Jump to content
Friday 15 November 2019
LonelyBird

Erfarenhet är vad jag söker. VP MD32A...

Recommended Posts

Under sommaren 2019 har jag störts av ett problem med min VP MD32A. Motorns sötvattensystem läker. Under motorgång har jag uppmätt ca 2-3 dl per timme, stillastående (kall motor) 0.1 - 0.2 dl per dygn.

Båten lyftes för en månad sen. Systemet var då fullt. Vinterservice utfördes.

Idag besökte jag båten. Expansioskärlet tomt. Kölsvinet kruttorrt. Oljan vattenfri (vilket jag granskat regelbundet sedan läckaget upptäcktes).

Nu frågar jag:

Var börja?. Värmeväxlaren? Avgaslimpan? Avgaskröken (är den sötvattenkyld?)? Eller annat förslag...

Goda förslag mottages tacksamt!

Det blir spännande att se vem som gissar rätt...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte värmeväxlarna varit isär de senaste fem/tio åren är det hög tid ändå. 
Avgaskröken likaså. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har ingen nivåökning alls i oljetråget? Inget tecken på kondens eller gräddig beläggning på insidan av en ventilkåpa om du lyfter den?

De vanligaste läckagen i sötvattendelen på dessa är topplockspackningen, sprickor i toppen, läckande fodertätningar, vattenpumpen samt värmeväxlaren i fallande ordning. Om du tar bort impellern samt täcklocket och lägger ett kärl under en tid, samt fyller på kylarvätska så bör du se om en läcka finns där. Dock brukar sötvattendelen bli översvämmad under körning när värmeväxlaren ger upp. 

Du har ingen varmvattenberedare, gångvärme el dylikt inkopplat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljan är inte blandad med vatten och ingen gräddig beläggning. Vattenpumpen läker inte (det bör man ju se då det måste leka utåt).

Så i fallande ordning blir värmeväxlaren nästa. Vad jag inte begriper är att "sötvattendelen bli översvämmad under körning". Sötvattensidans tryck är ju betydligt högre än saltvattensidan under körning.

Ja jag har VVB inkopplat. Har inte kommit att tänka på det men det finns kranar på linjen så jag kan sluta både till och från.

Skall testa. Jätte tack...

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev LonelyBird:

Oljan är inte blandad med vatten och ingen gräddig beläggning. Vattenpumpen läker inte (det bör man ju se då det måste leka utåt).

Så i fallande ordning blir värmeväxlaren nästa. Vad jag inte begriper är att "sötvattendelen bli översvämmad under körning". Sötvattensidans tryck är ju betydligt högre än saltvattensidan under körning.

Ja jag har VVB inkopplat. Har inte kommit att tänka på det men det finns kranar på linjen så jag kan sluta både till och från.

Skall testa. Jätte tack...

I de flesta fall brukar inte värmeväxlarens lock/expansionskärlet vara helt tätt på dessa motorer,  och under gång får du högre tryck i sjövattendelen pga mottrycket i avgassystemet bla. Då fylls sötvattendelen upp med sjövatten tills det svämmar över. Jag har någon kund per år med det problemet på gamla Nimbusar bla.

Du kan ju även testa att trycksätta sötvattendelen, tex genom att offra ett värmeväxlarlock eller använda en gummiplugg med en anslutning så du kan pumpa upp ett övertryck, då brukar läckage avslöjas lättare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy