på våran heller annat än pristillägg på 900:- 1968 för "racingrigg". Inga info om längden på mast osv. Vi har fått mäta själva och Gransegel kunde se vad dom levererat tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tittat lite på Avance 24 riggen, och den ser ju onekligen väldigt trevlig ut. Först vill jag gissa lite om P i storseglet på Cirrusen. Orginal från början, så gissar jag att det låg runt 6,8m vilket ger 9,3kvm. Sedan höjdes förmodligen masten med storsegel på 10,87kvm och slutligen 11,13kvm med P på 8,13m (kanske är det du har?).

 

Avance 24 har P på 8,7m i storseglet med 12kvm. Jämfört mot orginal blir då P 1,9m högre. Så sammantaget med det jag sagt tidigare om formstabilitet, köldjup och kölvikt så lär båten bli vek och måste revas tidigt. Den kommer också att lägga sig djupare ner i vindbyar (orevad).

 

Men jag hade satt på Avance rigg ändå, ett rev är lätt fixat (om det behövs) och seglar man aktivt så släpper man på storskotet om det behövs. Dessutom kan man plana ut storen på partialriggen samt ändra skotvagnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Peka67:

...

Men jag hade satt på Avance rigg ändå, ett rev är lätt fixat (om det behövs) och seglar man aktivt så släpper man på storskotet om det behövs. Dessutom kan man plana ut storen på partialriggen samt ändra skotvagnen.

Exakt så som jag resonerar. 
Ägnar man sig åt skärgårdssegling är oftast för lite segel problemet, och det är lättare att minska segel från max än att öka från max. 🙂 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ni hjälper oss att spåna. Många tankar att vrida och vända på. Vi vill ju helst ha partial men inte en båt som måste revas vid 5-6 m/sek. 

Nuvarande segel enl en gammal ritning är följande:

P=7.60 E=2.68 J=2.65

I måttet har jag tyvärr inte. Förlik på försegel enligt samma gamla ritning är 8.00

 

Avance 24 : P=8.70 E=2.50 I=8.70 J=2.65 Förlik försegel 8.80

Pratade med Benns även idag och dom var tveksamma (upplevde jag) beroende på den stora skillnaden i vikt, djupgående.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast skillnaden i segelyta behöver inte bli speciellt stor. Inte i krängning heller. Gissar att båten idag behöver seglas med genua för att flytta på sig. Du får ungefär samma förtriangel som idag, du vinner en kaltopp på 1,10 och därmed mer storsegel, vilket är lätt att minska vid behov. Om du kör med fock istället, samt ett par rev i storen får du en kanonrigg. 

 

Benns i all ära. Måste säga att det företaget inte är vad det en gång var. Jag hade istället pratat med en segelmakare om detta. Eftersom du bor i Stockholm skulle jag rekommendera Gransegel (som numer äger Benns) som alltid kunnat svara på mina korkade frågor, samt även levererat fina segel till mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kent på Gransegel är redan i inkopplad. Det jag är "rädd" för är att med överlappande fock 110-120% så blir det som med Genua nu. Det gör ju att förtriangeln blir svår att minska på ett effektivt sätt. Kanske är onödigt försiktig men har ingen lust att få en "jolle" igen. Båten som är knappt 7m lång skulle se rätt skoj ut med 9.6m mastpipa.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir det men dom är alltid lite trista att segla delvis inrullade tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer att det är trist att segla med delvis inrullat segel. Men - med det jag föreslår, en kryssfock på Avance 24-riggen, får du ett mindre försegel än du har original. Sedan jobbar du med att reglera segelytan med planing eller revning av storseglet. Väldigt effektivt och väldigt smidigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man enbart ska stirra sig blind på segelyta. För det första så har förseglet lägre tryckcentrum på partialrigg, för det andra kan man plana ut storseglet, vilket inte går på masthead, för det tredje är vikten på moderna master lägre vilket borde kompensera för ökad höjd. Med ett rev i storen så har du en masteadbåt med svepta spridare. Men om du inte vill reva i onödan så är Maxi riggen bättre.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med lägre tryckcentrum för partial Peka67? I den här jämförelsen är ju förtriangeln lika hög, eller kanske tom högre på partialriggen än nuvarande masthead. Har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du har inte missat något, jag har inte brytt mig om att räkna på förseglet eftersom det är en icke fråga för mig. Det var menat generellt som svar på 9,6m mastpipa. Om du mätt, hur lång är nuvarande mast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Botved:

Nuvarande är 8.30

Hur upplever du det att segla båten med den riggen..? Är den väldigt vek..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...