Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruskpricken

Byta "fönsterlist"

Rekommendera Poster

Hallåj....

Varit borta ett tag från forumet. Men nu är det min tur att fråga då jag är lite osäker på en sak.

Säger fönster men vet att det heter ventiler å jag struntar i det......så fönster alltså.

 

Mina fönster  har träramar å mellan trät å skrovsidan är det en fals där man lägger lite "gukka", typ akrylat el likn. Sedan är listerna skruvade genom skrovet inifrån å skruvarna drar listen mot skrovsidan.

Jaha... å sen då?

Jo, det fungerar bra å det håller tätt å allt frid å fröjd, utom en sak. Jag är så förb...trött på att skrapa fernissa dessa dess mahognylister varje år, om jag inte gör det så ser det så fullt ut så man skäms. Annars har den ingen praktisk/fysik nytta å det håller tätt även när fernissan flagnat.

Så jag funderar på att ta bort allt å köpa gummilister hos tex Kuntze el likn.

 

Men! Kommer det bli tätt sedan? Alla böjda hörn å så.... Å hur bra äre med svart gummi mot mina mahognyramar? Fulare? Knappast vackrare...Å vita gummilister, de jag har sett flagnar å spricker.

Kanske bara bita i sura äpplet å fernissa å slipa å fernissa å va glad ändå?

Hur skulle ni göra?

Redigerad av Ruskpricken
Rättat stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske går bygga likadana i teak och låta dem vara obehandlade? Obehandlad teak är ju snyggt på vissa båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du ha ramar? Det går att sätta rutorna mot skrovsidan och täta med butyltejp. Sedan skydda mot butylkladd med Tec7 eller liknande. Ev skruv genom rutan i plasten alt genomgående med bult.

Typ som Maxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Typ som Maxi.

På tal om snyggt eller? ;)

Ser förskräckligt ut tycker jag.

 

Gummilist passar bra på äldre båtar, i synnerhet med vit eller "krom" spränglist. Intrycket, på lite håll blir ganska bra. Håller i väldigt många år och enkelt att byta om man lär sig tricket eller känner en bra glasmästare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Ser förskräckligt ut tycker jag.

Jag tycker det är fint. Men så tycker jag att vår lilla röda Citroën C3 är fin också 😁. Men den har andra rutor.

 

Vi har så på vår båt, fast med en rostfri ram utanpå. Till våren skall de stora rutorna tätas om. Har upptäckt att det, av någon outgrundlig anledning, saknas tätmassa under delar av fönstren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev McLasse:

Vi har så på vår båt, fast med en rostfri ram utanpå.

Ja då är det skillnad!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack "Gubbar"!

Det var ungefär de svaren å från de personerna jag trodde jag skulle få.

😉

Teak-ramar, jo, men jag ids inte göra jobbet längre.

Rostfria, smaken som baken, ännu fulare än flagnad fernissa tycker jag.

Återstår gummilister. Jo, Fingaln har såna original.

Svart eller vitt? Vitt med röd spränglist eftersom jag har en röd rand under fotlisten på skrovsidan.

Men om jag nu skruvar "glasen" direkt mot skrovet, det är ju så det är idag eg fast med en träram runt dessutom, så skulle man kunna täcka kanterna liksom med något tunt smäckert å som inte behöver måkas-lackas?

Vad?

Tackar för ev fler förslag. Här tog min fantasi slut nämligen. Tänk om det fanns en L formad tunn list som man bara limmar med Tech7 typ?

Bif bild på väg till sjösättningen 2015 samt efter hon kommit i plurret.

 

IMG_8076_cr.jpg

DSC_0811_cr.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte finnas så många Fingal med träram runt fönstren - är ganska säker på att den där låg bredvid mig på land för sisådär en 15 år sedan..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp, vad åren går!

Du fick mig  att kolla gamla bilder Peter.

 

Köpte båten av en slöjdlärare. Han bodde i Norrköping tror jag men båten låg i S:t Anna alldeles vid själva Kyrkan där.

Året var 2006, i sept.

 

Slöjdläraren hade haft henne i två el möjligen tre somrar bara. Han köpte sprillans ny storsegel, lösfotad å med genomgående lattor. Bytte storbommen till en låååång träbom å satte skotet i aktern på den på en skena på akterkant sittbrunnssargen. Skotet visar rakt ner. Bommen lyfter inte så mycket, inget alls på hårtskotat bidevind. .

 

Om jag minns rätt sade han att det var han som gjorde träramarna å nya "plexiglas".(akryl el vad det nu heter....)

Före honom  hade Fingaln stått på land i 7 år! Så slöjdläraren var en klok man  å sjösatte inte utan tog hem den på lastbil från NäsbyPark, om jag mins platsen rätt. Sedan slipade han ner skrovet under vattenlinjen, på med flera lager tjärepoxi å sedan 2 komp plastfärg.  Klokt gjort. Inga sk böldpest där. Målade om dessutom allt det "baby" -blåa Fingalfärgen till vitt, resp grått på de där knottriga halkfria ytorna. Började riva ut den spartanska inredningen å snickra nytt men då sade frun ifrån, hon ville ha större å bekvämt å riktig toa å  ....som vanligt. Båten såldes. Seglen har då varit uppe i kanske högst 5 timmar.

 

Den som hade henne på land i Näsbypark var en kappseglare å hade Fingaln i ett par år bara å ställde undan henne. Före kappseglaren var det en tandläkare som var första ägaren. Det var han som lät montera in MD1:an med sned propelleraxel  å allt å de gjorde en synnerligen amatörmässig motorbädd mm. Det var det första jag fick göra om när jag köpte henne å lyfte ut motorn. Kappseglaren skar ned det stora trekantiga sjabraket till roder så det går parallellt med hjärtstocken.

Så nu vet ni hennes historia. Om du har sett henne med träram så kan det inte ha varit före 2006 å innan dess var hon "Fingal"-blå.

Att jag köpte henne berodde på flera saker.

-ståhöjd

-seglar väldigt bra

-tål en massa stryk både kuling å köra på grund

-epoxin

-nya seglet å segelkapellet

-motorn startar på handvevning! på först rycket

 Senare blev jag varse att den drar otroligt lite diesel.

-vitmålat.

Sedan hade plånboken åsså lite att säga till om samt att jag kan hantera henne solo i alla situationer men ändå rymmerhalva familjen på långsemester.

Det jag har gjort senare var att ta bort det sk bridgedäcket så det är bara en liten tröskel på 1 dm, jag skall inte ut på Atlanten å få ett badkar med vatten i sittbrunnen..Slapp den branta stegen ner, ruffen blev ljusare å rymligare. Sedan tog jag bort isättningsluckorna å gjorde två parallela dörrar på gångjärn å man öppnar utåt. Tog bort undervanten från mitt på däcket, var ruskigt mycket i vägen, å satte den mot ruffsidan. Det behövdes ingen förstärkning på insidan under. Bra. Nu kan man springa runt obehindrat på däck. Skall troligtvis göra om fästet för babystaget så jag kan lossa den från sittbrunnen å tajta upp vid behov när masten, masthead, pumpar. Mest på slör med byig vind faktiskt.

 

Vet ni vad, käre medseglare, när jag nu tittar på gamla bilderna å allt så får jag nog stå ut med att ha kvar träramen å så fram med slip-skrapan-fernissaburken å sparka latmasken  i baken.

....

....

....

Kanske.....

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite undran angående lackningen av listerna.

Hur är dom grundade/oljade?

Vad använder du för lack?

Hur många lager lack lägger du? Som grundbehandling respektive varje år?

Jag som träbåtsägare vill ha tio lager lack på mahognyn och när våren kommer mattar jag ner lacken och lägger ett nytt lager för finish och tätning av eventuella småsprickor som bildas när träet rör sig i sol och regn under säsongen. Renskrapning sker med många års mellanrum(15-20 år) och oftast beroende på att mahognyn blekts och behöver betsas.

Ser inte på bilderna om dina ramar består av lister eller är gjorda i ett stycke? Plywood?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det nog samma båt. 
Sagde slöjdlärare hade den i så fall uppställd några år på Gålö bredvid min båt då den inte sjösattes utan fixades med ytterst sporadiskt, minns att den varit babyblå då det syntes på några ställen på däck. Var nere i den och slogs av hur ljus och öppen den var i ruffen. 
Ja - den epoxybehandlades vill jag minnas, svart tjärepoxy om minnet inte sviker..?

Visst var det glasfibermast på den..?

Minns också att den då hade ett avgasrör i metall, som var lindat med gasbinda och asbest..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rascal!

Hur det var från början vet jag ej. Men jag har bara smetat på vanlig oljefernissa.

Du skrämmer mig, tio lager å slipa å....det är det jag inte kan, är trött på,  å mina färdigheter vs fernissa, jag får nog inte ens jobb  som plankstrykare. Fråga Thallatha.

Så skall jag följa dina råd å göra rätt så blir det gummilister. Listerna/ramarna är gjorda i två delar. Massivt. Plyfa--usch!

 

Peter-

Jaha, intressant. Tack för info.

Järnrörer har jag kvar. I Garaget! Tillverkade en ny ljuddämpare, vattenburk. Satte kylvatteninsprutning direkt på/i kröken på grenröret å sedan avgas-gummirör därifrån till nya ljuddämparen. Från den drog jag gummislangen upp i en böj vid akterspegeln å sedan ner till ett hål strax över vattenlinjen. På utsidan en böj för att slippa "stänket". Nu "dunkar" det som en gammal fiskebåt, behagligt mjukt å lagom starkt.

Bif en bild från förra året när jag reser masten m.h.a två stegar som fungerar som mastkran. Masten uppe man inga stag satta än. Man ser gummiböjen på akterspegeln ner till höger. Styrbord för de som kan "språket" 😁

Även nya pardörrarna syns, inga lås monterade än.

 

Å jo, det är glasfibermast. Fortfarande hel å bra. Å svart tjärepoxi- stämmer. Å visst är hon rymlig å ljus inne. Ännu mer sen jag tog bort djupa stegen ned å bridgedäcket. Nu äre bara ett trappsteg ned, en skiva rakt över mellan kojerna bara.

 

Har funderingar att bygga nya soffor men tvekar av samma orsak som att slipa å lacka träramarna. Trött på finish å finsnickeri. Det finns kuddar att stötta upp ryggen med å det är oftast bara jag som seglar solo så.....inte lönt.

 

Så du har din båt på Gålö?

 

För övrigt, vafför bytte du din avatar? Giller den inte trots han är glad med tummen upp. För enkel, simpel barnteckning tycker jag. Fritt land, man får säga sin åsikt?😍

P1010504_cr2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många lager fernissa ger inte bara fin lyster utan också god hållbarhet. Du kanske skulle prova @Rascals metod en gång?

Det behöver ju inte vara blankt som en barnrumpa för det 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ChristerN

Tror inte du har förstått mig.

Jag "kan" å vet hur man gör å skall göra.

Å har gjort det halva livet.😢

(Ett talesätt bara, mitt praktjobb är ett notställ på orgeln i Hackås med en enkel intersia av en fjäril å minst 10 lager lack å sickling å polering osv, om det nu  finns kvar, det var 40 år sedan)

 

Grejen är att jag är sååååå trött på det, å då blire bara att smeta på mera fernissa å så är cirkusen igång. 😭

Därför funderade jag på det här med gummilist. Slippa jobbet en gång för alla.

Men jag skall inte vara envis som synden. Det är faktiskt alldeles fritt å gratis för den som vill att komma hit å slipa å lacka ramarna så det blir fint. Jag bju på kaffe.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Hej ChristerN

Tror inte du har förstått mig.

Jag "kan" å vet hur man gör å skall göra.

Å har gjort det halva livet.😢

(Ett talesätt bara, mitt praktjobb är ett notställ på orgeln i Hackås med en enkel intersia av en fjäril å minst 10 lager lack å sickling å polering osv, om det nu  finns kvar, det var 40 år sedan)

 

Grejen är att jag är sååååå trött på det, å då blire bara att smeta på mera fernissa å så är cirkusen igång. 😭

Därför funderade jag på det här med gummilist. Slippa jobbet en gång för alla.

Men jag skall inte vara envis som synden. Det är faktiskt alldeles fritt å gratis för den som vill att komma hit å slipa å lacka ramarna så det blir fint. Jag bju på kaffe.😉

Ja, fast om du VET ett sätt att slippa göra om varje år, som väl var huvudfrågan, så får du väl räkna med att just detta sätt föreslås?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Grejen är att jag är sååååå trött på det, å då blire bara att smeta på mera fernissa å så är cirkusen igång. 😭

Känns igen, jag hade funderinga på att göra träramar till mina gummilister men efter en del funderingar kom jag på att gummi faktiskt är ganska snyggt. Men jag hade aldrig gjort i mahogny, det är inget bra material utomhus. Även om man lägger 10 lager och ett nytt varje år så åker man på att skrapa ner skiten och börja om från början efter några år. Oljad teak är mer praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Känns igen, jag hade funderinga på att göra träramar till mina gummilister men efter en del funderingar kom jag på att gummi faktiskt är ganska snyggt. Men jag hade aldrig gjort i mahogny, det är inget bra material utomhus. Även om man lägger 10 lager och ett nytt varje år så åker man på att skrapa ner skiten och börja om från början efter några år. Oljad teak är mer praktiskt.

Mahogny funkar bra att ha utomhus så länge det är sommar och sol om det är väl lackat. Problemen börjar när temperaturen sjunker under noll grader eftersom det är ett tropiskt träslag som fryser sönder om det inte har hunnit torka helt. Svenska träslag som ek och fura är ju vana att stå ute en frostnatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rascal:

Mahogny funkar bra att ha utomhus så länge det är sommar och sol

Så när som på att det bleks ganska tråkigt. Det krävs en perfekt lackning eftersom mahognyn inte tål fukt. Egentlgen ett ganska olämpligt båtmaterial som har använts mest för att det är snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som svarat.

Får se hur det blir framåt vårkanten om humöret vänder å  listerna får sig en skrapa eller en resa till Kuntze å köper gummilist.

 

Ha det gott alla.

Ruskiga pricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då - båten ligger fortfarande på Gålö. 
Avataren kommer från min iPhone, och är en Peter-Emoji som jag gjorde. Sjukt lik mig. 
Och mahogny har man i båtbygge främst för att den har väldigt små fuktrörelser, är starkt och lätt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På det viset. Lik dig? Trevligt med glada människor å tummen upp.

 

Har massor med ek. , har en del ek-saker i badrummet. Fernisssade å "vackra" Å har ek att jobba med, bygga av, men göra nya ramar i ek ....tillbaks till ruta ett..

Jag avslutar tråden för min del grabbar å avvaktar humöret på andra sidan mörkret.

Vem vet, jag tar kanske till skrapan trots allt.😯

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...