Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mr_m

Tips på Dc / Ht båt 30-35ft

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Nu när vintern står bakom knuten måste man börja drömma sig bort.

Jag och familjen har ett tag kollat på att uppdatera båten till vår/sommar 2020 och sälja vår nuvarande Sea ray sundancer 240. 

 

Vi är på jakt efter en Dc alt någon billigare ht båt likt (Elan 35 Ht) men inte det priset.

 

Sitter och kollar blocket osv och det blir mest att man tittar runt på samma typer av båt, märke, modeller. 

Så behöver input på bra båtar som funkar att sova i 2 vuxna och 2 mindre barn (6 rep 4år)

 

Vi har kollat på följande:

Regal commadore 2960 /3060

Monterey 322 cs

Cranchi Zaffiro 34

 

Specen ska gärna vara följande:

Fast dubbelsäng fram och gärna en liten "salong" med bord och soffa så kidsen kan kolla tv om dem vill. Gärna separata sängar bak i midcabin (inget krav) och gärna full längd på sängen i midcabin. Värmare och bogpropp vore kanon. Samt om det är en diesel snurra eller två där bak.

 

Prisintervall mellan 250-450 000:-

 

Frågan är om man ska kosta på sig att importera en båt istället, då utbudet är så pass litet här i norra delen av Europa.

 

Har ni några tips på modeller man kan lägga på bevakning på blocket för att kanske kunna göra ett "vinterklipp"

 

Ha en fin dag / M

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt dålig respons i denna tråden, så testar igen. 

 

Vad har du för erfarenhet av båt, modell, storlek osv. Känns som man kört fast i tänket. Kanske skulle blicka emot något annat.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt att säga, men pengen du vill lägga kontra storleken så är det inte helt lätt att få ihop det enligt mig iaf=)

Men mina tankar faller på Bavaria eller Elan som du nämner, men som sagt, de blir ju lätt lite dyrare.

import som du pratar om är inte helt dumt, men skulle kollat efter båtar i norra europa (england, tyskland, nederländer osv) så slipper du den stekande solen som har tagit bort de fina färgerna.

 

du har ju en bra båt enligt mitt tycker är ju fairline targa 34, men den blir ju dyr, annars kanske du kan hitta någon gammal nimbus 35 dc som du kanske kan få för en 500'.

 

Annars så har du ju amrikanarna, jag är inte mycket för de båtarna, men som sagt är ju upp till var och en 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag tycker att Sunseeker 33 San Remo är värda att titta närmare på. Dom ligger i den övre skalan av din budget.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte tycker att Bavaria 29 är för liten så kan den vara ett alternativ som ryms inom budgeten. Den har en stor v-koj/u-soffa i fören och midcabin. Min minnesbild är dock att "salong" saknas och att den istället har ett rejält pentry under däck.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt en Regal 2960 -01 tidigare medan barnen ville följa med oss på sjön. Vi var riktigt nöjda med den båten, oftast var vi 4-5 pers. Kompisen hade en Regal 3260 den är ännu rymligare en fördel med den är att midcabinen är rymligare så man sover längs med båten och då behöver inte den som ligger innerst kliva över den andra personen. Tycker vi fick mycket båt för en rimlig kostnad och den var bra utrustad för en bekväm semestertripp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Ne just nu verkar det helt dött på svenska beg marknaden. 
 

I slutet av förra sommarn fanns det en hel del båtar runt denna pengen med några år på nacken med skaplig setup i motorer och utrustning. 
 

Fanns en Monterey 322 för under 500K som jag ångrar att jag inte slog till på. Bra storlek, optimal planlösning för vår familj med 2st singel sängar bak och en stor dubbelsäng fram inkl soffa och ett rejält "kök" värmare osv. inte heller lastgammal. 
 

Har hittat ett gäng sådana här i USA för en rimlig peng och bra spec. Har någon här inne erfarenhet av att ta hem en USA båt? Kan man använda sig av en agent som sköter allt emot betalning? Eller bör man åka över och styra upp köpet, logistik osv själv? Kronan står inte så bra i kurs just nu men som sagt har hittat ett par stycken som iallafall ligger ca 2-250k under våra beg priser så borde finnas utrymme för att importera.

 

Har hittat några svenska objekt men de flesta med en hel enkel säng bak vilket vi helst vill komma bort ifrån så kidsen kan få sova i varsin säng. 
 

Får väl helt enkelt avvakta annars och invänta våren och se vad som dyker upp. 
 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-28 vid 15:39 skrev danzo:

Väldigt svårt att säga, men pengen du vill lägga kontra storleken så är det inte helt lätt att få ihop det enligt mig iaf=)

Men mina tankar faller på Bavaria eller Elan som du nämner, men som sagt, de blir ju lätt lite dyrare.

import som du pratar om är inte helt dumt, men skulle kollat efter båtar i norra europa (england, tyskland, nederländer osv) så slipper du den stekande solen som har tagit bort de fina färgerna.

 

du har ju en bra båt enligt mitt tycker är ju fairline targa 34, men den blir ju dyr, annars kanske du kan hitta någon gammal nimbus 35 dc som du kanske kan få för en 500'.

 

Annars så har du ju amrikanarna, jag är inte mycket för de båtarna, men som sagt är ju upp till var och en 😃

Har sett flertalet Bavaria, Cranchi, Windy med några år på nacken inom det pris spannet. Men de försvinner snabbt. Kollar man boat24 så finns det en hel del i södra Europa. Dock får man väl pynta 100-150K i transport som ska läggas på. 

 

Verkar som sagt väldigt dött på beg marknaden i Norden rent generellt. USA verkar krylla med båtar men känns väldigt meckigt att ta hem en därifrån. Men hade absolut varit kul att testa för att ha gjort det. Man kanske får blodad tand och lyckas finansiera sitt båtägande därigenom om man byter och köper till bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-28 vid 16:44 skrev Flippermannen:

Om ni inte tycker att Bavaria 29 är för liten så kan den vara ett alternativ som ryms inom budgeten. Den har en stor v-koj/u-soffa i fören och midcabin. Min minnesbild är dock att "salong" saknas och att den istället har ett rejält pentry under däck.  

Den är lite för liten, vill gärna upp något snäpp till. Så man får en fast dubbelsäng fram och en Soffa nere i kabinen som man skulle kunna bädda åt gäster. 

 

Men bavarian är fina båtar. Har sett att det funnits Bavaria 330 sport för dessa pengar tidigare men just nu dött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en petimeter, men vi är på sjön och då heter det koj eller dubbelkoj.

Detta är utanför ämnet, så jag är beredd på att få en snyting för detta inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta en petimeter, men vi är på sjön och då heter det koj eller dubbelkoj.

Detta är utanför ämnet, så jag är beredd på att få en snyting för detta inlägg.

Haha oj ska aldrig göra om misstaget igen ;) . 

Men förövrigt så heter det ju midcabin på Engelska = mitt kabin, Koj är väl ett försvenskat ord egentligen men finns på engelska "berth" med modellerna när man söker = Powerboats med midcabin.

 

Aja hur som helst så går letandet vidare :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-01 vid 05:20 skrev Mr_m:

Tack för tipsen. Ne just nu verkar det helt dött på svenska beg marknaden. 
 

I slutet av förra sommarn fanns det en hel del båtar runt denna pengen med några år på nacken med skaplig setup i motorer och utrustning. 
 

Fanns en Monterey 322 för under 500K som jag ångrar att jag inte slog till på. Bra storlek, optimal planlösning för vår familj med 2st singel sängar bak och en stor dubbelsäng fram inkl soffa och ett rejält "kök" värmare osv. inte heller lastgammal. 
 

Har hittat ett gäng sådana här i USA för en rimlig peng och bra spec. Har någon här inne erfarenhet av att ta hem en USA båt? Kan man använda sig av en agent som sköter allt emot betalning? Eller bör man åka över och styra upp köpet, logistik osv själv? Kronan står inte så bra i kurs just nu men som sagt har hittat ett par stycken som iallafall ligger ca 2-250k under våra beg priser så borde finnas utrymme för att importera.

 

Har hittat några svenska objekt men de flesta med en hel enkel säng bak vilket vi helst vill komma bort ifrån så kidsen kan få sova i varsin säng. 
 

Får väl helt enkelt avvakta annars och invänta våren och se vad som dyker upp. 
 

/M

 

Jag har mycket erfarenhet av import från USA mm och är i Florida under vintrarna

Har svårt att se att det skulle löna sig att köpa från USA nu pga strafftull, priserna här borta har gått upp samt en stark dollarkurs

Skickar lite små fiskebåtar men de går i container och därmed kan man hålla nere totalpriset

Motorer och dynor mm tar mer stryk här borta också 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min känsla är att det knappt finns vinterklipp. 

När hösten passerat så är det jobbiga gjort och ingen mening med att sälja en inpackad båt. Bara invänta  våren och sälja. 

Däremot dom som vill sälja dyrt är ofta ute i god tid. Och börjar tidigt med annonsering.

 

När våren kommer ökar utbudet och även klipp trillar ut på marknaden. 

 

Jag gillade min chaparral signature 

Finns i alla prisklasser  beroende på storlek och ålder. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-03 vid 12:31 skrev Jorgen01:

Ursäkta en petimeter, men vi är på sjön och då heter det koj eller dubbelkoj.

Detta är utanför ämnet, så jag är beredd på att få en snyting för detta inlägg.

I just Bavaria, som ju är från en gammal husvagnstillverkare, så heter det faktiskt ”säng”.
🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Capitan:

 

Jag har mycket erfarenhet av import från USA mm och är i Florida under vintrarna

Har svårt att se att det skulle löna sig att köpa från USA nu pga strafftull, priserna här borta har gått upp samt en stark dollarkurs

Skickar lite små fiskebåtar men de går i container och därmed kan man hålla nere totalpriset

Motorer och dynor mm tar mer stryk här borta också 

 

Ja tyvärr är ju kronan körd i botten och dollarn står nu rätt högt vilket påverkar. 
 

har du någon aning om vad frakten ligger på för en 30-33ft på 5-6ton? Hittar ingen bra sida eller info kring detta? 
 

att dynor osv kan vara slut är rätt lätt åtgärdat då jag har lite kontakter på fronten där de skulle kunna klä om dem för en bra slant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev tugge:

Min känsla är att det knappt finns vinterklipp. 

När hösten passerat så är det jobbiga gjort och ingen mening med att sälja en inpackad båt. Bara invänta  våren och sälja. 

Däremot dom som vill sälja dyrt är ofta ute i god tid. Och börjar tidigt med annonsering.

 

När våren kommer ökar utbudet och även klipp trillar ut på marknaden. 

 

Jag gillade min chaparral signature 

Finns i alla prisklasser  beroende på storlek och ålder. 

Man får väl helt enkelt vänta några månader till. Man börjar ju känna lite små panik nu. Då man vill ha allt klart inför säsongen och få en bra semester med familjen. Och gärna hunnit sig lära känna den ev nya båten 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

I just Bavaria, som ju är från en gammal husvagnstillverkare, så heter det faktiskt ”säng”.
🙂 

De skulle nog fortsatt med endast Husvagnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Jorgen01:

De skulle nog fortsatt med endast Husvagnar.

Åfan, där ser man.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:


Såg den. Ser fin ut men är lite skeptisk till båt med fly bridge. Känns som att det ytterligare finns saker som kan strula. 
 

sen framgår inte årsmodell, och jag blir inte klok på hur "sängarna" kojerna är utspridda? Finns det bara en fast plats? 

 

men ser fin ut fast man ser att den har ett x antal år på nacken. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-04 vid 13:21 skrev Mr_m:

Ja tyvärr är ju kronan körd i botten och dollarn står nu rätt högt vilket påverkar. 
 

har du någon aning om vad frakten ligger på för en 30-33ft på 5-6ton? Hittar ingen bra sida eller info kring detta? 
 

att dynor osv kan vara slut är rätt lätt åtgärdat då jag har lite kontakter på fronten där de skulle kunna klä om dem för en bra slant. 

 

Kan bara säga att frakterna är en rejäl slant idag och nästan inga båtar skickas längre

Nordtrafik har bra kalkyler men vet inte om de har för båtar på vagga som skeppas Ro-Ro

Att köpa en billig gammal 30-35 fots båt här med gamla sjövattenskylda motorer blir en dyr affär

Att köpa en fin gammal sötvattenskörd 30-35 fots båt här blir också en dyr affär

Med andra ord så släpp tanken om detta då Sveriges båtpriser ligger mycket bra i pris idag samt att de ofta är utrustade som vi vill ha det

Ska du byta dynor, på med ankarspel i aktern, öppna pulpit mm i fören samt diverse uppdateringar så går där lätt en hundring till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-05 vid 06:31 skrev Mr_m:

Såg den. Ser fin ut men är lite skeptisk till båt med fly bridge. Känns som att det ytterligare finns saker som kan strula. 

Fly är toppen men självklart kan saker strula. Tänk kostnaden för ett nytt kapell för en 35fots dc, räcker 30k

Samt alla dynor som dom brukar ha.

Nu Närmar  vi oss nog uppåt 100k 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Capitan:

 

Kan bara säga att frakterna är en rejäl slant idag och nästan inga båtar skickas längre

Nordtrafik har bra kalkyler men vet inte om de har för båtar på vagga som skeppas Ro-Ro

Att köpa en billig gammal 30-35 fots båt här med gamla sjövattenskylda motorer blir en dyr affär

Att köpa en fin gammal sötvattenskörd 30-35 fots båt här blir också en dyr affär

Med andra ord så släpp tanken om detta då Sveriges båtpriser ligger mycket bra i pris idag samt att de ofta är utrustade som vi vill ha det

Ska du byta dynor, på med ankarspel i aktern, öppna pulpit mm i fören samt diverse uppdateringar så går där lätt en hundring till

Ja det känns som det inte är någon bra idé just nu som du säger. 
 

men om man söker lite på boat24 så finns det en hel del båtar till rimliga pengar i både Tyskland och våra grannländer i öst. Men frakten tillkommer ju likväl. 
 

jag har kontakter som kan fixa kapell till en rimlig peng även klä om dynor så det är inga problem om det inte är topp frächt iofs. 
 

problemet vid import blir väl att om man inte skulle kolla på objektet först är väl skicket på prylarna. Finns ju en hel del saker som kan kosta hur mycket som helst på båtar. Så säkerheten i att köpa i Sverige känns ju ändå övervägande. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev tugge:

Vad kan det vaRa för årsmodell på den 

Ingen aning men vild gissning 86-89 någonstans är min gissning. 
 

gillar dessa modeller men tycker sov utrymmena känns lite weird. Så pass stora båtar med så begränsade utrymmen till bra sängar. 
 

för övrigt är ju den du länkade i mitt tycke väldigt fint skick. Ser ändå rätt modern ut. Samt att den ser väldigt fin ut i gelcoat osv av bilderna att dömma.

 

Dick funderar man ju på vad och hur man skulle lyckas plocka ut en motor ur en sådan här vid strul. För den sitter väl i mitten inne i kabyssen 🙄

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...