Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pentadiesel

Utan nyckel till tändningslåset Volvo Penta 70

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Volvo Penta 70hk utombordare liggande (70-tal?) som jag tänkte starta upp. Motorn gick hur fint som helst när jag ställde bort den för 15 år sedan.

Tyvärr är nyckeln borta sedan länge.

Finns det någon som har ett liknande tändningslås liggande till salu (med nyckel) eller passar möjligen någon annan Volvo-nyckel?

Tips på lösning mottages tacksamt. Vill gärna behålla originalstuket på grejorna.

 

Tändningslås fram.jpg

Tändningslås bak.jpg

VP70.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp på vägen om du måste byta lås: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev guestsson:

Hjälp på vägen om du måste byta lås: 

Tack, jo jag har sett det elschemat tidigare. Volvo har dock krånglat till det lite i sina tändningslås med "dödaren" av motorn vilket gör det svårare att köpa ett nytt lås på eftermarknaden vad jag förstått. Hade varit lättare att bara löda över kablarna till ett annat Volvo-tändningslås. Är dock lite för dålig på el rent allmänt tyvärr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du gärna vill ha dit lås kvar, kanske kan en låssmed fixa en ny nyckel. Om du kan hitta ett nyckelämne som passar kanske du kan fila till en själv. 

 

Tråden innehåller annars en del smått och gott, som en komplett instruktionsbok för VP 35- 70 hk och en länk till en annan tråd med en lösning med reläer som innebär att du kan använda ett standardtändningslås. Enklast lösning med standardlås, är att leva med att inte kunna stoppa motorn med låset utan bara med knappen på själva motorn, då behövs inga reläer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Jag förstår att du gärna vill ha dit lås kvar, kanske kan en låssmed fixa en ny nyckel. Om du kan hitta ett nyckelämne som passar kanske du kan fila till en själv. 

 

Tråden innehåller annars en del smått och gott, som en komplett instruktionsbok för VP 35- 70 hk och en länk till en annan tråd med en lösning med reläer som innebär att du kan använda ett standardtändningslås. Enklast lösning med standardlås, är att leva med att inte kunna stoppa motorn med låset utan bara med knappen på själva motorn, då behövs inga reläer.

Jo, hade varit kul att ha kvar det gamla låset. Det låset chokar ju även motorn med att trycka in nyckeln. Går ju i och för sig att köpa ett nytt och sätta en separat dödare och en knapp för choken.

Ska höra med en låssmed ifall han kan fixa en nyckel.

Tack för tips o råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låset har ingen större säkerhet så du kan rota i "överblivna nyckellådan" tills du hittar något som går in i låset bara eller som sagt fila till något. 

Farsan hade ett sånt på sin båt, båten fick jag inte låna men den startade alltid fint med min cykelnyckel minns jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev sigge_1:

Det där låset har ingen större säkerhet så du kan rota i "överblivna nyckellådan" tills du hittar något som går in i låset bara eller som sagt fila till något. 

Farsan hade ett sånt på sin båt, båten fick jag inte låna men den startade alltid fint med min cykelnyckel minns jag. 

Tackar! 

Då blir det att skramla ihop en påse med nycklar och prova sig fram i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...