Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Muskeldriven propeller

Rekommendera Poster

Gott folk,

 

Råkade se ett klipp med denna muskeldrivna propeller som jag tyckte var lite kul. Vad tror ni? Enkelheten kan man inte klaga på, liksom driftskostnad och miljövänlighet. Men slår det ett par åror i gummijollen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ser intressant ut. Hur är styrförmåga? Det ser lite vingligt ut. 
Säljs den eller är det en pryl han har byggt själv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par cykelpedaler istället, så hade det kunna bli bra fart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minutes ago, Silverfox59 said:

Ser intressant ut. Hur är styrförmåga? Det ser lite vingligt ut. 
Säljs den eller är det en pryl han har byggt själv?

 

Tror den säljs kommersiellt. Verkar heta "free wheelin". Men som sagt, är det bättre än åror?
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jollen i den första filmen var kul med genomskinlig botten. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljs på seasea tror jag. 

Men svårt att tro att det skulle va bättre än åror. Med tanke på  att man använder en arm och betydlig klenare muskler än när man ror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev tugge:

Men svårt att tro att det skulle va bättre än åror.

Nu är ju flertalet gummibåtar inga höjdare att ro men propeller/mekanik ger ca 50% i förluster så det är är nog mest bara en kul grej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du med motsvarande precision uppskatta förlusten i åror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev AndW:

Kan du med motsvarande precision uppskatta förlusten i åror?

Nej, en propeller har en förlust på ca 40% och en växel 10-15%.

Åror har lite friktion och lite förlorar man när de dras genom vattnet. En ren gissning är 10-20%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev bhemac:

Nej, en propeller har en förlust på ca 40% och en växel 10-15%.

Åror har lite friktion och lite förlorar man när de dras genom vattnet. En ren gissning är 10-20%.

Det är relativt hur hårt du ror. Drar du maxkraft blir återtaget med åror i luften mycket mindre energikrävande i förhållande till draget. Ror du riktigt lugnt går det åt nästan lika mkt energi när du för årorna tillbaka inflr nästa drag.. räkna på den!!

Ca 12,34 -- 79.85% förlust skulle jag tippa på. Annars e väl den handvevade propellern en latjo pryl bara. Fast fler får ju plats att åka med eftersom roende tar en del utrymme.. fast e man många så e frågan om man orkar.. ttycker nog reklamvärdet och behållningem var den genomskinliga botten på jollen.. hahhah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi även måste ta hänsyn till om vi ror med gummibåtens medföljande kanotpaddlar av plast/aluminium som måste vinklas i 45 grader för att nå ner i vattnet och om årtullarna har gått sönder än, eller om vi har bytt ut dom mot riktiga åror av trä i rätt längd?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit en elmotor med ett litet inbyggt batteri och solceller som kan dras med handvev och bli batteriladdande generator + framfart, så hade jag varit betydligt mer intresserad tror jag. Å andra sidan, en sån grej hade väl gått sönder efter 5 minuter... Åror är nog rätt bra ändå. 

 

Men man kanske skulle nöja sig med en enda lång åra, som gondolerna i Venedig. Vrickning kräver väl en del teknik å andra sidan och vet inte om det funkar med en flatbottnad gummibåt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symptomatiskt för videorna med den där kontraptionen är att det spegelblankt. Föreställ er att veva fram den där gummijollen och korrigera vindkast samtidigt. Små jollar där man sitter baktill är notoriskt vindkänsliga, speciellt i sidvind. Fören vänder dit vinden vill, att kompensera det med den där är knappast lika enkelt som det är med ett par åror. Det är garanterat enklare att ro en jolle med roddaren i mitten som kan kompensera för vind och ström rent instinktivt med årorna samtidigt som man ror. Dessutom kommer man knappast långt innan man blir trött av den ensidiga vevröreösen och får byta sida och veva med andra armen. När man vevar den där så använder man i stort sett inga andra muskler än ena armens. När man ror fördelas rörelsen över båda armarna, magmusklerna och ryggen vilket gör att man kan hålla på en god stund. Sätter man sig på ett glidsäte kan man använda benen dessutom.

Jag tycker att traditionell rodd är en fin motionsform, man använder många muskelgrupper och om man har en båt som glider någorlunda lätt går det fort att hitta en rytm som man kan hålla i timtal om så behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från förluster är ju arbetet att ta sig från punkt A till B lika stort oavsett framdrivningssätt. Blåser det litet vet man ju att det kan kännas jobbigt att ro efter en stund. Lika mycket arbete måste ju även in i gräddvispen för att göra samma resa, och jag undrar om det ens är möjligt att lägga ner samma mängd arbete med den (kort handtag, veva med bara ena armen, inget egentligt mothåll).

 

Så antagligen är det så att den bara fungerar hyfsat i stiltje. Den late vinner nog alltid på att ro. Fast den är lite skojig och väcker nog viss uppmärksamhet i hamnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ersätta rodden med något muskeldrivet så är nog "ankdrivningen" som Hobie kajakerna har det mest effektiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Hade det varit en elmotor med ett litet inbyggt batteri och solceller som kan dras med handvev och bli batteriladdande generator + framfart, så hade jag varit betydligt mer intresserad tror jag. Å andra sidan, en sån grej hade väl gått sönder efter 5 minuter... Åror är nog rätt bra ändå. 

 

Men man kanske skulle nöja sig med en enda lång åra, som gondolerna i Venedig. Vrickning kräver väl en del teknik å andra sidan och vet inte om det funkar med en flatbottnad gummibåt? 

Vrickning har jag praktiserat, funkade väldigt bra i den förra släppningen, en Jolly. I gummibåten funkar det också, men inte lika bra, det blir vingligt och man måste ha en rätt lång åra med rätt smala blad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/8/2019 at 12:31 PM, Georg_Ohm said:

Vrickning har jag praktiserat, funkade väldigt bra i den förra släppningen, en Jolly. I gummibåten funkar det också, men inte lika bra, det blir vingligt och man måste ha en rätt lång åra med rätt smala blad.

Hur funkar det där egentligen, jag är inte alls insatt i vrickningsteknik... Men jag tänker mig att man borde ha något slags stöd upp till åran? Fäster du en pinne upp från där motorn brukar sitta i "akterspegeln", eller hur ser hela anordningen ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎11‎-‎09 vid 19:30 skrev Dan-Erik:

Hur funkar det där egentligen, jag är inte alls insatt i vrickningsteknik... Men jag tänker mig att man borde ha något slags stöd upp till åran? Fäster du en pinne upp från där motorn brukar sitta i "akterspegeln", eller hur ser hela anordningen ut?

På Jollyn monterade jag en extra årklyka på akterspegelns insida.

Att beskriva vrickning i text är inte så lätt, men man bör ha en ganska lång åra med relativt smala blad, man får bäst kraft om man står upp i båten (vilket man egentligen inte skall göra).

Man vrider åran med handleden, samtidigt som man gör en rörelse i sidled. Man kan tänka sig att man efterliknar en propellers arbetssätt... ja på ett ungefär.

 

Det sägs att det var förbjudet att vricka flottan- kustartilleriets och marinens mindre roddbåtar, det sades att detta var ett icke sjömansmässigt sätt att framföra en båt på, det tror inte jag.

 

Gummibåtar är ju inte så värst kursstabila, de beter sig som en frigolitbit (=en bit cellplast) i en pissepotta när det blåser bara knappt kännbar bris. Besvärliga att ro blåser bort hela tiden. Även med motor vispar dom bara runt i låga hastigheter, vanligtvis rätt svårmanövrerade, fattar inte att dom blivit så himla populära. En mindre RIB är väl bättre i det avseendet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst går det vricka en båt med lite köl, gärna lång och smal. En gammaldags livbåt, "julle", fungerar bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en sån där handvevad propeller idag till min lilla trimaranjolle. Kan vara praktiskt när man ska in/ut i trånga hamnar eller när vinden tar slut. Ska få till ett smidigt fäste som man lätt tar bort men ändå når från trampolinen. Sista bilden på en systerbåt.

868484AB-E819-4974-B850-56056E21DAFD.jpeg

B7D1519D-E25D-40B9-A4D0-B75329E63F75.jpeg

5F887BD6-4D20-40D6-9EB7-FC460F1414B4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag köpte mig en sån där handvevad propeller idag till min lilla trimaranjolle. Kan vara praktiskt när man ska in/ut i trånga hamnar eller när vinden tar slut. Ska få till ett smidigt fäste som man lätt tar bort men ändå når från trampolinen. Sista bilden på en systerbåt.

868484AB-E819-4974-B850-56056E21DAFD.jpeg

 

 

Kan vi kalla den för "grötdriven"?

På båtmässan 2019 eller om det var 2018 stod jag och kollade på denna muskeldrivna utombordare, såg ju mer rolig än praktisk ut. Troligtvis likadan som  den i, med utväxlingen 3:1 borde det ju fungera.

I år såg jag en liten sportfiskefarkost som var pedaldriven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kan vi kalla den för "grötdriven"?

På båtmässan 2019 eller om det var 2018 stod jag och kollade på denna muskeldrivna utombordare, såg ju mer rolig än praktisk ut. Troligtvis likadan som  den i, med utväxlingen 3:1 borde det ju fungera.

I år såg jag en liten sportfiskefarkost som var pedaldriven.

Fungerar helt säkert för mina ändamål. Håller på med ett fäste i plyfa som ska bultas på kanten. Behöver inte vara några mastodontgrejer då det inte är några större krafter det handlar om här. Den ger ungefär samma kraft som den minsta elutombordaren skulle jag gissa på. Fördelen är att jag slipper sitta och paddla på ena sidoskrovet utan kan koncentrera mig på vart jag styr istället. Användningen av denna kommer ju att bli då vinden har dött ut eller man ska in i en trång hamn. I sommar hade jag tänkt mig att ta bilen med trimaranen på biltaket och bege mig på irrfärder runt om. Sankt Annas skärgård ligger bra till, likaså Spikens vid Kållandsö. Även Väderöarna ligger inom rätt avstånd från fastlandet med utgångspunkt från Hunnebo eller däromkring. Med ett tält och en camping som basläger kan man göra trevliga dagsutflykter för att sedan komma tillbaka till kvällen. Med kamera på huvudet och en drönare i luften kan det bli en minnesvärd sommar trots de oroliga tider vi lever i just nu. Här en till likadan båt som min Supernova.

F0A1DF4C-297D-4C7F-9F3F-E19934892AA1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter ju himla trevligt.

Vi kanske ses i Bohuslän då, och det finns ju fler som navigerar i de förrädiska vattnen mellan släckta fyrar och över

omärkta grund i skärgårdarna mellan Väderöarna, Fjällbacka, Hunnebo, Buvall och Sote, där jag sett några forumdeltagare och någon sett mig, eller min hund....

I år för jag Maringuidens vimpel. Och har kanske Coronapilsner i kylen....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det låter ju himla trevligt.

Vi kanske ses i Bohuslän då, och det finns ju fler som navigerar i de förrädiska vattnen mellan släckta fyrar och över

omärkta grund i skärgårdarna mellan Väderöarna, Fjällbacka, Hunnebo, Buvall och Sote, där jag sett några forumdeltagare och någon sett mig, eller min hund....

I år för jag Maringuidens vimpel. Och har kanske Coronapilsner i kylen....

Jag kan nog hissa vimpeln jag med då jag norpade en av de som låg i MG-montern på mässan. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Så här blev fästet till grötvevsmotorn.

389272BD-4B85-4D4A-ACBC-996C67BB0CFD.jpeg

D0E39416-DC87-4BD5-98D8-3BEC4D15B9C1.jpeg

05FE0BD4-77E9-4E1C-9BEE-0D975DE6C993.jpeg

Ser lite trångvevat ut men en sladdlös borrmaskin... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Caribic410:

Ser lite trångvevat ut men en sladdlös borrmaskin... 

Jag tror inte den håller för det, det verkar sitta en spiralvajer som axel så en skruvdragare drar nog för fort. Men med så smala skrov och nästan inget motstånd genom vattnet så lär jag lätt komma upp i 3-4 knop om man jämför med de filmer som finns på tuben där de harvar fram gummijollar. Och mitt ändamål med denna vevgrammofon är ju att slippa paddla och försöka styra samtidigt. Med denna lär det ändå fungera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...